De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:02

Hebben jullie toevallig een idee wat normale prijzen zijn voor tomatenplantjes van 20 cm hoog en komkommerplantjes met een paar blaadjes? Ik ga volgende week naar een plantjesmarkt waar ik het teveel wil verkopen, maar geen idee welke prijzen ik erop kan plakken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:16

1,50 a 2 euro voor de tomaatjes en dan een euro voor de komknommer?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:27

Leuk zo'n plantjesmarkt! Bij ons in de buurt is er begin mei ook één waar ik wel graag heen wil.
Zag gister dat mijn pootaardappelen die ik over had beginnen uit te schieten in de kast. Heb helaas geen plek meer om ze te poten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:01

1,50 lijkt me inderdaad een goede prijs voor de gewone tomatenplantjes, en dan 2 euro voor de biologische en f1 plantjes :D

Die plantjesmarkten zijn leuk ja! Ik had er eigenlijk nooit eerder van gehoord..
Wordt wel tijd ook, mijn tuinkamer staat echt bomvol :=
Afbeelding

De druivenstekjes zijn gelukkig wel enorm goed aangeslagen! Mooie wortels, en er zitten zelfs al bloempjes aan!
Afbeelding

De pootaardappelen zijn hier ook al goed aan t schieten en moeten ook echt de grond in.. Ik heb er ook wat veel, dus een deel gaat ook naar de markt :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:41

Wha!! die druiven! Hier zitten er nog nauwelijks knopjes aan de druif!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:47

Bij mijn druiven die buiten staan ook niet hoor :D
Deze stekjes hebben binnen gestaan zodat er snel wortels aan zouden komen, en dan krijgen ze ook heel vroeg al blad :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:08

Oh Annemiek zoveel plantjes! Als ik jouw fotos zo kijk zou ik graag wat van je overnemen op de plantjesmarkt, het is alleen iets te ver weg :+

Ik moet mijn tomaten planten wat kouder gaan zetten, ze groeien als kool! Staan ook binnen in de woonkamer dusja lekker warm. Zou het een goede stap zijn om ze nu buiten in de kas te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:30

dat heb ik met mijn stamboon! die is echt al flink lang maar helaas ook dun.. buiten zetten of misschien in de schuur voor het raam? twijfels!!

hoe werkt stekken? Ik wil even wat stekjes van onze oudere frambozenplant halen zonder hem te vermoorden hihi

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:59

Succes op de plantjesmarkt Annemiek!

Framboos kun je nauwelijks vermoorden. Als er ergens een ongewenste loot uit de grond steekt, wegsteken met een scherpe schep en op de gewenste plek in de grond zetten et voila, je hebt een nieuwe framboos.

Hier rustig aan op moestuingebief. Inmiddels mama van een zoontje die veeeeel aandacht vraagt, dus als ik per dag 2 plantjes in de grond krijg, ben ik tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:58

Oh wauw dat ga ik dan maar proberen!
Ahh succes met je kindje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:50

Mathilde, tomaten kun je nu prima gaan afharden in een kas, maar let wel op met vorst!

Stekken is inderdaad heel makkelijk. Stukje verhoutte plant, klein beetje beschadigen aan het puntje, en goed vochtig houden.

Mijn zoete aardappel kontjes die ik een maand geleden in de grond stopte doen het trouwens enorm goed! Ik heb er twee uit gehaald, de andere vier hebben al wortels :D Werkt nog beter dan in een glas water zo te zien!

De plantjesmarkt.. Ik had me vergist in de datum.. Het is de 27e ipv de 17e :o Dus ik moet nog even zien te overleven in mijn moestuin-oerwoud :+

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:17

Ik breek hier even in.
Ik heb 2 vijgen stekken welke ik eerst op water had gezet, nu kwamen er blaadjes aan beide stekken en beginsels van wortels. Dus ik heb ze over gezet in potgrond.
Nu blijven de blaadjes gewoon mooi stevig en lijken zelfs door te groeien.
Mag ik er dan voor nu vanuit gaan dat het overplanten goed gegaan is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:51

Zodra ze wortels hebben zullen ze het wel redden :) wel voorlopig lekker vochtig houden.

Leuk dat je een vijg hebt gestekt! Dat ben ik volgend jaar ook van plan :D

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:59

8nnemiek schreef:
Zodra ze wortels hebben zullen ze het wel redden :) wel voorlopig lekker vochtig houden.

Leuk dat je een vijg hebt gestekt! Dat ben ik volgend jaar ook van plan :D

Had studie ontwijkend gedrag en vond het wel een leuk idee.
De wortels waren nog minimaal maar die zijn blijkbaar heel kwetsbaar en als je te lang wacht heb je kans dat met het overplanten alles af breekt.

