Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:39

Toess schreef:
Waar heb je die surinaamse marinade van gemaakt?

En Magrathea, vertel eens over de pastaschotel? :+

Ik eet vanavond roergebakken oosterse spitskool (zal ik al vanaf zaterdag eten :') ).

Ehmm even denken. We hadden pastasaus gemaakt van gezeefde tomaat (uit pakje) en stukjes tomaat en puree (uit blik) . Daar lekkere kruiden bij. Uiteindelijk ook 3 potjes pesto in gemieterd omdat we anders te kort zouden hebben := Qua groenten hadden we paprika, courgette en aubergine. Die hebben we opgebakken in de pan, daarna in de saus gemengd. De pasta hebben we ook los gekookt, hoewel je het ook in de saus kan laten garen (zoals bij lasagne).
Qua kaas hadden we voor de vego's gewone belegen kaas en mozarella. Dus dan ga je stapelen: saus, pasta, kaas, saus, pasta. Mijn medekokkin heeft dat gedaan dus hoe het precies is gegaan weet ik ook niet. Ik was bezig met de soep en het toetje :) . Vervolgens een grote lading geraspte kaas eroverheen, en toen nog een klein halfuurtje in de oven zodat alles goed heet is en de kaas gesmolten en een korstje op de bovenkant. Voor vleeseters hadden we eigenlijk hetzelfde, alleen ipv mozzarella zat er een laag hamplakjes in. Het was erg lekker volgens de vleeseters ^^ Dus dat vonden we best knap van onszelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:20

Toess schreef:
Waar heb je die surinaamse marinade van gemaakt?

En Magrathea, vertel eens over de pastaschotel? :+

Ik eet vanavond roergebakken oosterse spitskool (zal ik al vanaf zaterdag eten :') ).

ik zoek het recept even op , heb het ergens opgeschreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:08

Heeft er iemand een recept voor vegetarische pasta met lekker veel groente en een lekker sausje zonder tomaat? Ik heb het wel een beetje gehad met sausjes waar tomaat in zit eigenlijk. :)

Verder vroeg ik me af of ik de enige ben met dit 'probleem'... Mijn vriend eet wel vlees, meestal eet hij vegetarisch mee maar af en toe vraagt hij om vlees. Prima, ik wil hem niet bekeren, maar ik heb het er zo moeilijk mee om dat vlees daadwerkelijk te kopen. Ik schaam me gewoon als ik voor dat schap sta, gisteren was het biologisch vlees ook nog eens op dus moest ik bio-industrie vlees kopen en dat voelde echt niet fijn. :n Het voelt haast als verraad... Ik kan het naar mezelf toe moeilijk (of eigenlijk niet) verantwoorden dat ik vlees koop, zeker bio-kip. %)

Anoniem

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:18

Ik vind verse pasta met citroen-basilicum-roomsaus echt heerlijk! Als groente kan je er super makkelijk spinazie aan toevoegen denk ik. Lekker met pijnboompitjes en parmezaanse kaas :9

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:19

Bij ons om de hoek, bij de bio-slager, is ook een ''vega'' hoek. VEEL lekkerder dan in de winkel! Hij maakt alles zelf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:22

Liek_ schreef:
Ik vind verse pasta met citroen-basilicum-roomsaus echt heerlijk! Als groente kan je er super makkelijk spinazie aan toevoegen denk ik. Lekker met pijnboompitjes en parmezaanse kaas :9

Dat klinkt goed! Hoe moet je die saus maken (of is dat iets kant-en-klaars)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:34

Naar smaak creme fraiche en kookroom in een pannetje, beetje citroenrasp erbij, halve citroen uitknijpen, verse basilicum erbij en dan parmezaanse kaas er in smelten. En dat dus zoals je wilt (meer kaas, zuurder, meer basilicum etc). Voor twee personen heb ik genoeg aan een flesje kookroom, een klein bekertje creme fraiche en een halve citroen. Parmezaanse kaas is echt persoonlijk, wij hebben een grote bus dus strooien er aardig wat in :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:42

Wat ik op mijn werk vaak doe: alles wat je kan vinden en je lekker vind in een pannetje bakken. Ik deed bijvoorbeeld ui, paprika, champignons, knoflook, mozzarella, fijngesneden olijven en verse basilicum. Dan het met kookroom tot een sausje maken en op smaak brengen met kruiden die je lekker vindt :)
Je kan dat dus met alles wat je kan bedenken maken en de basis is kookroom.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 22:50

Heb je je saus kunnen maken? :)

En ik snap wat je bedoelt hoor! Toen ik laatst op mijn vereniging ging koken moest ik vlees halen. Het budget is niet hoog dus bio vlees is out of question, past gewoon niet. Dus ik moest ES hamplakjes kopen, nouuu dat was echt ontzettend arelaxt.. maarja bij mijn vereniging kan je echt niet zeggen 'ik kook geen vlees'. Dan zijn de vleeseters gelijk aan het zeuren en heb je een gróót probleem. Dus het moet maar.

