De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:45

Hier ook gewoon wat koemestkorrels, compost van eigen makelaardij mét konijnenkeutels en zo nu en dan wat vloeibaar plantenvoedsel. Mijn rozen krijgen dan als extraatje nog een wat rozenmest. Qua aarde, goedkope zakken van Aldi/Jumbo en Boni.

Ik vind het wel mooi die bakken enzo, maar niet zoveel ruimte en budget, dus ik hou het maar bij mijn bloempotten in alle maten, groot deel voor slechts 10 euro via MP gekocht, deel lichtblauw geverfd en dat staat wel leuk zo :) Mocht ik ooit meer tuin hebben, op Pinterest mooie voorbeelden van goedogende moestuinen gezien...

Ik heb mijn dahliazaadjes ook van Aliexpress, enige plek waar ik de soort die ik wilde kon vinden, hoop dus wel dat het ook écht die soort gaat worden... Qua dahlia's sowieso al via de knollen van het tuincentrum werkelijk waar geen één dahlia gehad die aan de omschrijving van de verpakking voldeed... Waren allemaal andere soorten dan in de verpakking zou moeten zitten.

Een roos waarvan ik dacht dat het de New Dawn was bleek ook iets totaal anders. Tja, helaas, maar goed, nu dus een vrij felroze klimroos, hoop wel dat blijkt dat deze ook doorbloeiend is zoals de New Dawn. In ieder geval geen grote halfgevulde rozen, jammer...

Altijd verrassend dat tuinieren :p

O ja, gisteren was ik in de buurt van het tuincentrum, dus even rondgekeken... Mij goed ingehouden, platte portemonnee en kleine tuin... :P , maar wel nieuwe aardbeiplantjes erbij, 5 Maxims, waar mega-aardbeien aan moeten gaan groeien... Ik ben benieuwd! Vandaag geplant! Verder een klein, maf vetplantje met stekels voor in de woonkamer gekocht. Best goed zo weinig haha!

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:31

Die maxim aardbeien heb ik ook (gehad, geen idee of ze nog tussen de uitlopers zitten), en ze waren inderdaad enorm groot al staan ze op de verpakking in kinderhandjes dus dat vertekend toch een beetje.. ze smaakte alleen niet zo goed, erg waterig en niet zo zoet.. Maar ik vind het toch een leuk soort om te hebben!

Ik heb ook al een aantal bloemzaden uit China gekocht (van ebay), maar nog niet eentje is er ooit uitgekomen :=
Nu nog wat roze pampasgras en een andere grassoort besteld, dus ben benieuwd of daar wat uit komt. Op een verpakking stond dat ie al over de datum heen was, dus dat wordt waarschijnlijk ook niks :=

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:12

@8nnemiek: Ja, kinderhandjes laten ze wel groter lijken natuurlijk. Meende dat ik al eens ergens gelezen had dat ze wat waterig zijn, we zullen zien. Ik vond het toch wel heel leuk om ze eens te proberen. Mochten ze toch wat waterig zijn en niet zo zoet dan kan je er vast wel lekkere smoothies van maken. Ook op het lijstje voor dit jaar, die staafmixer of blender eens wat vaker gebruiken voor dat soort dingen. :p

Ik heb nu ontkiemende de dahlia's :) Eén vroege die al binnen een week ontkiemde en er komen er sowieso nog twee aan. Heel benieuwd wat het wordt, wil heel graag degene krijgen waar het om ging... Afwachten maar!

