Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:05

Ik herken het, wat mij heeft geholpen is B12 slikken. Je kunt het ook als toevoeging vinden in sommige dranken zoals alpro, maar dan is 1 glas niet genoeg. Aanbevolen hoeveelheid is dan 3 x een glas.
En misschien iets vaker zorgen dat je ijzer binnen krijgt. Broccoli, spinazie, boerenkool, de donkergroene groenten.
Het zou ook kunnen dat je niet genoeg calorieën binnen krijgt omdat je over het algemeen voedsel eet wat lager in calorieën is. Ik schep altijd iets meer op dan ik normaal deed.

Aelin

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:53

Wingstofly: Ik vanmiddag gelijk even B12 halen, kijken of ik verschil merk. Ik eet inderdaad niet grote porties.. zit gauw vol, misschien dan toch proberen wat meer te eten.

Donkere groentes kunnen dus ook werken. Ga het allemaal proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:31

Kelly, bij de kruidvat verkopen ze vega-vitaminepotjes. Zit ijzer, B12 en D in, lekker makkelijk :)
Wat het ding met ijzer ook is is dat je vitamine C nodig hebt om het op te nemen. Dus ook zorgen dat je voldoende fruit eet.
Verder wbt de hoeveelheid eten: het is niet raar dat je na jaren vlees eten een wat kleinere maag hebt (immers, je moet minder eten om vol te zitten, vlees is nl erg vet). Dus je maag moet een beetje groeien, dan kun je weer voldoende eten.

Ik lees net dit artikel: Vrouw redt babyleeuw die gefokt werd voor de jacht
Prachtig wat die vrouw gedaan heeft, en walgelijk dat dit normale praktijken zijn. (Ook al zou ik het vooruitzicht van een Deense dierentuin ook niet echt positief vinden - en waarom zijn die welpjes niet gewoon bij hun moeder? Maar goed...)
Maar wat staat er dan in dat artikel:
Citaat:
„Het is zo belangrijk om mensen te laten zien dat het doden van een dier niet goed is. Dieren herkennen je en hebben gevoel."

Ik ken verder de levensstijl van deze dame niet maar iets zegt me dat ze 's avonds gewoon vlees en vis eet. :\
Evenals de commenters:
Citaat:
Mijn maag draait serieus om bij het idee dat die arme dieren gefokt worden om afgeschoten te worden. En dan ook nog als trofee gezien worden

Citaat:
Waar kunnen we dat zinloze gedoe stoppen? Vind dit echt niet normaal meer

Citaat:
Schiet die jagers zelf maar dood

Allemaal vegans, vast... Kan hoor, maar ik vrees het ergste :n

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:38

Ik heb ooit eens een hele uitgebreide docu gezien op NL 2 of 3 over die industrie en daar kwam het allemaal wel wat genuanceerder over.

Begrijp me niet verkeerd: het doden van een dier gewoon voor de lol vind ik echt idioot en ik vind dat die mensen ergens een kronkeltje hebben in hun kop die wellicht wel even nader onder de loep genomen mag worden. Het verlaagt gewoon je drempels...

Maar: reservaten in Afrika verdienen reteveel geld met dit soort praktijken en er zijn reservaten die dat ook weer terugstoppen in het reservaat. Aanleg van omheining, stoppen van illegale stroperij, onderzoek en dierenartsen. (Ik zeg niet alle, maar sommige.) Dus voor het doden van 1 leeuw kunnen wellicht een hele kudde olifanten of gazelle's veilig leven, of kan zelfs het natuurreservaat uberhaupt blijven bestaan. Dat maakt het voor mij weer te complex om er echt een duidelijke mening over te hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:44

_Nelleke_ schreef:
Ik heb ooit eens een hele uitgebreide docu gezien op NL 2 of 3 over die industrie en daar kwam het allemaal wel wat genuanceerder over.

