Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:33

@hesterve: die link was ik idd al tegengekomen.. :j

Dat boek ben ik aan het lezen voor mn werk, maar ik kan er eigenlijk niet zoveel mee hoor :n Een aantal handige dingen heb ik er wel uitgehaald, maar ik vind overall niet dat het echt steekhoudt.
Eronder ligt nog een boek "een pleidooi voor echt eten" wat ik ook nog door moet nemen, maar ik denk dat daar ongeveer hetzelfde in staat.

Ben vanochtend wel begonnen met soya yoghurt.. prima te eten :j
Alleen mis ik mn melkje zo .. -O- maar ik merk gewoon dat het beter is zonder..

hesterve

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:07

Uit de voedselzandloper heb ik ook niet echt dingen gehaald die ik wilde veranderen maar vond de stukken waar ze dieper op suiker en vetzuren in gingen wel leerzaam. Ging wat verder dan dit of dat is slecht voor je punt.:)
Dat andere boek ken ik niet. Wil je laten weten wat je ervan vind als je t gelezen hebt? Mag ik vragen wat voor werk je doet dat je deze boeken ervoor moet lezen?
Ik drink ook nog af en toe gewone koe melk , merk niet echt verschil of ik het nu wel of niet drink. Verder gebruik ik ook wel (van allemaal de ongezoete variant, vind de gezoete erg vies)soya ,rijst en amandelmelk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:27

Nou ja ik las dat dus over die kokosolie/vetten, en daarvan zegt hij dat het niet goed is, omdat er alleen slechte verbindingsvetten inzitten. Als ik dan op internet lees dat dat niet zo is en dat kokosolie/vet 1 van de meest gezonde vetten is, dan vraag ik me af wat er verder niet klopt :-)

Verder heb ik niet zoveel met dat anti-verwerkte product als je dan wel weer chocola en kaas 'mag'. Dan heeft t niet veel met verwerkt te maken als meer met 'wat is het nou precies'.

Ook vind ik het stokpaardje "de mens in de oertijd at alleen maar peulen, zaden en vruchten" een beetje zo-zo want ten eerste was je er niet bij ( :+ ) ten tweede zijn we dus niet gevolueerd in een miljoen jaar en ten derde bestaat er al een poosje vuur, dus wie weet roosterden ze ook een lekker stuk rood vlees?

In dat boek staat ook dat omdat er een aantal mensen lactose intolerant zijn, de gehele mensheid niet geschikt is om melk te drinken. Maar er staat ook dat er een aantal mensen soya-intolerant zijn (een paar hoofdstukken verder) en dat is niet zo erg :D Dan zegt hij daarover ook weer dat het heel moeilijk is om te bepalen waar mensen nou precies intolerant voor zijn (geldt dus zowel voor lactose als soya) en dat peterselie goed is tegen kanker... (en bij zulke uitspraken krijg ik altijd een beetje een Jomanda idee en dan haak ik af).

Rijstmelk ken ik niet, ga ik misschien ook eens proberen. Bij amandelmelk denk ik alleen aan smeren, niet aan drinken :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:08

Cer schreef:
Ook vind ik het stokpaardje "de mens in de oertijd at alleen maar peulen, zaden en vruchten" een beetje zo-zo want ten eerste was je er niet bij ( :+ ) ten tweede zijn we dus niet gevolueerd in een miljoen jaar en ten derde bestaat er al een poosje vuur, dus wie weet roosterden ze ook een lekker stuk rood vlees?

Vergeet ook niet dat mensen in de oertijd ook niet zo oud werden. Oké, dat kwam ook mede door de leefomstandigheden; je kon wel eens dood gaan tijdens de jacht. Maar voedsel had daar zeker ook mee te maken. Dus om nou terug te gaan grijpen op de oermens en zijn dieet.. weet niet of dat nou zo goed is.

