Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:04

pien_2010 schreef:
Sonja_vR schreef:
Mijn vriend is niet vegan
En dat is prima
Hij eet voornamelijk buitenshuis wel eens vlees
Thuis hooguit kaas
Ik maak geen vlees klaar en dat is ook prima
Ik ga over ik
Hij over hij
En samen komen we Er tot nu ook altijd uit

Hier hetzelfde. Ik schrik er zelfs van dat de individuele vrijheid van keuzes maken voor je partner ter discussie staat. Ik vind dat nl horen bij de fundamentele rechten van elk mens. Dus ook van je lief.

Nou ja
Even veel simplistischer gekeken

Iets wat voor jou een fundamenteel deep van je levensvisie is
Als een partner of potientiele partner daar lijnrecht tegenover staat
Dan kan ik me goed indenken dat dat lastig is
Heeft nies Met rechten van Die persoon te maken
Daarmee maak je het veel groter dan wat Er hier bedoeld word Denk ik

Je moet gewoon voor jezelf een keuze maken , kun je wel of niet leven Met een partner die in x mate dierlijke producten eet
Als je dat niet kunt
Niet aan beginnen

Maar als je dat wel kunt
Moet Er toch uitgebokst worden hoe je het Binnen de relatie vormgeeft

Nu was ik al samen Met mijn vriend voor ik weer geheel plantaardig ging
Dan is het weer anders
En ook dat moet weer Binnen de relatie vorm gegeven worden

Dus niet Keynes voor iemand maken
Maar hoe Verenig je verschillende Keuzes Binnen de relatie
En kun je je over verschillen in visie van iets voor jou eventueel heel fundamenteels heen zetten

In margrathea’s voorbeeld een persoon Die overwegend plantaardig eet (80/20) vervangen voor een kiloknaller lover die drie maal daags een lap vlees wil
Geen discussie mogelijk en plantaardig is stom
Dat zie ik niet zo snel samen gaan

Maar het betreffende voorbeeld zoals het gegeven word
Zou ik sowieso geen problemen mee hebben

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:11

Dank jullie wel trouwens voor de tips, van de bonen en de curry en andere recepten. Vervangen is hier heel moeilijk, zoals die vega spekkies zou ik best wel eens willen uitproberen, maar dat kennen ze hier helemaal niet.

Het feit dat het bespreekbaar is dat er mensen zijn die het wel soms moeilijk vinden, dat vind ik heel fijn.
Marfay je hebt gelijk, ik eet al zo weinig vlees vergeleken met een jaar geleden, dat "schuldig voelen" er eigenlijk niet meer bij hoeft te zijn, en als ik vlees eet is het ook nog vaak vlees van de jagers of anderszins vlees waar dieren een goed leven hebben gehad. En dan meestal als we uit eten gaan.

Door jouw opmerking voel ik me geruster en het gekke is dat ook de goesting vele male minder is geworden. Ik vind namelijk pizza's ook heel lekker en ook vullend met name in de winter. Curries vind ik een goede tip evenals de andere tips die ik hier las.
Wij zijn veel buiten dus ik heb soms echte trek rond 18.00 uur want overdag eten wij ook niet zo abnormaal veel.

Mijn man, eet nog vlees op het brood en buitenshuis. Dat laatste doe ik ook want anders kan ik hier nergens meer naar toe en ik vind ook dat ik af en toe vlees mag eten.
In het begin vond manlief geen vlees eten erg moeilijk, dus maakte ik voor hem gewoon vlees. Totdat hij ontdekte dat het eten zo erg lekker is, dat hij nu helemaal met mij mee doet hier thuis.
Soms denk ik wel eens, dat tegenwoordig het heel moeilijk is om ook een deel te accepteren van wie de ander is. Want in mijn ogen ben ik om de kwaliteiten van mijn man , wie hij is, verliefd op hem geworden en niet omdat hij dezelfde ideeën heeft als ik.
Dus in het begin wel besproken dat ik paarden heb, die een wezenlijke rol in mijn leven vervullen. Dus hem kennis laten maken met Hercule indertijd.
Hij heeft andere interesses als ik, hij is bv gek op darts. Dus ik vind het logisch dat hij gisteravond de ozo belangrijk finale keek van de darts competitie en we hebben een klein huis dus ik kan niet weg, inmiddels heb ik er naast zittend puzzelend, zoveel van opgestoken dat toen Michel van Gerven kwam ik ook op het puntje van mijn stoel zit gisteravond en we dus samen keken en dat is extra gezellig.
Ik vind dat het ook wel accepteren is van elkaar en leven en laten leven en goed praten met elkaar zoals Sonja, hierboven ook schrijft, hoe je dit vorm gaat geven.

