Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:50

kebie schreef:
Antheman schreef:
Ik heb een groene asperge gescoord! Die gaat in een pot en krijgt veel liefde van me.

Waar??????
Ik heb altijd begrepen dat je asperges moet zaaien en dan 3 jaar mag wachten voordat er iets eetbaars uit komt. Maar als er een snellere route is houd ik me aanbevolen :D

Niet lachen, bij de Hema :D
Het zijn wortelstokjes!

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:42

Jeej groentetuin! :D

Vorige week al cougette, radijsjes en tomatjes gezaaid in potje, zit in een cas. En vandaag de spinazie en aardbeien er in...
ben benieuwd :)

Wat voor besmesting hebben jullie er trouwens op??

NiNa_14

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:47

hoi,
ik wil ook weer beginnen heb vorig jaar zaadjes van tomaten plant geplant.
nu wil ik voor verjaardag van mijn moeder eigenlijk allemaal kruiden maken en voor mezelf echte vruchtboompjes.

iemand nog tips

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:27

Wiehoe :D Mijn vierkante meter tuin staat!! Heb er nu framboos in staan en de stekjes radijs en bieslook zijn over gegaan naar de "grote" tuin :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:30

Jaa gefeliciteerd, hoe heb je het voor elkaar gekregen om mini radijsjes te verplanten zonder de plantjes te knakken, mij lukt dat nooit. En je framboos er ook ingezet? Heeft die geen eigen pot gekregen arme ziel, moet hij zijn ruimte delen met minderwaardige radijsjes en bieslook :+ .

Nina kruiden zijn overal te koop in potjes van de supermarkt tot de lidl en aldi soms. Ook tuincentra hebben ze wel. En kleine fruitbomen, waaraan denk je zelf? Ze zijn er wel maar voor een goede soort moet je wel een goede betrouwbare leverancier hebben om te voorkomen dat je alsnog een grote boom krijgt.

Hier zit er langzaam schot in, de bieslook die het overleeft heeft staat nu in een halve speciekuip, de rest wordt peterselie maar die moeten we nog kopen. De lavas heeft zijn kopje ook weer oven de grond gestoken, de tomaatjes en komkommer zijn gezaaid en lekker warm weggezet en de 2e lading spinazie is gezaaid, ook nog in speciekuip. De bakken staan al wel maar zijn nog niet gevuld, daar hebben we 2 kuub grond voor nodig. Alles wat vorige week is gezaaid komt al op :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:45

Haha nou vorig jaar was framboos in pot niet zo'n succes := Dus wie weet dit wel :D Had wat stekken gehad van een collega en daar doet de framboos het meer dan goed dus hopelijk nemen deze stekjes dat over :D

Radijs ging wel aardig. Ze waren ook al wat ver heen doordat ik een goede week ziek ben geweest en ze daaroor wat langer moesten wachten op een tuin :D Maar is even afwachten of ze het nu gaan doen.

In de bieslook heb ik wel veel vertrouwen, maar goed even zien of de konijnen en hazen en andere beesten er van af blijven := Woon namelijk aan het rand van het bos.

Trouwens Karuna dat is wel een goed idee van die speciekuipen. Misschien dat ik daar ook nog wel een paar van haal. Dacht dat mijn vierkante meter wel wat ruimte in beslag zou nemen maar m'n oppervlakte beton is toch groter dan ik dacht :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:53

Frambozen die het in pot niet doen, dat komt niet vaak voor. Hier doen de 2 het erg goed, zijn ook jonge stekjes vanuit duitsland meegenomen bij een bokker vandaan. Vorig jaar al lekker frambozen gegeten.

Je vierkante meter, laat me raden neemt 1 bij 1 meter in gebruik :+ En speciekuipen zijn ideale plantenbakken. Daar past flink wat in alleen slakken kunnen erwel inkruipen. En bieslook wordt hier niet gegeten zelfs niet door de kipjes. De peterselie en tijm schuiven er wel goed in, mjammie gevulde kip. :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:14

Thats_Me schreef:
Wiehoe :D Mijn vierkante meter tuin staat!! Heb er nu framboos in staan en de stekjes radijs en bieslook zijn over gegaan naar de "grote" tuin :D

Zo'n vierkante meter is toch maar 20-30cm diep? Dat is te weinig voor een framboos, die moet in een pot van minstens 40x40 anders krijg je waarschijnlijk niet meer dan een slap plantje.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:00

Speciekuipen zijn ideaal hoor, ik gebruik ze ook, vorig jaar had ik er mijn tomaten in.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:02

Vorig weekend dus bezig geweest met het verwijderen van ongewenste tuinbewoners. :=
Nu het een stuk leger is, is het wat makkelijker om te gaan kijken wat erin kan en waar.
Prompt weer een invasie van huisjesslakken, maar gif wil ik niet...
Ik kwam op deze site uit: http://www.milieucentraal.nl/tuinieren .
Handige tips en links, maar eigenlijk was ik op zoek naar bestrijden met planten, zeg maar.
Wie weet een handige site hiervoor?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:21

Planteneters met planten bestrijden is een utopie. Dat werkt nou eenmaal niet. Als je bv hosta's zou aanplanten, waar slakken dol op zijn, komen ze alleen maar in nog grotere getale naar je tuin.