Ik ga vanmiddag lunchen met een vriendin en ga zo wat hartige dingetjes bakken. Ik heb een recept voor ham-paddenstoelenmuffins en ik ga spinazie-feta driehoekjes maken. Tevens neem ik nog een zelfgemaakte fruitsalade mee. Lekker en uitgebreid lunchen, wat wil een mens nog meer. :)

Vanavond ga ik ook iets nieuws uitproberen, ik heb nog voorgekookte bietjes liggen en couscous en ik bedacht me dat die twee wel eens samen konden gaan. Dus vanavond eet ik dit: http://www.greendelicious.nl/2012/05/co ... achenoten/ Ben heel erg benieuwd. :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:12

Cer schreef:
Nou ja ik las dat dus over die kokosolie/vetten, en daarvan zegt hij dat het niet goed is, omdat er alleen slechte verbindingsvetten inzitten. Als ik dan op internet lees dat dat niet zo is en dat kokosolie/vet 1 van de meest gezonde vetten is, dan vraag ik me af wat er verder niet klopt :-)

Verder heb ik niet zoveel met dat anti-verwerkte product als je dan wel weer chocola en kaas 'mag'. Dan heeft t niet veel met verwerkt te maken als meer met 'wat is het nou precies'.

In dat boek staat ook dat omdat er een aantal mensen lactose intolerant zijn, de gehele mensheid niet geschikt is om melk te drinken. Maar er staat ook dat er een aantal mensen soya-intolerant zijn (een paar hoofdstukken verder) en dat is niet zo erg :D Dan zegt hij daarover ook weer dat het heel moeilijk is om te bepalen waar mensen nou precies intolerant voor zijn (geldt dus zowel voor lactose als soya) en dat peterselie goed is tegen kanker... (en bij zulke uitspraken krijg ik altijd een beetje een Jomanda idee en dan haak ik af).

Rijstmelk ken ik niet, ga ik misschien ook eens proberen. Bij amandelmelk denk ik alleen aan smeren, niet aan drinken :D

Tja nu je dit zo opmerkt denk ik dat ik zo'n boek lees en er grotendeels uit filter /onthoud wat bij me past en nieuwe voor me is. Van chocolade weet ik dan wel weer dat als je optimaal van de gezonde stoffen in cacao wil profiteren dat je dan het beste rauwe cacao kan nemen. Is lekker met een geprakte banaan en dan een lepel rauwe cacauw erdoor ,net chocolade mousse...
Maar ben het met je eens dat dat soort uitspraken dubieus zijn.. Hoor wel vaker dat peterselie gezond is maar hoeveel zou je dan moeten nemen en is zoiets haalbaar? Waarschijnlijk niet in de praktijk. Ook dat van melk. Mensen moeten denk ik ook nemen wat bij hun past. Ieder mens is toch weer verschillend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:29

Ik denk ook dat dat de manier is om met dit soort boeken om te gaan, gewoon eruit halen wat bij je past en gezonde ideeen opdoen :j (en het een beetje leuk houden voor jezelf :D) Ik vond de havermoutpap wel weer een goed idee, en de soja yoghurt bijvoorbeeld :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:14

Ik heb het boek skinny bitch gelezen... Ook een kwestie van filteren en met een korrel zout nemen :) er staan nuttige dingen in, het is leuk gebracht, maar een groot deel zie ik als niet relevant

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:17

Oh heerlijk mars klinkt allemaal super. Als het ook echt lekker is kun je dan de recepten in het topic zetten?
De couscous klinkt ook heel lekker.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:00

Zou ik mij ook bij jullie mogen melden?
Ik ben 16 jaar en probeer een zo gezond mogelijke levensstijl aan te nemen. Dus niet roken/drinken, veel sporten en gezond eten. Dat laatste vind ik alleen erg moeilijk, want wat is nou echt gezond. Snoep/koek/chips enz
Heb ik helemaal afgeschaft en heb ik nu al twee jaar niet meer aangeraakt.
Ik vind het vooral moeilijk in te schatten hoeveel ik moet eten
Ik sport erg veel en er hoeft ook echt niks aan gewicht af.

Sorry voor het lange verhaal. Ik zal een lijstje plaatsen en ben erg benieuwd naar tips

O: magere yoghurt met muesli
T: boterham met een gekookt ei
M: 3 boterhammen, smeerkaas, kaas en ham
T: banaan en een paar aardbeien
A: andijvie met gekookte aardappelen en een runder gehaktbal
T: appel

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:02

Voor mij werkt het 'oerdieet' juist super goed. Heb me in tijden niet zo goed en fit gevoeld als sinds ik dit dieet volg.