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:19

Fijn dat je wat geruster bent, Pien :)

@Margrathea: ik zou er in jouw situatie geen probleem mee hebben. Nou ben ik geen veganist, dat zal mogelijk schelen. Maar zoals anderen ook al hebben aangegeven is er voor mij meer dan wat iemand eet. Je vrijer staat duidelijk open voor vlees-alternatieven en is zich hoogstwaarschijnlijk bewust van de wereld om hem heen. Op een andere manier dan jij, ja, maar dat hou je altijd. Jullie relatie zal de enige niet zijn waarin het eetpatroon verschilt en ik denk dat daar manieren voor zijn om dat te overkomen - mocht hij vegan gaan eten, dan zal dat echter altijd zijn eigen keus moeten zijn. En of jij met hem verder wil, dat is ook jouw keus. Kun je het echt loslaten of zal je je altijd naar blijven voelen? Ik denk namelijk dat iemand dit gaat merken - en de manier waarop je dat (on)bewust zal laten merken zal heel veel invloed hebben op hoe iemand zich ten opzichte van jou voelt. Als je genoeg lief hebt om openheid te bieden, ondanks dat dit mogelijk heel lastig voor je is, kan er iets heel moois ontstaan - met uiteraard de optie dat hij vegan wordt, maar dat als hoop blijven houden levert denk ik meer teleurstelling op aan beide kanten.

Met jouw berichten hier en zoals ik je heb mogen leren ''kennen'' begrijp ik dat jij dit een hele lastige keuze vindt, ondanks dat dat voor mij niet zo voelt. Ik wil je dus vooral heel veel wijsheid wensen - en vergeet niet ook van dat fijne verliefde gevoel te genieten :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:47

Haha, dank voor de lieve woorden. :))

Het is echt niet dat ik hem voor de keuze wil stellen ofzo, meneer is wel zo gehecht aan zijn eigen leven en dan zou het heel snel gedaan zijn denk ik := . (Al is er wel een klein kansje dat hij als het er op aan komt misschien wel geheel plantaardig zou willen gaan eten, maar goed, als dat je wordt opgelegd is het denk ik ook niet zoveel meer waard. Dan is er namelijk niets veranderd aan je kijk op bijv de bio industrie en het eten van dieren.)
Ik denk niet dat dit een breekpunt zou zijn voor mij, maar het is wel echt iets waar ik mee zit. Bij meer van mijn vrienden, maar voor een partner is dat natuurlijk nog wel een stukje heftiger, als je daarin van mening verschilt.
Dat ik geen vlees klaarmaak of in huis haal mag voor zich spreken, iedereen die bij mij te gast is mag lekker eten wat de pot schaft := de enige uitzondering die ik heb is dat ik wel eens op de markt gratis niet-vegan dingen gratis krijg, die mag hij dan opeten en/of mee naar huis nemen :j

Misschien moet ik het er maar eens over hebben met hem. Het moet toch mogelijk zijn om een open eerlijk gesprek hierover te hebben waarin hij hopelijk begrip krijgt voor mijn ideeën hierover, en er zelf misschien ook eens over wil nadenken. Het standpunt dat je bijvoorbeeld echt niet van (alle) dieren hoeft te houden om vegan te zijn bijvoorbeeld. Er zijn heel veel mensen waarvan ik niet houd, maar dat betekent niet dat die dood mogen vallen van mij := of dat het me niet uitmaakt of ze lijden. Die vind ik altijd wel leuk om aan anderen voor te leggen.

Goed, weer flink wat stof tot nadenken dus :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:49

Hoe lang eet jij al vega magrathea? Dat weet ik even niet meer. Maar stel nu als een vegan je had leren kennen voor jij vegan was en je had laten staan hiervoor, had je dat dan ok gevonden?

Ik snap je gevoel maar zelf zou ik hiermee wel om kunnen. Mijn man eet nog vlees en ik heb hier geen enkel probleem mee. Ik kook het wel absoluut niet voor hem.

Vanaf de dag dat ik vega werd heb ik nooit wat verwacht op dat gebied van hem. En toch eet hij veel minder vlees dan vroeger en kookt hij zelfs regelmatig vegetarisch. Dan kijk ik dus echt mijn ogen uit! En ik vind het prima zo.

