Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:20

sanne83 schreef:
Ik meld me ook hier!

Daarna ontbeten met amarant, frambozen, pecannoten, amandelen, kaneel en een beetje agave, hhhmmm :9 Al vind ik de versie met quinoa beter.

Ik ben op zoek naar wat nieuwe inspiratie!

Dit klinkt heerlijK! Hoe maak je dit? Ik heb net gelunched met quinoa. Klopt het dat de zaadjes van binnen wit blijven? Ik las op de site van Cibus Naturalis dat quinoa 30 min gekookt moet worden, maar op de zaak die ik heb (van de reform) staat dat het maar 10 min hoeft te koken. Ik vraag me af of ze niet een beetje te rauw zijn gebleven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:38

Ik kook ze ook altijd maar een minuutje of tien :j

Amarant kan je net als quinoa gewoon koken (wordt meer een papje dan quinoa). Eventueel koken in amandelmelk. Daarna lekker frambozen (of bosbessen) erbij en pecannoten en/of amandelen eroverheen. Flink kaneel eroverheen en een beetje agave. Best simpel als ontbijtje als je geen brood wilt eten.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 05-03-12 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:40

Mrijn schreef:
phormicola schreef:
Praat me niet over lastige mannen :P Mijn man heeft allergiëen voor allerlei groentes. Aangezien ik nogal van variatie hou, kook ik vaak apart.

Mijn man is groentenboer en houdt niet van groenten :+ Als het aan hem ligt, eten we elke avond sperziebonen of doperwten... Ik kook dus heel vaak extra groenten voor mezelf en mijn dochtertje en vaak heeft hij ook gewoon pech! Dat eet hij maar met lange tanden broccoli of bloemkool onder het mom van het goede voorbeeld geven aan kindlief :D

eeeeen bedankt, stik zowat in m'n appel _O-

Mareng

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:52

Ik doe WW=weightwatchers en vind dat nog steeds de beste methode! Bij mij is het probleem te weinig en op verkeerde tijden eten... Dus nu weer keurig ontbijten, lunchen en avondeten.

vandaag:

O: 3 volkoren beschuitjes met boter en 1 eetlepel hagelslag
L: 2BB met filet americain en rauwkost

Tussendoor kwark en een appel plus 2 koppen koffie

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:54

De sonja bakker methode vond ik voor vrouwen echt te weinig, ik heb de mannen variant gedaan en ben toen 8 kilo kwijtgeraakt!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:54

Wat is een BB? Haha ik lees er blackberry in..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:55

bruine boterhammen denk ik

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:55

Bruine bolletjes denk ik :P

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:02

Weight watcher zegt alleen iets over de hoeveelheid voedsel die je mag nemen volgens mij en niet over de kwaliteit ervan. Als je hierbinnen zelf goede keuzes maakt, is het vast een prima methode om af te vallen.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:16

VogeltjeM schreef:
Wat is een BB? Haha ik lees er blackberry in..

Bruine boterham!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:17

Mrijn schreef:
Weight watcher zegt alleen iets over de hoeveelheid voedsel die je mag nemen volgens mij en niet over de kwaliteit ervan. Als je hierbinnen zelf goede keuzes maakt, is het vast een prima methode om af te vallen.

Nee hoor, Heerlijke recepten en het advies is sowieso 2 stuks fruit per dag en 300 gram groente! Eigenlijk is het geen dieet, je gaat weer beter opletten wat je naar binnen schuift en je eet regelmatiger!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:19

Klinkt goed inderdaad :)

Ik vind het daarnaast ook leuk om me te verdiepen in wat écht gezond is (zoals spelt, quinoa, lijnzaad, gojibessen, enz.) en wat verschillende voedingsstoffen doen in wisselwerking met elkaar. Daarover heb ik in dit topic al veel geleerd. Misschien is dat een leuke aanvullen op weightwatchers!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:21

Mareng schreef:
Mrijn schreef:

Nee hoor, Heerlijke recepten en het advies is sowieso 2 stuks fruit per dag en 300 gram groente! Eigenlijk is het geen dieet, je gaat weer beter opletten wat je naar binnen schuift en je eet regelmatiger!

