Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:18

Maar dan wel volkoren pasta, volkoren brood, zilvervliesrijst...... want de witte varianten zetten het toch weer om in "snelle koolhydraten"

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:20

Jeetje Judith, dat is echt lastig meid :(:) Van ons krijg je geen gezeur hoor :)

Misschien kun je om aan te komen proteinepoeder gebruiken? Dat kun je gewoon door je smoothie doen of er apart een shake mee maken, kan zelfs met water!

Symbeami

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:22

Judith wat vervelend van je smaak.
Overigens vind ik je verhaal over je studie wel interessant... ! Hoe we genept worden door commerciële belangen ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:26

phormicola schreef:
Jeetje Judith, dat is echt lastig meid :(:) Van ons krijg je geen gezeur hoor :)

Misschien kun je om aan te komen proteinepoeder gebruiken? Dat kun je gewoon door je smoothie doen of er apart een shake mee maken, kan zelfs met water!

Oh dat is eigenlijk wel een goede! Vriendje gebruikt dat voor na krachttraining, dat kan ik best eens proberen.

@ Symbeami. Toppunt was nog wel dat mijn chemieleraar vertelde dat de 'missing link' tussen vetten in de voeding en het cholestorol gehalte in het bloed nog niet gevonden was. Maar dat we maar moeste aannemen dat er een negatief verband was aangezien ze dat op het tentamen graag wouden zien. Oh. :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:30

Ja Judith, zo gaat dat in de voedingsleer :=

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:31

_Mara_ schreef:
@Nien: Dankje voor de info, ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig weet over bloedspiegel etc. leer er nu iets meer van omdat mijn stiefvader opeens zwaar suikerpatiënt is. Maar bedankt voor je informatie! Maar mijn ontbijt met brood met hagelslag wordt lastig om te veranderen. Ik hoef echt niks hartigs a la kaas of vleeswaren s'ochtends, zuivelproducten vallen ook niet goed bij mij, wordt ik meestal enorm misselijk van. Dus tja..

En wat dacht je van.... appelstroop? offf honing? of.... jam? of...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:33

Maar is appelstroop zoveel gezonder dan hagelslag? Wat is er trouwens slecht/ongezond aan hagelslag? Want er zitten bijvoorbeeld ook genoeg suikers in appelstroop, of jam. Gewoon een nieuwschierige vraag.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:38

In hagelslag zit alleen geraffineerde suiker. Zo'n beetje het slechtste dat je in je mond kunt stoppen :)

Ik zou dan ook voor honing gaan, dat is dan weer net iets minder slecht, omdat je lichaam met natuurlijke suikers wat beter uit de voeten kan :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:41

Als je nu gewoon lekkere pure hagelslag neemt dan is dat zo slecht nog niet ....

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:42

Ik heb altijd de mixed sprinkles van de Euroshopper, dus met zogenaamde pure en witte chocolade. Maar dat is niet de pure chocola die goed voor je is. :P

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:43

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:44

_Mara_ schreef:
Ik heb altijd de mixed sprinkles van de Euroshopper, dus met zogenaamde pure en witte chocolade. Maar dat is niet de pure chocola die goed voor je is. :P

hahahah, nee..... maar misschien kun je dan beginnen met puurdere hagelslag te zoeken en dat op je brood te doen?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:50

Dat is een goed idee dat ik zeker ga overwegen wanneer dit pak leeg is. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:15

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:16

@ Mara, ontbijten kan je leren. Ik at vroeger of niet of alleen een beschuitje hagelslag. Nu ontbijt ik juist heel goed. Je voelt je echt de hele dag zoveel beter.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:23

Colway schreef:
Symbeami schreef:
interessant artikel over de voordelen van cacao

http://jessevandervelde.com/de-onbekend ... uwe-cacao/

maar dan wel de pure rauwe cacao toch? Hagelslag valt hier niet onder ;-)

Nee, maar minimaal 70% pure chocola wel en er zijn vast wel producten in die richting te vinden. Want blijkbaar is het moeilijk om die gewoonte om te buigen, dus dan eerst met een in ieder geval iets gezonder alternatief beginnen.
Brood is ook helemaal niet zo gezond als beweerd wordt. Maar ingesleten patronen wijzigen, dat kost nou eenmaal tijd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:26

Ik ontbijt ook altijd met brood met vlokken. Ik heb nu wel een extra pure variant gevonden, die ook nog eens lekkerder is. Heel gezond zal het niet zijn nee, maar ik vind dat ik dat mag van mezelf :P. Stap misschien nog wel eens over op wat anders, maar we hoeven niet alles in één keer te wijzigen.
Voor vandaag heb ik een havermoutpapje gemaakt als ontbijt met extra tarwezemelen. Dat kan ik nog redelijk binnenkrijgen. Heb een enorm gezwollen lip, maar de pijn valt me mee. Hopelijk gaat er niets ontsteken en geneest het snel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:26