Mocht ik op zoek gaan naar een nieuwe partner zou ik idd ook moeite hebben met super veel vlees eten maar niet zoals jij het nu schetst. Ik vind het buitenshuis ook best wel fijn dat alleen ik de vega ben en we niet ‘zo’n koppel’ zijn :D dat klinkt dan weer heel stom en ik moet me daar ook niets van aantrekken, maar ik vind het soms als statement wel erg krachtig juist dat ik dit alleen doe binnen de relatie.

Qua koken koken we bvb regelmatig apart en dat vinden we echt prima.

Wat ik je wel als advies zou geven wat wij echt altijd doen als koppel: veroordeel hem niet. Dat werkt alleen maar averechts. En de lijn is heel dun. Dus denk er echt even goed over na voor je dat gesprek aangaat.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:39

Mijn vriend is ook geen vegetariër, maar als we samen koken dan eten we wel veggie. :) Op restaurant en gewoon voor lunch etc. is het aan hem de keuze en dan eet hij regelmatig wel een stuk vlees. Vind ik prima, maar dan moet hij wel zijn tanden poetsen voor hij mij een kusje geeft :o Ik lust echt geen (rood) vlees dus vind de smaak alleen al vies.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:56

Verder zijn mijn vrienden ook geen vegetariërs of zo. Ik ben nog maar enkele jaren vega dus ik zou mijn vrienden er niet voor inwisselen :D ik stoor me er ook niet aan bij hen en zeg er ook niets van. Merk dat dat overigens ook een pak meer indruk maakt dan me militant opstellen.

Ik vrees dat als ik mijn vrienden er op uit zou zoeken, het te veel ‘zij tegen ons’ gevoel zou geven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:01

Poes, ik heb het hier nooit over, maar als ik eters heb kook ik onze lekkere vega menuutje. Dat is hier echt nog wel een dingetje en hoog uitzonderlijk. Het feit dat ik er verder niet over loop te zeuren, en buitenshuis gewoon eet wat de pot schaf (anders kan ik net zo goed thuis blijven), zo merk ik , geef heel veel respect en vragen waarom ik het doe. Het zet mensen aan het denken.
Dat doet veel meer als "voor eigen parochie preken". Dat merk ik gewoon.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:03

Klopt. Als mensen het gevoel hebben dat je ze veroordeelt of wat opdringt zetten ze hun stekels op. Zo ben ik eigenlijk ook.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:07

Eens hoor :j Als mensen er naar vragen dan wil ik met alle plezier uitleggen waarom ik geen vlees eet, maar ik ga het zéker niet prediken of mensen er op aanspreken. Juist als je er gewoon relaxt en benaderbaar over bent bereik je veel meer mensen dan dat je erover gaat roeptoeteren. Daar heb ik bij best wat fanatieke vegetariërs en vegans moeite mee. Ik snap wel wat ze bedoelen, maar je vangt nou eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:08

pien_2010 schreef:
Hier hetzelfde. Ik schrik er zelfs van dat de individuele vrijheid van keuzes maken voor je partner ter discussie staat. Ik vind dat nl horen bij de fundamentele rechten van elk mens. Dus ook van je lief.

Ik weet van wie je schrikt, maar ik wil er wel graag op reageren. Ik zou nooit de keuzes van mijn partner willen veranderen. Wat een ander mens wil moet die geheel zelf bepalen. Maar het is dan wel aan mij om te bepalen of ik daar wel of niet mee wil leven. Als iemands principes of overtuiging haaks staan op die van mij, dan kies ik er voor dat we beter ieder ons eigen weg kunnen gaan. Ik zou iemand ook echt niet voor het blok zetten, diegene zou gewoon niet bij mij passen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:24

Magrathea schreef:
Haha, dank voor de lieve woorden. :))

Het is echt niet dat ik hem voor de keuze wil stellen ofzo, meneer is wel zo gehecht aan zijn eigen leven en dan zou het heel snel gedaan zijn denk ik := . (Al is er wel een klein kansje dat hij als het er op aan komt misschien wel geheel plantaardig zou willen gaan eten, maar goed, als dat je wordt opgelegd is het denk ik ook niet zoveel meer waard. Dan is er namelijk niets veranderd aan je kijk op bijv de bio industrie en het eten van dieren.)
Ik denk niet dat dit een breekpunt zou zijn voor mij, maar het is wel echt iets waar ik mee zit. Bij meer van mijn vrienden, maar voor een partner is dat natuurlijk nog wel een stukje heftiger, als je daarin van mening verschilt.
Dat ik geen vlees klaarmaak of in huis haal mag voor zich spreken, iedereen die bij mij te gast is mag lekker eten wat de pot schaft := de enige uitzondering die ik heb is dat ik wel eens op de markt gratis niet-vegan dingen gratis krijg, die mag hij dan opeten en/of mee naar huis nemen :j

