de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Argh wat balen joh -O-

Dat vind ik echt wel het frustrerende van dingen (proberen te) kweken.... als er nou gewoon afspraken te maken waren met al dat beesten gepeupel, van jullie krijgen dit maar van dat blijf je af!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Ik heb mijn moestuin in bedden en ook een deel van het voedselbos, wat we later aangelegd hebben. Bij ons nieuwe perceel in Frankrijk gaat alles in bedden. Ik vind het echt veel makkelijker met onderhoud en ook met het oogsten in de moestuin.

Voor de fruitbomen hebben we voor de bakken teelaarde laten komen omdat we een enorm verschil zagen tussen groei in teelaarde vs onze eigen zandgrond. Dat gaan we in Frankrijk dus weer doen. Die bakken zijn nu ongeveer 20cm hoog, voor de moestuin zou ik voor het makkelijk werken erin minimaal 40cm hoog doen. Ik heb nu 1 hoge moestuin bak, de rest is 20, maar nieuwe moestuin/kruiden bakken ga ik nu ook 40 hoog maken. Minder last van gras (zowel dat het er in groeit van onderaf als van invallend zaad) en minder ver bukken.

Verder hebben wij als pad breedte in de moestuin net te krap gedaan, nieuwe bakken komen op een afstand dat we er met de zitmaaier doorheen kunnen. Is ook makkelijk met kruiwagens, maar wel iets meer onderhoud als een smaller pad. Voedselbos bakken afstand is 2m maar dat zou ik de volgende keer 2,5-3m doen want planten groeien vooral in de breedte :P Ik gebruik Wineberry aardbeien als bodembedekker en dat werkt fantastisch in die bakken. Ze gaan wel aan de wandel in het gras rondom :P

Als het nu al hele mooie grond is dan zou ik zeker tegen je graaf meneer zeggen dat hij de toplaag apart moet houden wat hij voor gebouwen etc af gaat graven. Dan kun je daarmee later ophogen/bedden maken/heuveltjes maken voor bomen die graag droger staan zoals walnoten.

Vwb proeven van fruit in de zomer, dan zou ik eerst bedenken welk fruit je wil, wat vind je lekker en wat niet, en wanneer dat rijp zou zijn (ongeveer) en dan kijken of er een kweker open is en even vragen of je mag proeven. Veel kwekers zijn in de zomer namelijk dicht want het verkoop seizoen is in de herfst/winter.

Als je een start lijstje hebt, kun je daarmee beginnen. Dan houd je ook ruimte in je plan over voor de leuke dingen die je gaandeweg door de jaren heen gaat tegen komen. En het is beter om het in fases aan te planten, zeker als je nog gaat bouwen. Dan kun je het namelijk ook bijhouden en zit je niet of in een spagaat tussen prioriteiten of met dode/slecht groeiende boompjes/overwoekerde moestuin omdat je toch niet genoeg tijd/energie hebt.

Jonge kleine boompjes zijn, vind ik, beter als grotere, ze slaan meestal makkelijker aan en als er eens eentje uitvalt is 20-30€ minder erg als 60-100€ per boompje. En de kleintjes halen de grote meestal toch wel in binnen een paar jaar.

Vwb alvast gaan voor-kweken/stekken. Als je nu alvast stekken gaat nemen van dingen die je leuk vindt nemen ze niet zo veel ruimte in en heb je al wat (gratis) planten voor je nieuwe tuin.

Russische smeerwortel is een goede om makkelijk te vermeerderen, geeft mooi en langdurig blad en is een goede om rondom bomen te zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Super bedankt voor het meedenken Prairy _/-\o_

Bedoel je dat je die aardbeitjes ook in de bakken hebt...?

Ja ik neig ook heel sterk naar toch gewoon weer kiezen voor verhoogde bakken. Die hebben we hier al jaren en dat bevalt toch het beste, alleen hebben we die opgemetseld van gebroken stoeptegels en nooit dichtgesmeerd aan de binnenkant, waardoor de ribbels ideaal zijn voor slakken e.d. om zich in te verstoppen :x

Mijn vader heeft bij hun thuis naast het kippenhok nog een aardbeienhokje gemaakt, een vierkant met aan 1 zijde een deur. Rondom fijn gaas zodat er geen beesten gepeupel in komt. Langs de randen van het hele vierkant een hoge bak en in het midden ook nog een bak, daar kan je dan mooi omheen lopen.

