De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:43

Erg leuk topic! Voor mijn verjaardag heb ik van manlief een makkelijke moestuin gekregen, drie bakken in totaal. De eerste slaplantjes zijn langzaam aan het groeien en ook de kruiden staan erin. 1 bak bijna vol. De andere twee bakken hoop ik te kunnen gaan vullen met de AH moestuin potjes en het eea aan groente die ik later in de volle grond wil gaan zaaien.

Ben echt benieuwd of ik het dit jaar voor elkaar ga krijgen. Vorig jaar een deel in de gewone volle grond gezet, maar dat was toch lastiger bijhouden. De courgettes en pompoenen gaan wel weer gewoon de volle grond in, die nemen me in een bak teveel plaats in.

Weet iemand van jullie hoe het zit met eetbare bloemen? Zijn van viooltjes bijvoorbeeld iedere soort eetbaar? Ik had begrepen van wel, maar toen ik er bij de boerwinkel hier bij ons in de buurt naar vroeg gaf de verkoopster aan dat ze niet allemaal eetbaar zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:35

Viooltjes worden nog wel eens behandeld met chemicaliën, maar volgens mij kun je ze wel allemaal eten als je ze zelf zaait, maar dat weet ik ook niet zeker.
Er zijn een aantal webwinkels die een heleboel eetbare bloemzaden hebben. Bloemen van courgettes en pompoenen schijn je ook prima in de salade te kunnen doen, of vullen :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:19

Vraagje, mijn voorgezaaide courgettes schieten weer te hard omhoog en klappen dicht. Was dat nou te warm, of juist te koud/donker?

Iemand trouwens al wel eens paprika's uit zaadjes uit een supermarktpaprika weten te toveren? Ik heb vorig jaar een poging gedaan maar dat was geen succes. Maar dat zijn paprika's bij mij nooit eigenlijk..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:20

Te warm voor de hoeveelheid licht die ze krijgen. Dus of kouder of lichter zetten. :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:34

Ik denk juist te koud of idd te donker, courgette kan prima tegen warmte. Heleboel info over courgettes (en welke groente dan ook) kweken: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... courgette/

Zaadjes uit supermarktpaprika's heb ik nooit geprobeerd, wel uit zaadjes van de Welkoop en dat gaat prima, maar duurt wel erg lang, dus vroeg in het jaar beginnen met zaaien. Paprika houdt van lekker warm, zeker al bij het zaaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:40

Paprika zaaien uit winkelpaprika is me wel eens gelukt, maar die plant stond toen te koud om echt vruchten te krijgen. Maar het moet wel mogelijk zijn. Wel zijn winkelpaprika's soms gemanipuleerd of uit F1 zaden gegroeid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:52

Kaka schreef:
Ik denk juist te koud of idd te donker, courgette kan prima tegen warmte. Heleboel info over courgettes (en welke groente dan ook) kweken: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... courgette/

Zaadjes uit supermarktpaprika's heb ik nooit geprobeerd, wel uit zaadjes van de Welkoop en dat gaat prima, maar duurt wel erg lang, dus vroeg in het jaar beginnen met zaaien. Paprika houdt van lekker warm, zeker al bij het zaaien.

Zeker niet door kou. Te lange stengels komen toch echt door teveel warmte voor de hoeveelheid licht die ze krijgen. Komt vaak voor bij het in huis zaaien voor het raam.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:53

Ik heb inmiddels al een aantal planten gekweekt uit de puntpaprika's van de AH en de mini paprikaplanten die ze verkochten (die staan nu te groeien!). Altijd goede opbrengst en dezelfde vruchten zijn er aan gekomen!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:57

Ik heb vorig jaar paprika's uit een supermarktpaprika gehaald, maar die stonden wel in de kas

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:03

Puntpaprika lijkt me ook gaaf! Heb je daar echt grote, rijpe paprika's van kunnen oogsten, juangi?
Vind ik wel leuk om eens te proberen!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:05

Mijn paprika plantjes staan nu in een kamer waar het niet helemaal 15 graden Celsius is. Ik gok 13/14 graden Celsius. Ik neem aan dat dat beter is dan 19/20 graden Celsius?
In dezelfde bak staan bosaardbeitjes.. gaat dat zo ook goed? :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:28

13 graden is prima hoor! Hier staan ze snachts zelfs bij minder dan 10 graden.
Als ze wel maar genoeg licht krijgen, dat is het belangrijkste :) En water natuurlijk, dat spreekt voor zich :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:40

Ik heb weleens paprika's opgekweekt uit gewone paprika's van de winkel. Láng geleden alweer, toen ik nog kind was en bij mijn ouders woonde, leek me wel een leuk projectje. Die plantjes stonden gewoon voor het keukenraam, altijd binnen gebleven en er groeide op een gegeven moment zelfs kleine paprikaatjes aan!