Hoop dat je zaadjes wat gaan doen! Over datum is niet altijd erg, genoeg zaadjes die dan nog gewoon kiemen hoor!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:26

De dalias staan hier nog in de grond van vorig jaar ben benieuwd of ze nog wat gaan doen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:34

Ik heb alle groentes nu in een grotere pot gedaan met potgrond. Nu snel de groentetuin klaar gaan maken. Ik heb flink wat stokbonen gezaaid die nu al zo'n 20 cm zijn dus moet ze ook nog gaan begeleiden met iets. Alles is flink gegroeid wat ik had gezaaid dus hoop op een goed begin. Sommige zijn alleen te hard gegroeid waardoor het maar een slappe lange stengel is. Nu staan ze even koeler en donkerder. Vooralsnog heb ik bladspinazie, tomaten, komkommer, courgettes, kervel, stokbonen, wortels, radijsjes en sla. Ik kijk weer uit naar de courgettes, die zijn echt makkelijk (en groot)
Waar binden/begeleiden jullie meestal de planten mee die hoger worden?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:55

Mijn vriend heeft de moestuin weer in orde gemaakt, nieuwe tuinaarde erin etc.

Kan ik nu nog binnen plantjes kweken of ben ik daar al te laat mee? Wil graag paprika, peper en courgette. En heeft de Action nog kweekbakjes en andere moestuinspullen?

Tomaten en wortels zijn bij ons geen succes, dus die laten we dit jaar voor wat het is.
Is spinazie makkelijk?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:37

@ palousa_boy: Het is geen erg strenge winter geweest, dus met een winterdek, wie weet... Pas wel op voor slakken, die zijn dól op vers opkomende dahlia's... Daarom laat ik ze eerst een stuk groeien voor ik ze in de tuin zet. Moet ze nog voortrekken, nog niet van gekomen... Vandaag misschien maar even...
@ _Zsazsa: Ik maak veel gebruik van bamboestokken in combinatie met van dat binddraad. Bij de Wibra heb je ook altijd wel dik binddraad liggen voor weinig. Courgettes zijn inderdaad leuk en lekker en niet lastig :)
@ Laurahh: Dat kan zeker nog hoor! Als je te vroeg bent krijg je snel last van slappe plantjes. Ik zaai courgette en stokbonen bijv. ook wat later voor, want die groeien zo hard. Aangezien ze echt geen vorst kunnen verdragen mogen die echt pas in mei naar buiten.

Paprika moet ik ook nog zaaien, tomaatjes heb ik wel al, maar ik denk dat ik nog een paar extra wat later zaai.

Action, Xenos etc. heeft genoeg zaaispul! Bij de Lidl hebben ze ook veel zaadjes van bloemen tot moestuingroenten. Spinazie is niet moeilijk, zelf nooit gezaaid, maar wel de familie van, snijbiet.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:39

Bedankt :D Ben vooral op zoek naar gewoon kleine bakjes met zand erin voor het kweken. Dan ga ik eens rondkijken in de buurt naar zaaispullen! Dat de Lidl zaadjes heeft weet ik inderdaad.

Ik dacht er eerst over om straks in de lente gewoon kant en klare plantjes te kopen en die in de tuin te zetten. Maar zelf kweken is ook leuk :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:42

:D vorig jaar hebben ze idd ook erg vel last gehad van slakken. Ene dag kwamen ze net een beetje normaal op,mollende dag was er niets meer te zien ^)

Zat trouwens te denken om de kweekbak voor een deel van glazen flessen te maken, heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
We hebben er hier nog een berg liggen.

Hoop dat ze dan de warmte een beetje vasthouden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:26

Aldi heeft momenteel o.a. sla en bloemkoolplantjes! Maar die zullen het nu nog niet buiten overleven, lijkt me?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:36

Huh? Bij de Aldi? Kan er niks over vinden!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:37

Bloemkool en broccoli wil ik ook wel uit eigen tuin, maar die zijn allebei best moeilijk of niet?
De keren dat ik het geprobeerd heb, mislukte het compleet :')

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:41

Bloemkool en broccoli zijn hier rupsenfestijnen, zelfs onder fijnmazig net. Groeide wel goed, maar dan was ik dagelijks bezig alle rupsjes eruit te plukken, maakte het eten van de groente niet echt aantrekkelijk. Dus ik begin er niet meer aan, teveel koolwitjes hier.

