Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:57

Ik gebruik bloem en bakpoeder, werkt voor mij beter dan zelfrijzend bakmeel. Oja, en olie erdoor.

Probeer de cupcake recepten van Lily's cupcakes eens, daarmee mislukken ze bij mij eigenlijk nooit. Cupcakes horen overigens niet echt te poppen zoals muffins, ze horen wat plat te blijven / zijn zodat je er mooi een grote toef botercreme op kan spuiten (das makkelijker als ze plat zijn dan op een bobbel).

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:14

Ik denk dat muffins groter/luchtiger horen te worden? Weet het eigenlijk ook niet. Maar de cupcakes worden bij mij ook niet heel hoog, wilde volgende keer ook wat meer bakmeel proberen idd.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:16

Heeft 1 van jullie nog leuke (en vooral lekkere) tips voor muffins/cupcakes en dan zonder botercreme topping?
Er zijn zo veel mogelijkheden dat ik wel benieuwd ben wat jullie zeker voor herhaling vatbaar vonden. :)

Prairy

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:23

Ik heb van Lily's de Strawberry cheesecake topping gemaakt, en dan gewoon een dun laagje erop gedaan. Dat vond ik veel lekkerder dan de botercreme. Ben sowieso niet zo'n fan van iets op een cupcake dat net zo hoog is als de cupcake zelf, wil graag nog wat cake proeven.

En anders glazuur maken en dat erop doen?

Beetje aardbeiensap / aardbeien ingekookt ergens door doen geeft ook een lekker smaakje eraan. Dat kan natuurlijk ook met andere bessen / vruchten.

Of een keer iets met banaan? of karamel?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:57

Banaan-chocola staat nog op het probeer-lijstje, net als gedroogde cranberrys en las laatst iets over sinaasappelsap er door. Dit alles dan zonder topping denk ik hoor. Maar ben het met je eens dat een topping net zo hoog als de cake niet zo'n succes is.
Hoe doe jij er caramel door dan? Dat valt hier ook wel in de smaak denk ik :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:00

Door of erop, je kan redelijk makkelijk karamelsaus maken met suiker, beetje boter en slagroom (ongeklopt).

Je kunt het er dan na het bakken in spuiten (in het midden) en dan een topping erop, of het er zo op doen. Ook lekker om het over pecannoten heen te doen en die op / in de cakejes. Dat kun je dan denk ik gewoon door het beslag doen.

Ik heb het nog niet in een combi geprobeerd maar dat zou mijn idee zijn.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:08

Welke verhouding voor die caramelsaus gebruik je? Het klinkt wel lekker namelijk! Zou je er ook gewoon stukjes fudge in kunnen doen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:14

Geen idee, heb het gewoon geprobeerd, suiker laten karameliseren met een beetje boter (denk 3 of 4 delen suiker, 1 deel boter, 1 deel slagroom) en dan de slagroom erbij en laten bubbelen tot het stroperig wordt.

Recept:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/s ... s-882.html

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:06

FuGeLiCu schreef:
Saskiaa_ die burnt butter slice lijkt me erg lekker! Alleen hou ik niet zo van kokos...is die smaak erg overheersend?

Dat vind ik wel meevallen. :j Het is vooral de nasmaak die kokos-achtig is (mijn moeder heeft het overigens helemaal niet geproeft). Als je het eet, proef je heel erg stroop/karamel. :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:32

Ik ga vanavond flan maken!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:55

Dat ziet er lekker uit! :oo :9

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:01

Saskiaa_ schreef:
FuGeLiCu schreef:
Saskiaa_ die burnt butter slice lijkt me erg lekker! Alleen hou ik niet zo van kokos...is die smaak erg overheersend?

Dat vind ik wel meevallen. :j Het is vooral de nasmaak die kokos-achtig is (mijn moeder heeft het overigens helemaal niet geproeft). Als je het eet, proef je heel erg stroop/karamel. :)

Misschien moet ik het dan toch maar eens proberen :)

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:49

Ik heb de burnt butter slice ook geprobeerd en mijne was ook veel donkerder inderdaad! haha . de kokos proef ik eigenlijk helemaal niet. Smaakt gewoon naar caramelkoek eigenlijk :D wel errug lekker!!!