Begrijp me niet verkeerd: het doden van een dier gewoon voor de lol vind ik echt idioot en ik vind dat die mensen ergens een kronkeltje hebben in hun kop die wellicht wel even nader onder de loep genomen mag worden. Het verlaagt gewoon je drempels...

Maar: reservaten in Afrika verdienen reteveel geld met dit soort praktijken en er zijn reservaten die dat ook weer terugstoppen in het reservaat. Aanleg van omheining, stoppen van illegale stroperij, onderzoek en dierenartsen. (Ik zeg niet alle, maar sommige.) Dus voor het doden van 1 leeuw kunnen wellicht een hele kudde olifanten of gazelle's veilig leven, of kan zelfs het natuurreservaat uberhaupt blijven bestaan. Dat maakt het voor mij weer te complex om er echt een duidelijke mening over te hebben.

Nou het gaat mij er op zich niet om wat mijn mening over de jacht is, maar meer dat er nu allemaal mensen lopen te jammeren hoe verschrikkelijk het wel niet is dat er dieren worden gefokt om dood te maken, maar ondertussen hun karretje vol gooien met goedkoop stuntvlees, de goedkoopste kaas en Euroshopper-eitjes. Ik vind het ronduit pervers dat men zich zo druk kan maken over een schattig leeuwtje maar dat een haantje dat in een versnipperaar verdwijnt voor niemand iets betekent. Of een kalfje dat wordt weggehaald bij zijn moeder. Of een moederzeug die haar hele leven alleen maar kan liggen en biggetjesmachine speelt. :(

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:47

Ja dat is ook ziek. Ik snap daar ook helemaal niks van.

Ik stoor me ook vreselijk aan mensen in de supermarkt die hun hele karretje volstoppen met vlees en kaas en zuivelproducten en dan zelf ook nog enorm overgewicht hebben. Walgelijk. := Mens dat heb je allemaal helemaal niet nodig, een salade zou je goed doen.

Ik betrap mezelf er ook weer op dat ik mezelf dan eigenlijk een onaardig mens vind. Leef en laat leven vind ik als het om dieren gaat soms gewoon erg moeilijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:52

Dat is ook zo ;) Echt, het idee dat je minder gezond wordt door meer groenten te gaan eten is toch al niet helemaal kloppend... :D

Pff ik hoop toch dat ik ooit nog helemaal vegan kan worden zonder dat dat een probleem is voor iemand. Mijn vriend is echt een lieve schat, maar hij ging gisteren koken en is toch maar voor pasta-room gegaan omdat hij geen idee had wat hij anders moest doen (behalve pasta rood maar dat kan je schijnbaar weer niet eten zonder kaas)... Oh well.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:58

Het valt mij nu inderdaad ook pas op in de supermarket als je in de rij staat en dus even gaat op letten wat andere op de band leggen, dat daar gewoon 75 % dier op de band ligt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:46

Ja echt he, blegh :\

Weet je wat ik altijd de pest vind met docu's als Earthlings of Cowspiracy? Mensen zoals wij kijken het en worden er alleen maar door en door bewust van dat onze keuze de juiste is. Degenen die het juist zouden moeten zien zijn de personen die rustig een pond vlees wegwerken op een dag en beweren dat het allemaal vegan-propaganda is :\ Zo zuur.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:14

Yumyum net broodje advocado met tomaat op. Heerlijk!!

Ben nu bananenbrood aan het bakken...voor het eerst dus ben benieuwd.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:52

En hoe is het gelukt? :D

Ik heb net Cowspiracy gekeken, ben blij dat mijn keuze steeds bevestigd wordt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:08

Magrathea schreef:
Weet je wat ik altijd de pest vind met docu's als Earthlings of Cowspiracy? Mensen zoals wij kijken het en worden er alleen maar door en door bewust van dat onze keuze de juiste is. Degenen die het juist zouden moeten zien zijn de personen die rustig een pond vlees wegwerken op een dag en beweren dat het allemaal vegan-propaganda is :\ Zo zuur.

