De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:15

Voor 45 euro hoef ik dat ding dan ook niet te halen (zag via google afbeeldingen dat het een best ding is, dan moet je er ook nog een aanhanger bij huren). Maar goed, eerst de sleutel vinden en dan weer eens loeren daar :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:23

Kan je niet gewoon snack-komkommertjes en paprika's kopen en de zaden daarvan gebruiken :?

Werkt met tomaten ook prima, vers zaad gebruiken, daarmee dan misschien ook wel? :)

Ik ga van het weekend een paar aluminium kozijnen met schuiframen oppikken een dorp verderop, voor op mijn langwerpige moestuinbakken *\o/* Kan ik mooi in de winter ook doorgaan, hoop ik :j

Maar hoe zou dat werken, moet je echt alles dicht maken zoals nu in het voorjaar zodat het echt flink gaat broeien, of zou het al helpen als je bvb. een meter open laat staan, volgende meter glas er op, en dat het spul onder het glas dan al een stuk warmer heeft?

Er moet toch ook lucht bij komen neem ik aan :)

En zou 1 en ander in de zomer niet te warm worden onder glas...? :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:12

Marcella schreef:
Heb nog heel veel moestuintjes van vorig jaar waaronder ook de paprika als je interesse hebt stuur mij even berichtje.

Ik heb ook nog, weet ik zeker, maar geen idee waar :o :D Gok het erop dat ik ze dus volgend jaar ook nog heb -O-, zo kom ik er nooit vanaf....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:34

Handig ja, ramen op je moestuinbakken!
Volgens mij doen ze meestal alles dicht leggen zodat 's nachts de warmte binnen blijft en er geen vorst aan de plantjes komt, en overdag als het echt te warm wordt kun je ze open zetten. Je hebt er ook van die automatische raamopenzetters voor die op temperatuur reageren.

pmarena schreef:
Kan je niet gewoon snack-komkommertjes en paprika's kopen en de zaden daarvan gebruiken :?

Werkt met tomaten ook prima, vers zaad gebruiken, daarmee dan misschien ook wel? :)

Bij komkommer worden de mannelijke bloemen meestal weggehaald of staan ze binnen waardoor de meeste komkommers niet bestoven worden, en de snackkomkommers worden vrij jong geplukt waardoor de zaden sowieso niet goed rijp zijn.
Paprika heb ik toevallig naar gezocht bij Lidl, maar hadden ze daar niet. Maar voor de snackpaprika's worden meestal F1 rassen gebruikt die je niet echt kan gebruiken om zaad te oogsten omdat er dan vaak een heel andere soort uit komt.
Bij tomaten heb je dat ook, maar minder extreem, dus daar heb ik inderdaad gewoon een snoeptomaatje voor gebruikt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:40

Aha da's wel jammer. Nouja ik ga het toch maar een keer proberen voor de grap, hier hebben ze ze gewoon liggen bij de Lidl :P

Heb van de week ook een bakje aardperen daar gehaald geloof ik, aparte dingen wel zeg!
Ga er maar een paar poten, kijken wat het doet :)

Nah het zijn lekker compacte schuiframen dus open zetten met raam-uitzetter zal niet lukken :P
Zit dus nog even te twijfelen wat ik zal zaaien onder het glas gedeelte dat altijd dicht blijft zeg maar, moet iets zijn waar ik toch niet vaak bij hoef te zijn omdat het toch een tijd nodig heeft om te groeien, peentjes ofzo? Zit nog een beetje te twijfelen wat ik daar onder zal zetten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:46

Onder het glas zou ik juist iets zetten wat niet zo goed tegen kou kan. Wortel heeft niet veel warmte nodig, maar planten als komkommer, meloen, zoete aardappel.. dat kruipt dus past er goed onder en doet het echt veel beter met wat extra warmte :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:01

Handig openzet ramen :j , kasje van broer vroegah had ook raampjes die openkonden. Maar daar gooiden we van alles in :')

