Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:54

Leuke tips! Zal eens wat in folie proberen, dan kan het tenminste niet aanbranden. Wij hebben geen deksel. Een gas bbq met een 2 delen, een platte plaat en en een soort rooster

Zelf gemaakt ijs lijkt me lekker!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:27

Ik heb ook geen deksel, heb zo'n gammel houtskoolding, maar leg er geregeld een grote deksel van een pan op. Vooral voor sommige vlezen is dat toch wat beter.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:40

Ik wil wel even meelezen en eventueel posten. Wil toch ook wat gezonder gaan eten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:55

Ik lunch vaak tussen 12 en 2, probeer het ook inderdaad vaak wat te rekken zodat ik later op de middag niet opeens enorme trek krijg. Maar alsnog eet ik rond 4 uur meestal nog wat, soms nootjes, soms fruit, stukje chocolade, ligt er net aan wat er in huis is.

@Maartje: zelfgemaakt bananenijs?! Klinkt goed! :j

@Phylos: ik wilde dit jaar ook groentenspiezen op de bbq hebben en toen vertelde mijn stiefvader al dat je er wel een marinade overheen moest doen omdat het anders nergens naar smaakte. Hij had een honing-tijm marinade gemaakt en dat hielp zeker met de smaak! Ik had ze gewoon op het rooster van de BBQ gelegd, regelmatig omkeren, ging prima. :)

Eten met dit warme weer, nou dat wil ik nog steeds hoor! Haha. Maar het ligt er wel aan wat ik die dag gedaan heb, zoals gister na een hele dag zwemmen in een meer had ik niet echt fut om uitgebreid te kokkerellen. Dus heb met me ouders ciabatta, stokbrood gehaald, een huzarensalade, saté (die trouwens echt niet te eten was, waren van die kant en klare dingen, über zout en we vroegen ons af of het niet voor de honden bedoelt was. :Y) ) en me stiefvader had een pastasalade gemaakt en gevulde eieren. Zo bij elkaar klinkt het nogal wat maar het heeft niet meer dan 10 minuten geduurd. Heel gezond was het niet, maar zoals gezegd, niemand had echt zin om uitgebreid te koken. Maar als ik een rustig dagje in de zon heb gehad, heb ik vaak toch wel zin om s'avonds even lekker aan de slag te gaan in de keuken. :)

Ik ga vanmiddag weer terug naar Groningen, morgen lekker naar de markt. Maar vanavond wordt het even een pastasaus uit de vriezer. Wel zelfgemaakt, een champignonroomsaus, met wat tagliatelli. Maar de saus was vorige keer nog niet echt goed op smaak, dus daar moet ik vanavond nog even wat aan doen.

En welkom margriet!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:10

Nog naar noorderzon Mara?

Ik eet meestal half 1, en dan eet ik rond 15.15 vaak paprika of tomaatjes met wat feta.
Eet nl geen fruit, en paprika is evenzo gezond als 2 kiwi's.

Vanavond eten we gehakt met kerrie en koriander, met prei en jonge kapucijners.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:16

Misschien dat ik morgenavond een gokje waag, moet vanavond werken en daarna ben ik helemaal kapot. Maar ik wil dit jaar zeker een keertje kijken, vorig jaar was ik het vergeten en heb ik alleen de afbouwdag meegemaakt. XD

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:17

Ik ga woensdag, ik vind boy&bear erg leuk!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:34

Even tussendoor piepen..
Eet iemand wel eens havermoutpap? Zo ja, hoe? Moet je dit altijd koken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:37

Ik kook het wel ja, met water, paar keer roeren tot je een mooie pap hebt en in een kommetje dumpen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:39

Ik gooi er gekookt water op en laat dit een tijdje wellen.
De verpakking zegt geloof ik dat je melk aan de kook moet brengen, dan havermout toevoegen en weer een minuutje langzaam koken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:43

Ik wil het graag gaan klaarmaken met sojamelk.. kan je dat net zo koken als gewone melk? *keuken-kneus*
Staan op het pak ook de verhoudingen havermout-melk(water)?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:45

Kun je precies hetzelfde koken, geen zorgen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:47

Ja de verhoudingen staan er geloof ik ook wel op, maar ik doe altijd andere verhoudingen, dat maakt niet zoveel uit hoor!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:48

Ik gebruik ongeveer 40-45 ml water per 10 gr havermout. Ik denk dat dat met sojamelk hetzelfde zal zijn :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:53

Super, thanks!

