Wat zijn jullie al goed bezig! Ik heb nog niets voorgezaaid...
Vorige week heb ik wat grond gewoeld en 1 tentkasje neergezet, denk dat ik er volgend weekend mee verderga. Misschien toch thuis maar eens wat gaan voorzaaien
Zo mijn vierkante moestuin is ook aan de gang! Had al aardbeien plantjes en broccoli gekocht dat ik toch al wat groen had en de rest gezaaid. Het begint nu flink te kiemen! Verder had ik ook nog wat zaadjes is van de bruine potjes (zoals die can AH) binnen gezet maar als die groot genoeg worden, kan ik die dan met potjes en al in de grond zetten of moeten ze er af? En iemand tips voor courgetten en pompoenen te laten kiemen? Ook binnen zit er geen verandering in (nu ong 10 dagen)
Laurahh
Geplaatst: 06-04-16 08:26
Wij hebben vorige week woensdagavond vier courgettes gekweekt en vanmorgen stak de eerste boven het zand uit Ze staan in eierdoosjes en die staan in een plastic bak, dan plastic folie eroverheen en goed vochtig houden..
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 06-04-16 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb ze ook in eierdozen en dan in zo'n minikasje, gaat als een speer. Die van mij staan inmiddels in hun eigen potjes in een grote doos op een vuilniszak, bij het raam waar geen zon is. Doen het erg goed!
Ik heb vanochtend op de gok wat sla, bosui en wortelen gezaaid in de tuin. Ik ben benieuwd of en hoe die het gaan doen!
Oh onze courgettes staan trouwens al enige in hun eigen potjes. Aangezien die groot worden hebben we ze maar direct wat meer ruimte gegeven. De paprika, peper, sla en komkommer staan wel in eierdoosjes.
Voor het raam, boven de verwarming (die alleen 's avonds lichtjes aan is).
Dagmar80
Geplaatst: 07-04-16 22:41
Bij mij doen de paprika en verbena nog niks. Had ze nog wel speciaal in zaai-en stekgrond gedaan wat ik normaal nooit heb Droogt wel veel sneller uit... Van het weekend maar wat opnieuw zaaien.
En weer leuke nieuwe aankopen gedaan Voorlopig maar even niet meer de stad in, te verleidelijk in deze tijd van het jaar
Ik heb nu een kasje, yeah! Eentje van 1.60 m van de Praxis. Ik viel buiten die korting van twee weken terug, woon niet dicht in de buurt van de Praxis, maar kreeg toch nog een leuke korting, heel fijn! Kan ik nu heel wat beter tomaatjes kweken
Verder nog twee aardbeienplanten gekocht in zo'n hangpot bij de Lidl (voor degenen die denken die wil ik ook!). Ik haal ze daar nog wel uit, ik vind die plastic dingen zo lelijk en ook te weinig ruimte bieden voor de planten. Twee verschillende soorten met roze bloemen Of ze heel lekker zijn of veel oogst geven weet ik niet, maar ik wilde al graag aardbeiplanten met roze bloemen Toen bleken ze ook nog twee soorten te hebben met roze bloemen, dus toen wilde ik die allebei hebben natuurlijk.
Bij de Praxis ook nog een Scabiosa 'Butterfly Blue' gekocht, mooie bloemen vind ik dat en het zijn echte vlinderplanten.
Op het gebied van tuinieren ook nog een leuk klein insectenhotel gekocht bij de Action. Ik heb er al twee van de action in roze en ook deze weer met een roze dakje, een mini-hotelletje. Bij het eerste hotel heb ik nog wel alles mooi gladgeschuurd. Verder beits ik ze ook nog met een doorzichtige beits, blijft het langer mooi. Het hotel van vorig jaar heeft ook echt wel wat bewoners gekregen/gehad (niet meer gecontroleerd). Nu nog twee hotels op te hangen, want ik heb er ook nog eentje liggen van de Aldi Wel een mooi stevig en degelijk ding overigens die van de Aldi.
En nog 3 lichtblauwe potjes voor in de keuken om kruiden in te doen.
Mijn courgettes heb ik nog niet gezaaid, die doe ik wat later denk ik, alles moet ook nog plek hebben enzo... En dan nog al dat acclimatiseren...
Goed bezig Ik wist niet dat er aardbeien bestonden met roze bloemen! Leuk Die insectenhotels zijn ook leuk inderdaad. Wat voor beestjes komen daar eigenlijk op af?
Dagmar80
Geplaatst: 08-04-16 08:49
Ja
Jazeker leuk en ik eet graag aardbeien! Ik heb de blender, waarvan ik het bestaan vergeten was..., voor het eerst gebruikt vorige week om smoothies te maken, nou dat gaan we vaker doen! De blender heeft nu een plekje op het aanrecht gekregen Dus die aardbeitjes gaan ook voor smoothies gebruikt worden!
Ik heb hotels met meerdere wegkruipplekjes, zowel van die vlindersleufjes als plekjes voor solitaire bijen en hommels als voor andere vliegende/kruipende insecten. Ik had dus echt wat bamboestengeltjes die dichtgemetseld waren Vlinders nooit gezien... Er zijn wel heel veel insectenhotels in de omloop, de vraag is natuurlijk welke constructies het beste werken. In ieder geval blijkt mijn ene Action hotelletje dus best bewoond te worden, weliswaar niet volgeboekt, maar toch.
Ze hadden ook nog een heel groot roze insectenhotel bij de Action, maar die mocht niet van mezelf kopen, ik heb me al ingehouden haha, zag veel verleidelijke dingen om te kopen, werd er helemaal hebberig van.
