De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:10

Dagmar: snap ik dat je geen pispot kweekt, maar dat is immers ook een winde :P

Hier 2 aanhangers met compost gehaald :=

Deel van 1 aanhanger voor schoonmoeder en zwager, de rest voor moestuinbakken en heggen / perenboom / appelboom / tuin :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:57

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:02

Is die ook te gebruiken voor mensen die geen MM hebben, pmarena? De gewone MM app vond ik wat ingewikkeld, moet je eerst je tuintje inrichten enzo.

Hier net de courgettes naar een groter potje verplant. Had er 10 gezaaid, 3 bolcourgettes over en 4 gewone courgettes, de vijfde was een beetje mislukt en ik heb toch te weinig plek. Ben bang dat ik een deel weer weg ga geven := Zelfde geldt voor de tomaten, daar heb ik er nu denk ik 20 van die binnenkort ook verpot moeten worden. Gaat niet lukken, dus eens zien of ik nieuwe huisjes voor ze kan vinden :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:20

Zijn die bolcourgettes lekker? Ik heb ze dit jaar voor het eerst. Ze zagen er zo leuk uit :D
Altijd jammer als je iets moet weggeven he, maar ach, beter dan weggooien en je maakt er ook nog iemand blij mee :D
Ik heb ook veel te veel gezaaid, maar wel met opzet omdat de zaden gewoon op moesten dit jaar. Hier dus ook veel weg te geven. Mijn zusje had wat minder succes met zaaien :+ Dus daar gaat een deel heen.. En de rest zet ik denk ik op marktplaats :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:51

Ik moet bekennen dat ik geen idee meer heb. Volgensmij heb ik er één kunnen eten vorig jaar. Hele zomer zo ongeveer weg geweest, dat was niet zo goed gepland :P De gewone courgettes deden het wel beter, in de bollen had ik wat rot/beesten zitten.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:16

bolcourgettes hebben minder smaak als gewone courgetten vind ik. Smaakt flauwer. Maar wel leuker om op te vullen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:08

De MM heb ik ook op mijn telefoon gezet, maar ik mis de mogelijkheid om kruiden in te delen (die je dus gewoon koopt en plant) en ook als je een keertje plantjes koopt ipv zaait zijn ze niet in de te delen. Dat vind ik echt jammer, want zo moet ik mijn kruidenbak voor 3/4 op gereserveerd zetten zonder dat ik er verder wat mee kan. En de gekochte slaplantjes kan ik niet eens op inzaaien zetten, terwijl ze het al prima doen onder het vlies.

Heb de app er dan ook weer af gegooid. Het idee is super leuk en handig, maar mis toch wel iets van vrijheid om andere dingen in te geven, zoals aangekochte plantjes.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:29

de bollen vond ik ook wat minder geslaagd nu weer gewone voorgezaaid. Die zijn toch beter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:37

Goed om te weten, dan zet ik maar een bolcourgette en de rest normale :D

Zo'n app lijkt me ook wel handig, maar je moet inderdaad wel genoeg vrijheid hebben om het naar je eigen zin in te richten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:52

Kleine mango-pit update:
Afbeelding

2 weken in een nat papiertje gelegen in de buurt van de kachel, er zin nu een klein steeltje aan dus hij gaat straks met een beetje grond in een potje.
Ben benieuwd of hij het gaat doen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:02

Ik heb dit jaar twee soorten bolcourgettes, de 'Ronde de Nice', nog zaadjes over van vorig jaar, en die andere weet ik zo even niet uit mijn hoofd, zat in het verrassingspakket.

Zal per soort ook wel schelen hoe de smaak is. Ik heb geen ruimte in ieder geval voor ook nog 'gewone' courgettes. Vorig jaar wel veel geoogst van de 'Ronde de Nice'. Vullen is er nog niet van gekomen, maar lijkt mij erg lekker!

