De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:47

Dat gaat denk ik wel goed hoor! Hier staan de aardbeien al (de hele winter) buiten en ook hoor ik al veel mensen die sla buiten hebben staan :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:16

Aardbeien hebben hier in de volle grond overwinterd. Alles doet het nog en er staat zelfs meer als dat we vorig jaar hadden staan :P

Hier net de eerste aardappels de grond in gedaan. Ook nog kruiden, zonnebloem en lavendel in de kweekbakken gezaaid.

Stond voor buiten nog knoflook, sjalotjes, uien, peen, mais en bieten op het programma, maar dan moet het eerst stoppen met regenen :P

Zo ook nog de meloen en komkommer uit de zaaibakken halen en in wat grotere bakken zetten.

Dus weer een productieve dag voor de groentetuin vandaag.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:12

kjoetie schreef:
dit is een erg leerzaam topic! mag ik binnenvallen met een vraag? ik heb gisteren aardbeien en sla in bakken voor op mijn balkon gezet (al kleine plantjes, uit t tuincentrum). Kunnen die zonder kas of glas al het balkon op? of nog even wachten tot t weer wat bijtrekt?

Bij mij staan beiden ook buiten zonder kas of glas, gaat prima!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:55

Hoe gaat het inmiddels met jullie moestuintjes?
Bij mij schiet het nog niet heel erg op :o
Gisteren heb ik alle koolplantjes gepoot, en eergisteren de plantuien, maar ik moet nog enorm veel zaaien en poten :=
Gisteravond heb ik de erwten, peultjes en capucijners voorgeweekt, en nu ben ik aan het wachten tot ze kiemen. Dan kunnen die ook naar buiten :D

Doen jullie wel eens iets met kiemplantjes? Ik heb sinds kort de mungbonen ontdekt, voor tauge, en gisteren voor het eerst een gerecht ermee gemaakt, en dat is goed bevallen! Nu ben ik aan het rondkijken voor een kiemschotel oid..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:09

Ik kwam van de week een site tegen met "wilde groente" (dat dus gewoon in de wei staat bijvoorbeeld). Kwam wel dingen tegen waarvan ik dacht >;) :? Is dat echt te eten? En zou het lekker zijn? Want eigenlijk is het dus gewoon onkruid :P

Kleefkruid, hondsdraf, paardenbloem, weegbree en madeliefjes bijvoorbeeld.

Misschien toch maar eens aan wagen, maar hoe? Toch maar eens wat recepten zoeken.

Zag wel dat er ook vaak thee van getrokken word. Dat zal ook wel de simpelste manier zijn om het te verwerken ;)
En het is nog gezond ook (zeggen ze)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:12

Ik eet regelmatig brandnetel :j
Heel lekker door de quiche, je kan het gewoon als spinazie eten, maar ook inderdaad om thee van te trekken.
De topjes zijn het lekkerst. Na verhitten werken de brandharen niet meer, en de brandnetel zelf is ontzettend gezond.. werkt ontstekingsremmend en bloedzuiverend.

Kleefkruid is ook lekker als thee, maar dat geef ik vooral aan de paarden omdat het goed is voor de lymfeklieren, goed tegen CPL dus.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:31

Wilde planten heb ik geen ervaring mee.

Verder schiet het bij mij nog niet echt op, heb vooral 'oud' zaad gezaaid om het op te maken en kijken of er nog wat uit kwam, maar dat blijkt niet echt zo het geval dus heb veel opnieuw moeten zaaien en hopen dat het nu wel uitkomt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:34

Altijd lastig met oud zaad inderdaad!
Daarom heb ik dit jaar al heel veel gezaaid wat volgend jaar te oud is. Nu zit ik dan wel met véél te veel planten, maar hopelijk krijg ik een aantal verkocht en kan ik daarmee volgend jaar nieuwe zaden kopen :D

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:37

Wij hebben ook een aantal oude zaadjes gebruikt, werkt inderdaad niet zo goed :D

Van de 15 pepers zijn er nu 5 omhoog gekomen.
Van de 4 courgettes kwamen er 2 omhoog, dus heb de andere 2 opnieuw gezaaid.
Van de 6 paprika's is niks omhoog gekomen.
Van de 3 komkommers zijn er 2 omhoog gekomen.
En van de 15 ijsbergsla zijn er 9 omhoog gekomen.

Geen hele goede score dus, maar bij de pepers en paprika's wacht ik nog geduldig af :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:46

15 pepers? Tabascofabriek beginnen?

