Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
whissie schreef:het was een zakje met aardappelblokjes met erdoor spekjes en kruidenboter. was best lekker! en daarbij sla (tja, had nergens anders zin aan) en daarna een toetje van friesche vlag: luchtig toetje aardbei..... niet te vreten, bah wat een chemische smaak.
Maxielover schreef:Meestal neem ik fruit na het eten, ook lekker en gezond.
Botervlieg schreef:Maxielover schreef:Meestal neem ik fruit na het eten, ook lekker en gezond.
Kun je beter (20 minuten) vóór het eten nemen; anders gaat het gisten in je darm.
Maxielover schreef:
Ooh, nooit geweten !!Gebeurt dat bij alle soorten fruit ? Ik eet ook weleens fruit voor het eten, maar als ik het na het eten neem heb ik er nooit last van...
Citaat:Een goede start is het scheiden van verschillende voedingsmiddelen. Op deze manier wordt de darm
minder belast en voorkom je gistings- en rottingsprocessen. Besef dat fruit of vruchtensappen,
darmtechnisch gezien, niet te combineren zijn met andere voedingsmiddelen. Fruit verteert veel
sneller dan alle andere voedingsmiddelen en zal, indien gelijktijdig of direct ná groente, granen, zuivel
en/of vlees gegeten, dan ook absoluut gaan gisten. De doorvoer van granen, groente, zuivel en vlees
neemt altijd meer tijd in beslag. Stel je het volgende scenario voor: je eet rijst, groente en vlees en
als toetje een appel. De darm is het eerste klaar met het verteren van de appel maar die kan niet
verder want de rijst, de groenten en het vlees liggen er nog onder. Die hebben veel langer nodig voor
de vertering. Het fruit moet dus wachten en begint te rotten en dus te gisten. En bij gisting komen
gassen vrij! Een rottingsproces kan nooit een gewenst proces zijn.
Gebruik fruit dus uiterlijk tot een half uur vóór een maaltijd. Minimaal een uur laten verstrijken na de
maaltijd voor je weer fruit eet. Combinaties met fruit zijn nooit aan te bevelen! Bedenk dat ook
vruchtenyoghurt fruit bevat en in veel "moderne" gerechten zit ook fruit (denk aan kip-kerrie, dit
bevat ananas en rozijnen), ook vruchtensap of -nectar bevat fruit en gist nog sneller. Drink tijdens
een maaltijd het liefst kruidenthee, bronwater of wijn. Begin een dag met fruit en vruchtensappen en
stel de (brood) maaltijd uit tot minimaal een half uur na het eten van fruit of het drinken van
vruchtensappen. Vruchtensap bij de maaltijd en fruit als toetje heeft een absoluut funeste uitwerking
op het functioneren van je darmen! Ook de combinatie melk en fruit (zoals in veel zuiveldranken) is in
dit kader absoluut niet aan te bevelen.
Sonja schreef:Maar Botervlieg,
In dat Vivitspul met LCG, aanbevolen door de Maag-darmstichting, zit toch ook fruit EN zuivel?