Benieuwd hoe je mango het gaat doen, ziet er best wel vies uit zo op de foto... :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:05

Het ziet er uit als een dood beest :') Ik ben ook benieuwd hoe ie het gaat doen!

Ronde de Nice is inderdaad volgens mij de 'standaard' bolcourgette, die heb ik ook dacht ik.
Vullen lijkt me inderdaad ook leuk!

Ik heb weer een hoop gekiemde zaden in mijn koffiefilters zitten, dus dat wordt weer een hoop verpotten vandaag. Ik begin plaatsgebrek te krijgen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:01

Ik blief courgette niet :+

Tof de pit begint te leven!

Ik zag in folder van de Aldi een kasje ik dub of ik hem halen ga

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:16

Bolcourgette gewoon niet te root laten worden, dan zijn ze gewoon net een normale courgette qua smaak.
Maar ik gebruik ze het liefst als gevulde courgette puur omdat de vorm ideaal is daarvoor.
Maar als er te veel vanaf komen dan gaan ze ook in stukjes en in de soep.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:20

Ik heb zo'n kastje drie jaar geleden gehaald, maar het viel mij tegen. Op de foto ziet het er wel stoer uit, maar hij was niet goed uitgelijnd (niet rechthoekig) en afbreken en het jaar erop weer gebruiken ging steeds slechter. Ik heb het ding afgelopen weekend eindelijk weggegooid inclusief alle kapotte plastic hoekjes. Ik zit wel te overwegen een 'echte' kweekbak te maken met als deksel een rechthoekig raamkozijn wat ik hier in de buurt bij sloopwerk kan ophalen. Ik weet alleen niet zo goed of ik hem echt heel erg goed ga/kan gebruiken :o voor al het werk wat ik er in stop. Ik merk dat sommige ideeën in het voorjaar heel leuk lijken, maar naarmate het seizoen vordert toch wat voortkabbelende moestuinluiheid bloot leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:34

Ik teken voor 3 zomers , vind 2 al prima. Hmm voor het geld ach denk ik dan..

Genoeg gesloopt hier , helaas waren ramen al stuk geslagen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:36

Leuk die pit +:)+

Mja zo'n kasje is toch vaak niet erg stevig, maar als je denkt er echt wat aan te hebben wel leuk voor de hobby natuurlijk :)

Hier gisteren flink wat compost in de moestuinbakken gemengd, en nog een oude grote plantenbak leeggehaald (rotwerk)en die MM-mix ook in de grote bak erbij gemengd.

Daarnet een druppelslang-systeempje door de hele bak heen gelegd en het werkt *\o/*

Nu zo verder met de alu schuiframen schoonmaken, en dan morgen inzaaien en die ramen er op leggen :)

Ben benieuwd of het goed zal werken met die druppelslangen, er zit natuurlijk niet precies bij elk plantje een gaatje....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:43

Oh dat lijkt me zo handig, zo'n druppelslang! Welke heb je? Zo'n zwarte? Of een 'gewone' met gaatjes?
Ik zag op ebay een leuk systeem: kleine sproei/druppelkopjes die je in een slang steekt zodat je overal waar je het nodig hebt een druppelaar kan maken. Maar geen idee of het ook echt werkt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:47

Hier een slang die ik nog had liggen, met gaatjes elke 25 cm ofzo. Is de gaatjes zit een stukje koper tegen ingroeien van wortels.

Zo'n systeem met stekertjes aan een dun slangetje lijkt me fijner omdat je die dus wel echt bij de plantjes kan zetten :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:17

Hier hebben we zo'n zwarte "zweetslang". Afgelopen jaar hebben we die alleen bij de tomaten gebruikt, maar misschien leggen we er dit jaar wel 2 neer.
Deze sluiten we dan aan op een IBC tank want heb nog geen leiding naar de groentetuin.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:47

Ik wil beginnen met een moestuin (in een bak) maar zie even door de bomen het bos niet meer.
Ondertussen weet ik al waar ik de bak kan kopen en ga er van die MM mix in doen.

