Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:01

Hallo, ik wil mij hier ook even melden :)

Ik ben altijd al geintereseerd geweest in gezonde voeding. Ik ben al 10 jaar vegetarisch en een soort van partime veganist. Nu hou ik ook heel erg van snoepen, en heb ik een aantal broeken die ik nog niet aankan, daarom wil ik gezond gaan eten.
Omdat ik een voedingsopleiding doe heb ik er ook wel wat verstand van :P, maarja dat betekend niet dat ik mij er altijd aan houd.

Wat ik vandaag heb gegeten;
o: havermoutpap met 1 banaan, veel kaneel en klein beetje ongezoete sojamelk.
l: 5 BB met bieten hummus
t: 1 sinaasappel, 1 mini amandelstolletje en 3 curly wurlys
a: Volkoren pasta met brocoli in een saus van spinazie-a-la-creme met pesto en 2 tempesteaks.

Dus ik ben best gezond bezig, maar krijg vaak in de middag een eetbui. En zo gaat het dus erg vaak...

Wat ik wil:
vaker ontbijten met een green smoothie
een altenatief voor brood in de middag, dat wel mee kan naar school
vaker rauw eten
'gezond' zoetigheid eten.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:08

Ik begin het te leren n.a.v. dit topic haha. Eet braaf elke dag een hand van die goijibessen, best goed te doen. Brood moet ik wel blijven eten, ik werk op onregelmatige tijden en eet vaak mee met clienten, dat maakt het lastig. Ik eet dus eigenlijk altijd in de auto mijn lunch, kan daarom lastig een salade meenemen, iemand hiervoor nog tips anders dan brood?
Verder heb ik net mijn Chiazaden online besteld , 16 euro voor een kg op http://www.chiazaden.eu, zijn biologisch geteeld. En ik heb een blender gekocht, ben verslaafd aan dat ding haha. Zometeen Hollandse pot ten met veel groenten, weinig aardappelen en klein stukje bio vlees (moet ik helaas 2x in de week eten van mijjn holistische arts, deed ik nooit).

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:23

ik kwam nog een leuke site tegen met allerlei smoothies, moet er denk ik binnenkort ook maar eens aan beginnen ziet er wel lekker uit. Weet niet of ze allemaal even gezond zijn.
http://www.blenderworkshop.nl/index.php ... gory&id=17

Nou heb een beetje een zwaar weekend gehad, heb zo'n zin in chocola gehad PFFF.
Heb maar drie koekjes met pure chocola gehad en heb uit nood maar mijn studentenhaver opgepeuzeld en daarna uit schuld ben ik gaan hardlopen :+

Vandaag ook niet zo'n hele goede dag gehad.
o: twee speltboterhammen met kipfilet
t: peer
12:30 twee kadetjes met ham
en om 14:00 mijn 4 speltboterhammen met kipfilet ( moet op ;) )
en net gehaktvlees met wortelen en 2 aardappelen.
Nou zometeen weer lekker sporten dat scheelt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:23

Mrijn schreef:
Ik kwam een heel enevoudig recept tegen met boekweitmeel, Century. Ik ga het morgenochtend proberen.

boekweitpannenkoekjes.

Maak een beslag van 50 gram boekweitmeel, 100 tot 150 ml biologische karnemelk, een theelepel olijfolie en 1 scharrelei. Het beslag moet zo dik zijn dat het niet uitloopt in de pan. Het moet aan de lepel blijven plakken zodat er dikke pannenkoekjes kunnen worden gebakken.

Bak steeds twee of drie kleine pannenkoekjes in een beetje roomboter in een grote koekenpan.

Lekker met bosbessenjam, ahornsiroop of honing.

Ik zit nog helemaal ramvol van mijn lunch zeg! Ik heb net tegen heug en meug wat kwark met frambozen en zonnebloempitten gegeten en het avondeten staat ook al op, burp! Morgen iets beter plannen maar...

Ik heb met opzet veel ontbeten en gelunched. Ik eet overdag doorgaans te weinig waardoor ik na het avondeten naar nootjee enzo grijp. Eigenlijk wil ik na het avondeten niets meer eten.

Klinkt goed, dank je wel! Zou het ook met gewone melk kunnen? Ben niet zo weg van karnemelk...
Weet iemand wat lecithinepoeder precies doet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:24

Ik heb op de markt 2 kilo verse wijting gescoord voor 5 euro :D Daar ben ik nu cioppino van aan het maken: http://allrecipes.com/recipe/cioppino/

Cioppino is zeg maar de Italiaans-Amerikaanse versie van paella: je kunt allerlei soorten vis erin gooien, of juist maar 1 soort. Perfect soepje dus voor zoveel vis :D

Voor vandaag past het niet meer in m'n schema (teveel vet), maar voor de komende twee dagen ga ik het lekker inplannen :j

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:17

Mrijn schreef:
nadina schreef:
Een quote uit de beokjes van Annemarie Postema: tel geen calorieën maar voedinsstoffen :D Krijg er al weer helemaal zin in, nu nog even starten. Mijn lunch voor straks: 2 geroosterde speltboterhammen met tomaat, tonijn en een ei.

Ik vind vooral gezonde tussendoortjes zoeken lastig. En avondeten wat mijn vriendjelief ook lekker vindt (en die is best lastig in 'aparte' dingen)

Ik ga zo eens even wat opzoeken over Annemarie Postema. Die naam ken ik nog niet.