Hoop echt dat ze pakken, zijn voor later in de tijd van ons huis (wat we nog moeten kopen :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:18

Mooi wat plantjes Annemiek!

Vandaag aardbeienplantjes gehaald , maar redden die zich buiten wel al ? := . Zitten al knoppen in (voor de bloempjes)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:20

Hier zijn de bosaardbeitjes van vorig jaar ook alweer in de bloei aan het schieten.
Die staan gewoon buiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:44

Met dit weer kunnen de aardbeien sowieso naar buiten. Ik weet alleen niet wat ze doen als het nog gaat vriezen. De plant zelf overleeft dat wel, maar het zou kunnen dat de bloempjes daar minder goed tegen kunnen. Maar die van mij gaan deze week ook naar buiten, en die zitten ook vol bloemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:33

tijdens kans op nachtvorst gaat er een groot zeil over de moestuin hier, 1 nacht was flinke vorst afgelopen weekend hier en mijn aardbeienplantjes zijn nog babies maar hebben het allemaal gered, zelf de half afgebroken miniplantje!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:54

Oke super, dan ga ik ze lekker buiten in de kas zetten voor het weer van die slungels worden binnen in huis!
Vandaag nog wat kruiden en selder gezaait in mn kas, vrees dat ik plek te kort ga krijgen dit jaar. Buiten ook maar eens gaan fatsoeneren.

Onhandig van de datum Annemiek, maar je red het vast, maar 10 dagen! :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:37

Afbeelding

De pruimenbomen staan ook goed in bloei hier. (De witte bloemen)
De appel en perenbomen zijn nog klein dus die zie je nog niet zo goed (die staan tussen het hekje en de pruimenbomen)
Vooraan links staat een perzikenboom, die is half dood dus zal wel niet zo veel aan komen.
Verderop staat er nog een, die is ook niet heel gezond, en in de tuin staat er nog een en die doet het eigenlijk heel goed.
Dan nog een grote kersenboom, die begint een beetje oud te worden denk ik, die heeft niet heel veel bloesem.
Staat nog een kleintje maar die is nog maar een paar jaar oud.

De notenbomen beginnen ook weer te bloeien dus zullen ook wel weer wat walnoten hebben dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:20

Wat leuk! ik ben gek op fruitboompjes, maar helaas is onze tuin zo ingedeeld dat het nog niet te doen is. hopelijk in het najaar de tuin veranderen! dan gaan de oude bessenstruiken eruit en dan kunnen we daar nieuwe boompjes neer zetten! :D

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:02

Vijgenboom! Dat zou ik ook graag willen, maar groeien die goed in Nederland? Overigens heb ik er ook geen plek voor. Ik heb een tijd in Frankrijk gewoond, daar ging ik ze altijd in het wild plukken. Heerlijk om jam mee te maken!

Zou ook wel graag wat meer fruitbomen willen, maar helaas is mijn tuin daar ook absoluut niet geschikt voor. Ik heb een tuintje van 9 bij 11m met een kippen/konijnhok van 8 bij 2m erop. Dus dan blijft er niet al te veel over.

Ik heb trouwens mijn zoete aardappel zo: Afbeelding
Vorig jaar had ik hem helemaal in het water hangen, net als Annemiek. Dat is bij mij toen niet goed gegaan, dus dit jaar proberen we het zo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:40

Vijgen gaan prima in Nl! Mijn opa had er een buiten in de tuin, daar hingen er elk jaar aan die ook netjes rijp werden :)
Die van mij staat nu binnen, maar ik denk wel dat ik die ook buiten ga zetten, of een paar stekken ervan neem en buiten zet volgend jaar.

In het kippenhok/konijnenren, kun je daar niet een paar bomen kwijt als je er gaas omheen zet? Zo had ik dat ook in mijn konijnenhok. Ziet leuk uit, geeft lekker wat schaduw voor de dieren en het kost weinig ruimte.

Mijn zoete aardappels in water doen het redelijk goed, maar de kontjes die in de grond zitten doen het veel beter :=
Deze begint nu een uitloper te maken :D
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:04

De aardappels moeten hier ook echt de grond in, die zitten al vol met uitlopers zonder dat ze überhaupt grond hebben gezien :P

En wij hebben, zoals je ziet, ook de kippen om een paar fruitbomen lopen.
Nu staan daar 3 perenbomen, 4 appelbomen, 1 perzik, een sier olijf en 8 pruimenbomen geloof ik

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:46

dit is een erg leerzaam topic! mag ik binnenvallen met een vraag? ik heb gisteren aardbeien en sla in bakken voor op mijn balkon gezet (al kleine plantjes, uit t tuincentrum). Kunnen die zonder kas of glas al het balkon op? of nog even wachten tot t weer wat bijtrekt?