De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:23

Dat is irritant inderdaad. Zaaiplan maken in de tussentijd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:45

Hier nog even wachten met zaaien tot a.s. zaterdag met die nationale compost dag :)

Eergisteren wel de aluminium schuiframen opgehaald, die gaan mooi passen op de bakken, leuk +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:00

Ik kan me binnen ook uren bezig houden met zaaiplannen maken en stekgrond maken en zaden in koffiefilters doen en alles uitsorteren wat tegen de houdbaarheidsdatum aan zit enzo :j Genoeg te doen!

Leuk dat je de ramen thuis hebt! Lijkt me erg handig! Ik moet inderdaad ook nog even wachten met buiten zaaien, maar zaterdag gaat dan wel meteen een hoop de grond in :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:07

Ik moet m'n zaden nog nodig uitzoeken, heb veels te veel :P

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:57

Ik heb ooit is wat geplaatst in dit topic omdat een moestuintje mij leuk leek. Ik ben er nog steess niet mee begonnen omdat ik er teweinig van weet en bang ben dat het ontzettend veel werk gaat zijn.
Nu met dit mooie weer krijg ik toch weer wat kriebels.
Misschien een makkelijke moestuin bak?(wel prijzig in aanschaf)

Wat kan je daarin zoal kweken? Kan je dan het hele jaar door wat hebben groeien?

Veel gegeten groente bij ons zijn o.a. boerenkool.bloemkool.broccoli.witlof.courgette.wortel.paprika.snoeptomaatjes.rucola.komkommer.paprika.
Verder qua fruit gek op aardbei.kers.kiwi.appel.
Zou dit allemaal (makkelijk) zelf te kweken zijn? Hoeveel tijd ben je dagelijks aan zo'n MMbak en wat is dan je opbrengst?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:03

Een Makkelijke Moestuin bak is echt simpel hoor, gewoon zaaien, water geven en oogsten :j
En na het leeg oogsten van een vak even een handje compost er in voordat je het opnieuw inzaait.

Hoeft dus echt amper tijd te kosten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:07

Klinkt wel ideaal.
Wat kan je er allemaal in kweken van de opgenoemde groente en fruitsoorten? (En wat daarnaast nog meer)
kan je hier bijv. In de zomer mee beginnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:08

Witlof weet ik niet precies hoe dat groeit, de rest van de groentes kan zeker wel prima :j

Appel, kers en kiwi dat is groot spul, een boom of struik dat doe je niet in een moestuinbak :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:13

Een moestuin bak is niet nodig hoor, je kan ook makkelijk met een paar balken of plastic borderranden een tuintje afzetten. Komende zaterdag eventueel een paar flinke zakken compost bij de gemeente halen en erin kieperen, en dan kun je gewoon gaan zaaien erin.
Ik zou beginnen met wat makkelijke groentes. Boerenkool, courgette, wortel, rucola en tomaat zijn heel makkelijk, al moet tomaat wel een beetje beschut staan. Bloemkool is vrij lastig en heeft heel specifieke voeding en zorg nodig, en paprika heeft het graag lekker warm.
Sla en spinazie en radijs is ook heel makkelijk, dat lukt bijna altijd wel.
Fruit kun je beter als klein plantje kopen ipv zaaien.
De opbrengt ligt helemaal aan het soort groente, en hoe goed je water geeft en per plant de goede mest geeft.
Een bloemkool en broccoli heeft heel veel ruimte nodig, maar prei kan heel dicht op elkaar staan, en omdat je de hele plant kan eten ipv alleen de bloemknop heb je daar dus wat meer aan. Spinazie lijkt altijd heel veel, maar als je het eenmaal gekookt hebt dan denk je, was dit het nu? :+
Wortel geeft ook best veel opbrengst, maar groeit wel het beste op zandgrond met weinig mest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:17

Wortel groeit hier ook prima in de MM-mix hoor, alles groeit er als een tierelier in :j

Vorige week nog 5 hele mooie dikke winterpenen uit de bak gehaald toen ik die aan het schoonmaken was (veel graszaad in de mix gewaaid helaas).

