Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:31

Goedemorgen :)

Ik heb net de smoothie op van radijsblad. Volgens mij waren mijn bladeren niet helemaal goed meer :') Dus er zat een beetje een vreemd smaakje aan. Maar hij is wel aan te raden. Buiten het feit dat hij erg gezond is, heeft het een soort licht pittige smaak en de structuur is echt heerlijk! Hij was lekker romig en zacht, geen stukjes!

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:46

Ohhh oke en dat is gewoon de pluim van de radijsjes?

Ik had een smoothie van braam/peer/sinaasepel/goji bessen/magere kwark.....erg lekker....volle smaak fris zoet/zuur, gewoon lekker dus :D (even een keertje geen groenten erin)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:51

MightyJoe schreef:
Goedemorgen.

Veel gepraat over obsessief eten... Ik ga zondag bij mijn oma eten en die kookt heel erg uit pakjes. We krijgen kippensoep( uit honig pakje) en boontjes en kip met salade en stoofpeertjes en nog wat gefrituurde smileys erbij en ijs na. Nu denk ik eigenlijk wel van oh hoe kan ik dat het meest beperken? Bijvoorbeeld geen gefrituurde spul nemen. Maar geen ijs nemen zal moeilijk worden. Dan gaan mijn oma lopen zeuren. Maar als ik het verder netjes hou moet er geen probleem zijn!

Mijn planning..

O: 2 speltboterhammen met biologische jam
T: appel
L: 300ml yoghurt met banaan, 1eetlepel amandelen en lijnzaad. Wat cherrytomaatjes erbij
T: peer
D: zilvervliesrijst, groentes, biologische groenteburger
T: ?

Ik wil trouwens ongeveer zon 8 kg afvallen. Is dat mogelijk met dit lijstje? Of is het te weinig of te veel? :)

te weinig vindt ik het niet echt hoor, vind het redelijk vergelijkbaar met mij. Wel zou ik als ik jou was bij ochtendtussendoortje bijvoorbeeld nog iets van koolhydraten nemen. Wellicht bij de lunch ook en de rijst savonds weghalen en vervangen met meer groentes of kwark met noten o.i.d.

(dus de koolhydraten meer verplaatsen naar ochtend/middag en de dag afsluiten met groente/noten/eiwitten)

Overigens, als je wilt afvallen zou ik er lekker bij gaan sporten en wellicht er iets meer bij gaan eten. Van alleen gezonder eten, val je wel af, maar kom je ook zo weer aan. Spieren kweken ;-)
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 06-04-12 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:53

Mijn lijstje voor vandaag:

O: Smoothie van 100 gr magere kwark, 1 peer, 2 sinaaseppels, handje bramen, grote eetlepel goji bessen en een rogge-cracker met sandwichspread komkommer
T: Appel en een cracker met pindakaas
L: Bietensalade met babyleaf en pijnboompitjes
T: Volle franse kwark met een handje ongebrande noten
D: Zelfgemaakte kip kerrie soep (met heel veel groenten)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:21

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:28

Ja, we zijn weer op de rit, heb meteen 2 nachten al heerlijk geslapen en voel me weer fit, weg branderige hoofdhuid... 8-) na werk direct door naar zonnebank, vanavond sportschool en daarna naar paard en dan weekend <3

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:28

Ik heb een vraagje. Ik zie vaak dat jullie smoothies 2x zo groot zijn dan die van mij; eten jullie die in één keer op? Ik neem ook altijd maar 250 ml ofzo, de rest geef ik aan mn vriend of eet ik 's middags nog als tussendoortje. Maar als ik jullie smoothies soms zie dan denk ik: wow dat is vast een liter smoothie. Eten/drinken jullie dat in één keer? :) Want dat kan verklaren waarom jullie altijd zo vol zitten van smoothies, terwijl ik altijd nog wel trek heb erna eigenlijk :P

Over het obsessief bezig zijn.. Ik vind mezelf op dit moment niet obsessief. Ik heb gisteren bijv. ook lekkere tiramisupaaseitjes gegeten, uit eigen beweging. Maar ik ben wel jaren obsessief met voedsel geweest, maar dan op de verkeerde manier, ik had gewoon een erg ongezonde relatie met voedsel en had ALTIJD honger. Maar ik voelde me ook altijd schuldig bij álles dat ik at. Sinds ik dit topic doe, is dat helemaal veranderd :) Ik blijk gewoon erg gevoelig te zijn voor suiker, ik moet dat echt mijden, want ik voel me er ellendig door, en krijg hongerrr ervan. Tiramisu-eitjes dus niet zo verstandig gisteren :P Merk het nu ook wel.