Slakken zijn dol op bier, je kunt bakjes met bier ingraven, daar gaan ze in ieder geval vrolijk van dood.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:58

Ibbel schreef:
Planteneters met planten bestrijden is een utopie. Dat werkt nou eenmaal niet. Als je bv hosta's zou aanplanten, waar slakken dol op zijn, komen ze alleen maar in nog grotere getale naar je tuin.

Slakken zijn dol op bier, je kunt bakjes met bier ingraven, daar gaan ze in ieder geval vrolijk van dood.

Dat ga ik dus niet planten. Of bij de buren wel planten. :')
Dat bier-verhaal is al gedaan, maar trok ook weer wespen aan.
Ik hou het wel op onze eigen oplossing: van de planten afplukken en over het hek bij de slootkant kieperen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:40

Als je ze dan tóch met de hand plukt: zet ze in een bak met bloem (meel). Als de poep wit is, kan je ze eten. Hmmmm, Escargots a l'aille....

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:05

Geef mijn portie dan maar aan fikkie :+ Iehl!! Heb weleens een klein schattig slakje gehad op mijn verse sla op mijn carpaccio in een restaurant.. Nou dat doe ik dus ff niet meer bestellen, dat snap je wel!!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:08

Ik heb net een tomatenplant gekocht, roma tomaatjes moeten eraan komen als het goed is. Ben benieuwd, ding kostte bijna niets :D Heb ook een rode peper stek gekocht. De aardbei kiempjes groeien al lekker door. Ben erg benieuwd of het allemaal wat gaat worden :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:35

zo, ik heb ook weer flink ingeslagen in plantjes. Heb dit maal ook redelijk wat zaadjes waarmee ik peperplantjes, mini komkommers, komkommers, rucola en bieslook zelf uitplant :D

Voor de rest heb ik flink wat aan tomaten, paprika's, aardbeien, sla en pepers :D

Gaat helemaal lekker worden dit seizoen :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:55

Iemand enig idee hoe ik de mini kiempjes moet verzorgen van aardbeien en tomaten? Had zaadjes in een potje met aarde gedaan en de aardbeien kiempjes zijn nu 3-4 cm, de tomatenkiempjes 1 cm maar ik heb geen idee hoe ik het verder moet aanpakken :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:09

AngelofLove schreef:
Iemand enig idee hoe ik de mini kiempjes moet verzorgen van aardbeien en tomaten? Had zaadjes in een potje met aarde gedaan en de aardbeien kiempjes zijn nu 3-4 cm, de tomatenkiempjes 1 cm maar ik heb geen idee hoe ik het verder moet aanpakken :D

Dat wil ik ook weten! ;)
Ik heb sla, basilicum en tijm in een potje. En geen idee wat ik er mee moet doen. Er zitten nagenoeg geen wortels aan..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:18

Water geven, evt uitdunnen als de zaailingetjes erg dicht op elkaar staan en wachten tot de wortels onderuit de pot komen piepen. Dan verpotten in een grotere pot, of in de volle grond zetten.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:27

Ibbel schreef:
Water geven, evt uitdunnen als de zaailingetjes erg dicht op elkaar staan en wachten tot de wortels onderuit de pot komen piepen. Dan verpotten in een grotere pot, of in de volle grond zetten.

Thnx! Hmz, verpotten, dat zal nog wel fftjes duren, ze staan namelijk in een heeeeeeleeeeeeeee grote pot, whahaha, maar uitdunnen is inderdaad wel nodig :-)

Ik zag net dat mijn roma tomatenplant bloemetjes gaat krijgen, gezellig :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:36

Als je echt kleine stekjes wilt overplaatsen. Dan wachten tot de kiemplantjes minimaal 2 echte blaadjes hebben en dan heel voorzichtig het stekje eruit halen met 2 vingers, een pincet of een echt kiemplantjes hulpstukje. Vooral oppassen dat het dunne stengeltje niet knakt en je de wortels ook meeneemt in zijn geheel. Is nog al een friemel werkje.

Dan de nieuwe plek goed voorbereiden en zorgen dat het pootgaatje diep en groot genoeg is om het miniplantje in te zetten, niet te diep en zeker ook niet te ondiep. Plantje erin, heel voorzichtig aandrukken en water geven. Niet teveel de eerste dag anders spoelt je plantje weg.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:39

De aardbeienstekjes zien er al beter uit als de tomaten, die zijn ook groter en zien er wat echter en steviger uit dan de tomatenstekjes :D Maar voorlopig blijven ze maar lekker in die pot zitten, misschien dat ik die van de aardbeien een beetje ga uitdunnen :-)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:24

Ik heb nog helemaal geen tijd gehad voor mijn tuin... Arme tuin, ligt zelfs nog vol met herfstbladeren... :o

Volgende week maar eens wat aan doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:56

Ibbel schreef:

Kun je ze gelijk stoven :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:23

Onder mijn kasje, komt er van alles op. Binnenkort moet ik verspenen, dat vind ik altijd heerlijk werk!