Iemand nog een recept voor een leuke simpele taart voor mijn verjaardag? Ik ga voor zondag een appeltaart,monchoe en een chocolade cheesecake maken maar voor morgen moet ik nog iets... iemand een leuk idee? ( niet al te apart want het moet iets zijn wat iedereen wel lust ;))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:57

Brownies :D

Dat recept van Mara op pagina 41 is echt heeeeeeel erg lekker :j En makkelijk te maken ook, plus dat je het vandaag al kan maken en goed luchtdicht bewaren tot zondag.

Ik heb hem maandag of dinsdag gebakken en hij is nog steeds goed. Wel jammer dat mijn verjaardagsvoorraadje steeds kleiner wordt _O-

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:03

Of iets van kwarktaart?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:23

Ik heb nog maar een halve brownie bijgebakken voor mijn verjaardag morgen :') Hij is echt té lekker...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:51

Even een vraagje over die burnt butter slices, waar halen jullie die gecondenseerde melk?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:06

Prairy schreef:
Ik heb nog maar een halve brownie bijgebakken voor mijn verjaardag morgen :') Hij is echt té lekker...

Whahaha, gaat lekker Prairy! :')

@LauraBram: Gewoon in de supermarkt. :+ Het staat of bij de houdbare melk maar bij onze supermarkt staat het bij de aziatische afdeling naast de bamboestukjes ofzo. }:0 Meestal verkopen ze deze: http://wereldkoffie.eu/302-large/friesc ... suiker.jpg

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:07

Oké, bedankt Mara, zal morgen eens kijken bij onze Appie.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:11

je moet zeker ook even voordat je het gaat gebruiken proeven! Het is zoooooo lekker zoet! haha. :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:14

Ja tis echt erg met ons, hebben de helft van de brownie met zn 2en opgegeten, dus tja, dan nog maar wat bijmaken he :') Hij blijft ook gewoon echt lekker, droogt niet uit maar word ook niet klef, tis echt het perfecte recept :D Hoop alleen dat ie de 2e keer net zo goed gelukt is. Morgen maar ff voorproeven hahahahaha

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:15

Niet te veel voorproeven dan hè :P

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:36

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:53

hmmm misschien brownies dus!! bedankt voor de tip ! ;) k zat zelf ook te denken aan dit recept

Mascarpone-kersentaart
Ingrediënten voor 12 personen
Voor de bodem:
175 gram lange vingers -
140 gram gesmolten boter.
Voor de vulling:
1 pot kersen (uitlekgewicht 350 gram) -
4 blaadjes witte gelatine -
250 gram mascarpone -
400 ml slagroom -
50 gram suiker -
1 zakje vanillesuiker -
2 eetlepels citroensap.
Voor de bovenkant:
250 ml kersensap -
1 zakje taartina -
1 eetlepel suiker
Hulpmiddelen
Springvorm van 26 cm doorsnede -
diepvrieszak of stevige plastic zak -
deegroller -
bakpapier
Voorbereiding
Bodem van de springvorm bekleden met bakpapier.
Voor de bodem van de taart de lange vingers in een plastic zak doen en door middel van een deegrol hiervan hele fijne kruimels maken.
De kruimels door de gesmolten boter roeren.
De lange vinger massa over de bodem van de springvorm verdelen en plm. 30 minuten in de koelkast zetten tot de boter weer stevig is geworden.
Voor de vulling:
Kersen goed uitlekken (sap opvangen!) en tot 250 ml aanvullen met water. Sap opzij zetten.
Kersen over de lange vingerbodem verdelen.
Bereidingswijze
Gelatineblaadjes weken in koud water. Mascarpone met 100 ml slagroom, suiker en citroensap door elkaar roeren. Gelatine goed uitknijpen en in een kleine pan met matige warmte oplossen.
3 eetlepels van de mascarponemassa door de opgeloste gelatine roeren en daarna door de rest van de mascarponemassa roeren. Dit in de koelkast zetten tot de massa wat dikker begint te worden.
Rest van de slagroom stijf kloppen en door de wat dikker geworden mascarpone-massa spatelen. (niet kloppen of roeren, maar lepelen!).
Taart nu plm. 1 uur in de koelkast zetten.
Voor de bovenkant de taartina met het kersensap en de suiker volgens de aanwijzingen op het pakje bereiden. Gelei over de taart verdelen en door middel van de achterkant van een lepel of mes een marmer-effect maken.

maar ik kijk wel even!

( trouwens prairy gefeliciteerd!! )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:57

Jij ook gefeliciteerd ;)

Misschien een appel-kruimeltaart?