Ik eet nu gezonder omdat ik me er echt beter door voel. Ik ben verlost van mijn eeuwige honger en van mijn eeuwige vermoeidheid, wat echt heel frustrerend was. Altijd honger, superweinig eten, totaal niet fit en tóch blijven aankomen, waardoor ik geen energie had om te sporten, nóg meer aankomen, enz. Anyways :P Ik voel me door dit nieuwe eetpatroon vol energie, mijn huid is beter en mijn honger is weg! Super. Maar ook kan ik het wel goed 'loslaten', als we ergens gaan eten bijvoorbeeld, doe ik gewoon mee. En nu met die paaseitjes, die zijn echt gewoon té lekker om te laten liggen :P Gelukkig is het maar 1x per jaar pasen :')

Ik zit nu aan een ontbijt van twee geroosterde speltboterhammen met een beetje philadelphia light ( :+ ) en schijfjes tomaat met peper, echt megalekker. En een stukje komkommer :D En weer een lekker detoxtheetje!
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 06-04-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:29

Lekker dagje Colway! :D

Ik moet helaas werken vandaag van 14.30 tot 23.00, en we eten friet op het werk -O- Zit ff te bedenken wat ik nog in elkaar kan flansen :P

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:32

Een salade van cottage cheese misschien in een bakje doen en meenemen? :)

Ik drink mijn smoothie altijd tot ik vol zit, en de rest doe ik in een bekertje in de koelkast voor in de middag.

Ik moet vanavond zelf voor eten zorgen dus wilde eigenlijk de japanse pizza eens uitproberen. Volgeltje hoe was het recept nou precies? Jij deed er nog vanalles bovenop toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:33

Ik kom mij dan toch eindelijk aanmelden. Tot nu toe ben ik een stille meelezer geweest.

Zelf heb ik 4,5 jaar voeding & dietetiek gestudeerd omdat ik voeding en het menselijk lichaam behoorlijk interessant vind. Helaas bleek de studie echt niks voor mij te zijn, maar ja stug volhouden natuurlijk. Achter af zonde van mijn tijd, helemaal omdat de opleiding imo een slechte kwaliteit heeft. Het voedingscentrum en nutricia hebben een behoorlijke vinger in de pap, wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt en bijna uitsluitend de schijf van vijf is goed. Ik ben nu net begonnen met de studie MBRT (medische beeldvorming en radio therapie)
Geen dietiste maar voeding vind ik nog steeds heel interessant. :)

Lijstjes zal ik voorlopig niet plaatsen denk ik, die zijn verre van interessant en ik verwacht stiekem zelfs wat onbegrip. Ik lig namelijk op bed om te herstellen van een operatie. Ik heb tijdelijk een soort evenwichtsstoornis er aan over gehouden waardoor bij elke onverwachte beweging de wereld en mijn maag begint te draaiien.

Ohja verder woon ik in de province Groningen, heb een draverruin en ben 22 jaar :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:36

Maartje: het recept staat op http://www.amberalbarda.nl/recepten, daar met een redelijk neutrale topping van geroosterd amandelschaafsel. Maar ik had als topping paprika, tomaat, ui en een beetje kaas. Zeg maar gewoon maken volgens het recept, en als ie af is de topping erop, en dan nog een tijdje bovenin de oven tot de kaas gesmolten is/tot je hem er lekker uit vindt zien :D Lijkt net een echte pizza! Is wel een beetje te vullend voor 1 persoon :D

Welkom Judith :) sterkte met je herstel!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:37

@vogeltje m: ik neem meestal een smoothie van 350ml.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:39

Bedankt vogeltje. Wat betreft de smooties, meestal doe ik er niet heel voor door en kom ik op 350 ml. Dan blijft er ook niks over en heb ik alles op. Ik probeer er wel vaak een schepje kwark, lijnzaad en havermout door te doen. Vult prima en heb niet zo snel honger.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:43

Werlkom Judith :) Waar ben je bang voor dan? Het lijkt mij dat als je op bed ligt dat je dan ook niet zoveel hoeft te eten, dus daar gaan we iig niet over zeuren :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:46

Oké, misschien komt het dan wel weer door mijn gevoeligheid voor suiker, dat ik nog honger heb na een smoothie. In fruit zitten veel suikers natuurlijk.. Bleh :P Maar moet zeggen dat het wel meevalt als ik er een handje noten bij neem :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:51

Judith welkom!

