Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:01

goeroe schreef:
lieke2 schreef:
Jeetje, tis maar waar mensen zich druk om kunnen maken, vakantietijd? :? hoe lang staan we al in VT???? En om die paar mensen die temmen, de rest die nooit wat van zich laat horen dus daar wordt naar geluisterd? sorry, maar vind dat niet echt ergens over gaan... :n
Deze reactie begrijp ik eigenlijk niet. Ik kan me voorstellen dat mensen die zo'n topic als dit zoeken eerder bij Huis, Tuin en Techniek zullen kijken dan bij Voedertijd. Verder maakt het volgens mij totaal geen verschil waar dit topic staat. Wat ik al helemaal niet snap is dat je zegt dat er alleen wordt geluisterd naar mensen die de TeM-knop gebruiken. Ods komt hier toch vragen wat iedereen er van vindt? Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat jij je vooral zelf zit druk te maken om niets.

Citaat:
Was niet persoonlijk bedoeld. Zoveel mensen, zoveel meningen. Tuurlijk kan ik dit topic overal vinden maar waar ik me aan stoor is dat dit topic zeker al 3 jaar in VT staat en nu ineens weg zou moeten zonder dat je ooit de 'gebruikers' hier over hebt horen klagen??? maar ja, bokt gaat wel meer vreemd tegenwoordig :z

HTT bestaat volgens mij nog niet zo lang dus eerder kon het niet verhuisd
ik vind je reactie echt overdreven, misschien zelf aan vakantie toe??
ik vind de discussie eigenlijk wel interessant
Maar VT it is, prima!! (alhoewel het wel om moestuinieren gaat, het daadwerkelijke opeten is natuurlijk maar een heeeel klein gedeelte van de groentetuin :') :D )
misschien inderdaad HTT huis, tuin en keuken noemen? (of wordt de 'techniek-kant' er veel van gebruikt??)

Goede foto's ik zou willen dat mijn plantjes er zo bij stonden. Vorig jaar hadden we hier ook flink wat appels, precies naast de stallen (dus paardjes goed verwend ;) )

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:28

hoe het komt dat ik dus al zo'n plantjes heb:

Ik heb mij vanals er plantjes te koop waar in de winkel er gekocht. Héél vroeg dus. Ik heb ze geplant in bloembakken en in de gang gezet achter een raam waar de zon op staat. Dan vanaf het warmer was en er was zon heb ik elke dag de potten in de zon gezet en ze terug binnen gesleurd!! Ook als er toen regen was hup naar binnen.
Nu staan ze fulltime buiten, behalve de peperplant, die gaat onder het afdak als het regend, ie kan daar precies niet zo goed tegen. Verder geef ik ook af en toe ecologische mestof. Je kunt ver niet anders met bloembaktuinieren! En nu jullie foto's }>

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:37

lieke2 schreef:
@ranna, 1 is gesneuveld ;( (maar er zijn er meer dan genoeg over :D ). Kan ik dit jaar al snoepen??

:oo :oo :oo Hoe kan dát dan???!!! Wat errug joh!!! :(:)

Moet je een doosje nieuwe? <<) _O-

En ja, ik denk dat jullie in de herfst wel al een paar gele boosjes hebben

Scubadoo

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:24

Ja denk je? Dat zou mooi zijn!

Jij hebt je plantjes behoorlijk vertroeteld Charlot! En zo te zien werkt het ;)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:14

ranna schreef:
Moet je een doosje nieuwe? <<) _O-

:= heb er nog steeds genoeg :D
Mmmmm, goed vooruitzicht dus!
Ga zo eens kijken in de grote moestuin, even langs de bouwmarkt om de benodigde spullen te halen want de bonen willen omhoog!! ~~}>
Onkruid plukken is ook wel weer een keer nodig geloof ik :(

die tip van jou Charlot is wel een goeie! Mss volgend jaar ook niet zelf opkweken maar gewoon plantjes kopen (maar heb dan weer geen plek binnen om ze neer te zetten)

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 02:02

Hoe zie je waarneer de spinazie klaar is om geoogst te worden?

Ze lijken volgens mij al aardig op de blaadjes die je vers koopt maar ja ik ben iets bevooroordeeld over mijn lievie spinazie plantjes.

En ze houden me nu al de hele nacht wakker omdat ik erover aan het piekeren ben.... Gezond hoor al die groentes haha

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:35

Mijn rabarberstelen zijn behoorlijk dik geworden. Zijn ze dan nog wel lekker? Ik wil ze eigenlijk vanmiddag gaan oogsten om moes van te maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:20

Ik heb geen idee of dat uitmaakt, maar ik maak juist altijd dikke stelen klaar. Hoe groener ze zijn hoe zuurder. Maar verder maakt niet uit dacht ik!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:24

Ok dank je! Dan gaan ze vanmiddag de pan in!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:55

Snel oogsten die rabarber het kan nog tot 21 juni...