Heb je het er wel eens met je vriend over gehad? Misschien heeft hij niet door dat je er zó erg mee zit. Laat het hem voortaan lekker zelf halen zou ik zeggen! :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:09

Magrathea schreef:
En ik snap wat je bedoelt hoor! Toen ik laatst op mijn vereniging ging koken moest ik vlees halen. Het budget is niet hoog dus bio vlees is out of question, past gewoon niet. Dus ik moest ES hamplakjes kopen, nouuu dat was echt ontzettend arelaxt.. maarja bij mijn vereniging kan je echt niet zeggen 'ik kook geen vlees'. Dan zijn de vleeseters gelijk aan het zeuren en heb je een gróót probleem. Dus het moet maar.

Heb je het er wel eens met je vriend over gehad? Misschien heeft hij niet door dat je er zó erg mee zit. Laat het hem voortaan lekker zelf halen zou ik zeggen! :)

Wij moeten misschien voor de hond overstappen op vers vlees wegens mogelijke voedselallergie (in een huis met twee vegetariërs) :roll: Ook niet echt iets voor mij om te halen... Snap helemaal wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:21

Bedankt voor de tips! :9 Moet lukken, pasta staat voor morgen op de planning dus ik laat weten hoe het smaakte. :D

Magrathea schreef:

Hij weet het en heeft ook aangeboden om het zelf te kopen, die zeldzame keren dat hij vlees wil. :) Maar ja, eigenlijk maakt dat geen verschil en om hem nou naar de winkel te sturen terwijl ik al ben geweest voelt ook zo stom. Maar ik denk dat ik voortaan geen bio-industrie vlees meer meeneem, dat gaat me echt te ver. Biologisch vind ik ook niet leuk, maar wel acceptabeler. :j

Vers vlees krijgt mijn hond (en 1 van de katten) trouwens wel, daar moest ik ook vreselijk aan wennen. Maar ik vind dat ik geen carnivoren in huis kan halen en kan verwachten dat ze vegetarisch eten. ;) Dus het moet maar. Ik overweeg wel heel sterk om daarin ook op de biologische variant over te stappen.

Fijn dat er wel mensen zijn die het herkennen trouwens!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:48

RedPassion schreef:
Vers vlees krijgt mijn hond (en 1 van de katten) trouwens wel, daar moest ik ook vreselijk aan wennen. Maar ik vind dat ik geen carnivoren in huis kan halen en kan verwachten dat ze vegetarisch eten. ;) Dus het moet maar. Ik overweeg wel heel sterk om daarin ook op de biologische variant over te stappen.

Haha, alweer mee eens.

Ik vind trouwens biologisch vlees ook beter om te kopen. Het andere vlees vind ik echt niet fijn en van die kilo knallers kan ik echt kotsen :r Dat mensen daar in trappen. Kan me er best druk om maken dat mensen niet (willen) zien hoe ze aan hun stukje vlees komen :o

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:29

Bio vlees is niet zo goed als men denkt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 10:30

Ja precies! Van de week kwam ik mijn benedenbuurman tegen, hij had boodschappen gedaan, zo'n doos met 6x vier porties vlees voor de hele week.. ik moest me inhouden om er niet van wat te zeggen..! Ten eerste snap ik überhaupt niet hoe C1000 daar nog winst op maakt 8)7 ten tweede, ja, je kan je wel bedenken wat voor dierenleed daarachter zit..

Als je carnivoren als huisdier hebt, dan moeten die nu eenmaal vlees eten. Ik wil voor onze toekomstige dieren graag gaan barfen, maar mijn vriend mag de porties maken 8)7 dat vind ik gewoon onsmakelijk. En dan kan je ook zorgen dat je bij een biologische boer gaat halen ofzo :j

@redpassion, je moet eens op de site van het beter leven keurmerk kijken. Ik moet zeggen dat ik erg blij was net wat ik daar las.. ook het EKO keurmerk is een goeie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:39

Magrathea schreef:
@redpassion, je moet eens op de site van het beter leven keurmerk kijken. Ik moet zeggen dat ik erg blij was net wat ik daar las.. ook het EKO keurmerk is een goeie.

Weet ik. :j
Biologisch is vaak misleidend, ik bedoel inderdaad het EKO keurmerk en het beter leven keurmerk. Ik koop eigenlijk alleen producten met drie sterren. Laatst had ik een pak biologische karnemelk. Klinkt leuk, maar daar staat dan op dat de koeien zoveel mogelijk buiten lopen. Heel leuk, maar dat garandeert dus alsnog niks. Letten op het EKO keurmerk inderdaad. :j
Ik zag net dat er ook een Carnibest variatie is met het EKO keurmerk, dat ga ik eens proberen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:41

Voor degene die geïnteresseerd waren in camembert, mijn moeder zag het laatst bij de plus liggen. Bij de spullen van kaasfondue enzo. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:56

Het ligt er ook aan hoezeer je 'beter' wilt zijn. Ach, ik zie liever iemand die dan toch kiest voor 1 ster beter leven dan helemaal niks. Toch?