Ben weer stuk verder in mijn tuin ,wat een werk :')

Niets met eetbaar of nouja wel , maar heb zonnebloempitten voor de hamsters geoogst en in kelder gelegd . Zouden deze de grond nog in kunnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:16

Zo lang ze niet zacht zijn of schimmelen kan dat volgens mij gewoon :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:19

Ach het kan altijd de grond in.... :P

Mja die grote klim / kruip planten wilde ik eigenlijk omhoog laten klimmen en het glas zit hooguit een halve meter boven de aarde straks :P

Maar misschien is het nog wel een idee om zo rond deze tijd voor te zaaien onder glas, en dan naarmate het weer beter wordt een raam open te zetten en daar de plant door naar buiten en omhoog te laten groeien :)*

Het is een beetje overpeinzen, ik heb in de gewone tuin 2 gemetselde bakken van elk ca. 1x 5 meter.
Op de ene komen dan 2 aluminium kozijnen met 4 ramen, waarvan er 2 kunnen schuiven. Dus dicht raam van 120 cm - openschuivend raam van 120 cm - dicht raam van 120 cm - openschuivend raam van 120 cm.

Met zaaien kunnen die ramen er dan even af, met oogsten ook, maar verder wil ik onder de vaste ramen niet te veel hoeven te komen natuurlijk. Hoewel je op zich ook wel aardig er onder kan reiken vanaf de openschuivende ramen :)

Maar het lijkt me vooral fijn om het seizoen wat eerder te beginnen en wat langer door te laten gaan :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:02

Annemiek, om nog even terug te komen over welke planten jij al had voorgezaaid. De bloemkool, brocolli en sla zaai jij ook eerst binnen en niet in de volle grond?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:44

Klopt, maar eigenlijk vooral omdat mijn moestuin nog niet klaar is om te zaaien :=
Bloemkool en broccoli zaai ik sowieso liever in potjes voor omdat er altijd zaadjes zijn die niet uit komen of jonge plantjes die niet overleven en omdat ze zo veel ruimte nodig hebben kun je ze niet op rijen zaaien, dus ik zoek liever de sterkste plantjes uit die ik dan op de goede plek kan uitplanten.
Sla niet, dat kun je makkelijk op rijen zaaien en daarna uitdunnen. Dus dat blijf ik zodra de tuin klaar is ook om de week buiten zaaien zodat ik het hele jaar sla heb :)

Edit, ik kom toevallig net een panoramafoto tegen van het werk in de moestuin vorige week :=
Afbeelding
De kipjes hielpen ook mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:42

Verwacht de pitjes nog goed zijn , kelder is donker en koel :D .

Gaaf idee Pmerana , goedkoop kas idee :)

Annemiek wat gezellig met de kipjes :D , mooie ruimte zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:36

Volgende week zaterdag is het schijnbaar nationale compostdag en kun je bij veel gemeentes gratis compost halen!

Ik ben vorig jaar ook geweest. Dit jaar wil ik ook weer een flinke aanhanger vullen, alleen zijn we net van vrijdag op zaterdag een nachtje weg -O-
Dat wordt dus óf geen compost halen, óf 's ochtends direct weer naar huis.. -O-

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:52

Is het bij jullie gemeente idd volgende week? Bij ons is het namelijk later in de maand. Moeite van het checken waard. Mss maak je je druk om niets.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:09

Jep 19 maart compost halen van 09.00 t/m 12.00 uur kom mooi uit dat ik volgende week vroege dienst dus heb en zou dus net kunnen. Mits niet alles al op is. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:09

Ik heb geen auto en aanhanger , maar werk bij de koeien :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:15

Heb wel een auto, maar daar kan geen aanhanger achter. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:30