Nou Mareng... dan heb je het toch echt fout ;)

Citaat:
De basis van het ProPoints® plan is heel eenvoudig:
Alle voedingsmiddelen die je eet of drinkt worden omgerekend naar een ProPoints® waarde
Iedere dag kun je een bepaalde hoeveelheid ProPoints® waarden gebruiken

http://www.weightwatchers.nl/plan/eat/plans.aspx

Je rekent het dus om naar punten, en je mag een bepaald aantal punten per dag gebruiken.
Dus als jij chips en cola wil en niks anders, dan kan dat. Maar dan krijg je dus niet je voedingsstoffen binnen, maar je kan prima binnen je punten blijven (al zal je dan volgens mij wel honger hebben...).

Het idee er achter werkt alleen als je het met gezonde voeding invult.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:37

Als je de site verder bekijkt, zie je een hoop gezonde tips en adviezen.. Er wordt op de cursus ook gezegd, dat het dus niet de bedoeling is om troep naar binnen te werken! Ik zit nu niet op de cursus, heb het puntenboekje en een bijlage van het AD mat leuke recepten.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:39

Edit: cursisten krijgen elke week een boekje met voedingsadviezen en recepten. Het is niet zo dat er gezegd wordt, je hebt 29 punten per dag, zoek het maar uit! En als iemand denkt, ik ga lekker cola en chips eten, dan is die persoon nog niet echt klaar om af te vallen denk ik...

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:17

VogeltjeM schreef:
Klinkt goed inderdaad :)

Ik vind het daarnaast ook leuk om me te verdiepen in wat écht gezond is (zoals spelt, quinoa, lijnzaad, gojibessen, enz.) en wat verschillende voedingsstoffen doen in wisselwerking met elkaar. Daarover heb ik in dit topic al veel geleerd. Misschien is dat een leuke aanvullen op weightwatchers!

Haha helemaal mee eens! Ik heb in dit topic echt al zoveel geleerd.

Weet je, vroeger zat ik altijd te kloten met mijn darmen. Ik kon maar max. 2 tot 3x per week naar de wc (grote boodschap dus...)
Ik kreeg laxeerpillen van de dokter (like what?!) en smerige drankjes en pillen etc. Zoveel troep gekregen die ik gewoon niet weg kreeg.
Nou ben ik sinds een paar weken op aanraden van hier lijnzaad aan het eten. Gewoon elke morgen wat lijnzaad door de yoghurt etc. En ik kan gewoon elke dag!
ELke dag!! Er gaat gewoon serieus een wereld voor me open :P En het smaakt verder nergens na dus ik zit niet kokhalzend aan mijn ontbijt!

Maar verder ben ik nog behoorlijk een leek op dit gebied :P Ik probeer nog steeds te zoeken naar wat voor mij werkt.. Ik blijf honger houden en rond 16.00 ZO ontzettend slap voelen. Dan heb ik zo de neiging om zoetigheid te gaan (vr)eten. Daar wil ik vanaf!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:26

iedereen een goed wekend gehad? Gelukkig heb ikde buiten-de -deur eetmomenten redelijk goed overleeft.(het waren er 3 in 1 weekend...) heb bij het avondeten zaterdag en zondag wel een te zoet toetje gehad . vond het op zich wel lekker(ben met vlagen een enorme zoetekauw) maar het gaf niet meer de voldoening sie ik eerder had. Merk dat het steeds makkelijker word om de gezonde keus te maken.
Ben vanmorgen ook nog even naar de bio winkel in Amersfoort geweest. Wat mij direct opviel was dat de rode paprika's er erg mooi maar ook goedkoop waren (€0.89 p/st bij de groenteboer op de markt vrijdag 1 euro betaald voor een minder mooie/groote) Heb speltmeel van 2 verschillende merken gekocht om uit te proberen (heb normaal van de molen uit Wageningen) en quinoameel.
Ze hadden daar mar 1 soort cacao en heb die maar even laten staan omdat ik grag zeker wilde zijn dat het rauwe cacao was maar dat staat niet op de verpakking. Iemand die me kan vertellen welke merken rauwe cacao is?
Verder zag ik kamut meel staan heb eerst maar opgezocht wat het was :http://www.kamut.com/nl/research.html
Iemand die dat gebruikt?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:29

Ik heb ook weer wat dingen gekocht. Heb nu boekweitmeel (wilde ik ook eens uitproberen hoe pannenkoeken daarvan smaken), en nu tarwezemelen en gebroken lijnzaad, welke ik net door wat kwark heb gegooid. Moet nog wel aan de smaak wennen.