Geen gedoe met goede mest en rommeltjes geven, spitten enzo....ik blijf het i-de-aal vinden +:)+

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:30

Lijkt mij ook ideaal. Ga me er toch maar eens wat meer over inlezen.
Enige nadeel vind ik de opstartkosten. Stel dat het niet bevalt dan vind ik het zonde om er zo'n hoop geld aan uit te hebben gegeven.
Zijn er ook goedkopere alternatieven te koop ipv de originele MM bak? Zelf maken gaat m niet worden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:02

Ik heb 2 bakken bij de boerenbond gehaald, die zijn iets kleiner en de vakken zijn iets kleiner, maar vorige jaar erg leuk in kunnen moestuinieren :D Ik had tafels op het werk meegekregen, daar wel nog planken opgelegd zodat er voldoende draagvlak was voor de bakken, maar daardoor hoef ik niet te bukken om te tuinieren, ideaal, alles op sta hoogte!

pmarena > Jij werkt al langer met de mm mix, toch? Wat voor compost doe je er doorheen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:09

Kijk eens bij de Praxis o.i.d. Er zijn zat goedkopere alternatieven te vinden, ook als je niet zelf wilt maken. Materiaal zal waarschijnlijk minder lang mee gaan, maar de vraag is of dat erg is als je het alleen uit wilt proberen. Hell, gewoon in oude emmers of plantenbakken (mits diep genoeg) gaat ook. Paar zakken potgrond doen het ook prima ipv de MM mix, zeker voor 1 jaar (het volgende jaar moet je dan wel echt opnieuw bemesten. Oh, en neem geen tuinaarde, in mijn ervaring is dat echt te arm voor de meeste groenten, neem echt potgrond of moestuingrond (van alleen compost ben ik ook niet kapot).

Aardbeien doen het prima in een bak of pot, het andere fruit inderdaad niet. Dat worden hele bomen of struiken. Van de groenten die je noemt zou ook ik broccoli, witlof, paprika en bloemkool achterwege laten. Witlof is meerjarig en de andere 3 zijn echt voor gevorderden. Tomaten, komkommer en courgette worden grote planten, die ik zou laten klimmen (courgette hoeft niet, maar dat scheelt je wel veel ruimte, je hebt klimmende soorten courgette), daarvoor moet je dus iets van een stellage maken. Tomaat en komkommer kunnen bovendien niet tegen veel regen en wind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:31

Bij die moestuin mix, is het dan de bedoeling dat je helemaal niet bijmest, ook het jaar erop niet?

Ik zit zelf op bosgrond, vrij arme grond dus, wat een jaar mestplaats van de paarden is geweest. Ik doe er een laag compost doorheen mengen.. Iets dikker bij de kolen en vruchtgewassen en wat dunner bij de wortelgewassen.. En dan nog paardenmest van een jaar oud op het stuk voor de kolen, vruchten en prei. Die drie mest ik later in het jaar ook nog een paar keer.
Ik heb dit jaar houtas bewaard voor de knol/wortelgroenten (oa aardappelen) en de vruchtgroenten voor een betere vruchtzetting, benieuwd of dat goed werkt!
En sinds dit jaar heb ik ook verse kippenmest voor de stikstof die de prei enzo graag heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:48

Makkelijk moestuinen hoeft idd helemaal niet in die ene specifieke bak.
Je kunt in principe van welk materiaal je ook wil verhoogde bedden maken en die volmikken met een mm mengsel
Et voila, makkelijke moestuin.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:26

Ik ben ook van de Makkelijke Moestuin. Ideaal. Mijn bakken komen bij een tuincentrum vandaan. Daar waren ze goedkoper te krijgen. Als je zelf iets gaat maken, doe dan wel worteldoek eronder om het onkruid tegen te gaan. Anders gaat het idee van een mákkelijke moestuin wel een beetje weg. :+

Voor mij blijft het leuk op deze manier. Voor een traditionele moestuin heb ik geen tijd en ook geen zin in...

