Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:16

Op de website zag ik het. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:27

Tillie20 schreef:
Klopt, maar toch blijf ik het delen. Ik zit in een klas met biologie student-docenten. En zelfs als ik aangeef dat het een docu is over duurzaamheid en de toekomst van de aarde in het kader van honger, biodiversiteit en opwarming van de aarde dan is er NIEMAND die de docu kijkt. Terwijl dat iets is waar ze les over gaan moeten geven, een van de belangrijkste lessen in mijn ogen: dat je weet hoe fotosynthese werkt is super. Maar dat je weet hoe je van de aarde een betere plek kan maken en het uitsterven van veel diersoorten kan voorkomen lijkt me nog veel belangrijker. Natuurlijk zijn lessen als seksuele voorlichting ook súper belangrijk, dat onderken ik ook niet. Op de opleiding word hier ook tot nu toe geen aandacht aan besteed(tot nu toe één les over de ethiek van dissectie). Heel jammer dit!

Dit meen je niet :oo Nou ja, gelukkig ben jij er, misschien kan jij ooit je leerlingen wat anders meegeven.
Je kunt van Cowspiracy ook "seeings" organiseren, misschien kun je dat eens doen op de hogeschool? Lunchdocu tijdens de middagpauze?
Of Forks over Knives. Maar zolang jij het aandraagt zal het sowieso wel wantrouwend bekeken worden of wat. :P

Het "zo gaat het heus niet in NL" is mij ook al te bekend helaas. Ten eerste valt dat volgens mij echt vies tegen: ja, legbatterijen zijn verboden, maar ze mogen nog wel verkocht worden als ik me niet vergis. En ze mogen in elk geval wel verwerkt zijn in producten die niet in NL geproduceerd worden, denk aan koekjes van de Lidl enzo. Verder geloof ik voor geen seconde dat iedereen die dergelijke uitspraken doet er 100% zeker van is dat alles wat hij/zij binnenkrijgt aan dierlijke producten afkomstig is uit "goede" bronnen.

Ik merk dat ik ook heel erg de neiging heb om stiekem toch deel te gaan nemen aan Facebook discussies al weet ik dat het op niks uitdraait. :o Heel slecht. Maar misschien is er ooit één iemand die toch na gaat denken nav mijn en andere uitspraken. Het is te hopen.

Ik ben heel erg benieuwd naar de Oatly, ik mis m'n chocomel ook behoorlijk |( .. Als het echt naar de enige echte smaakt ben ik nu al fan :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:54

Ik ben ook benieuwd naar de chocomel!

En ik denk dat het uiteindelijk toch wel blijft hangen bij veel mensen, als ze maar van genoeg verschillende mensen horen dat vlees slecht is. Veel mensen gaan uiteindelijk toch wel googlen, maar het duurt natuurlijk een tijd, het zal voor veel mensen best een grote stap zijn als je je hele leven vlees hebt gegeten.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:10

Ook net cowspiracy gekeken, maar pffff wat maken we er toch een zooitje van met z'n allen zeg.
Ben nu nog meer gemotiveerd om volledig over te stappen van vegetarisch naar veganistisch,
heb de wilmersburger al goedgekeurd, de site van gewoon vegan is ook erg handig moet ik zeggen.

Enne Nelleke waar haal je die lekkere choco-drank, is die gewoon bij de super verkrijgbaar ??
Zie op de website dat ze nog meer smaakjes hebben, iemand die al geprobeerd??

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:41

Laat maar, zie net dat je de oatly bij de appie vandaan hebt........

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:53

Jammer inderdaad maar ik blijf bij mijn standpunt. Ik ga ook altijd gesprekken aan met de insteek van ''ik wil niemand overtuigen, ik wil ze enkel vertellen wat ik weet'' en dan is het ook iets minder pijnlijk als ze heel erg aangevallen dingen naar me roepen enzo. Ik weet waarvoor ik het doe en dat is het belangrijkste. Er zijn ook een aantal mensen in mijn omgeving die nu bewuster kiezen, wat minder vaak vlees eten of nu hummus op brood smeren ipv boter en kaas. Dat voelt al heel erg goed. Hoe mensen willen leven moeten ze verder natuurlijk zelf bepalen, ik kan ze alleen maar vertellen wat ik weet en wat mijn ervaringen zijn.
(En dat die mensen inderdaad zelf ook nooit ergens zijn geweest is bijna altijd zo. Maar weet je, ik heb geen zin in een welles nietes spelletje.)

