De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:33

8nnemiek schreef:
Ik merk sowieso dat mijn paprika's en pepers altijd kleiner worden dan in de winkel.. Geen idee waarom! Misschien mest ik toch wat weinig, of krijgen ze hier wat weinig water.. Maar eigenlijk vind ik ze zelfs leuker als ze iets kleiner zijn :)) Die grote krijg ik nooit in een dag op!

Zouden de groot kwekers de zaden extra dingen toevoegen zodat ze sneller en groter groeien?

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:20

Die hebben kennis en spullen waardoor ze de perfecte omstandigheden kunnen creëren qua klimaat en voeding... dan zijn wij achtertuinierders maar een stel hobbyisten ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:40

Die blazen hun groente flink op, krijg je van die plutonium tomaten en erwten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:41

Zo naar tuinland! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:45

Toevallig gisteren een documentaire over gezien!
Boeren mesten hun groente vaak flink met NPK, en veel water in gepompt in verwarmde kassen, waardoor een plant flink gaat groeien, flink veel vruchten aanmaakt, maar ze vergeten alle andere mineralen die de planten nodig hebben als magnesium en ijzer, waardoor de boer grote vruchten krijgt die er prachtig uitzien in de supermarkt maar die ten opzichte van onze moestuinvruchten veel minder voedingsstoffen bevatten en veel minder smaak hebben. Ik weet niet of dat hier in NL ook zo werkt, maar ik merk zelf wel echt verschil tussen supermarktgroente en die uit eigen tuin!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:51

Hoe denken jullie over het gebruik van turfbakjes? Ze lijken mij heel handig maar ik lees nu verhalen dat het niet goed zou zijn voor het milieu en dat de zuurgraad kan afwijken waardoor sommige plantjes er niet blij mee zijn?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:34

Laurahh schreef:
Hoe denken jullie over het gebruik van turfbakjes? Ze lijken mij heel handig maar ik lees nu verhalen dat het niet goed zou zijn voor het milieu en dat de zuurgraad kan afwijken waardoor sommige plantjes er niet blij mee zijn?

Je kunt ook een stukje keukenrol of wc rol gebruiken ;) die vergaan ook na een tijdje.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:59

8nnemiek schreef:
Ik weet niet of dat hier in NL ook zo werkt, maar ik merk zelf wel echt verschil tussen supermarktgroente en die uit eigen tuin!

Helemaal met je eens! Veel meer smaak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:11

Turfbakjes vind ik persoonlijk gewoon te duur.
Ik weet niet waarom ze niet goed zijn voor het milieu.. Turf zelf is een gewoon natuurproduct, maar het kan natuurlijk dat er chemische middelen worden gebruikt bij het maken van de potjes.
Je hebt verschillende soorten turf.. Laagveen, hoogveen.. Met verschillende zuurtegraden, maar het zijn zo'n kleine hoeveelheden per plant dat ik me daar niet druk om zou maken. De potgrond en aarde waar in geplant wordt is belangrijker.
Maar persoonlijk ben ik echt fan van de perspotjes *\o/*
Zo goedkoop en gemakkelijk! En helemaal geen risico op slechte stoffen uit potjes of schimmels :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:14

Potjespers was bij de welkoop hier €5,49..

Ben alleen bang dat mijn zand te droog of nat is waardoor het niet werkt :')
En we gaan dinsdag een week op vakantie, dus denk dat ik beter daarna pas kan gaan zaaien. Anders kan ik een week lang de zaadjes niet verzorgen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:24

Die zelfgeperste potjes lijken mij ook wel makkelijk, als in zaadje er in doen en het hele ding gewoon in de tuin zetten als plantje er klaar voor is :j

Alleen het past niet zo bij de MM filosofie vind ik, want dan ga je dus weer een zaadje planten in een samengeperst stukje aarde in plaats van juist in die lekkere losse aarde waar het nu net zo super goed in groeit :P

Dus ik doe dan gewoon een bakje met MM-mix, daar in zaaien en dan vervolgens gewoon plantje en de aarde daar omheen in zijn geheel in de bakken zetten.

Vorig jaar met van die wegwerp-bekertjes gewerkt, die dunne witte plastic weet je wel.
Gewoon aarde er in en 1 plantje per bekertje :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:26

Welke wegwerpbekertjes bedoel je pmarena?
Ik vind alleen maar zwarte of rode plastic bakjes :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:27

Te droog kan inderdaad, maar te nat haast niet, want alle vocht wat te veel is pers je er gewoon uit :)
Je duwt de pers vol grond, dan zet je hem op een vlakke ondergrond en duwt de grond even aan.. Als de grond precies goed is dan loopt er net een heel klein beetje water uit en als ie te nat is dan loopt er gewoon wat meer water uit. En daarna til je het potje met de aangedrukte grond een beetje op en duwt de grond voorzichtig eruit. En dan heb je een blokje grond wat stevig genoeg is om op te pakken en op de goede plek te zetten zonder dat het uit elkaar valt :)
Je hoeft ze trouwens niet enorm hard samen te persen hoor, als je een beetje duwt in de blokjes vallen ze gewoon uit elkaar, dus de wortels kunnen er prima in groeien :)

De wegwerpbekers vind ik ook ideaal! Als ik zie dat mijn perspotjes helemaal doorgroeid zijn met wortels en de plant kan nog niet naar buiten dan zet ik ze ook eerst in zo'n bekertje.
Ik gebruik de transparante van de Action. Geen idee of ze die nog hebben, ik heb er nog van vorig jaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:41

pmarena schreef:
Die zelfgeperste potjes lijken mij ook wel makkelijk, als in zaadje er in doen en het hele ding gewoon in de tuin zetten als plantje er klaar voor is :j

Alleen het past niet zo bij de MM filosofie vind ik, want dan ga je dus weer een zaadje planten in een samengeperst stukje aarde in plaats van juist in die lekkere losse aarde waar het nu net zo super goed in groeit :P

Dus ik doe dan gewoon een bakje met MM-mix, daar in zaaien en dan vervolgens gewoon plantje en de aarde daar omheen in zijn geheel in de bakken zetten.

