Ik heb mijn moestuin in bedden en ook een deel van het voedselbos, wat we later aangelegd hebben. Bij ons nieuwe perceel in Frankrijk gaat alles in bedden. Ik vind het echt veel makkelijker met onderhoud en ook met het oogsten in de moestuin.
Voor de fruitbomen hebben we voor de bakken teelaarde laten komen omdat we een enorm verschil zagen tussen groei in teelaarde vs onze eigen zandgrond. Dat gaan we in Frankrijk dus weer doen. Die bakken zijn nu ongeveer 20cm hoog, voor de moestuin zou ik voor het makkelijk werken erin minimaal 40cm hoog doen. Ik heb nu 1 hoge moestuin bak, de rest is 20, maar nieuwe moestuin/kruiden bakken ga ik nu ook 40 hoog maken. Minder last van gras (zowel dat het er in groeit van onderaf als van invallend zaad) en minder ver bukken.
Verder hebben wij als pad breedte in de moestuin net te krap gedaan, nieuwe bakken komen op een afstand dat we er met de zitmaaier doorheen kunnen. Is ook makkelijk met kruiwagens, maar wel iets meer onderhoud als een smaller pad. Voedselbos bakken afstand is 2m maar dat zou ik de volgende keer 2,5-3m doen want planten groeien vooral in de breedte
Ik gebruik Wineberry aardbeien als bodembedekker en dat werkt fantastisch in die bakken. Ze gaan wel aan de wandel in het gras rondom 
Als het nu al hele mooie grond is dan zou ik zeker tegen je graaf meneer zeggen dat hij de toplaag apart moet houden wat hij voor gebouwen etc af gaat graven. Dan kun je daarmee later ophogen/bedden maken/heuveltjes maken voor bomen die graag droger staan zoals walnoten.
Vwb proeven van fruit in de zomer, dan zou ik eerst bedenken welk fruit je wil, wat vind je lekker en wat niet, en wanneer dat rijp zou zijn (ongeveer) en dan kijken of er een kweker open is en even vragen of je mag proeven. Veel kwekers zijn in de zomer namelijk dicht want het verkoop seizoen is in de herfst/winter.
Als je een start lijstje hebt, kun je daarmee beginnen. Dan houd je ook ruimte in je plan over voor de leuke dingen die je gaandeweg door de jaren heen gaat tegen komen. En het is beter om het in fases aan te planten, zeker als je nog gaat bouwen. Dan kun je het namelijk ook bijhouden en zit je niet of in een spagaat tussen prioriteiten of met dode/slecht groeiende boompjes/overwoekerde moestuin omdat je toch niet genoeg tijd/energie hebt.
Jonge kleine boompjes zijn, vind ik, beter als grotere, ze slaan meestal makkelijker aan en als er eens eentje uitvalt is 20-30€ minder erg als 60-100€ per boompje. En de kleintjes halen de grote meestal toch wel in binnen een paar jaar.
Vwb alvast gaan voor-kweken/stekken. Als je nu alvast stekken gaat nemen van dingen die je leuk vindt nemen ze niet zo veel ruimte in en heb je al wat (gratis) planten voor je nieuwe tuin.
Russische smeerwortel is een goede om makkelijk te vermeerderen, geeft mooi en langdurig blad en is een goede om rondom bomen te zetten.