@ VogeltjeM ik maak vaak wel een smoothie van 400 a 500ml en die lepel ik inderdaad helemaal op
als je honger heb na je smoothies zou je ze kunnen aanvullen met chia zaden of kwark en groentes natuurlijk (die verzadigen beter dan fruit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:52

@ phormicola,Mwah okee, misschien heb ik wat slechte bokt-ervaringen. Iets met de beste stuurlui staan aan wal en begrijpend lezen is lastig. O:)

Ik ben momenteel allang blij als ik drie kleine maaltijden naar binnen krijg en er ontbreekt sindskort een smaakzenuw en mijn smaakbeleving is blijkbaar ook aan het veranderen. Ik lig wel op bed en verbruik niet heel veel maar ben ik een week tijd 3 kilo afgevallen en zit nu tegen ondergewicht aan. Probeer dat nu maar een beetje op te vangen met een shake. Maar bepaald gezond eten is het niet en wat dat betreft ook een offtopic. Voor mij is het nu toepasselijker om in ieder geval gewichts verlies te voorkomen met de dingen die ik momenteel wel kan eten en kan binnen houden.

@ Vogeltje, is het dan geen optie om een smootie te maken met wat meer groenten en eventueel kwark oid?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:54

Over obsessief zijn, eten is altijd een issue geweest voor mij, en dat wisselde elkaar in periodes af, van lijstjes maken en calorieën tellen (en voor 'straf' geen avond eten mogen) tot schijt aan alles en jezelf 5 keer per week volproppen met Mac-voer en 's nachts je bed uit om koekjes te kopen bij de BP :')

Ben nu een jaar of 5 gewoon normaal aan het eten ;-) Alleen het kon gewoon gezonder en ik wilde verder kijken dan de schappen van de supermarkt. gezondheid en lichamelijke fitheid is sowieso een stokpaardje van me geworden.

Obsessief ben ik niet echt meer, kan gerust een dagje snacken, maar voel me er niet echt happy van, maar tis niet dat ik ga compenseren en ook niet dat ik overdag bij alles wat ik eet of drink steeds denk 'is dit wel goed' ik vertrouw op mijn gezonde verstand en de kennis/ervaring die ik heb opgedaan ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:55

vervelend dat je zo weinig kan Judith, zou kiezen voor gezonde kleine maar volle porties van goed verteerbaar voedsel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:01

Dat lukt gelukkig wel ja. Dat gene wat ik binnen krijg is wel gezond. Met name groente en fruit krijg ik redelijk weg.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:01

Morning!

Wat een goede lijstjes komen er weer voorbij!
Ik ben ook wel periodes heel obsessief geweest met eten, vooral heel weinig en zo min mogelijk de combi tussen koolhydraten en vetten. Nu ik gezond eet merk ik niet zo snel dat ik afval maar ik voel me wel lekker. Ik kan het makkelijk volhouden en heb nooit meer honger.

Gister heb ik om half 10 pas avond gegeten en ik voelde me vanmorgen echt slecht! Denk dat dat helemaal niet goed is voor je lijf. Ik had getennist tot 8u, daarna nog krachttraining gedaan en toen was het zo 9u. Zou ik dat eten wel gebruikt hebben denken jullie of alleen opgeslagen als vet?

Welkom Judith en sterkte met je herstel! Ik ben wel benieuwd naar lijstjes hoor!