Dit. Het is een beetje preken voor eigen parochie. Niet-vegans gaan de film toch niet kijken want 'te gruwelijk/propaganda/zogaatdatnietinNederlandhoor.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:12

Klopt, maar toch blijf ik het delen. Ik zit in een klas met biologie student-docenten. En zelfs als ik aangeef dat het een docu is over duurzaamheid en de toekomst van de aarde in het kader van honger, biodiversiteit en opwarming van de aarde dan is er NIEMAND die de docu kijkt. Terwijl dat iets is waar ze les over gaan moeten geven, een van de belangrijkste lessen in mijn ogen: dat je weet hoe fotosynthese werkt is super. Maar dat je weet hoe je van de aarde een betere plek kan maken en het uitsterven van veel diersoorten kan voorkomen lijkt me nog veel belangrijker. Natuurlijk zijn lessen als seksuele voorlichting ook súper belangrijk, dat onderken ik ook niet. Op de opleiding word hier ook tot nu toe geen aandacht aan besteed(tot nu toe één les over de ethiek van dissectie). Heel jammer dit!

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:15

Zo jammer inderdaad. Vooral het argument ''in Nederland gebeurd dat niet daar zijn heel veel goede regels voor'' hoor ik ontzettend vaak. Net als het welbekende ''ben je zelf wel eens in een slachthuis geweest dan?''

Dus als je er aan bijdraagt door vlees te eten hoef je er niet geweest te zijn, maar als je er niet aan wil bijdragen dan moet je er eigenlijk wel geweest zijn want anders ben je niet geloofwaardig?
Ik snap er niks van wat mensen nou van me willen horen soms.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:33

Nee inderdaad! Ik heb mezelf net als activist opgegeven voor Bite Back, na aanleiding van Cowspiracy. Dit voelt nu goed om te doen. Ik ben benieuwd.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:37

Wat houdt dat precies in? Ik heb Cowspiracy nog niet gekeken, ik heb geen netflix...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:38

Dat betekend dat je als er actie bij je in de buurt wordt gehouden je daar aan meehelpt. Als je op hun FB kijkt zie je wat dat precies inhoudt.

Die kan je ook downloaden natuurlijk, misschien dat iemand dat voor je wilt doen als je dat niet zelf kan (:

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:40

Ik heb dit net gekocht in de chocolade'melk' variant. Zoo benieuwd want ik vind soya/amandel/kokosvervangers niet echt lekker.

Afbeelding

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:40

Ben benieuwd, ik heb die nog niet gehad. Laat je weten hoe het is?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:41

Tillie20 schreef:
En hoe is het gelukt? :D

Ik heb net Cowspiracy gekeken, ben blij dat mijn keuze steeds bevestigd wordt.

Hij is heerlijk!!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:44

Ah super fijn zeg! Als je er niet te veel suiker in hebt gedaan vind ik het ook een prima ontbijt :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:48

Afbeelding

Sorry ik moest even spammen. Linkje naar de website: http://www.oatly.com/the-oatly-way/

Er staat op mijn pak een heel verhaaltje over dat ze geloven dat iedereen gelijk is: dus ook koeien. (Alleen dan in 25 zinnen.)

Heb snel even een slokje geproefd en het is goddelijk! *nieuweverslaving!!*

Ik zag ook dat ze opschuimmelk hebben voor in de koffie. :9

Edit: zegt iemand die niet van havermout houdt. :')

Edit 2: *neemt nog een glaasje* Smaak komt heel dicht in de buurt van Nutricia 'de enige echte' chocomel. Heel romig, niet zo 'melig' zoals ik sojamelkproducten vaak vind. Die zijn een soort droog, dit is echt romig. Hmmmm. :9
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 09-10-15 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:55

Nelleke waar heb je die ergens gekocht?
Producten zien er fijn uit!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:56

Gewoon bij de AH. :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:58

Waar zag je die opschuimen Nelleke? Ik vind oatly ook erg lekker, maar het schuimt niet heel erg..