De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:35

Ik heb hem vorig jaar afgezet met gaas, en dat is ideaal tegen konijnen, maar vooral ook tegen paarden, al gaat mijn monster gewoon over de draad hangen en aan de koolbladeren snoepen :=
Handig dat je plantjes van je moeder kan overnemen!
Koolplanten enzo kweek ik wel zelf binnen voor. Die beginnen nu al hun eerste echte blaadjes te maken.
Radijsjes en wortel en spinazie, daar begin ik niet meer aan binnen. Die strooi ik rechtstreeks buiten uit. Daar moet je behoorlijk wat plantjes van zetten om iets op je bord te hebben, en dat vind ik te veel werk om die een voor een te moeten verspenen enzo :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:08

Jullie zaaien vanalles en ik ben nog op vakantie, ben jaloers. Meteen beginnen als ik thuis ben :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:15

En jij bent lekker op vakantie? Dan moeten wij toch juist jaloers zijn he :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:34

Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie nu allemaal al voorzaaien, ik heb tomaatjes, paprika en prei voorgezaaid tot nu toe :)
Annemiek, jij hebt dus al best wel veel soorten nu gezaaid?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:45

Ik heb al vrij veel gezaaid inderdaad, maar ik heb ook een hele hoop waar ik nog mee wacht.
Het zijn sowieso de tomaten, paprika en pepers die ik vroeg voorzaai. Als je binnen plek genoeg hebt dan is dat goed te doen..
En verder de koolplanten die tegen vorst kunnen als bloemkool, broccoli en koolrabi. Die zet ik liever vroeg in het voorjaar zodat ik minder last heb van koolwitjes/rupsen, koolvliegen en andere insecten..
Prei en ui, omdat ze zo langzaam groeien, en ik wil volgende winter flinke prei-planten hebben :Y)
Wat sla.. ook die is winterhard, en zo heb ik lekker vroeg salade uit eigen tuin..
En (water)meloen omdat die ook langzaam groeit in ons klimaat en ik graag in mei zo groot mogelijke planten heb en hopelijk dit jaar eens echt iets kan oogsten :D
En verder nog wat rabarber zaden..
Maar dat was het eigenlijk.
Wel wil ik deze of volgende week eigenlijk de komkommer en pompoenen en courgettes gaan voorzaaien.
En verder gaat er gewoon heel veel direct naar buiten zodra de moestuin weer helemaal zaai-klaar is.
Spinazie, lente-ui, bietjes, rucola, wortel, radijs.. die zaai ik allemaal direct buiten. Peulvruchten ook bijna allemaal. Die laat ik even kiemen in een bakje met een vochtig doekje en stop ik dan meteen buiten in de grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:38

Zo hè-hè hier eindelijk een goed begin gemaakt met het onkruid (gras!!) vrij maken van de moestuinbakken....en kwam nog een flinke bak prima krootjes en winterpeen tegen tussen de rommel :P

Kennen jullie van die zaad-dispensertjes waar je een zakje zaad in doet en dan neem je dat ding in je hand en is het idee dat je de zaadjes er 1 voor 1 uit laat vallen....?

Werkt dat een beetje...? En kun je zo'n ding dan ook instellen ofzo?
Want bvb. een sla / peen / bloemkool zaadje...dat zijn toch wel hele verschillede dingen :=

Kan dat allemaal met 1 zo'n strooi-ding....? :)

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:46

Die strooidingen zijn ideaal!
Niet voor koolsoorten, die zaai ik liever allemaal apart.. maar voor zaden die direct buiten kunnen, en die je na het kiemen moet uitdunnen zijn ze ideaal! Vooral de echte kleine zaadjes die je niet goed vast kan pakken als wortel en bloemzaden. Je kan verschillende openingen kiezen, voor verschillende maten zaadjes. Ze komen er niet perfect een voor een uit, maar door er tegen te tikken kun je ze vrij nauwkeurig verspreiden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:10

Zal dan in ieder geval makkelijker zijn dan een beetje zaad in je hand en ze daar met duim en wijsvinger van je andere hand uit vandaan proberen te verspreiden 1 voor 1.... super!

Kan ik gewoon een sleufje trekken en daar vanalles in tjoepen :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:23

Vandaag dan eindelijk wat meer gezaaid dan alleen tuinkers :P

De tuinkers gaat morgen op, verder in het IKEA kasje: dahlia's gezaaid en safflower, die kreeg ik als cadeautje bij het zaad van de dahlia's.

In het paarse kasje: linkerbakje gele tomatensoorten, namelijk de yellow pear en de Bumble Bee (afgekorte naam :P ) Rechterbakje, rode tomatensoorten, namelijk de Ruby Red, Tiny Tim/Tom en een gewone rode tomatensoort, gekregen van een bekende politieke partij :P Ras niet genoemd.

Die leuk gekleurde plastic kasjes hebben ze trouwens niet bij de Action, zag alleen van die donkergroene. Jammer. Naast paars hadden ze toen ook aqua blauw en roze en lime groen enzo.

Dacht er eerst aan om zo'n grotere kas bij de Action te kopen, maar ik vond 1.30 wel erg laag, wil wat meer nog de hoogte in om optimaal gebruik te kunnen maken van de (beperkte) ruimte.