Nee inderdaad, had laatste de discussie met mijn ouders en eerder met vrienden over brood (omdat ik dus vrijwel geen brood meer eet) ze keken alsof ze een geest hadden gezien

maar idd patronen veranderen kost tijd, al denk ik dat het daarin belangrijk is om je te gaan verdiepen, want als je geen reden ziet om die patronen te veranderen (of je bent er niet van overtuigd) dan ga je ook niet de 'strijd' aan met jezelf

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:27

Ohhh century, idd het gaat dus wel een beetje? Fijn...valt de pijn mee?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:32

Op zich gaat het best goed, het valt me wel mee. Ik kan alleen niet zo goed mijn mond open doen, dus kauwen wil gewoon slecht. Maar de pijn is best te doen, heb vandaag nog geen pijnstiller ingenomen. En al die draadjes in je mond is vervelend, ik denk steeds dat het een restje eten is (maar ik mag ze dus absoluut niet kapot trekken, dus ik moet er heel voorzichtig mee zijn).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:37

_Mara_ schreef:
In één keer het roer omgooien kan gewoon niet, financieel wil dat niet en je moet ook denken aan ecologische gevolgen met betrekking tot voedselverspilling. (Een nog erg ondergewaardeerd/onbekend thema.) Om meteen je hele voorraad kast de deur uit te doen is ook niet geheel verantwoord naar mijn mening.

Zie mijn onderschrift :P. Ben het helemaal met je eens, je moet ook niet je voorraad ineens weg gaan gooien. Voedselverspilling is zo onnodig en jammer... en ik doe er helaas ook vaak genoeg aan mee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:38

Ik eet ook weleens witte producten. puur en alleen omdat ik die nog op voorraad had van een bbq, of feestje oid. Dat ga ik ook absoluut niet weggooien, zonde!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:41

Century schreef:
_Mara_ schreef:
In één keer het roer omgooien kan gewoon niet, financieel wil dat niet en je moet ook denken aan ecologische gevolgen met betrekking tot voedselverspilling. (Een nog erg ondergewaardeerd/onbekend thema.) Om meteen je hele voorraad kast de deur uit te doen is ook niet geheel verantwoord naar mijn mening.

Zie mijn onderschrift :P. Ben het helemaal met je eens, je moet ook niet je voorraad ineens weg gaan gooien. Voedselverspilling is zo onnodig en jammer... en ik doe er helaas ook vaak genoeg aan mee.

Mooi onderschrift! :j Het is ook gewoon wetenschappelijk bewezen dat er helemaal geen honger hoeft te bestaan op de wereld, we produceren meer dan genoeg voor de hele wereldbevolking. En toch zijn er genoeg mensen die geen eten hebben, raar eigenlijk. En ik ben ook geen heilig persoon, ik heb gister ook een restje van me bami weggegooid omdat ik het gewoon echt niet meer opkreeg maar wel al pindasaus erdoorheen geroerd had en het dus niet meer terug de pan in kon. En zo zijn er wel meer dingen, maar ik probeer er wel op te laten. Zo heb ik nog een stuk prei over en wortels, er liggen nog zat uien in de voorraadkast = bouillon trekken! Wordt me eerste keer dat ik mijn soep helemaal vanaf het begin ga maken en geen bouillonblokjes ga gebruiken, ben echt heel benieuwd en heb er ook heel veel zin in! Maar zo kan je ook van je 'overtollige' eten afkomen, beetje innovatief zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:56

Ohhh ik gooi echt regelmatig dingen weg :o

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:02

Hier ook weer een berichtje van mij, was 2 dagen erg druk en net even 8 blz. bijgelezen.
Leuk dater steeds nieuwe mensen gaan posten. Gister qua eten een hele goede dag gehad. Vandaag tot nu toe niet zo. Maar goed . Vanavond weer wat gezonds maken :)

@Century, succes met het herstel. Heb je niets preventiefs gekregen voor ontstekingen? Mijn tandarts (die zie ik teveel , heb een enorm zwak gebit) schrijft dan vaak voor :1x 1200 ibuprofen en dan iedere 8 uur 600 ibuprofen voor teminste 3 dagen .

Restjes eten verdwijnen gelukkig bij ons vaak op het bord van mn man. Je kan het niet aan hem afzien maar het is net een kliko . Als ik uitgegeten ben eet hij mn bord leeg haha. Even offtopic : Hij stond afgelopen donderdag in het AD Amersfoort met een interview en grote foto. Ging over het Motorracen waar hij helemaal gek van is en de start van het nieuwe seizoen ONK (Open Nederlandse Kampioenschappen) waar hij aan meedoet.