Misschien moet ik het er maar eens over hebben met hem. Het moet toch mogelijk zijn om een open eerlijk gesprek hierover te hebben waarin hij hopelijk begrip krijgt voor mijn ideeën hierover, en er zelf misschien ook eens over wil nadenken. Het standpunt dat je bijvoorbeeld echt niet van (alle) dieren hoeft te houden om vegan te zijn bijvoorbeeld. Er zijn heel veel mensen waarvan ik niet houd, maar dat betekent niet dat die dood mogen vallen van mij := of dat het me niet uitmaakt of ze lijden. Die vind ik altijd wel leuk om aan anderen voor te leggen.

Goed, weer flink wat stof tot nadenken dus :j

Dat laatste zou bij mij (als flexi) wel in het verkeerde keelgat schieten als mijn vriend (vega richting vegan) dat zou aanhalen. Dat is niet uitleggen wat je principes zijn, maar eigenlijk roep je dan dat niet-vegans ''mensen moordenaars'' zijn volgens jouw redenering. Dat staat voor mij haaks op een ''open en eerlijk gesprek'' wat je zo graag wilt. Dan duw je al een oordeel door iemands strot zonder mogelijkheid tot discussie.

Voor de goede orde, in mijn relatie weet ik heel goed wat de redenen van mijn vriend zijn om vega te zijn en steeds meer producten vegan te proberen. En andersom waarom ik (nog) niet volledig overstap weet hij ook.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:06

Het is ook lastig. Iedereen die niet vegan eet heeft bloed aan zijn handen. En dan zijn er veel gradaties aan hoe dat dier ervoor heeft geleefd en is omgekomen maar dat er een dier gestorven is staat vast.
Ik vind het bvb wel lastig als mensen mij vragen waarom ik vega eet en ik vervolgens zeg dat het mij enkel om dierenleed gaat. Dan moet je dondersgoed uitkijken wat je zegt. Want elke verwijzing naar leed wordt dan al snel persoonlijk opgepakt. Mensen denken er liever niet aan. Ze willen niet als schuldige of deels verantwoordelijke aangewezen worden. En dat snap ik. Maar het zijn dan echt hele fijne lijntjes om over te lopen in die gesprekken. Daarom blijf ik er vaak liever van weg soms.

Edit: ik eet ook niet volledig vegan dus ik ben me ontzettend bewust van hoe hypocriet ik nog ben. Daarom vind ik dat iedereen zijn eigen keuzes moet mogen en kunnen maken. Info geven als er om gevraagd wordt maar niet opdringen. Ik word zelf ontzettend moe van mensen die altijd zelf over veganisme en zo beginnen. Erger nog, mensen vinden het nu zo ‘interessant’ om over die ene film over veganisme met mij te spreken maar ik heb die niet eens gezien en ga ook niet kijken :’)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 07:00

Ik gebruik dan altijd mijn standaard zinnetje: 'ik vind het niet nodig dat er speciaal voor mij dieren gefokt en gedood worden'.
Dan komt er wel vaak de reactie: 'maar die dieren zijn er toch al, die worden niet speciaal voor jou gefokt'.. waarop ik dan zeg dat het in je eentje weinig verschil maakt, maar met de bijna miljoen vegetariërs in Nederland het wél een verschil maakt, en er minder dieren worden gefokt. Dan snappen ze het meestal wel zonder dat ze in de verdediging hoeven te schieten.
Ik probeer ook ver weg te blijven van het woord 'dierenleed' :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:48

Nou, je moet toch als (toekomstig) partners van gedachten kunnen wisselen over iets waar je het niet over eens bent samen? Als meneer dan gelijk in de verdediging zou schieten met alle standaard tegenargumenten moet ik misschien toch gaan twijfelen over of hij wel bij me past := of de allerergste: "ja, ik houd van dieren, dood op mijn bord " :r

Gelukkig ken ik hem als een persoon die inziet dat als je keuzes maakt anderen jou daarop kunnen aanspreken en dat je dan ook bereid moet zijn je keuze te verdedigen (of je mening veranderen).