Herkenbaar, dat laatste! Ik moet eigenlijk niet meer met een volle beurs naar de action gaan
En een blender is inderdaad heel handig. Ik gooi er vanalles in uit eigen tuin!
imd
Geplaatst: 08-04-16 13:15
Waar hebben jullie de aardbeien staan? Mijn moestuin is niet zo groot dus ik heb ze nu op t terras in van die balkonbakken. Daarin drogen ze alleen nogal snel uit, zit er dus over te denken om wat grotere plantenbakken ofzo te doen. Iemand nog leuke suggesties? Zo'n kruidenspiraal zouden ze misschien ook in kunnen natuurlijk, maar waar ik die dan weer moet bouwen..
Dat insectenhotel van de action is leuk he! Ik kan me gelukkig goed inhouden bij de action omdat ik vrij strikt afweeg heb ik het nodig vs. wat kost het, maar als ik toch eens alles zou kopen wat ik wilde daar... Kost ook net niks maar dan opgeteld weer een hoop geld
Vorig jaar zijn bijna al mijn aardbeien ten prooi gevallen aan een woelmuis oid, dus ik heb afgelopen voorjaar zo veel mogelijk uitlopers geprobeerd te redden en ik heb ze dus nog in de tuinkamer staan. Ze doen het er erg goed, krijgen al bloemen, maar ze moeten eigenlijk naar buiten.. Ik heb ze nu in die lange smalle hangbakken zitten. Voordeel is dat de aardbeien eruit hangen en dus niet op de grond liggen. Blijven ze lekker schoon
Hier staan ze gewoon buiten in de groentetuin. Hadden idd wel ook wat last van muizen. Niet omdat ze de planten slopen, maar juist de aardbeien aanvreten.
Ben ze nu weer aan het bevrijden van al het onkruid door wat achterstallig onderhoud vorig jaar valt niet tegen wat er onder vandaan komt nog.
De pitten van de mango's staan nog in een pot. De eerst waar het steeltje van rot was die is enthousiast wortel aan het schieten dus die mag nog even blijven. Nummer 2 is vanochtend uit de pot gejat door 1 van de honden (die zit graag in het raamkozijn als we weg zijn) dus die heeft wat extra gaatjes en mist nu een half steeltje. Weer terug gezet, bakje op een andere plek, en we zien wel weer wat ze gaan doen
De komkommer plantjes hier die zijn hevig aan het instorten. Gister dus maar wat aan een stokje vastgezet. Ben benieuwd of ze het blijven doen.
En de meloen plantjes ook maar wat verder uit elkaar gezet zodat ze elkaar niet overgroeien.
Gisteren nog wat aardappels gekregen om te poten, vorig jaar hebben de aardappels het goed gedaan, dit jaar weer afwachten uiteraard. Nu we wat meer ruimte hebben, is een nieuw plekje wel weer te vinden.
Ik ben heel benieuwd hoe je mango 't gaat doen Palousa_boy! Klimaat heb je wel wat meer mee dan hier natuurlijk, m'n avocado laat heel zielig z'n blaadjes hangen als 'ie t koud heeft
ik heb mezelf afgelopen week heel hard uitgelachen.. Best beschamend!
Ik was mijn tuin aan het omspitten en kom allemaal uien tegen.. Ik bedacht me hoe ze daar zouden komen en toen ineens: Ohja, verhip! Vorig jaar kwam er niets uit die uien plantjes! .. Maar blijkbaar groeien die dingen dus ook onder de grond ofzo?
Ik heb een minikasje gehaald bij de action om wat in voor te zaaien, daarna wil vriendje wel kijken of we ergens moestuin maken.... Maar wat zal ik erin zetten!! Zoveel keuze haha
Zoek in het begin vooral niet te moeilijke dingen.
Verder is het vooral kijken wat je wilt en waar je ruimte voor hebt.
Bonen gaan bijvoorbeeld de hoogte in (met een beetje hulp van wat stokken) maar pompoen en courgette kruipen over de grond en als je die hun gang laat gaan worden het best grote planten.
Ook niet alles kan bij of naast elkaar, dus daar moet je ook rekening mee houden
Hier ook voorgezaaid. Rabbeldijsjes zijn de grond al uit en witlof laat zich ool zien. Wortels ook. Binnenkort broccoli andijvie prei en sla zaaien. Misschien ook nog wel maïs ofzo.
Tomaat laat op zich wachten binnen. Máárgeduldig bblijven
Spetter
Geplaatst: 09-04-16 11:31
Iemand nog tips voor verhoogde moestuinbakken? Mijn kippen woelen mijn bakken op de grond om. Op stahoogte lijkt me wel handig. Zie op internet ook wel veel voorbeelden maar vind ze aardig aan de prijs voor een halve vierkante meter.
Uien, ben er ook 2 vergeten te rooien, dus staan nog in de tuin, kom ik nog wel weer keer tegen.
Dagmar80
Geplaatst: 09-04-16 17:43
Inderdaad zijn Marcella's plantjes al gróót
Mijn tomaatjes doen het wisselend goed, ik heb er weer wat bij die wegschompelen... Toch te warm in de zon? Ik vind dat altijd lastig, ze moeten licht staan, maar direct in de zon is ook weer niet goed... Er hangt wel een heeeel dunne vitrage voor...
De gezaaide paprikaatjes gaan toch wat doen Ik zie iets ontkiemen, duurde even...
Morgen mijn kas inelkaar zetten en tuinieren, de rest van de vlinderstruik maar eens snoeien o.a.
Ook even de aardbeisoorten die ik gekocht heb opgezocht, het klikt veelbelovend Ook zo mooi met die roze bloemetjes
En mijn blender is niet meer werkeloos! Net een smoothie gemaakt met mango, banaan, aardbei en wat Griekse yoghurt, lekker!
Morgen maar weer eentje maken, de andere helft van de mango moet op