Wij zijn vorig jaar met de tractor met kiepkar gegaan, en met vier man sterk :')
Ik heb het inderdaad al opgezocht en het is hier in de buurt overal de 19e, ook bij andere gemeentes in de buurt. En gelukkig ook nog een alleen in de ochtend :roll:
Ach ja, een berg compost daar heb ik de rest van het jaar plezier van. Die wandeling op de veluwe kan ook nog een andere keer :D

Ik heb mijn ruil-lijstje klaar, voor de mensen die ook nog zaad over hebben. Een deel moet dit jaar opgebruikt worden.
Ik zoek zelf het liefst biologische zaden. En wat leuke, aparte soorten.. dingen die je in de winkel niet snel tegen komt zeg maar :D

Mijn lijstje:

Biologisch
Peper Hungarian hot wax
Bloemkool Alpha
Broccoli Calebrese
Koolrabi Superschmelz
Ramenas Ronde Zwarte Winter
Radijs French Breakfast
Boerenkool Westland
Prei Hetfstreus Hannibal
Spinazie Noorman
Bleekselderij Tall Utah
Ijsbergsla Saladin
Sla Lollo Rossa
Krulsla Red Salad Bowl
Rucola Coltivata
Andijvie 'nummer vijf'
Pluksla Salad Bowl
Ui Sturon
Pastinaak Tender&True
Zomerwortel Nantes-2
Biet Cilindra
Biet Egyptische platronde

Niet Biologisch
Sweet banana pepper
Vleestomaat Roma
Pompoen pink banana
Augurk
Radijs Rettich Ostergruss
Spitskool Express
Radijs Ijskegel
Prei Autumn Mammoth
Inmaakui Barletta
Biet Chioggia
Ajuin lente-ui Elody
Vroege Winterwortel
Stamboon Cherokkee Wax
Doperwt Mechelse Krombek
Stokslaboon Cobra

Bergerac aardappel (paars)

En zou iemand in de buurt wonen, dan heb ik ook nog aardbeien, frambozen en druivenstekjes :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:48

Ik heb zojuist toch maar mijn nieuwe tunnelkas besteld. 3x4 met gegalvaniseerde buizen.. Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:46

Eindelijk tijd gevonden om te zaaien. In de volle grond staan de zomer worteltjes en de prei. In de kast staat de andijvie en de sla. En binnen staat inmiddels tomaten, peterselie en rucola.

En mijn ruillijstje is:
- biologische prei
- biologische courgette
- zomerworteltjes
- kropsla
- tomaten (geloof biologisch, soort even nakijken.
- vleestomaten
- biologische peterselie (plat)
- biologische spekbonen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:05

Het was ook echt heerlijk weer om in de tuin te werken afgelopen weekend he!
Hier ook weer goed opgeschoten.

Ik stuur je een pbtje, esther. Ik wil wel wat ruilen :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:14

Het is nog steeds heerlijk weer om in de tuin te werken! Helaas wil dat bukken echt niet meer en moet ik de nodige klusjes laten liggen (graszoden steken en stenen verwijderen is geen succes met een dikke buik :') ). Maar dit weekend wel de 1e dingen gezaaid: worteltjes, radijs, spinazie, veldsla, rucola en uien buiten en bonen, erwten, koolrabi en prei voorgezaaid in de kas. Daar is het echt behaaglijk nu.

Vriendje in bovendien bezig met een nieuwe bak voor mijn kruiden (toch onhandig als die overal tussendoor staan, dus die komen lekker allemaal in 1 bak), die staat in de beits en dan kan daarin ook e.e.a. gepland worden.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 14-03-16 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:15

Ik wacht op de electricien , kan niks nu erg frustrerend ><

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:17

Hoezo? Heb je elektriciteit nodig bij je tuin? Of bedoel je dat je zit te wachten en je rot verveeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:20

Whaha nee boven , waskamer heeft maar de helft van de stroom ofzo en ik wil graag licht weer daar. Maar wacht al sinds half 9 , vergeet alles maar weet dat ze vandaag komen !

Dan hoor ik in de tuin de bel niet ,dus ik verveel me dood