Vorig jaar met van die wegwerp-bekertjes gewerkt, die dunne witte plastic weet je wel.

In het MM boek heeft hij het wel zelf over het opkweken van de plantjes in wc rolletjes. Je laat ze eerst ontkiemen op alleen dat vermiculiet, dan zet je ze over in wcrol potjes met MMM erin, dan over in je bak?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:55

Ik plant gewoon in wc-rolletjes, die verteren ook mooi in de aarde en vooral voor kwetsbare plantjes heel handig met overzetten in pot/tuin.

Van die klimmende windes bijvoorbeeld houden niet van verplanten en moeten heel erg bijkomen na een verplanting of gaan zelfs dood. In wc-rolletjes niks aan de hand. Voorzichtig in de aarde zetten, zand erbij, beetje aandrukken, beetje water geven en klaar! :)

Die perspotjes lijken mij ook wel handig of zo'n 'potjesmaker' voor kranten, krijg je hetzelfde principe ongeveer als bij wc-rolletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:42

ik zag de potjesperser, een ronde voor 4,50 bij tuinland, maar hij zag er niet zo stevig uit en mijn voorkeur gaat uit naar vierkantjes, dus nog ff wachten :D Dit jaar ook nog plastic bekertjes gebruikt, en dat werkt erg goed voor mij tot nu toe, neemt alleen meer ruimte in dan wanneer je het netjes naast elkaar kunt zetten met alleen geperste grond.

Vandaag weer nieuwe zaadjes en een gemixte plant van braam-framboos-aardbei en een frambozenplant. :-)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:43

Eierdoosjes werken ook prima :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:42

Eierdoosjes zijn inderdaad ook een goede om te onthouden, lekker makkelijk neerzetten ook als je meerdere van dezelfde soort plantjes bij elkaar wilt opkweken :j

Bij wc rolletjes vind ik het wel fijn dat de onderkant open is, kunnen de wortels meteen er doorheen zonder dat er eerst nog papier moet vergaan. Maar misschien is dat gewoon het idee ipv dat het ook echt verschil maakt :')

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:44

Angela schreef:
In het MM boek heeft hij het wel zelf over het opkweken van de plantjes in wc rolletjes. Je laat ze eerst ontkiemen op alleen dat vermiculiet, dan zet je ze over in wcrol potjes met MMM erin, dan over in je bak?

Voor sommige plantjes geldt dat inderdaad. Maar verreweg het meeste zaai je direct buiten in de bak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:08

Angela schreef:
pmarena schreef:

Vind ik veels te veel gedoe, dat overzetten steeds :o

Ik doe hooguit een paar dingen alvast binnen voorzaaien en dan het geheel in de bak buiten zetten :j
Vind 1x overplanten meer dan zat :P

Gaan WC-rolletjes enzo ook niet snel schimmelen? Ik wil die kartonzooi niet in mijn mooie MM-mix trouwens :P

Windes zaai ik niet, die verdelg ik :') Klimt hier altijd in de heg, rotzooi is het :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:18

Beetje schimmel heeft hier nog nooit problemen gegeven.. gewoon beter verluchten zodra het toont.
Maar ik doe het ook echt niet met alles.
Paprika, pepers en tomaten en deze keer de watermeloenen van de ah moestuintjes.
De rest gaat straks idd lekker buiten.
Ben er klaar mee om het halve huis vol te hebben staan met jonge aanplant en zaailingen.
Is met de pup ook helemaal niet handig.
Ik wil volgend jaar ook gewoon een paar ramen op bakken kunnen leggen zoals jij nu ook hebt.
Dan kun je buiten nog een beetje spelen zeg maar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:38

Ik heb inderdaad ook eens met wc-rollen gewerkt, totdat ze na een paar weekjes echt flink gingen schimmelen.. Uiteindelijk kroop de schimmel zelfs over de grond heen tot aan de plantjes :=
Bij krantenpapier ben ik altijd bang dat de giftige inkt in de groente komt..

Zijn er nog meer mensen compost gaan halen vandaag?
Wij hebben een flinke aanhanger vol gehaald :D Morgen de paadjes opnieuw leggen en alles uitharken, dan de nieuwe tunnelkas zetten, en dan kan ik eindelijk gaan zaaien :D
Ik heb inmiddels ook wat koolplantjes en sla en aardbeien die ik meteen buiten kan uitplanten. Nu maar hopen dat ik de muizen verjaagd heb :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:43

8nnemiek schreef:
Zijn er nog meer mensen compost gaan halen vandaag?

*\o/*

2 bakken met compost.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:01

Ik heb ook 2 zakken gehaald.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:03

@pmarena: Ik heb het niet over die 'pispotjes' die moeilijk te verwijderen zijn maar over tropische soorten die doodgaan bij vrieskou, geen rotzooi, maar mooi en decoratief! In allerlei mooie kleuren te krijgen en vooral de hemelsblauwe zijn errug mooi en hebben ook een flinke maat bloem.

Ik heb wel wat last van schimmel op de wc-rollen, maar dat is dan een kwestie van even wat meer luchten met het kasje, dan is het te vochtig.