Die chocomelk ga ik echt snel eens opzoeken bij de Appie! Gisteren heb ik pannenkoeken gebakken met soja melk, en dat was ook best lekker (ik ben geen grote pannenkoeken fan though) helaas zag ik na afloop dat er heel ei poeder in zat...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:03

Nog aanraders qua recepten met Gnocchi?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:16

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:15

Zijn de meesten van jullie vegan vanwege het milieu, of gaat het om de dieren zelf? Ik al net wat chips, zie ik dat er ook melk in zit.

Ik ben nu in een overgangsfase. Ik overweeg compleet vegan te gaan wegen redenen als duurzaamheid, milieu en mijn gezondheid. Ik vind vlees etc wel erg lekker en ga het zeker missen, maar wil ook een steentje bijdragen aan een betere wereld.

Die docu's op Netflix kijk ik ook altijd als mijn motivatie wat wegebt.

Heeft iemand wat lekkere recepten voor iets in de oven?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:00

Bij mij beide, maar voornamelijk omdat ik altijd al vega was (vanaf m'n 8e) en er een aantal jaar geleden een lactose-intollerantie werd geconstateerd. Dus het is een soort onbewust gegaan want ik mag dus geen zuivelproducten en ik eet uit principe geen vlees.

Alleen in de praktijk ben ik (nog) geen vegan. Ik doe wel m'n best om mijn consumptie van dierlijke producten tot een minimum te beperken maar een eitje lust ik graag en geitenkaas van de demeter boerderij hier om de hoek vind ik ook heerlijk.

Ga altijd gelijk even geitjes aaien en dan zie ik dat de beestjes het daar wel echt goed hebben en dan vind ik het wel ok. Eitjes haal ik daar ook weleens. De kippen lopen vrij over het hele erf (kunnen zelfs het erf aflopen als ze zouden willen) en de eitjes moet je zelf rapen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:19

Ik zit ook nog in mijn overgangsperiode, maar eet vooral geen vlees (en minimum dierlijke producten) uit liefde voor dieren. Ben echt gek op beestjes en probeer echt alleen dierlijke producten te eten als ik zeker weet dat het van goede herkomst is. Bij mijn ouders is altijd biologische markt op zaterdag. Zit een grote stadsboerderij en daar hebben de beestjes zo'n goed leven. Als ik dan een stukje vlees eet dan komt het bij voorkeur daar vandaan. Verder vind ik de meeste vleesvervangers lekkerder dan vlees, dus niet echt moeite mee :=

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:25

Ik voornamelijk omdat ik het niet prettig vind om dode dieren te eten en de oorzaak te zijn van mishandelingen. Daarbij ben ik over het algemeen een vrij enthousiaste dierenactivsit en zou ik het erg hypocriet vinden om tegen een orka in Sea World te zijn en vervolgens een kroket naar binnen te werken.
Toen ik eenmaal wist wat voor lijden er achter zat kon ik geen kaas, melk en vlees zonder naar gevoel nuttigen.

Voor milieureden heb ik als individu niet genoeg invloed. Toch doe ik het ook daar om omdat er vast meerderen zijn die denken dat zij als individu geen invloed hebben, maar samen hebben we dat wel :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:18

Ik doe het vanaf mijn twaalfde al voor de dieren, ik ben altijd gek geweest op dieren en dan zou het raar zijn om ze wel te eten..
En voor mijn gezondheid, net zoals ik ook zo min mogelijk suiker en vet en kunstmatige stoffen probeer te eten..
En ook vanwege het milieu.. Ik ben altijd milieubewust bezig geweest door weinig te verbruiken thuis, geen afval buiten op de grond te gooien, zuinig te rijden, geen giftige stoffen door de gootsteen of in de tuin te gebruiken.. Nu ik weet dat veeteelt zo erg vervuilt motiveert dat alleen maar meer om volledig veganistisch te eten.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:13

Ik ben vegetariër voor de dieren, maar milieu is mooi meegenomen. Moet cowspiracy nog kijken dus wellicht praat ik dan anders haha.
Nu vegan challenge om bewust te worden van dierlijke producten. Na deze maand ga ik niet volledig vegan, vooral buitenshuis en in gezelschap niet. Ik at eerst wel nog gelatine en stremsel, maar ik wil wel het liefst af van producten waar het dier dood voor moet.

