De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:30

Dat zijn aardig wat plantjes Annemiek :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:38

Ik heb inderdaad veel te veel tomaten, paprika en peper :=
Maar de zaden van veel soorten waren al over de datum, dus ik heb gewoon de helft gezaaid, niet verwacht dat er nog zo veel zou uitkomen, en als ze dan eenmaal gekiemd zijn vind ik het ook zonde om ze weg te gooien :+
Rond mei zet ik ze gewoon op marktplaats. Er is vast wat vraag naar biologische planten die goed voorgekweekt zijn. Zeker nu iedereen met die moestuintjes van AH bezig is waarvan de meeste waarschijnlijk toch niet groot worden :))

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:16

:')

Is er toevallig geen plantjesbeurs o.i.d. bij je in de buurt eind april? Daar zijn er hier echt legio van en daar kun je goed te veel opgekomen goed kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:24

Dat is een goeie! Ik heb er nooit van gehoord hier in de buurt, maar ik ga eens op zoek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:25

Wat een planten :oo :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:50

imd schreef:
Vraagje, mijn voorgezaaide courgettes schieten weer te hard omhoog en klappen dicht. Was dat nou te warm, of juist te koud/donker?

Iemand trouwens al wel eens paprika's uit zaadjes uit een supermarktpaprika weten te toveren? Ik heb vorig jaar een poging gedaan maar dat was geen succes. Maar dat zijn paprika's bij mij nooit eigenlijk..

Hier heb ik al aardige planten uit één puntpaprika weten te krijgen inmiddels zo'n 20-25 cm hoog... ik verwacht wel dat het uiteindelijk paprika's gaat opleveren.
Die puntpaprika's schijnen nog makkelijker te zijn dan blokpaprika. Uiteraard moet je de bloemetjes wel bestuiven.
Blokpaprika hebben we hier ook wel eens gekweekt en dat leverde inderdaad een paar paprika's op. Niet zo mooi groot als in de winkel, maar zeker wel te eten.

Hier ook al eens een spaanse peperplant gekweekt, die heeft zelfs 2 jaar geleefd en een paar vruchten geleverd. 's Zomers stond ie buiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:08

Rebecca schreef:
Wat een planten :oo :=

:7
Maar ik heb dan wel ook een vrij grote moestuin, bijna 100m2 inmiddels, en daar kan ik bijna alle planten wel kwijt gelukkig!
Afbeelding

Puntpaprika heb ik toevallig deze week ook gekocht. Eigenlijk wat laat, maar ik ga ze toch eens zaaien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:30

Wauw wat een mooi stuk :D , bijna jaloers haha

Ben net thuis van ouders gekomen met 4 spercieboon plantjes , kwamen van neefje zijn school uit de kas. Stonden bij ouders buiten , dus hop de kas hier ingegooid met voorverwarmde potgrond om op te warmen. Hopelijk redden ze het :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:22

Bonen zijn niet zo erg moeilijk dus zal vast wel goed komen.

Hier schijnbaar iets niet helemaal goed gedaan met de mango pit :P
Het steeltje dat eruit kwam begint te schimmelen en ziet er erg dood uit.

De volgende pit ligt al klaar ;) deze maar meteen op aarde zetten.

Heb ook nieuwe messen voor de frees besteld, hopen dat het dan weer wat sneller gaat. Van de oude was bij sommige messen 5cm afgesleten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:44

Sperzieboon kan heel slecht tegen vorst, dus als ze even een tik hebben gehad dan wordt het lastig, maar verder zijn het inderdaad makkelijke planten :)
Ik zaai ze zelf niet voor. Ze gaan hier gewoon half mei direct de grond in. Die dingen groeien zo hard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:05

Balen van je mango :(

Ze hebben al vrucht , dus zou mooi zijn als ze het even doorzetten. Vorig jaar hadden ouders massas met boontjes in de tuin net onkruid :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:57

Vandaag weer hard gewerkt in de groentetuin.
Was vorige week al begonnen maar besloten dat de frees echt versleten was, dus gisteren nieuwe messen erop gezet. Helaas regende het de hele dag dus niet kunnen testen.
Vandaag gelukkig wel goed weer om buiten bezig te zijn.
Was ik net een uur bezig, springt er een veer en klapt de v snaar in stukken -O-
Na veel zoeken op internet, toch maar even bij een winkel hier in de buurt langs, waar de machine vandaan komt, of hun het toevallig hadden, en die hadden het gelukkig.

Dus vanmiddag het spul weer gemaakt, en nog even een stukje gedaan. Maar het ging zo goed dat ik het maar meteen af heb gemaakt :D
Afbeelding

Binnen staan naast een hoop kleine tomaten plantjes, nu ook 2 bakken met meloen en komkommer plantjes klaar. De komkommer zijn al best groot, de meloen (2 soorten) gaat iets minder snel.

Binnenkort ook eens de kruiden en aardbeien zoeken uit het gras, die zijn helemaal overwoekerd.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:22

Meelezer breekt in :D ..

Misschien handig voor sommige mensen, ik heb me via zaaikalender.com ingeschreven en krijg ieder begin van de maand een mailtje wat er precies gezaaid kan worden en waar.

