De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:00

Kwam er van de week al achter dat in de cherry tomaat van de AH al bloemetje zaten. :+

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:46

Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb momenteel al het een en ander buiten uitgezaaid en nog een boel binnen staan. Ik merk wel dat ik wat te enthousiast ben geweest met wat plantjes naar buiten verhuizen.
Buiten heb ik twee kassen, één kaskast en één lage kas van de Welkoop, zelfde als dat ze bij de Aldi verkochten maar dan de dubbele variant.

Wat ik momenteel allemaal heb:
- Peterselie Ik had er 4, 3 daarvan staan al buiten en overleven het waarschijnlijk niet.
- Basilicum Ik had er 2, 1 daarvan staat al buiten. Overleeft het waarschijnlijk ook niet.
- Bieslook Is er nog van vorig jaar in de tuin
- Tijm Gezaaid van de AH. Groeit naar mijn idee al 2 weken niet meer echt, maar blijft wel groen?
- Aardbeien Zes plantjes gekocht en buiten geplant
- Tomaten Zes zaadjes/plantjes opgekweekt. Drie ervan staan al buiten, gaat tot nu toe goed.
- Bosui Nu 2 weken geleden in de kas uitgezaaid maar nog niet opgekomen? Ze zitten in een kas/kast in een kweekbak van ongeveer 6cm diep. Zou het hieraan kunnen liggen?
- Sla Deels in de kas, deels binnen. Deels aangekocht en deels zelf gekweekt. Had ook AH sla, maar dat werkt bij mij niet echt.
- Wortels Buiten gezaaid
- Uien Pootuien in de grond gestopt
- Bieten Buiten gezaaid
- Broccoli Buiten gezaaid
- Spinazie Buiten gezaaid, komt al op!
- Aardappels In de kas geplant.
- Frambozen Een struikje van de Liddl geplant. Doet het nog goed, ben benieuwd hoe deze uitpakt!
- Bonen Binnen gezaaid
- Komkommer Binnen gezaaid, is van een pakket van de Action van vorig jaar. Doen het goed!
- Paprika Binnen gezaaid, ook van de Action.
- Courgette Binnen gezaaid
- Pompoen Binnen gezaaid, zaadjes van een pompoen uit de winkel.
Ik ben alleen vergeten in welk potje nou de courgette zaden en in welke de pompoen zaden zitten, en laat die twee nou erg op elkaar lijken!

Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik geen plek meer heb. Mijn voortuin is nu nog één grote ramp, ik zit er over na te denken om hier de pompoen en courgette neer te gaan zetten.

Het leuke is dat er in mijn omgeving een ruil is ontstaan van plantjes en zaadjes. Zo komt er misschien ook nog munt en maïs bij, zelf wil ik ook nog graag rozemarijn erbij hebben. Pfoe... ik heb een grotere tuin nodig!

Moonfight

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:54

Wat is iedereen actief bezig in de tuin :)

Iemand een idee voor de kweek van frambozen?
Onze moestuin is een rechthoek van 10 bij 6 meter met gaas er om heen. Ik zit te twijfelen om de framboos een plekje te geven tegen het gaas aan zodat hij daarin kan klimmen. Maar ik wil ook weer niet te veel zon wegnemen uit de tuin. Al is het ook wel fijn om schaduwplekjes te hebben in de moestuin, niet alles houdt van de volle zon. Hebben jullie ook frambozenstruiken? En waar staan ze?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 05:54

Ik heb een framboos in de siertuin staan, en in de moestuin een braam. Ik heb hem tegen de noordkant van de moestuin gezet. Daar neemt ie geen zon weg :D
Maar framboos woekert wel enorm. Die van mij heeft lang in een speciekuip gestaan, maar na het omplanten komt ie meters verder ook overal op :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:27

Bij mij doen de frambozen het niet...

Afgelopen zaterdag ook weer aan de gang geweest; de tentkasjes staan weer en ik heb wat voorgezaaid. Deze week wat nieuwe potgrond halen en dan zijn we weer on track.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:31

Als er binnenkort weer nieuwe scheuten uit de grond springen wil ik jullie wel wat opsturen :D Die scheuten hebben al flinke wortels, dus doen het bijna altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:57

Mjjn munt doet het niet , moet zeggen dat mijn kat ook gewoon met zijn dikke kont op het net zit :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:09

Heb je de munt gezaaid, of als plant gekocht?
Hier merk ik dat, zodra ze eenmaal wortels hebben, ze haast alles overleven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:27

Als plant gekocht uit veiligheid :P , zal eens kijken voor zaadjes dan.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:36

Woekert Framboos zo erg ja? Dan zal die van mij het geen jaren volhouden op de plek waar hij nu staat!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:46

Framboos en munt woekeren beide, uitgerekend is dat hetgeen ik niet in leven krijg/houd :D

Ga van basilicum plantjes kopen, vind het erg lekker, maar had vorig jaar niets (slakken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:47

Ik zoek nog naar Frambozen :P , en aardbeien

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:08

De framboos gaat hier idd ook alle kanten op. Maar alles dat door het gras op komt, heeft pech, en neem ik gewoon mee met de grasmaaier.