Hier aan het wennen aan de combi moestuin/kind (vooral huilend kind als achtergrondgeluid is nieuw). Sla, rode en gele bietjes, prei en koolrabi staan in de volle grond. 1e radijsjes en spinazie al kunnen oogsten. De perenbomen en bessenstruiken staan in bloei en de rabarber heeft toch ook besloten nog boven te komen dit jaar. Ik heb er weer zin in *\o/*

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:48

We hadden al zo'n vermoeden dat er weinig uit ging komen, dus hebben hoog ingezet :')
Als we er teveel zouden hebben dan staan er genoeg vrienden en familie in de rij die er wel wat willen hebben, haha.

Jij bent goed bezig Kaka! Prei wil ik misschien ook wel, eventjes zoeken of ik daar niet al te laat mee ben..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:51

Laurah, pepers en paprika hebben heel veel warmte nodig om te kiemen. 24 tot 26 graden zelfs. Dus ik zou gewoon even afwachten of ze even lekker warm zetten.
Ik heb nu vijf verschillende soorten peper, en van elke soort twee plantjes voor het geval er nog eentje dood gaat :Y)
Maar ik heb gemerkt dat de groei van die pepers nogal eens verschillend kan zijn! De ene keer hangt een struik zo bomvol dat je hem nooit leeg gaat krijgen zonder er sambal van te maken.. De andere keer kun je blij zijn met twee pepers per struik :+

Prei kun je nu ook nog zaaien, maar kun je ook op de markt kopen in bundeltjes van 50 stuks meestal. Al is mijn ervaring dat die van de markt wel erg snel doorschieten terwijl mijn zelfgezaaide prei enorm goed groeide en lang goed bleef.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-04-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:53

8nnemiek schreef:
Laurah, pepers en paprika hebben heel veel warmte nodig om te kiemen. 24 tot 26 graden zelfs. Dus ik zou gewoon even afwachten of ze even lekker warm zetten.
Ik heb nu vijf verschillende soorten peper, en van elke soort twee plantjes voor het geval er nog eentje dood gaat :Y)
Maar ik heb gemerkt dat de groei van die pepers nogal eens verschillend kan zijn! De ene keer hangt een struik zo bomvol dat je hem nooit leeg gaat krijgen zonder er sambal van te maken.. De andere keer kun je blij zijn met twee pepers per struik :+

Wij hadden vorig jaar 2 peperplanten en daar zaten zóveel pepers aan. We hebben zeker 30 pepers van die 2 planten gehaald :')

Ze staan nu op de vensterbank, boven de verwarming. De verwarming staat uit als we niet thuis zijn, maar als we thuis zijn dan hebben ze het wel lekker warm.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:08

Prei hebben we dit jaar niet, denk volgend jaar weer.

Alles dat meteen in de volle grond kon op de bonen na, zit nu in de grond. Ook wat oud zaad opgemaakt, houdbaar tot 2012 ofzo. We zien wel wat er uit komt. Alles dat op komt is dan mooi meegenomen.

Ik heb vorige week onze babyfoon getest in de groentetuin :+ en had nog bereik. (Hij moet door een muur van 70 cm dik dus dat was maar de vraag hoe ver hij zou komen)
Dus kan ook gewoon in de groentetuin bezig met de babyfoon in de buurt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:51

Ik heb iets van 30 pepers staan maar vooral de leukere exoten doen het niet zo goed bij ons klimaat, komt weinig of helemaal niets aan. :(

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:48

Vanmorgen kwamen er toch nog weer 2 pepers boven het zand! Ik heb nog hoop :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:26

Mijn cherry tomaat (zaadjes vorig jaar).
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:51

Zo, dat is een mooie tomaat, marcella! Wanneer heb je gezaaid?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:53

Ergens in februari/maart alleen voor het ontkiemen magnetron folie erover gehad tot ik een echt plantje had en daarna gewoon zo boven de verwarming. Val mij wel op behoorlijk dikke stam (dikker dan het stokje ernaast).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:58

Die stam is inderdaad heel mooi dik! Heeft het duidelijk naar zn zin bij jou :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:03

Ik heb een gehandicapt tomaatplantje :(

Afbeelding

Hij heeft ook een litteken op zijn stam , en scoliose :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:39

:+
Dat lijkt me geen tomaat. Geen idee wat het wel is :P Zonnebloem? Onkruid? :')

Ik ben gisteren gelukkig redelijk opgeschoten in de tuin!
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:42

Dat ziet er best netjes uit Annemiek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:45

Er moet nog veel gebeuren.. ik moet nog wat paadjes leggen, nog wat worteldoek, een regenton aansluiten en composthoopje maken, windscherm plaatsen, en natuurlijk nog veel planten en zaaien, maar de grond is in ieder geval goed los en onkruidvrij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:59

Hij komt volgens mij uit het tomatenzaad :?

Verdwaalde zonnebloem hmm :?