Ik heb net ontbeten met havermout gekookt in water met 2 eetlepels chiazaadjes, half appeltje, kaneel en een drupje honing. Rest van de dag weet ik nog niet, komt straks een lijstje.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:09

@ Mara: wilde nog even reageren op je hagelslag verhaal... Je weet hoe het zit met suikers en bloedsuikerspiegel toch? Als je namelijk iets van volkoren koolhydraten eet of havermout of speltbrood dan maakt je lijf zelf stofjes aan die je bloedsuikerspiegel doen stijgen. Pure suikers brengen die spiegel op de hobbel...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:11

Waar kopen jullie chiazaadjes? en lijnzaad waar koop je dat? Ik ga straks boodschappen doen en wil wat extra gezonde dingen mee nemen. :)
Smoothies ben ik niet zo van, maar misschien komt dat nog. Alles op zijn tijd.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:13

"Enkelvoudige koolhydraten (suikers, glucose) zijn de snelle energieleveranciers. Het doet echter ook de bloedsuikerspiegel snel stijgen en dalen. Het hormoon insuline is hier verantwoordelijk voor. Een van de belangrijkste taken van het hormoon insuline is het brengen van glucose naar de spieren voor verbranding of glycogeenopslag.
Ook stress kan de bloedsuikerspiegel doen stijgen. Door spanning maakt je lichaam adrenaline aan. Bij dat proces komt glucose vrij, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Als je niet in beweging (in verhouding met de stress) bent wordt deze energie niet verbruikt. Het lichaam maakt daarop als reactie antistresshormonen aan, die ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel weer daalt. Daardoor voel je je flauw en rusteloos. Je krijgt behoefte aan suikers, waardoor de bloedsuikerspiegel weer stijgt. Alle deze schommelingen (door eten van suikers en stress) zijn niet goed voor de gezondheid. Je kunt dit het beste voorkomen door voeding te kiezen die weinig suikers, maar veel samengestelde koolhydraten (polysachariden) bevatten. Deze samengestelde koolhydraten laten de bloedsuikerspiegel langzaam stijgen en houden deze lang op een hoog niveau. Meervoudige koolhydraten zitten vooral in voedingsmiddelen als pasta, rijst, aardappelen en brood."

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:17

@Vogeltje: Is het misschien ook geen optie om er misschien een handje tarwevezels in te gooien, ik heb zo'n pak biologische Brinta (het heet geen Brinta maar is vergelijkbaar daarmee) dat zijn ook alweer wat extra voedingsstoffen en je proeft er niks van! En inderdaad wat anderen ook al zeggen, een beetje kwark, of wat ik ook wel eens maak. Een banaan, melk en handje tarwevezels in de blender en dat vult ook wel behoorlijk! Je kan natuurlijk varieeren met het fruit, zolang het maar met melk/zuivelproducten gecombineerd kan worden.

@Judith: wat vervelend allemaal. En zeker ook van je smaakpapillen! Als ik verkouden/ziek ben heb ik ook weinig zin om te eten want je proeft er niks van en dat proeven maakt voor mij zo'n groot deel uit van mijn eten. Ik probeer meestal als ik niks proef dan maar de dingen te eten die ik eigenlijk normaal niet zo heel lekker vind, zoals Rucola of vroeger sperziebonen. Had ik het toch binnen gekregen want gezond is het wel, maar proefde ik er niks van. :P Maar dat niet proeven duurde ook maar een paar dagen. Sterkte in ieder geval!

Ik ga vandaag ook weer proberen een beetje 'normaal' te eten. Gister was echt een typische uitbrakdag. Pas om 13 uur ontbijten, geen echte lunch, héél veel water en dan om 6 uur bami en daarna nog een mini-appeltaartje en s'middags nog een appelflap. Om dan ook vervolgens om 16 uur een inkakmoment te krijgen en s'avonds laat helemaal klaar wakker te zijn. :+ Maar heb nu 10 uurtjes geslapen, moet genoeg bijgeslapen hebben en ik voel me ook weer helemaal fris en fruitig. Had zelfs het idee om vanmiddag maar eens een rondje te gaan hardlopen, kijken of ik dat nog kan. :)

@Nien: Dankje voor de info, ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig weet over bloedspiegel etc. leer er nu iets meer van omdat mijn stiefvader opeens zwaar suikerpatiënt is. Maar bedankt voor je informatie! Maar mijn ontbijt met brood met hagelslag wordt lastig om te veranderen. Ik hoef echt niks hartigs a la kaas of vleeswaren s'ochtends, zuivelproducten vallen ook niet goed bij mij, wordt ik meestal enorm misselijk van. Dus tja..