Je hoeft ook helemaal geen verstand te hebben van moestuinieren. Ik gebruik de zaaikalander en de app en ik hoef zelf niet meer na te denken. :D

8nnemiek schreef:
Bij die moestuin mix, is het dan de bedoeling dat je helemaal niet bijmest, ook het jaar erop.

Klopt. Met de MM mix kun je jaren doen. Alleen compost moet je zo nu en dan toevoegen (maak ik zelf).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:28

Welke app gebruik je? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:52

Maar bij die mm mix, dan doe je wel aan wisselteelt neem ik aan?
Ik kan het me haast niet voorstellen dat er een onbeperkte hoeveelheid voeding in die grond zit. Compost is vooral bedoelt om de structuur van de bodem te verbeteren en geeft wel een beetje voeding, maar lang niet genoeg voor bloemkool, prei, pompoenen/courgettes en andere veelvraten. Zelfs in moestuinen met permacultuur wordt met groenbemesting gewerkt. De eerste paar jaar zal dat best werken, met alleen compost, maar die grond zal toch zeker uitgeput raken lijkt me. En zeker het feit dat elke plant andere mineralen nodig heeft lijkt me dat het haast niet goed kan werken. Als je een kool of tomaat veel stikstof geeft dan krijg je veel blad en weinig tot geen vrucht/bloem maar als je prei te weinig stikstof geeft krijg je een prei die niet groeit.
Ik ben dus nogal kritisch, ik ben heel benieuwd hoe jullie tuin het over een aantal jaar doet! :D

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:10

veneri schreef:
Ik heb ooit is wat geplaatst in dit topic omdat een moestuintje mij leuk leek. Ik ben er nog steess niet mee begonnen omdat ik er teweinig van weet en bang ben dat het ontzettend veel werk gaat zijn.
Nu met dit mooie weer krijg ik toch weer wat kriebels.
Misschien een makkelijke moestuin bak?(wel prijzig in aanschaf)

Wat kan je daarin zoal kweken? Kan je dan het hele jaar door wat hebben groeien?

Veel gegeten groente bij ons zijn o.a. boerenkool.bloemkool.broccoli.witlof.courgette.wortel.paprika.snoeptomaatjes.rucola.komkommer.paprika.
Verder qua fruit gek op aardbei.kers.kiwi.appel.
Zou dit allemaal (makkelijk) zelf te kweken zijn? Hoeveel tijd ben je dagelijks aan zo'n MMbak en wat is dan je opbrengst?

Moestuinbak was vorige week in de aanbieding bij de Praxis. van 20 euro voor 10 euro 120 cm bij 120 cm

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:04

Amable schreef:
Welke app gebruik je? :)

Van de Makkelijke Moestuin zelf. :)

8nnemiek schreef:
Maar bij die mm mix, dan doe je wel aan wisselteelt neem ik aan?

Ja je moet wel aan wisselteelt doen, maar dat wordt je ook weer heel makkelijk geweest. De zakjes met zaadjes hebben per 'groep' een andere kleur. Stond er 'geel' in je vak dat nu leeg is, dan kies je nu voor een ander kleurtje.