Is er hier ook iemand die met Soja vloeibaar bak/braad bakt/wokt? Ik dacht nl dat dat 'gezonder' zou zijn, maar ik heb het idee dat olijfolie uiteindelijk het beste is.. Iemand een mening daarover? :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:56

Ik zou zelf voor olijfolie gaan ja :j Niet dat soja zo desastreus is voor je gezondheid, maar olijfolie lijkt me beter.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:09

Extra virgine olijfolie voor koud gebruik, 'normale' olijfolie voor bakken en braden. Daarbij is kokosvet en roomboter ook gewoon gezond hoor :j Gewoon geen bakken/sloten vet gebruiken en je zit al snel goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:52

Kokosvet weet ik niet, daar is iets mee met omega 3 en omega 6 volgens mij. Ik vind olijfolie goed te eten :j Dus daar hou ik het bij. En ik ga deze week eens met de havermout stoeien (volgens mij vind ik het nu al niet te nassen, maar okee :D )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:54

Kokosvet is één van de gezondste vetten. Daar zit ook de hoognodige verzadigde vetten in.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:24

phormicola schreef:
Kokosvet is één van de gezondste vetten. Daar zit ook de hoognodige verzadigde vetten in.

Ben ik het helemaal mee eens! Net weer een nieuwe bak gekocht :) De verzadigde vetzuren uit kokosvet zijn middellang en door je lijf goed af te breken. (met lange vetzuurketens zoals die uit roomboter heeft je lijf meer moeite de plantaardige verzadigde vetzuurketens zijn geen probleem)

Olijfolie wordt bij verhitten boven ,ik meen,180graden celcius ongezond omdat er vetzuren zijn die vervormen naar een schadelijke stof. Dus voor koud gebruik goed voor warm gebruik kies je beter een ander product
Bij Roomboter verbranden de melkbestandsdelen boven de 100 graden en verbrande stukjes zijn zeer ongezond. Je kunt wel de roomboter klaren en dan gebruik je alleen de vetten die zich afgescheiden hebben, in natuurwinkels kan je dat ook wel kant en klaar kopen en heet het meestal ghee.

Je kunt ook rijstolie gebruiken als je iets heel heet(tot 255graden) wilt bakken, zit ook weinig/geen smaak aan en is rijk aan vitamine E omega vetzuurverhouding weet ik niet.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:27

Cer schreef:
Kokosvet weet ik niet, daar is iets mee met omega 3 en omega 6 volgens mij. Ik vind olijfolie goed te eten :j Dus daar hou ik het bij. En ik ga deze week eens met de havermout stoeien (volgens mij vind ik het nu al niet te nassen, maar okee :D )

Havermout kan je zelf ook een beetje smaak geven door wat vanille,kardemom of kaneel toe te voegen. Ik eet het met dit warme weer koud. Gewoon wat havermout in de koude (soya/haver/rijst en soms koe )melk en dan een smaakje erbij doen. Vond het aan het begin even wennen maar eet het nu al weer een antal jaar. Prima te doen vind ik zelf

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:49

Ik zat net een boek te lezen "de voedselzandloper" waar in staat dat kokos- en pindaolie geen omega3 vetzuren bevat, en daarom niet goed is. Er zitten alleen Omega6-vetzuren in, die onstekingsbevorderend zijn.
Maar blijkbaar is dat niet waar?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:30

Ijs was echt heeel lekker. Portie voor 3/4 man is hier met 2 man helemaal verdwenen ;)

Ik gebruik altijd alleen olijfolie, hou niet zo van vetten :=

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:25

a de voedselzandloper... Aantal pagina's terug ook over gehad. Vond het wel een leerzaamboek. Er zit meer in dan alleen maar omega 6 vetzuren. Maar waar de wetenschapper het steeds over heeft (als ik me niet vergis ,t is al een tijdje geleden dat ik t gelezen heb) is dat de bevolking te weinig omega 3 vetzuren binnen krijgt. Daar ben ik het volledig mee eens, als je de gemiddelde bevolking neemt. Probleem is alleen dat de olieën die,redelijk, rijk zijn aan omega 3 (oa lijnzaad,olijfolie)niet geschikt zijn om te verhitten omdat er bij die olieën schadelijke stoffen vrijkomen bij de normale temperaturen om te bakken/frituren. Visolie,ook rijk aan omega 3, is niet smakelijk om zo te eten laat staan om in te bakken. Het beste alternatief is dan kokosolie.
Probeer eens na te gaan wat je eet en wat voor vetten erin zitten. Zelf eet ik gemiddeld per dag 3 el lijnzaad, 1 theelepel omega 3 visolie,1 theelepel chiazaad en halve eetlepel olijfolie (door de salade/rauwkost) beetje kokosolie om een stukje vlees in te bakken en dan de vetten uit de noten die ik eet. Verder geen zelf toegevoegde vetten maar denk wel aan de vetten uit oa brood,crackers , koekjes, het stukje vlees,avocado en de (cocos/haver/rijst/amandel)melk /zuivelproducten.
misschien vind je dit nog interessant om te lezen: http://www.kokos-olie.nl/

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:26

biogarde, muesli en aardbeien :9