Hebben jullie trouwens nog tips om avocado wat smaakvoller te maken?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:14

@Saartje: welkom! Het lijkt me verstandig om de openingspost van dit topic te lezen om uit te zoeken wat allemaal gezond voedsel is.

@Maartje: ik vind avocado erg lekker met worcestershiresaus en peper en zout.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:26

avocado met zout en peper, knoflookpoeder en soms een beetje limoen :9

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:05

Ok, jullie maken het dus ook niet super spannend :P Ik was zelf ook al aan het 'beetje kruiden met zout en iets fris' gekomen ;)
Helaas kan ik geen worcestershiresaus eten omdat ik niet tegen soja kan :+

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:27

Dank je toad, staan inderdaad handige dingen tussen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:37

@mri: waar gaat dat boek over, kort samengevat?
(nee, niet skinny bitch schrijven :P )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:53

voornamelijk veganistisch eten en alle bewerkte voedingsmiddelen laten staan, evenals koffie ed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:49

Jups, de redenen om veganistisch te eten.
En dat terug herleiden naar de oermens. We hebben gen klauwen, geen scherpe tanden als een tijger etc. dus waarom wel het zelfde voer eten als een tijger bv.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:52

we hebben alleen ook geen hoeven en enorme platte maalkiezen :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:35

inderdaad :) Niet te serieus nemen dus :)
Al vond ik het wel erg grappig geschreven

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:49

het is toch allang bekend dat mensen zijn ontwikkeld om alles te eten? Net als varkens?

Of we zijn zo geëvolueerd, dat kan natuurlijk ook.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:05

Maartje_M schreef:
Hebben jullie trouwens nog tips om avocado wat smaakvoller te maken?

Een ui en tomaat klein snijden, avocado fijn prakken en mengen met de ui en tomaat. Een teentje knoflook, peper, zout en verse peterselie toevoegen. Dit is echt heerlijk!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:10

Het hangt er maar net vanaf wat je gelooft. De 'professionals' zijn het ook niet allemaal met elkaar eens :+ De ene bioloog roept dat we omnivoor zijn, de andere roept dat we herbivoor zijn en een derde roept dat dat het omni/herbi/carnivoor afgeschaft moet worden omdat teveel dieren in een grijs gebied vallen. Dan roept er een wetenschapper dat melk hartstikke gezond is, ohnee het is eigenlijk toch een health hazard, net als dit, en dat, en dit, en dat, en dat was ook vroeger heel gezond. Blablabla :+
Skinny bitch roept dan weer 'dit is leuk, doen, word je slank van!' en trekt dan een heel bepaalde groep aan, waarvan ik denk tja... :roll:
De oermens leefde heel anders dan wij, als je iedere dag flinke inspanningen moet leveren en maximaal dertig jaar wordt zul je je inderdaad niet te druk hoeven maken over allerlei ouderdomsziektes. Wij worden ouder, veel ouder, en zitten voornamelijk stil.

Ik ben veganiste om ethische redenen, en dat weegt imo zwaarder dan welk gezondheidsvoordeel dan ook. Het is prima mogelijk om gezond en lekker veganistisch te eten, en ik snap niet dat zo weinig mensen dat doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:13

appelmoes, voor mij is de hoofdreden gewoon simpel...een kaasloos leven is geen volwaardig leven O:) (ik moet er gewoon echt niet aan denklen kaasloos door het leven te gaan, terwijl ik zonder vlees prima kan leven)

maar ja, ik ga ook niet voor ethisch dierloos leven, zolang de dieren maar wel een goed leven hebben gehad (dus biologisch scharrel etc)
en met mate vlees eten uit gezondheids overwegingen (ik kan niet zo goed tegen vlees)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:45

Voor mij is de reden ook simpel, ik word dik en futloos van veganistisch eten. Ik heb het twee jaar gedaan, trouwens.
Voor mij is het feit dat we vitamine B12 nodig hebben genoeg bewijs dat de oermens geen strikte herbivoor was.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:52

ik denk dat de mens naast alles wat hij/zij kan zijn ook gewoon een oppurtunist is/was...eten wat je kan vinden, dus als je vlees vind, eet je dat ook