Maar zo komen er hier ook overal pruimenstekken op om de grote bomen heen. Die gaan ook gewoon weer kort met de grasmaaier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:17

Kortmaaien zou ik dan weer niet snel doen, dan gaat het alleen maar harder woekeren :=
Frambozen steek ik meestal vlakbij de hoofdstruik door, en de plantjes die uit zijn gekomen steek ik met een stukje wortel uit en zet ik op marktplaats of geef ik aan familie of vrienden :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:18

imd schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe je mango 't gaat doen Palousa_boy! Klimaat heb je wel wat meer mee dan hier natuurlijk, m'n avocado laat heel zielig z'n blaadjes hangen als 'ie t koud heeft :=

Hier is de mangoplant bijna overleden.. De vier blaadjes die hij had zijn helemaal bruin en uitgedroogd. De steel is nog wel gifgroen en er komen wel weer nieuwe blaadjes aan. Denk dat ik hem in het verkeerde seizoen heb geplant en hij te hard is gegroeid.

De avocadoplant doet het hier nog goed.

Heb ook maar radijsjes geplant :):) Die doen het tot nu toe goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:22

Ja radijsjes daar kan weinig fout aan gaan :)

Hier een paar aardbeienbakken schoongemaakt, was wel nodig :P

Afbeelding

Afbeelding

En meteen maar bakken op Marktplaats te koop gezet, ik heb er zoveel en ze gaan van het jaar met een beetje geluk nog onze nette tuin in en daar wil ik liever alles zwart, dus kijken of er lkiefhebbers zijn voor de witte bakken :)

Oook wat ramen op de bakken gelegd, gezaaid, spinazieplantjes en bonen in de bakken gezet en nu ook in de 2e bak druppelslang gelegd. Waterleiding ingegraven naar tuinhuis toe.

Over poosje dan hopelijk niet meer de moestuinbakken sproeien maar gewoon kraantjes naar de druppelslangen open zetten +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:23

Hee doen m'n foto's via de Bokt upload het nou niet :?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:23

Ik blijf het grappig vinden, die mango's en avocado's :D Vooral ook omdat we die ieniemienie zaden gewend zijn :))

Ik heb wel een zoete aardappel die het goed doet!
Afbeelding

Edit, ahw, mijn foto's doen het ook niet.. Zal wel aan bokt liggen dan :=

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:25

Bokt schijnt onderhoud te hebben aan de serves

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:26

Goed bezig, pmarena!
Die druppelslangen staan ook nog op mijn lijstje. Dat lijkt me zo handig!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:26

Upload is weer vol schijnbaar, even geduld.

Ik ben ook benieuwd wat en of ze überhaupt nog wat gaan doen.

Ja ik maai het gewoon plat. Tussen de andere frambozen kan en mag het gewoon opkomen ;)

Maar zelfde is idd voor de kruiden of aardbeien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:34

Grappig die zoete aardappel.

Zijn er nog liefhebbers voor een zwartebes in de omgeving van Dordrecht, gratis af te halen leistruik.
Ik vind het een stinkstruik en de bessen vind ik vies.
Kortom hij moet plaats maken voor iets beters.

Of ik zet hem tegen het huis van de buren, kan ie fijn staan, heb ik er geen last van.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:22

Ik kwam net tijdens een poging om wat bramenstruiken uit te roeien, nog een druivenstruik tegen in de berm.
Zal wel een vogel een poepje gedaan hebben :P

Nu eens kijken hoe ik kan zorgen dat hij a niet in de weg hangt voor het schrikdraad en B we er ook nog bij kunnen om de druiven te kunnen plukken.

De berm loopt nogal stijl omhoog (ongeveer 2,5 meter omhoog in 1,5 meter) dus daar moet ik eens over nadenken.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:25

Annemiek, wat leuk! Ik zet ook net een zoete aardappel in het water. Hoelang staat die van jou al?
Vorig jaar heb ik het ook geprobeerd, maar dat was geen succes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:12

Ze staan nu ongeveer een maand.
Ik had er vier. Eentje begon te rotten.. Die is weg. Eentje doet nog helemaal niks.. Eentje heeft alleen kleine, witte puntjes, en de vierde is dus die van de foto.
Ik heb ook wat kontjes van de aardappels ingegraven, maar nog niet gekeken of daar al iets uit komt. Geen idee of dat werkt eigenlijk :=