Voorbeeldje wat ik vandag kreeg:
Buiten zaaien/planten in april:

o.a. Aardappels, Andijvie, Doperwten, IJsbergsla, Knoflook, Knolselderij, Koolraap, Peultjes, Radijsjes, Rodekool, Spinazie, Snijbiet, Veldsla en Zomerpeen.

Zaaien onder glas in april:

o.a. Artisjokken, Broccoli, Chinese kool, Courgette, IJsbergsla, Komkommers, Koolrabi, Paksoi, Peper, Pompoen, Romanesco, Snijboon, Spitskool en Spruitjes.

Warme kas/binnen zaaien in april:

o.a. Paprika, Aubergine en Tomaten

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:20

Mijn paprika plantjes lijken stil te staan wat groeien betreft. Hoort dit of wat kan ik er aan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 00:23

Mooi groot moestuintje zo!

Mijn zonnebloemen (ze blijven eetbaar) gaan hard :+ , beetje te hard maar ach :P . Heb nog een bak over en heb ik al een mooi plek voor in de tuin. Hopelijk lukt datbom te groeien

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 00:50

Paprika zijn langzame groeiers dus waarschijnlijk niks aan de hand. :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:26

Dankjewel Geryon! Ik houd het in de gaten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:24

Paprika heeft veel warmte en zon nodig, en het is toch vrij donker geweest voor de tijd van het jaar. De komende week wordt veel zon voorspeld, dus ik denk dat ook de paprika's dan weer harder gaan groeien. Hier hebben ze ook pas 6 blaadjes.

De zonnebloemen gaan inderdaad ook hard hier. Ik heb een lage soort die veel bloemen zou krijgen. Ben benieuwd!

En ik heb gisteren de eerste slaplanten buiten gezet. Hopelijk overleven ze het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:15

Afbeelding

Ene deel van de plantjes , zonnebloempjes

En heb nog pitten over :

Afbeelding

Voortuin gaan de siersteentjes uit , dan de pitten strooien en laag grond erover. Ben benieuwd of het werkt :')

De komkommer planten die ik bij ouders gered heb doen het prima in de kas ,hebben een tik gehad maar leven nog 8-)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:18

Hier hebben de paprikaplantjes pas 2 blaadjes :=

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:28

onze paprikaatjes en chilies hebben 4 blaadjes. gisteren wel erwtjes, wortelen en radijsjes gezaaid en de koolplantjes buiten gezet. Heb er lege bloempotten (plastic) over gezet, anders vreten de mussen direct de blaadjes weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:34

Annemiek, wauw!

En jullie echt al aarde omgewoeld hier.

Lidl kastje heb ik laatst gekocht was hier maand of zo geleden in de aanbieding. ding past voor geen meter in elkaar heb hem in elkaar gezet en al weer afgezet bij de Lidl, keurig mijn geld terug gekregen.

Hier alleen maar paar zonnepitjes gezaaid, paar AH moestuin bakjes (7) waarvan ik 1 andijvie plantje zie en 1 komkommer, rest komt niets boven. Schiet dus niet echt op.
Maar kan toch niet echt tuinieren dus niet zo dramatisch.

Oh, nog wel wat tomaatjes in bakje staan op zolder en erwten.
Paprika wil ook hier niet ontkiemen.
Blijven daar voorlopig nog wel staan.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:09

Ik heb 2 jaar terug ook zon kastje van de aldi/lidl gehad, helaas kwam er een storm en heeft mijn kasje zo'n 2 meter de lucht in getild en weer hardhandig neergezet..

Gehele doek aan stukken gescheurd en alle planten die erin stonden waren kapot.. Ding hadden we extra verstevigd vast gezet zoals het moest + extra scheerlijnen en met tegels..

Nu wou ik een echte en was ervoor aan het sparen.. Maar nu heeft mn paps op marktplaats platen gevonden en had zelf de rest van het materiaal nog in de schuur..

Zal even kijken of ik een foto kan uploaden..

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:47

Afbeelding

En de plantjes die groot genoeg zijn..
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:01

Zo, dat ziet er niet verkeerd uit, dushi!
Daar zullen je plantjes blij mee zijn :D

Ik had een kas gekocht van 3x4, en het frame is erg sterk, maar bij die storm laatst is een rits los gegaan, dus ik heb de folie er alweer af kunnen halen :roll:
Ik had bij mijn vorige tunnelkas ook al snel problemen met de ritsen, en daar heb ik toen sterke tentenritsen voor gekocht, en gelukkig heb ik die bewaard en kunnen ze hergebruikt worden :D Dus dat is mijn volgende projectje; betere ritsen in de nieuwe folie zetten.
Gelukkig had ik toch nog niets in de tunnelkas staan.. ik heb een tuinkamer aan het huis die ideaal is voor de planten, dus het heeft hier geen haast :)

Ik heb me afgelopen week aangemeld voor een plantjesmarkt in het dorp, dus hoef ik me geen zorgen te maken dat ik plantjes moet weggooien :D
En wie weet kan ik nog een hoop plantjes ruilen en kom ik met nog meer leuke soorten thuis :D Ideaal eigenlijk!