Rabarber oogsten:
Oogsten kan vanaf april tot voor de langste dag (21 juni) Vanaf dan zijn keert het oxaalzuur stilaan terug vanuit de bladeren naar de stelen en is het niet meer aan te raden om ze nog te oogsten.
De bladstelen moet je afdraaien en zeker niet afsnijden. Bij het afsnijden kan het resterende stuk inrotten en zo zelfs de hele plant aantasten. Neem de steel onderaan stevig vast en draai deze een kwartslag, dan trekken. Met een scherp mes verwijder je ineens ook de bladeren zodat je enkel de lekkere stelen over houdt. Het blad aan de stelen laten zitten zou de stengels trouwens taai doen worden doordat de bladeren nog vocht zullen verdampen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:57

Leuke foto's!
ik denk alleen dat die courgette nog wel veel groter wordt dan komt je sla in de verdrukking.
Zaterdag was ik in de tuin en mijn gourgette was helemaal over de augurken heen gegroeid :)
ik heb de augurken gered en verzet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:58

Als je direct kookt hoef je ze niet te sc hillen trouwens.... als ze een tijdje liggen wordt de schil taai, maar direct uit de tuin de pan in is het beste en dan is schillen niet nodig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:05

Ik heb een raadsel voor jullie:

Het staat in mijn tuin, ziet eruit als een kruisbes/aalbes maar er hangen grote zwarte en donkerrode bessen aan van ruim een cm doorsnee (laatste nog niet rijp?).
Rara wat zijn het?
Ik ben er met google al achter dat het zwarte bessen of jostabessen kunnen zijn, maar hoe zie je dat verschil?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:09

Ik zou het niet weten Annelies.

Rabarber is gekookt en op aanraden van Suuzepuus niet geschild, maar alleen afgespoeld, een paar plekjes weggesneden en in stukjes gemaakt. Het ziet er wel lekker uit, vanavond maar even proeven als het afgekoeld is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:13

oew spanennd!!! hahaha

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:36

Nou smaakt prima!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:44

mooi!!
ik heb net weer even wat onkruid uit mn tuintje gehaald. mn rug diet het gelukkig weer redelijk. Ook meteen maar even gesproeit. Ik krijg een aardige hoeveelheid peultjes!! ze doen het goed. hmmm

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:49

Mijn peuleplantjes zien er ook goed uit. Zitten nu bloemetjes in.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:57

Vandaag de buxusbollen gesnoeid, gras gemaaid, gesproeid en manlief is het onkruid aan het doen :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:21

Ik ben zo blij met mijn gele framboos :D Dit jaar heb ik al meer frambozen gehad dan ik vorig jaar in het hele jaar heb gehad :D Het is nu elke dag weer een handje vol lekkere frambozen plukken en eten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:23

mijn aardbeien zijn super slap , iemand die het weet?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:24

bij worden ze opgevreten dooer beestjes... jammer...

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:22

Vorige week voor het eerst andijvie stamppot gemaakt. Was echt smullen :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:44

Hee hallo, mag ik hier mee kletsen?
Vorig jaar wegens redenen mijn paarden verkocht en nu in de helft van de paddock een groententuin begonnen :D
Ik ben dus beginnend boerin.

Ik heb o.a aardbeien, frambozen, rode bes, blauwe bes, kruisbes, 2 soorten klimbonen, chinese kool, spitskool, winterwortelen, amerikaanse snijsla, rucola, eikebladsla, radijsjes, late andijvie, spruitjes, rode bietjes, witlof, bieslook, peterselie, prei, witte en rode uien, knoflook, tomaten, paprika's een perperplantje en een komkommer staan.
Eigenlijk heb ik alles behalve de aardbeien, komkommer,paprika, bessen + frambozen uit zaad.

Twee tomatenplanten welke het erg goed deden zijn sinds 2 weken gesneuveld, vanuit de top werden ze slap en binnen en dag was het gebeurd, helaas, ik vermoed dat ik ze teveel mest heb gegeven ;(
De jonge kippen hebben ook lekker gesnoept van de groente, het hele rijtje rode bieten is onthoofd, ik heb maar een nieuw rijtje gezaaid, dit word hem niet meer volgens mij.

Ik heb ook nog een zakje zaad voor paksoi liggen, maar het is nog geen zaaitijd daarvoor.

Dit was mijn groenteafdeling in april, ik zal binnenkort eens nieuwe foto's maken.

In het plastic toen nog de tomaten, kolen, komkommer en peper, inmiddels is dat dus weg.
Afbeelding

De aardbeien staan er luxe bij zo :)
Afbeelding

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:57

Scubadoo schreef:
Mijn peuleplantjes zien er ook goed uit. Zitten nu bloemetjes in.

Bij mij ook! Heb zelfs al een portie geplukt!

Zag ook dat de eerste snackkomkommer tot leven is gekomen en de courgette plant die eigenlijk nog
vrij klein is zitten ook 2 courgettes aan.. De bonen beginnen ook te groeien.. Heb al 2 stuks aan 1 plant hihihi..