De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:05

Zucht, ik loop nog verder achter dan de meesten hier, heb wel zaadjes liggen.. en potgrond... en kweekkastjes, maar daar houdt het ook op.
Misschien dat ik morgen wat in de grond stop.
(enigste dat ik hier in de grond heb zitten is 14 zonnebloemzaadjes op de vensterbank)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:44

Hier zit ook nog niets in de grond hoor ;) alleen de kruiden die er nog van vorig jaar n staan.

Vanmiddag wel een mango pit in de watten gelegd :D kijken of daar wat uit gaat komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:29

Nassie schreef:
Nickolay schreef:
kastje bij de action is 15 euro.

In het makro krantje eentje voor 5 euro.
Ook een kweekbed voor 50 euro :):)

Ja da's die hele kleine toch? Die kost bij de action maar 3 geloof ik. Dat 15 euro kasje is een hoge met 3 verdiepingen toch?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:36

Mag ik ook weer aanhaken? Afgelopen jaar weinig gedaan in de moestuin ivm zwangerschap (ik had helemaal geen zin meer in tuinieren, hormonen doen rare dingen met je), maar inmiddels zit ik in de laatste loodjes (laatste week hoop ik) en is de zin in vieze handen ook weer terug.

Dus afgelopen week de bakken en het kasje maar eens goed schoon gemaakt en de oude groenten eruit gehaald. Er zijn nog zat klussen die ik niet meer kan doen omdat ze echt te zwaar zijn (geleider maken voor de appelleibomen, bessenstruiken verplanten, kruiden verwijderen (die zitten te laag, daar kom ik niet meer bij), mest door de grond spitten) maar daar hoop ik iets aan te kunnen doen zodra guppy gearriveerd is en anders mag vriendje aan de gang.

Ik vind jullie wel allemaal heel vroeg met zaaien, ik vind het echt nog te koud. Nu zaai ik niet in huis voor, maar in mijn kas, maar ook daar mag het van mij eerst iets warmer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:37

Is al maart :P , die roert zijn staart dus kan mooi :j

Welkom ! Hormonen blijft een raar goed :+

Ik zit zonder morivatie , achterste border naast de al af tuintje zitten halve tegels onder de schutting van de buurman. En daar moet nog een strookje tegelwand voor de 2de border , raak ik motivatie van kwijt :') . Border 3 wil ik vandaag ook mee bezig , maar moet ook werken en dat vraagt ook energie en wil lijf niet in de vernieling. Zo even stap terug en morgen op vrije dag even knallen :) , mits motivatie weer thuis komt :')

Nog even net halen , heb graag mijn eigen katten poepend in de tuin (heeft men geen overlast ervan ) . Maar ze doen het tussen de violen en munt , die gaan wat dood ervan. Dus even netje erover

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:19

Tis dat het nog zo koud is, maar dat zonnetje nodigt echt uit om in de tuin te beginnen!

Heeft iemand van jullie al eens zoete aardappel in de tuin gehad? Ik heb er vandaag een paar in een potje gezet. Ben benieuwd wat het gaat worden.Afbeelding

En is er toevallig iemand die nog snackpaprika of snackkomkommer zaden over heeft en wil ruilen? Mijn hamik zaden van vorig jaar willen niet meer zo := En snackkomkommer kan ik ook nergens vinden in de winkel!
Vind het zo zonde van al die verzendkosten om voor twee van die kleine zakjes online te moeten kopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:52

ik heb vanmiddag mn zandbak weer lopen omploegen! En nieuwe bekertjes gemaakt met zaadjes. De fruitstekjes haal ik wel bij de teeler zodra het warm genoeg is!

Hoe doe je dat met de aardappelen? Waarom staan ze in water? En ik vraag me altijd af. als je een aardappel in de grond stopt, komen er dan meer voor terug?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:03

Zoete aardappelen wortelen schijnbaar beter als ze voor een deel in het water staan. Zodra er blaadjes aan komen kunnen ze de grond in.
Gewone aardappelen kunnen direct de grond in.
En er komen inderdaad meerdere aardappelen aan elke plant. Er groeit een wortelstelsel aan elke knol waar vervolgens nieuwe knollen aan groeien. Bij gewone aardappelen kun je uit een enkele aardappel vaak kilo's oogsten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:28

oh wauw, wat bijzonder! En na een bepaalde tijd kun je aardappelen gaan 'zoeken' onder de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:57

Oeh dat is leuk! Dingen zijn vaak prijzig maar zo kan het mooi

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:00

Wat grappig die zoete aardappelen!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:02

Kun je zoete aardappelen kweken in NL? Ik dacht dat die van meer warmte hielden. Of hou je ze binnen?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:13

Annemiek kan je ook geen snack komkommers vinden bij de welkoop? Daar heb ik ze laatst vandaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:19

pimaude schreef:
oh wauw, wat bijzonder! En na een bepaalde tijd kun je aardappelen gaan 'zoeken' onder de grond?