Ik eet als tussendoortje graag iets zoets en heb daarvoor de site van pakparade ontdekt. Heb nu de quionoamuffins en appelmoes vezelmuffins gemaakt en vooral die laatste vind ik heerlijk! Wat ik ook heel lekker vind, zijn de kant en klare speltcrackers met meegebakken emmentaler. Die zijn zo droog al lekker, maar met wat huttenkase nog lekkerder!

ze heeft de boekjes het leven is perfect en het lichaam is perfect geschreven, vol met recepten, info en wijze lessen. Vind het leuke boekjes.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:46

Annemarie Postema heeft idd een leuke website. Heb haar boeken nooit gelezen, maar lijkt me wel leuk.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:11

Ook ik meld me!

Er staan hier hele interessante dingen als je het mij vraagt!
Blijf het even volgen :D

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:16

Er komen weer heel wat lekkere en gezonde dingen voorbij! Leuk!! :j

Ik heb alle ingrediënten in huis gehaald voor dat brood van een paar pagina's terug, dus dat ga ik van de week eens uitproberen.

Morgen begin ik met het dieet, dus dit weekend alvast goede inkopen gehaald. Heb weer een voorraadje speltbloem, wijnsteenbakpoeder, stevia, suikervrije biologische koekjes, noten en zaden, etc. Dus ik ben er klaar voor!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:25

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:25

[dubbel...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:15

Ja dat is ook zo. Het ziet er zo gezellig uit :D
Vanochtend havermout geprobeerd maar ik ben nog niet echt fan. Alhoewel ik er banaan doorheen geprakt heb en verse sinaasappelsap als zoetstof, smaakte het nergens naar. Niet zo aan mij besteed geloof ik...

Voor vandaag:
o: Havermout dus
tussendoor: roeryoghurt met kiwi en musli, een appel
m: twee speltboterhammen met houmous en tomaat
tussendoor: appel en sinaasappel
a: pasta met zelfgemaakte brocollisaus, pitjes/zaden en kaas
Ben tot laat op het werk dus helaas opwarmen in de magnetron...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:08

Ik vind havermout erg lekker. Gooi er kokend water op, klein btje slagroom voor zuivel idee, btje zoetstof en paar minuten laten wellen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:40

Ik ben ook niet weg van havermout en die saaie muesli, proeft naar karton hihi

Heb vandaag voor m'n vriend een tonijnsalade gemaakt met een beetje speltpasta
Ik heb een spinaziesalade mee met gekruide tomaat, rode ui en mozarella..mjammmmm

Ik ga denk ik ook maar speltpannekoekjes proberen

Heb wel speltwraps gehaald, die ga ik insmeren met philladelphia, beetje bieslook erop en dan gerookte zalm...oprollen en dan heb ik er lekkere hapjes van gemaakt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:49

waar heb je die speltwraps gehaald?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:49

Ik ga ook maar eens speltpannenkoeken proberen! Maar eerst maar eens speltmeel scoren.

Vanmorgen ontbeten met 2 sneden biologische volkoren roggebrood. Met kaas

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:52

bij de natuurwinkel, zien er alleen niet echt heel lekker uit :')

Ik vind roggebrood gewoon lekker nu, hihi, vond het vroeger zooooo ranzig :+

Vanavond eten we vis met rode bieten mjaammmmmm

Denk morgen maar weer een kingsize omelet bakken, m'n vriend vond hem ook erg geslaagd :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:52

Ik ga deze week iets maken met boekweitmeel. Twijfel nu toch of ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt om voor boekweit te kiezen ipv spelt omdat iedereen het hier over spelt heeft..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:53

Oke zal eens kijken of Ekoplaza ze heeft..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:56

Ik weet het verschil ook niet echt hoor haha

Ik werd wel hebberig in die winkel trouwens, alleen allemaal best duur...Had ook notenrepen gekocht met een beetje honing, zonder verdere toevoegingen, waren 70ct per stuk, iets van 100kcal, en erg lekker

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:58

Hoi! Mag ik me nog hier melden? :) Zie het topic nu pas!

Volg al een tijdje het hormoon balans 'dieet' van Ralph Moorman. Is soms wat lastig omdat je suiker moet laten staan maar eigenlijk gaat het heel goed!
Heb vandaag ontbeten met een smootie van hennepzaad, Chia zaad, cacaopoeder, kokosvet en verse sap van rode vruchten.
Verder 2 rijstwafels met hummus en kipfilet :)

Vind het niet echt een dieet zoals veel mensen over een dieet denken omdat de hoeveelheden er hier niet zo toe doen maar wel wat je eet. Puur, dus geen E-stoffen ed, en het liefst biologisch :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:03

Ik ben ook niet weg van havermout, ik eet het afentoe als het zo uitkomt, maar meer dan 1x per week krijg ik het niet weg :n

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:08

Voor degene die niet weg zijn van havermout maar het wel willen eten :)) Misschien een idee om havervlokken in de blender te doen met fruit en sojamelk? :)
Zo eet ik het wel graag.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:17

Ik heb geen blender :')

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:17

ENOMIS schreef:
Voor degene die niet weg zijn van havermout maar het wel willen eten :)) Misschien een idee om havervlokken in de blender te doen met fruit en sojamelk? :)
Zo eet ik het wel graag.

Dat is een goed idee!
Colway schreef:
Heb vandaag voor m'n vriend een tonijnsalade gemaakt met een beetje speltpasta
Ik heb een spinaziesalade mee met gekruide tomaat, rode ui en mozarella..mjammmmm

Dat klinkt lekker! Heb je een recept? (van beide, haha)