Sla uitplanten moet wel al kunnen, mits het bij jou niet meer vriest 's nachts.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:55

Onze broccoli werd twee jaar geleden inderdaad ook helemaal opgegeten. Een paar jaar geleden toen ik nog thuis woonde heb ik wel eens bloemkool geprobeerd, maar die werd toen volgensmij paars :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:04

Sla en de meeste koolsoorten kunnen vorst prima verdragen als ze afgehard zijn.
Bloemkool is lastig inderdaad, als je niet goed mest dan krijg je vooral veel blad maar geen bloem.
Sla is heel makkelijk, dat groeit haast altijd wel, al moet je inderdaad oppassen met insecten en vooral ook met vogels.
Ik zet mijn kolen juist het liefst zo vroeg mogelijk omdat er nu nog geen vlinders zijn en dus geen rupsen. In de zomer zet ik ook haast geen bloemkool meer.
Vorig jaar heb ik een vitragegordijn gebruikt en dat werkte prima, maar uiteindelijk lukt het de vlinders toch om eronder te komen :=
Maar we eten nog steeds bloemkool, broccoli en romanesco uit eigen tuin (uit de vriezer, dat wel ;) )

Ik heb vandaag mijn eerste ah moestuintje gekregen, een komkommer ^^
Heb em aan mijn zusje gegeven :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:19

Oh ik word er zo blij van van die AH moestuintjes. Zelf nog niets gekocht daar, maar mijn oma kwam er met 6 aanzetten en mijn tante met 9 :):)
Maar wil nog niets planten, over een maand of twee ga ik waarschijnlijk verhuizen. Dan maar bewaren voor volgend jaar of heel veel in potten doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:30

Vandaag hebben we de tuin gefreesd, dus binnenkort kan ik eindelijk gaan zaaien! Ik heb een heel doosje vol met zaden die direct buiten kunnen!
Afbeelding
En de voorgezaaide plantjes doen het ook super!
Afbeelding
Op een enkeling na.. De meloenen hadden er niet zo'n zin in, maar dat was mijn eigen schuld.. Ik had ze in potgrond gezet omdat ik te lui was om zaaigrond te maken :+

Inderdaad lastig, plantjes verhuizen, maar veel soorten kun je ook over twee maanden nog zaaien. En volgend jaar inderdaad ook!
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-03-16 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:31

Annemiek, hoe kom jij aan die perfecte vierkante stukjes grond? Zoiets wil ik ook om in te gaan zaaien! :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:33

Perspotjes :D
Echt een geweldige uitvinding! Ik kan het iedereen aanraden!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:37

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:38

Dat is precies dezelfde die ik heb :D
Bij intratuin zag ik er ook liggen, maar die waren rond. Dat lijkt me minder handig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:40

Ik heb die van mij bij een bestelling van zaden meebesteld, maar ik heb ze ook wel eens in de winkel gezien, ik weet alleen niet meer waar.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-03-16 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:40

En in wat voor een bak heb je ze dan staan? En wat voor een samenstelling moet die potgrond hebben?

Dit klinkt erg interessant :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:47

Ik heb de meeste plantjes in een oude wasmachine-bak staan, maar heb er ook een aantal gewoon op een stukje plastic los op de tafel staan. Gewoon in een kweekbakje kan ook natuurlijk.
In het begin moet je nog wat voorzichtig zijn met verplaatsen, maar na een tijdje groeien de wortels door het hele potje en houden die de grond vast. Dan kun je ze heel makkelijk oppakken en in een grotere pot of de volle grond planten.
Je kan ze maken met gewone potgrond, maar die houdt erg veel water vast waardoor je ze te makkelijk verzuipt.. Beter is drie scheppen potgrond of compost of turf, en een schep voegzand/wit zand.
Dat roer je goed door elkaar en maak je zo nat dat de grond nét een beetje druppelt als je er hard in knijpt. Dan kun je er perfecte potjes mee maken.
Nat houden doe ik met een sprayfles, of in de dichte bak van onderop met een gietertje.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:00

Bedankt voor de info, ga het eens aan vriendlief vertellen :D

Als iemand weet in welke winkels je het kan kopen (niet online), dan hoor ik dat graag!