phormicola schreef:Kokosvet is één van de gezondste vetten. Daar zit ook de hoognodige verzadigde vetten in.
Ben ik het helemaal mee eens! Net weer een nieuwe bak gekocht
De verzadigde vetzuren uit kokosvet zijn middellang en door je lijf goed af te breken. (met lange vetzuurketens zoals die uit roomboter heeft je lijf meer moeite de plantaardige verzadigde vetzuurketens zijn geen probleem)
Olijfolie wordt bij verhitten boven ,ik meen,180graden celcius ongezond omdat er vetzuren zijn die vervormen naar een schadelijke stof. Dus voor koud gebruik goed voor warm gebruik kies je beter een ander product
Bij Roomboter verbranden de melkbestandsdelen boven de 100 graden en verbrande stukjes zijn zeer ongezond. Je kunt wel de roomboter klaren en dan gebruik je alleen de vetten die zich afgescheiden hebben, in natuurwinkels kan je dat ook wel kant en klaar kopen en heet het meestal ghee.
Je kunt ook rijstolie gebruiken als je iets heel heet(tot 255graden) wilt bakken, zit ook weinig/geen smaak aan en is rijk aan vitamine E omega vetzuurverhouding weet ik niet.