Misschien moeten we zoiets maar gewoon maken in het groot :)

Oja de toplaag apart houden is een goede inderdaad! We hadden gedacht om de aarde vanuit de fundering te gebruiken om walletjes rondom het perceel op te werpen zeg maar, en die da te beplanten. Waarmee weten we nog niet precies. Ja langs de schuur waarschijnlijk klimop, daar hebben mijn ouders al jaren een haag van langs de weg en die is mooi smal te houden en goed bij te houden :j

En schijnt ook wel heel fijn te zijn voor vogels en insecten enzo.
Wintergroen is aan die kant ook belangrijk want er komt een openbaar wandelpaadje langs, aan de andere kant van het paadje een vijver. En we houden wel van een beetje privacy.

Russische smeerwortel ken ik niet, ga ik eens naar kijken wat dat voor iets is :)

We willen sowieso ook graag lekker geurende dingen planten, dus wellicht iets met jasmijn ofzo, om om de privé-terrassen heen te zetten...? Ik las pas iets over gele jasmijn, dat dat heel goed spul zou zijn...?

Voel me dus wel erg overwhelmed doordat de mogelijkheden nu helemaal open liggen.
En waar mogen de poezels straks wel of niet. Zeker die rooie zal overal wel aan gaan vreten dus het moet ook niet giftig zijn enzo.

Die vijver die ze in het openbare gebied gegraven hebben is bedoeld als waterberging, dus an sich wel fijn denk ik, om te voorkomen dat het erg nat wordt. Daar is enorm veel diepe, papperige grond uit gekomen die ze hebben gebruikt om kavels op te hogen. Wij zijn blij dat het niet op ons kavel gegooid is :=

Wij hebben nu veel frambozen staan. Die zijn ook makkelijk te stekken natuurlijk, kan ze straks zo uit de grond halen...maar waar / hoe ga ik ze dan bewaren tot we ze kunnen planten := Kavel is nog niet opgeleverd en er zal toch eerst 1 of ander hek omheen moeten om onze beesten binnen en anderen buiten te houden. En om daar dan de frambozen tegenaan te zetten.

Framboos, frambraam, tay-berrie, bramen enzo, dat hebben we nu ook. Wat appel en peer. Perzik beter in het kasje. Kersen zijn we gek op maar moeten we altijd kopen.... is thuis altijd vragen om problemen want die worden al snel leeggevroten door de vogels :=

En ik zou ook best wel weer een pruimenboompje willen, die hadden mijn ouders vroeger in verschillende kleuren :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

De aardbeien staan in de voedselbos bakken, dus rondom de fruitbomen. De smeerwortel ook (Bocking 14 heet die ook wel).

Voor die aanleg heb ik het systeem van Stefan Sobkowiak gebruikt, misschien helpt dat ook wel voor je, dat je een systeem/structuur van iemands anders als 'onderlegger' kunt gebruiken.

Frambozen zijn hier ondertussen onkruid, die zou ik zelf ergens zetten waar ze of mogen woekeren, of waar je ze makkelijk kunt maaien, of in bakken.

Ik ben zelf gek op de geur van hamamélis, toverhazelaar. Die bloeit enorm vroeg en die ruik ik zelfs met mijn slechte neus nog op afstand.

Laurierkers is wintergroen en groeit snel maar moet wel regelmatig gesnoeid worden. De bloesem ruikt wel erg lekker en is een mega zoemconcert als hij bloeit.

Op walletjes dingen zetten klinkt leuk maar denk er even over na hoe je het gaat onderhouden en als het fruit is, hoe je het gaat plukken. Ik kan je namelijk uit ervaring vertellen dat op een schuine wal oogsten van Japanse Wijnbes en amandel bomen niet zo leuk is :+

Rondom terrassen zou je bijv lavendel en citroenmelisse kunnen zetten, en nepeta. Vinden je katten ook leuk :+ en de bijen ook. En jullie ook want muggen houden daar niet van ;)

Ik zou eigenlijk zeggen, kijk naar de functie van het gebied en welke planten daarbij passen. Moestuin bijv zo dicht mogelijk bij huis, makkelijk met water geven en plukken . Fruitbomen kunnen dan weer wat verder af.

Ik heb een aantal ophogingen/heuvels op ons terrein en dat geeft ook een ander/leuk effect. Maakt de tuin wat spannender.