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:40

Goeienavond!
Ik heb vanmiddag mijn eerste groentenzaadjes gezaaid dus kom ook graag weer meekletsen hier. Heb nu op de vensterbank in m'n minikasje van action 10 tomaten, 6 courgettes en 4 bolcourgettes staan. Voornamelijk de courgettes waren vorig jaar echt een groot succes, ik hoop dit jaar weer net zo.
Heb nog wat compostachtig materiaal liggen wat ik nog door de groentenbak wil werken, zodat tzt alles er weer in kan en de grond net wat beter is, die was vorig jaar nogal arm.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:43

Aaa mijn maïs ontkiemt nu al...
Dat ging snel haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:06

Wat leuk dat iedereen weer lekker bezig is :D

Dat gekleurde kasje is leuk, dagmar! Zou inderdaad leuk zijn als ze die weer binnen krijgen.
Weet iemand toevallig wat de hoge kasjes van de action kosten?
Ik heb ze niet nodig voor buiten, maar vind het wel handig als ik binnen kan gaan stapelen, want mijn grote tafel staat nu al tjokvol klein groen spul :=

Ik zag dat de AH moestuintjes er weer zijn.
Ik snap dat niet zo.. Gaan mensen kopen kopen kopen, 15 euro per moestuintje, terwijl je ze bij de lidl voor 20 of 50 cent kan kopen :+
Ach, in ieder geval leuker en nuttiger dan voetbalplaatjes sparen :Y)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:40

Hahaha inderdaad! Ook de watermeloen hebben ze bij de Lidl....

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:41

8nnemiek schreef:
Wat leuk dat iedereen weer lekker bezig is :D

Dat gekleurde kasje is leuk, dagmar! Zou inderdaad leuk zijn als ze die weer binnen krijgen.
Weet iemand toevallig wat de hoge kasjes van de action kosten?
Ik heb ze niet nodig voor buiten, maar vind het wel handig als ik binnen kan gaan stapelen, want mijn grote tafel staat nu al tjokvol klein groen spul :=

Ik zag dat de AH moestuintjes er weer zijn.
Ik snap dat niet zo.. Gaan mensen kopen kopen kopen, 15 euro per moestuintje, terwijl je ze bij de lidl voor 20 of 50 cent kan kopen :+
Ach, in ieder geval leuker en nuttiger dan voetbalplaatjes sparen :Y)

Als je de boodschappen doet krijg je ze bij X euro gewoon mee en het gaat om het idee.
Is net als dat sommige mensen gek zijn van coca cola maar dit is gewoon omdat ik het idee leuk vind van de appie XD

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:47

Haha, ik snap helemaal wat je bedoelt, en toch ga ik nu ook ineens naar de AH :+ Maar heb ook bij de Lidl ingeslagen, dus heb toch wel wat te planten :D Maar ik hou wel van de spanning dat je niet weet welke je hebt gekregen, denk dat dat het is. En de producten die ik nu gekocht heb die had ik toch nodig, dus dan is het een leuk extratje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:43

Precies dat :P , altijd een weer dat cadeau bij je boodschapjes

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:01

Mijn meloen staat nog eenzaam :P

Afbeelding

Hebbem jullie kasjes buiten? Twijfel of ik rond kijken ga voor een kleintje , sowieso voor de meloenen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:09

Ik doe zowiezo boodschappen bij de AH, dus leuk als je een moestuintje mee krijgt :))
Denk dat het voor de meeste mensen zoiets is van 'erbij krijgen, leuk!'. Zou er ook niet speciaal om gaan.

Oh dat kastje Rebecca is echt een jeugdsentiment voor mij <3 Ik had die vroeger en daar deed ik heel actief van die mini ronde worteltjes in planten. Voor mijn konijnen :)) Helaas heb ik een periode gehad dat ik tuinieren niet meer zo leuk vond en heeft mijn moeder het kastje weggegooid! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:17

Aww wat sneu -O- , vroegah was ik stout en plunderde broer en ik de volkstuinen :=

Opa had altijd een grote tuin met wortels en besjes , hij is dik 14 a 15 jaar weg en was nog jong maar weet het nog zo goed. Hij is mijn voorbeeld , zijn tuin wil ik . Zal nooit lukken maar zou zo vet zijn

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:40

:oo Rebel dat je er bent Rebecca!

:')

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:20

kastje bij de action is 15 euro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:30

Cadeautjes zijn inderdaad altijd wel leuk!
Zonde eigenlijk.. ben toevallig zondag nog grote inkopen bij AH gaan doen terwijl ik er normaal haast nooit meer kom :=

15 euro voor dat kastje.. Eigenlijk geen geld, maar toch nog even bedenken of ik dat er wel voor over heb :+

Foei Rebecca!
Mijn opa had vroeger ook een moestuin. De groentes vond ik toen nooit zo interessant, het fruit wel :9 Maar vooral het aardappel rooien vond ik geweldig! Net pasen, alleen zocht je aardappelen ipv eieren :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:46

Is echt geen geld :oo , zou voor meloentjes wel lekker zijn

I know :') , stout he haha. Viel in het prikkeldraad eens , deed zo zeer :+ . Maar kalebassen en wortels , en weet ik wat ik eruit jatte XD

Oh ik vond alles leuk bij opa , in die tijd speelden we veel buiten moest van oma. En binnen in huis stiekem zakje bolognese chips en flesje cola, owee als oma dat zag :')

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:00

Nickolay schreef:
kastje bij de action is 15 euro.

In het makro krantje eentje voor 5 euro.
Ook een kweekbed voor 50 euro :):)