Wat betreft de mix. Ik heb er zelf geen verstand van en ik ga het nu pas voor het tweede jaar gebruiken. De mix is opgebouwd uit 3 gelijke delen: Vermiculiet, turf en compost. Vermiculiet vergaat niet en turf blijft ook jarenlang goed. Compost vergaat wel verder en wordt 'opgeteten' door je planten, vandaar dat wel toe blijven voegen. Volgens MM groeit álles er goed op en kun je er wel tien jaar mee voort.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:16

Ik kom zo maar even mijn vraag stellen hier :o
Circa 1.5 week geleden heb ik paprika gezaaid. Nu komen er een heleboel op. Maar hoe kan ik deze plantjes op een goede manier groot laten worden? Op Google vind ik zoveel verschillende info..
De plantjes staan nu in een kweekbak in de vensterbank, boven de verwarming ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:57

Dani, het is wel handig om even te kijken naar de goede volgorde voor de wisselteelt. Peulvruchten geven bv veel stikstof af, waardoor je er het beste de keer erna bladgroente kan planten. Op de plek van de bladgroente kun je het beste vruchtgroente zetten.. Op de plek van de wortels komen de aardappelen, omdat die wortels weinig voeding hebben verbruikt.. En de koolplanten hebben juist bijna alle voeding verbruikt, dus daar zet je de wortelgewassen. En de peulvruchten zet je op de aardappel-plek omdat daar ook alle voeding opgegeten is. Dan ben je rond, en heb je alle 6 de groepen gehad en overal 6 jaar tussen om ziektes te voorkomen :)

Ik ben vooral benieuwd of die grond geen tekort aan fosfor krijgt, of je moet al compost maken van stalmest :)

ItsMe, paprika heeft veel zon nodig, en een temperatuur rond de 15 graden. Dan groeien de plantjes wat langzamer en worden daardoor veel sterker. Zet je ze binnen op de verwarming dan krijg je vaak vrij dunne, lange sprietjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:31

Inderdaad werkt het volgens mij gewoon zo goed omdat de MM-mix eigenlijk best simpel is, die vermiculiet en turf blijven behouden, alleen de compost verdwijnt doordat de planten zich daarmee voeden.

Dus in principe voordat het seizoen start flink compost er doorheen mengen.
En dan telkens als je een vakje leeg oogst weer even wat compost er doorheen voordat je het weer inzaait :)

Ik doe zelf niet meer zo aan vakjes, heb gewoon voor elke soort groente een stukje. Doe eigenlijk ook niet aan wisselteelt of opletten wat naast elkaar staat, hoewel ze dat wel aanbevelen :j

Maar je husselt in het voorjaar toch weer die hele bak door elkaar wanneer je er compost bij doet dus het plekje waar groente x stond dat is dan weer opgegaan in de rest van de bak :)

Ik heb hier zelf een compostbak waar vanalles in gaat en ook regelmatig wat drollen.

Maar nu geen tijd / zin dus toch maar weer een keer compost halen hoewel ik dat vorige keer niet echt top vond met toch nog allemaal stukjes plastic e.d. zooi er in -O-

Maar de MM-mix werkt echt 1000x fijner dan gewone potgrond, dat is veel zwaarder, slaat dicht, droogt veel sneller uit... In de MM-mix hebben de plantjes het gewoon goed, het spul is erg luchtig waardoor de planten makkelijk veel wortels kunnen vormen, het houdt véél beter vocht vast dan gewone aarde of potgrond, en de plant pakt wat hij nodig heeft van de compost :)

Ik geloof 2 jaar geleden had ik eerst een dikke laag compost in bakken gedaan en dan daar zo'n 20cm MM-mix bovenop (met ook wat compost erdoor natuurlijk) en alles groeide echt BIZAR daarin :j

Je kan ook op Marktplaats kijken voor oude zandbakken, badkuip, babybadje, plantenbakken, palissadebandjes, paar stoeptegels rechtop zetten en daar een randje mee maken... noem maar op, als het maar een randje is waar je de MM-mix in op kan sluiten :j

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:00

Je kan er een hele wetenschap van maken zo te zien.

Hou het gewoon bij mn gedeelte in de tuin en gooi en wat konijnenmest en kippenmest doorheen en de plantjes groeien ook prima.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:52

8nnemiek: dankje voor de tip! Als ik straks thuis ben, ga ik ze verplaatsen.