Ik ben overigens echt niet iemand die het constant over mijn veganisme heeft, het zijn over het algemeen anderen die erover beginnen. Maar wat ik al zei, ik vind de gedachte achter deze levensstijl zo fundamenteel dat ik het niet zomaar in de lucht kan laten hangen bij mijn partner.

Aight, wat jij aanhaalt is dus absoluut niet wat ik bedoelde, ik vraag me ook af hoe je dat eruit haalt eerlijk gezegd :o ik trek slechts een vergelijking die mijn standpunt voor veel mensen begrijpelijk maakt (en geef hiermee aan dat "ik heb niks met dieren" ofzoiets geen reden hoeft te zijn om geen veganist te zijn, omdat het verder gaat dan "houden van dieren")

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:35

Ik begin er zelf nooit over maar er wordt vaak naar gevraagd. Mijn vrienden en familie vinden het voor mij heel logisch, kennen me niet anders dan iemand die altijd met dieren bezig is. Dus als ik zeg voor de dieren snappen ze dat.

De stap naar volledig plantaardig heeft vaak wat meer uitleg nodig omdat ze echt niet weten wat er gebeurd in de zuivelindustrie en zelfde geld voor de eieren. Meestal is mijn keuze dan ook wel duidelijk. Een enkele begint dan nog wel eens over dat ik wel huisdieren en paarden heb. En dan praten we nog even door. :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:39

Dierenleed kan prima gediscussieerd worden zonder dat er met een vinger gewezen hoeft te worden. Imo als iemand tegen mij zegt: ik vind de huidige manier van slachten dieronterend oid, dan kan je inhoudelijk een discussie voeren zonder dat de omnivoor zichzelf moet verdedigen waarom hij verantwoordelijk wordt gehouden voor miljoenen geslachte dieren (daarom viel het argument van Margareta niet zo goed).

Mbt je vriend, een goed gesprek over waarom wat je eet belangrijk voor je is lijkt me inderdaad wel belangrijk, met wederzijds respect voor elkaars standpunt. Ik verwacht namelijk ook respect voor mijn keuze om 2-3x in de week vlees te eten, omdat ik het echt heel lekker vind. Andersom heb ik ook veel respect voor zijn overwegingen om geen vlees te eten :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:20

Mja, van een uitspraak als 'iedere niet-vegan heeft bloed aan z'n handen' word ik als vega ook echt niet vrolijk hoor := Mag hypocriet zijn, maar je snapt hopelijk wel dat dat niet lekker overkomt.

Ik had afgelopen zaterdag nog een leuk momentje met m'n moeder. Ik ben de enige vega in de familie en zondag zouden mijn ouders bij mij komen lunchen, want ze waren een weekendje in Den Haag. Zaterdag waren we samen de stad in en ik bedacht dat we dan gelijk wel even wat boodschapjes konden doen voor de lunch de volgende dag. Dus we staan zo voor het schap met soep te kijken wat lekker is:

Ik: Pompoensoep?
Moeders: Ja, kan. Maar we kunnen ook gewoon tomatensoep doen?
Ik: Ja, maar daar zitten balletjes in
Moeders: Oh ja. En kippensoep dan?
Ik: ... >;)
Moeders: Is toch ook lekker?
Ik: ... kippensoep. Is kippensoep.
Moeders: Ja... OH JA :wow:

Die was dus even vergeten dat er kip in kippensoep zat _O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:54

Ja ik zeg dat dus nooit e voor de duidelijkheid :D maar het is wel gewoon zo.

En sommige mensen vinden het prima dat er dieren voor ze sterven maar vinden de huidige manier niet ok. Maar anderen vinden het gewoon nooit ok.
Maar de discussie voer je idd op een heel ander niveau :j en ik snap wel dat dat eens lastig is.

Ikzelf ben nog niet zo lang vega en niet volledig vegan. Dus het zou hypocriet zijn om heel fanatiek te preken, naast dat ik dat ook niet wil.
Maar ergens is het wel een zeer fundamenteel moreel standpunt. Blijft lastig.