Ook als kind een lychee gekweekt, projectje met broer en zus, op de een of andere manier was ik de enige die er een plantje uit kreeg, duurde wel heel lang... en die groeide eenmaal ontkiemt als kool... Maar helaas verzopen door de vakantieoppas...

Paprika moet ik nog zaaien, ik had de 'White bell' in mijn verrassingspakket zaden. De tomaatjes krijgen al een beetje echte blaadjes, dus maar kouder gaan zetten dan voor het slungels worden. Overdag staan ze vrij warm, maar 's avond met de verwarming op 15 een stuk kouder.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:54

8nnemiek schreef:
Puntpaprika lijkt me ook gaaf! Heb je daar echt grote, rijpe paprika's van kunnen oogsten, juangi?
Vind ik wel leuk om eens te proberen!

Echt zo groot als in de winkel werden ze niet, maar had er dan ook 5 in zo'n metselkuip dus was niet veel ruimte! Maat zeker van kunnen eten!

Heb nu minipaprika's gezaaid en die komen mooi op. Zaadjes zijn afkomstig van de paprikaplanten die de AH verkocht!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:53

Ik merk sowieso dat mijn paprika's en pepers altijd kleiner worden dan in de winkel.. Geen idee waarom! Misschien mest ik toch wat weinig, of krijgen ze hier wat weinig water.. Maar eigenlijk vind ik ze zelfs leuker als ze iets kleiner zijn :)) Die grote krijg ik nooit in een dag op!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:43

Ik heb een aantal biologische zaden op marktplaats gezet omdat ik er eigenlijk gewoon te veel heb..krijg ze niet op.. ik heb wat starterspakketjes gemaakt met 20 soorten en van elk soort 5 tot 30 zaden. Ik miste dat zelf een beetje toen ik het eerste jaar begon met de tuin.. Maar ik weet echt niet hoeveel ik kan vragen voor zo'n pakketje :=
Wat zouden jullie daar aan willen uitgeven, als jullie toevallig op zoek zouden zijn naar een startpakket biologische zaden? Ik vind het lastig :P

Verder kan ik echt niet wachten totdat ik in de tuin kan gaan zaaien :D Zo leuk altijd, als alles groen begint te worden :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:52

Kunnen de net verpotte ontkiemde plantjes wel in de zon staan of is dat ook te warm? Ik stook hier amper, warmer dan 15 graden wordt het niet, maar 's middags staat de zon wel op het raam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:54

Hoe meer zon, hoe sneller ze hun eerste echte blaadjes gaan maken :j Zeker nu in de lente is de zon nog niet warm genoeg om de plantjes te verbranden, dus dat kan prima.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:03

8nnemiek schreef:
Ik heb een aantal biologische zaden op marktplaats gezet omdat ik er eigenlijk gewoon te veel heb..krijg ze niet op.. ik heb wat starterspakketjes gemaakt met 20 soorten en van elk soort 5 tot 30 zaden. Ik miste dat zelf een beetje toen ik het eerste jaar begon met de tuin.. Maar ik weet echt niet hoeveel ik kan vragen voor zo'n pakketje :=
Wat zouden jullie daar aan willen uitgeven, als jullie toevallig op zoek zouden zijn naar een startpakket biologische zaden? Ik vind het lastig :P

Heb geen idee wat zoiets normaal zou kosten iets van 7,50/10 euro ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:07

Ja zoiets dacht ik ook. Ik heb ze nu voor 10 euro inclusief verzenden erop staan. Er gaat wel veel werk in zitten, al die zaadjes tellen, maar ach, weggooien is ook zonde en zo kan ik me ook nog wat nieuwe zaden verdienen voor volgend jaar :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:09

Misschien linkje marktplaats hier even neer zetten. ;)

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:38

Hallo,

ik heb heel veel peultjes gezaaid en zijn al mooie grote plantjes geworden van ongeveer 7cm hoog.
de krulsliertjes komen er ook al (die om de stokken heen groeien).

kan ik ze al buiten planten? (ivm koude nachten) of doen jullie er iets over heen?
Met een net ofzo erom heen tegen hongerige vogels?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:42

Ze kunnen gewoon naar buiten, maar je moet ze wel eerst afharden.
En inderdaad met net ofzo tegen de vogels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:49

Ik doe er net on ivm katten

Ik heb een leger aan zonnebloemen dit jaar :')

Afbeelding

Als helft niet wil dan nog veel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:14