Klopt!
Gewone aardappelen kun je rooien zodra het loof verdord is (of al eerder als je jonge aardappeltjes wil) en bij zoete aardappelen blijft het blad groen tot aan de eerste vorst.
Zoete aardappelen hebben het inderdaad graag warm waardoor ze in Nederland buiten niet zo groot zullen worden als de zoete aardappels uit de winkel, maar je kan best wat oogsten schijnbaar. Ik zet ze zelf denk ik in een grote emmer, en zet ze in de tuinkamer of in de kas, maar als ze het allemaal overleven wil ik er ook eentje buiten proberen om te zien wat het verschil is.

Welkoop ben ik geweest, en daar had je een erg dure liggen (5 euro voor 8 zaden := ) en die waren ook nog eens uitverkocht :=
Dan toch liever online bestellen, dan ben ik nog goedkoper uit :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:33

Heb nog heel veel moestuintjes van vorig jaar waaronder ook de paprika als je interesse hebt stuur mij even berichtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:54

Oh vet! , zouden ze binnen gehouden moeten worden. Woon wel alleen maar om een speciekuip met zoete aardappelen binnen te zetten :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:13

Vorig jaar had ik een zoete aardappel plant gekocht, in een speciekuip in de kas gezet.. Maar toen is die kas gaan lekken, precies in die kuip en is de plant compleet verzopen :=

Marcella, welk ras hadden ze bij AH? Of stond dat er vorig jaar ook niet op?
Dat vind ik het jammere van de AH zaden. Je hebt geen idee wat je plant :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:14

Yolo wonder zo uit mijn hoofd ben aan het werk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:19

Ah ja, dat is de normale, rode paprika volgens mij, toch?
Ik heb em zelf nog liggen, maar je kan er vast nog iemand blij mee maken!

Ik ga vandaag of morgen ook eens een lijstje maken met zaden die ik te ruil heb. Van sommige heb ik er zo veel dat ik ze nooit in mijn eentje op krijg :=

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:34

Oh je hebt me op een idee gebracht met de zoete aardappel :):)
Vind dat zo heerlijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:38

Ik vind ze ook heerlijk, en ze zijn ook nog eens ontzettend gezond.
Gisteren nog heerlijk mee geroerbakt :D

Ik zag gisteren ineens dat mijn laatste pink banana pompoen slecht begon te worden.. Heb ik helemaal weg moeten gooien. Zonde! Een flespompoen begon ook een plekje te krijgen dus heb ik snel in blokjes gesneden en in de koelkast gezet.
Dus als er nog meer mensen zijn die nog pompoenen hebben liggen, controleer ze regelmatig, ze beginnen nu wat oud te worden..
Ik kwam er laatst achter dat de pitten heerlijk zijn als je ze poft, en ook veel makkelijker te schillen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:40

Hier nog niets voorgezaaid, ook na september niet meer op de tuin geweest. Als ik de sleutel van het hek heb gevonden ( :+ ), dan ga ik eens kijken hoe het eruit ziet... Eigenlijk zie ik er dit jaar enorm tegenop!
Moet de boel laten frezen, dus moet even kijken of ik iemand kan vinden die dat wil doen. En mijn hekje moet eruit (moet ik zelf doen), die ik vorig jaar heb geplaatst, want ze gaan de paden vernieuwen (en mijn tuintje ligt aan een lange en korte zijde langs het pad). Not amused! Denk dat het dit jaar vooral courgette en pompoen wordt, niet eens zin om de tentkas neer te zetten voor tomaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:48

Frezen doen wij ook dit jaar (vooral ook omdat mijn tuin bijna zweeft nu vanwege het gangenstelsen van die woelmuis := ), maar wij huren gewoon een frees bij een verhuurbedrijf en daarmee ga je er gewoon overheen. Apparaat trekt zichzelf vooruit, dus het is geen lastig of zwaar werk. Je moet het ding alleen even daar zien te krijgen..
Zonde van je hekje zeg! Mag je het wel weer terug zetten?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:58

Heb je enig idee wat de kosten zijn van het huren? Dat loopt op mengsmering, denk ik? Volgens mij betalen wij 45 euro voor het laten frezen.

Het hekje mag wel terug ja, maar het is nogal een klus om 'even' een hekje te verwijderen en weer te plaatsen. Ik baal ervan dat ik daar veel tijd in moet steken, kan ik beter gewoon IN de tuin bezig zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:05

Bij de maxihuur hier in Echt kost het rond de 20 euro voor een halve dag. Dat is inclusief benzine/mengsmering of wat er in gaat.
45 euro valt inderdaad ook wel mee als het dan helemaal voor je gedaan wordt :)

Inderdaad vervelend van het hekje ja.. Hadden ze je vorig jaar wel even mogen zeggen eigenlijk :=