Voor melk is er geen beter leven keurmerk toch? Eko is sowieso goed, die koop ik ook altijd. Dat versta ik onder biologisch. Dan weet je het zeker. Ja of spul van de biologische winkel :+

Wat ook een beetje jammer is is dat niet biologische melk ook niet automatisch betekent dat het zielige koetjes zijn. Ben wel eens bij een boer geweest wiens koeien in de zomer ca. 12 uur op het land stonden, en in de winter van zonsopgang tot zonsondergang (koeien zien niet zo goed in het donker, was vooral een praktische reden) . Binnen hadden de koeien veel plek, onbeperkt ruwvoer ook. Maar dat deed hij allemaal niet omdat het moest vanwege een keurmerk maar omdat hij dat zelf beter vond. Maar dat komt dus allemaal in dezelfde v tank met melk terecht. Jammer toch..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:21

het gros van de koeien hier in de regio staan idd gewoon lekker op de wei in het seizoen ...ja eko koeien hebben een minimale hoeveelheid dagen die ze op de wei moeten komen, maar de meeste niet eko melkkoeien halen die dagen ook wel... de koeien waarbij het gras gemaaid en op stal gevoerd word, dat zijn er verhoudingsgewijs niet zo veel
weet alleen even niet meer of er bij skal ook eisen zijn voor de huisvesting van de kalveren die er voor de melk geboren worden? das allemaal weer te lang geleden dat ik dat heb moeten weten zeg maar .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:31

RedPassion schreef:
Heeft er iemand een recept voor vegetarische pasta met lekker veel groente en een lekker sausje zonder tomaat? Ik heb het wel een beetje gehad met sausjes waar tomaat in zit eigenlijk. :)

Verder vroeg ik me af of ik de enige ben met dit 'probleem'... Mijn vriend eet wel vlees, meestal eet hij vegetarisch mee maar af en toe vraagt hij om vlees. Prima, ik wil hem niet bekeren, maar ik heb het er zo moeilijk mee om dat vlees daadwerkelijk te kopen. Ik schaam me gewoon als ik voor dat schap sta, gisteren was het biologisch vlees ook nog eens op dus moest ik bio-industrie vlees kopen en dat voelde echt niet fijn. :n Het voelt haast als verraad... Ik kan het naar mezelf toe moeilijk (of eigenlijk niet) verantwoorden dat ik vlees koop, zeker bio-kip. %)

Wij aten laatst op een verenigingsweekend het volgende (en heb het later thuis ook nog een keer gekookt met vega-spekjes):

- Tagliatelle
- Roomsaus (of witte groentesaus)
- Spinazie (gemalen, uit de diepvries)
- Courgette
- Spekjes (maar dan kan je dus de vega-spekjes van de AH of C1000 bijv. nemen)
- evt. strooikaas

Bereidingswijze: Pasta koken. Courgette in stukjes snijden en samen met de spinazie koken. Roomsaus bereiden en spekjes bakken. Roomsaus door de groente mengen, over de pasta doen en de spekjes en evt. kaas erop.

Heel lekker :j

Edit: Ohja nog 1 die ik een tijdje geleden met een vriendinnetje had gegeten.

- Tagliatelle
- Boursin cuisine (of gewone kruidenboter)
- Paprika
- Tomaat

Bereidingswijze: Pasta koken. Afgieten en boursin cuisin erdoor roeren. Paprika en tomaat in blokjes snijden en erdoor mengen. Nog even zachtjes verwarmen. En voor extra groente kun je een bakje sla/ komkommer oid erbij doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:48

Ik ga woensdag ragout maken voor paps :D hopen dat ie het lekker vindt! Ga er spinazie en gebakken aardappeltjes bij geven

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:19

Ik kom even binnen vallen :o Maar ik ben op zoek naar wat tips van andere vegetariërs. Sinds ik vegetarisch eet heb ik veel moeite ermee om voldoende eiwitten binnen te krijgen en aangezien ik fanatiek sport is dat dus niet zo bevorderlijk voor mijn spieren. Heeft iemand hier tips voor producten die veel eiwit bevatten? Ei eet ik al regelmatig, maar dat schijnt niet zo gezond te zijn om iedere dag te eten.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:40

Schaaltje kwark na het sporten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:17

Zuivel is idd gooeed :j

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:18

Ik heb gelezen dat je als vegetariër zijnde juist meer ei mag eten, omdat je de eiwitten uit vlees mist :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:21

Ja maar in ei zit ook weer cholesterol en daar mag je niet teveel van hebben, dan word je dik zoals Karin Bloemen :j