Op de verpakking hebben ze het ook over lecithinepoeder, wat is dat precies en wat doet dat?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:18

Ik heb rauwe cacao van Mattinson, heb het ooit bij ekoplaza gekocht... maar lag wel bij de kassa in een uitverkoopbak... Je kunt het iig ook bestellen via internet. In supermarkten is het vaak eerst verhit...ook al prijzen ze het aan als pure cacao, rauw is het dan niet.

@duuk : Misschien kun je eens een groene smoothie maken, dat helpt je van je vreetbuien af en kun je de hele dag door drinken. Je maakt het door 100-200 gram bladspinazie in de blender te doen met 1 banaan en bijvoorbeeld een appel. Dan doe je er een halve tot 1 liter water bij en blenden maar. Je hebt gelijk veel groente binnen en het geeft energie. Om 16.00 uur ( of eigenlijk net voordat je je slap gaat voelen) gewoon weer een glas nemen. Eventueel een hand noten erbij en dan moet je je toch wel even verzadigd voelen tot het avondeten. Het kan ook dat je je slap voelt door een 'slecht ontbijt' als je goed en veel ontbijt moet je dat de rest van de dag merken in meer energie en minder vreetbuien.

Ik ga vanavond een gerecht maken met zoete aardappel! Lekker met rode ui in de oven en dan een sausje erover van chili, komijn, gemberwortel en een beetje honing en korianderblaadjes. Heb er nu al trek in!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:29

Ik kwam een heel enevoudig recept tegen met boekweitmeel, Century. Ik ga het morgenochtend proberen.

boekweitpannenkoekjes.

Maak een beslag van 50 gram boekweitmeel, 100 tot 150 ml biologische karnemelk, een theelepel olijfolie en 1 scharrelei. Het beslag moet zo dik zijn dat het niet uitloopt in de pan. Het moet aan de lepel blijven plakken zodat er dikke pannenkoekjes kunnen worden gebakken.

Bak steeds twee of drie kleine pannenkoekjes in een beetje roomboter in een grote koekenpan.

Lekker met bosbessenjam, ahornsiroop of honing.

Ik zit nog helemaal ramvol van mijn lunch zeg! Ik heb net tegen heug en meug wat kwark met frambozen en zonnebloempitten gegeten en het avondeten staat ook al op, burp! Morgen iets beter plannen maar...

Ik heb met opzet veel ontbeten en gelunched. Ik eet overdag doorgaans te weinig waardoor ik na het avondeten naar nootjee enzo grijp. Eigenlijk wil ik na het avondeten niets meer eten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:30

Wat is het recept _malu_? Klinkt heel lekker!
Moet nog even bedenken wat ik zo ga eten en ik heb nog zoete aardappel liggen.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:34

750 g zoete aardappelen,geschild,in blokjes van 4-5 cm, (bijgerecht 6 pers)
* 2 flinke rode uien,geschild en in parten,
* 5 eetl olijfolie,
* 1 theel gemalen gemberwortel,
* 1 theel gemalen komijn,
* 2 theel gedroogde chilivlokken,
* sap van 1/2 sinaasappel,
* 1 eetl honing,
* zout,
* handvol verse korianderblaadjes grof gehakt,
* zwarte olijven.

Olie, honing, sap en kruiden mengen in een kom en over de aardappel gieten. zo'n 15-20 min in de oven op 180 graden. Daarna de olijven en koriander erover.

Ik eet er zelf nog wat biologisch gehakt bij met prei en paprika.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:48

Thanks Malu!
Ik heb inderdaad een blender.. hij staat alleen ergens in dozen op zolder bij de rest van mn uitzet. Ik denk dat ik hem van de weeks eens op ga zoeken! Ik lees hier vaker lekkere recepten uit de blender. Toch maar eens gaan uitproberen.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:12

Heb vanochtend nog met mijn broodje hagelslag ontbeten maar dat wordt vanaf morgen anders. :o

Mijn lijstje vandaag:

O: Boterham met hagelslag
T: Appel
M: Twee bruine boterhammen met philadelphia
T: Twee thee bicuits
A: Aardappels, vlees en boontjes.

Heb als drinken netjes hele dag op thee en water geleefd!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:25