Magrathea: ja je moet alles kunnen bespreken en je mag bepalen of je ermee om kunt maar veroordelen vind ik bijna altijd te ver gaan. Maar snap je punt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:58

Zo joh, ik dacht ik open dit topic ook weer eens. Hele lappen tekst :+

Ik heb een tijdje gedatet met iemand die vegatarisch complete onzin vindt. "Het dier is toch al dood, dan maken die kleine stukjes spek in je roerei toch ook niet uit?" Mja. uiteten was niet zo gezellig :+
Of een pizza pepperoni bestellen en het vlees eraf halen en weggooien.. dat doe ik ook niet, dan is het dier dood voor niks en zou ik het eigenlijk nog liever gewoon opeten (maar dat krijg ik echt niet meer doorgeslikt).

Nu met de feestdagen om de hoek zullen er vast wel weer veel mensen gaan gourmetten. Heeft iemand hier nog lekkere tips voor hapjes? Kom al jaren niet verder dan vega vlees, champignons, stokbrood en ei / pannekoekjes. Dit jaar wilde ik ook ananas en courgette halen.
Het zal vast al gevraagd zijn maar de zoekfunctie werkt niet mee.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:09

Als ik dit even tot mezelf mag betrekken is dit precies waarom ik het moeilijk vind helemaal vega(n) te gaan.

Ik ben namelijk niet tegen slachten. Ik ben wel tegen dierenleed. Ik vind dat slachten zo snel mogelijk en zo pijnloos mogelijk gedaan moet worden. Maar dat niet alleen, ik wil dat de dieren een zo fijn mogelijk bestaan hebben gehad, ondanks dat het misschien wat kort is.

Daarom eet ik het vlees dat de jager brengt. Een bevriende jager jaagt op verzoek van de boeren op hazen, eenden en ganzen. Dieren hebben een prachtig vrij leven gehad en opeens, in 1 seconde is dat voorbij. Geen eenzame opsluiting, geen langzame dood. Nee een prachtig leven en een snelle dood. Ik krijg de dieren in 1 stuk, dus moet zelf daarna nog alles met het dier doen en er word nauwelijks wat weggegooid.

Hetzelfde geldt voor mijn kippen. Mijn kippen hebben een prachtig bestaan. Lopen dagelijks lekker buiten als ze dat willen en hebben per kip 25m2 ter beschikking. Als bonus krijg ik eieren.
De kuikens, ja die hebben ook een prachtig leven, voor 12-14 weken. Daarna zijn ze voor consumptie. Dat doe ik zelf. Ik weet precies hoe lang het duurt en wat ik doe en ik verspil nauwelijks iets. De slachtfilpmjes die de ronde doen op internet zijn ook niet te vergelijken met wat ik doe.

Daarom heb ik een strijd met mezelf. Vind ik vlees lekker? Ja. Vind ik dierenwelzijn belangrijk? Ja. Wil ik eten uit de bio-industrie? Nee. Kan ik dagelijks vlees eten met mijn "eigen" voorraad? Nee absoluut niet.
Ben ik vegetarisch? Nee eigenlijk niet. Ben ik vegan? Nee ook niet.
Maar buiten de deur dan zeg ik wel altijd dat ik vegan ben omdat ik alleen mn eigen spullen eet, omdat ik echt weet wat ik eet.

Ik probeer nu toch wat meer vega(n) te eten maar ik mis de motivatie om mijn eigen producten te laten staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:13

0091 dat snap ik. Ik denk dat ik minder vlees eet als jij want slacht niet zelf, maar op die manier af en toe vlees eten voelt voor mij niet als slecht.
Dit stuk kan ik heel goed begrijpen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:22

pien_2010 schreef:
0091 dat snap ik. Ik denk dat ik minder vlees eet als jij want slacht niet zelf, maar op die manier af en toe vlees eten voelt voor mij niet als slecht.
Dit stuk kan ik heel goed begrijpen.

Ik weet niet hoeveel vlees jij nog eet.

Ik weet dat ik met 2 volwassenen en 1 kind maximaal 36 kippen eet als alles uitkomt. Ik weet dat ik per jaar gemiddeld 3 konijnen, 15 eenden en 20 ganzen eet. En het meeste gaat op tijdens feesten omdat de meeste gasten nou eenmaal graag wat vlees lusten. Nou dan liever "mijn" goede vlees serveren dan supermarkt vlees.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:27

@ 0091, als dat voor jou werkt is dat toch prima? :) Je moet zelf achter je keuzes staan.
In elk geval al fijn dat je er bewust van bent en zo diervriendelijk mogelijk probeert te kiezen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:15

Ik vind dat ook al heel bewust hoor.