Ik heb net een vegan spekkoek gebakken. Kruimels smaakten al goed, helaas is ie wel heel plat geworden dus als iemand deze gaat maken zou ik hem in een kleiner blik doen. Ik heb nu de twee helften maar op elkaar gelegd zodat het wat lijkt. :p
https://vegetus.nl/vegan-spekkoek/

Afbeelding

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:34

Ziet er lekker uit die spekkoek! Ben er dol op! :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:25

hey mag ik me hier ook melden?
ik ben ook vegan
maar heb ook een vraag
wil iemand die beantwoorden?
ger hackny

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:39

De spekkoek ziet er lekker uit hoor! Heb je een recept? Origineel gaat daar echt een grote s-load aan eieren in :( Maar het is zo verrukkelijk!
Ik heb vegan chocolade letters gescoord, yay, geen gekke pure letters met dingen als melkvet en botervet maar helemaal vegan en met stukjes pepernoot erin. Van Tony's, echt heerlijk! Niet super puur, 51% dus mensen die niet zo van bittere chocola houden kunnen het ook nog wel handelen denk ik ;)

Iedereen mag hier vragen stellen! Er zijn genoeg mensen die kunnen antwoorden dus ga je gang :) En welkom!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:48

WingsToFly schreef:
De spekkoek ziet er lekker uit hoor! Heb je een recept? Origineel gaat daar echt een grote s-load aan eieren in :( Maar het is zo verrukkelijk!
Ik heb vegan chocolade letters gescoord, yay, geen gekke pure letters met dingen als melkvet en botervet maar helemaal vegan en met stukjes pepernoot erin. Van Tony's, echt heerlijk! Niet super puur, 51% dus mensen die niet zo van bittere chocola houden kunnen het ook nog wel handelen denk ik ;)

Iedereen mag hier vragen stellen! Er zijn genoeg mensen die kunnen antwoorden dus ga je gang :) En welkom!

Dankje
ik vroeg me af welke B 12 ik moet hebben van het kruitvat?
omdat ik wel eens hoor dat wij veganisten dat moeten slikken
Heb wel al van mijn moeder mee gekregen maar is op
op het potje staat B-100 hooggedosserd is de goede ?

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:54

Ja wat mij is verteld dat je als veganist het beste dosering 100 of hoger kunt slikken. Teveel B12 is sowieso geen probleem voor je lichaam, dus met 100 zit je wel goed geloof ik. Ik heb zelf ook B12 100 dosering, maar dan van de Tuinen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:56

WingsToFly schreef:
Ja wat mij is verteld dat je als veganist het beste dosering 100 of hoger kunt slikken. Teveel B12 is sowieso geen probleem voor je lichaam, dus met 100 zit je wel goed geloof ik. Ik heb zelf ook B12 100 dosering, maar dan van de Tuinen.

en jij pakt dat ook elke dag een ?

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:29

Ja als ik eraan denk wel, maar ik drink ook iedere dag iets van soja melk met toegevoegde B12 dus als ik een dagje vergeet vind ik dat niet zo'n ramp. Dus om de 2 dagen heb ik zelf nog nooit problemen mee gehad. Gewoon een beetje uitproberen zou ik zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:32

Je krijgt in feite alleen een B12 tekort als je vanaf kinds af aan veganistisch eet. Volwassenen krijgen hier echt niet zo snel last van.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:26

In Alpro zit ook standaard B12 toegevoegd toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:27

Klopt, in bijna alle veganistische producten. Zelfs in mijn soya-gehakt zit B12 toegevoegd.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:46

Ja klopt er zitten veel vitaminen in vega vlees maar is alpro niet duur? En anders dan melk? Ik wil graag proberen maar weet niet hoe anders het smaakt dan melk