Maar dan,... Doen jullie de zaadjes gewoon in de grond of kweken jullie ze binnen eerst op om daarna als ze groter zijn naar buiten te doen?
Ik ben op zoek naar een fijne zaaikalender die me ook inspiratie geeft voor groenten en fruit

Ik wil sowieso

- courgette
- paprika
- tomaat
- palmkool
- aardbeien

En in een pot denk ik pepers en avocado (zo kan ik deze binnen halen als het kouder wordt)

Elke tip is handig!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:07

Bij courgette moet je een klimmende soort nemen voor in de MM. De gewone soorten neemt 1 plant een hele bak in.

Paprika is niet gemakkelijk om te kweken, maar het kan als er genoeg beschutting is (doorzichtig dakje erboven helpt), maar ook veel zon. Tomaat is ook niet echt voor beginners, ook hierbij is een doorzichtig dakje fijn. Palmkool wel, aardbeien ook (al zou ik daar plantjes van kopen ipv zaaien).

Een goede zaaikalender is die van de MM, die gaat ook uit van direct buiten in de grond zaaien bij de meeste soorten. Verder google op zaaikalender en zijn er meerdere te vinden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:58

Haha ja, die courgette is wat lastig. Bij mij kruipt ie gewoon over de rand van mijn moestuinbak, zo de tuin in. Anders zou 'ie waarschijnlijk prima de halve bak in kunnen nemen

Ik heb nu bij de action een kasje gekocht, 3 verdiepingen heeft ie. Mijn tuin ligt echter op het noorden en heeft dus niet zo heel veel zon. In de zomer is er van 3-5 ofzo wel zon, maar vanaf wanneer zou ik de paprika's in de kas kwijt kunnen? Dat zal vorlopig nog veel te koud zijn lijkt me?

Avocado heb ik ook, leuk experiment! Die van mij is nu een jaartje oud en doet het erg goed :D Volgensmij moet je alleen een mannelijke en vrouwelijke plant hebben om (over 6 jaar) vruchten te krijgen. Dus de illusie dat ik er ooit van ga kunnen eten heb ik niet :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:25

Courgette woekert idd wel aardig, net als pompoen. Die liepen hier vorig jaar door elkaar heen en bedekte aan het eind wel een paar m2.

Hier gister weer begonnen met de groentetuin fresen. Ben denk ik toch wat aan de late kant geweest met ploegen, kom nog best veel kluiten gras tegen. Hopen dat het nu dood gaat.
Moet ook nog een keer een rondje rijden door de wei met een aanhanger, wat mest verzamelen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:26

Paprika, peper en tomaat kan pas vanaf half mei buiten, na ijsheiligen. Dan is er nagenoeg geen kans meer op vorst. Een klein beetje vorst en je planten sterven helemaal af, dus dat zou zonde zijn!
In een kas zou ik alleen doen als je de mogelijkheid hebt om er een kacheltje neer te zetten of een verwarmingsmatje voor op dagen als er vorst voorspeld is, of als je ze gemakkelijk even binnen kan zetten. Dan is een kas zelfs beter dan binnen in huis omdat je er sterkere plantjes kan kweken.

Zo'n avocado ljkt me inderdaad ook leuk, maar ik heb dat geduld niet :+

Mijn jonge plantjes gaan super! De sla en koolplantjes kunnen dit weekend al naar buiten, en de tomaten worden heel erg mooi en sterk! En gisteren heb ik alle gekiemde meloenen, pompoenen en komkommers in potjes gedaan, en nog wat sla gezaaid.
Afbeelding
Afbeelding

@schuur, planten als tomaat, peper en paprika kun je dus beter voorzaaien. Buiten uitzaaien kan pas na half mei en dan krijg je pas veel te laat vruchten.
Veel bladgroenten kunnen juist wel meteen buiten, net als ui, erwten, peultjes, radijzen.. Je kan het beste in het begin de beschrijving op de zakjes aanhouden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-03-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt