De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:30

:(:) meer praten !

Heb van mam een action kasje en komkommer zaad gekregen , daar gaat mijn voornemen _O-

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:41

Hier zitten tomaten, paprika's en aubergine in de grond! Steeds pech met aubergine dat ze het niet goed doen maat wil zo graag 1 aubergine uit eigen tuin eten!

Het volgende is geplant (van zadenenzo!)
- tomaat yellow pear (vorig jaar echt super resultaat!)
- tomaat indigo rosé
- paprika mini yellow
- paprika paars Marconi (? Paarse puntpaprika)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:44

oeh ik ga ook beginnen van het weekend!!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:00

De eerste zaden van de basilicum gisteren in plastic bekertjes gedaan.
En net bij de lidl een schep en nog wat sla zaadjes gekocht.

Echt leuk om zo bezig te zijn. Heb alleen al een beetje ruimte te kort binnen. :)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:01

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:21

Wat leuk dat iedereen langzaamaan begint!
Begint het topic weer wat te lopen :D

Die koffiefilters werken goed he!

Ik heb gisteren mijn pakketje van zaadhandel van der wal binnen gekregen, dus ik kan ook weer verder.
Ik heb nu ook mijn aardappelen, uien en knoflook binnen :D

Benieuwd wanneer de compost weer gratis wordt aangeboden in onze gemeente. Dat is altijd de moeite waard om een kar vol te laden!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:47

Gaat alweer hard hier!

@Nassie: Je hebt hem dus ook zonder accessoires? Ja, best lastig hè? Zag eigenlijk alleen dat model met, dus ja, vaag...

Wel jammer ja. Nu in ieder geval vast in gebruik om mijn tuinkers te laten groeien, heerlijk bij aardappelsalade e.d. Nog niet nagedacht over een constructie. Inmiddels wel mijn lunchbonnen binnen, volgende keer bij IKEA kunnen mijn vriend en ik gratis lunchen, wel netjes opgelost zo. Teruggaan was vanwege de afstand geen optie. Met een dikkere portemonnee had ik het overwogen, maar uitjes kunnen helaas maar op beperkte schaal :(

Dit weekend nou eindelijk maar eens een beginnetje gaan maken met zaaien. Vanmorgen nog weinig nuttigs gedaan haha. Beetje te veel in weekendmodus al en wat moe van al die beweging gisteren (boswandeling met de hondjes, korfbaltraining).

Ik lees al dat ik mij flink moet gaan inhouden als ik naar 'de stad' ga komende maandag... :P

Scheelt dat mijn ruimte ook beperkt is... ;(

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:08

Ik ben nog niet begonnen, maar dit topic inspireert mij wel! Misschien morgen maar eens aan de slag.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:10

Ik val even binnen hoor! 2 of 3 jaar geleden fantastische tomaten gekweekt ik wil dit jaar weer, want vorig jaar was het prut en ik wil mezelf bewijzen XD
Iemand nog een gouden tip?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:15

Op een warme plek laten kiemen, en daarna verplaatsen naar een onverwarmde kamer op een zonnige plek, en goed vochtig houden. Dan krijg je mooie, sterke plantjes :j
Na half mei zet je ze buiten onder een afdakje of beschut tegen een warme muur, en bij het planten voeg je wat mest en kalk toe (ik doe er verkruimelde eierschalen bij voor de kalk) en elke maand mag je een klein beetje bijmesten. Goed water blijven geven, en dan krijg je prachtige tomaten :) Als je de bladeren dan ook nog een beetje uitdunt voorkom je dat de tomaten te vochtig blijven en gaan schimmelen of rotten.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:18

Slim, bedankt! Water doe ik elke dag, vind het altijd leuk om de tuin zo te onderhouden plus mijn kat drinkt de plasjes op en ik giet haar onder, altijd gezellig.
Nu even zaadjes kopen (morgen of zo)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:33

Dagmar80 schreef:
@Nassie: Je hebt hem dus ook zonder accessoires? Ja, best lastig hè? Zag eigenlijk alleen dat model met, dus ja, vaag...

Ja zonder accessoires helaas.
Had hem al een paar weken liggen voordat ik hem eens openende, en de bon? Die is kwijt :')
Dus mocht ik hem open willen zetten dan verzin ik er zelf wel iets op.

Hier groeit de avocado lekker hard.
Schiet goed de lucht in en heeft al drie mini blaadjes.

De mangoplant krijgt een bruin verkleurd blad. Wat zou dat kunnen betekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:08

ik heb ondertussen de zaadjes van de ijskoude kamer naar een verwarmde kamer gebracht omdat er een paar niet goed willen kiemen.. Als dat wel gelukt is mogen ze weer terug naar de koude kamer, dan zal de zon tegen die tijd ook wel wat meer zijn best doen :-) en hard spitten zodat ze wel in de lente naar buiten kunnen, want de tuin is nu nog een hoop graszand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 02:41

Tomaten mislukken hier altijd :') , morgen gaan de komkommer zaden de grond in :D

Ik heb licht gezien haha , ik wil 4 speelse borders met oa munt-aardbei(beiden zo lekker woekerend :P ) en dan nog 2 met veilige bloemen. Dan de moestuin wat hoger , morgen duik ik de tuin in _O- , ik moet het met krijt uittekenen _O-

Ben geniaal op late tijdstipjes _O-

Annemiek komen je plantjes al wat in de filters?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:07

Pimaude, om te kiemen moeten ze inderdaad lekker warm staan :j
Pepers hebben zelfs zo'n 24 graden nodig.

Leuk rebecca, een heel plan al :D
Ik heb de meeste filters al leeg, maar een paar paprika en peperplantjes doen wat langer over het kiemen.
Heb wel een paar dagen geleden mijn nieuwe zaden erin gedaan. Ik had nog wat tomaatjes en meloenen besteld. Benieuwd of die iets gaan doen!

Ik heb gisteren ook nog een hele hoop bloemen gezaaid. Bij de lidl een hoop ingekocht. Daar zaten er veel bij voor maar 20 cent :D Ijsbloemetjes enzo, die zijn zo leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:00

Gaat mooi dus! , ik kan niet alle soorten bloemen halen. Zit met de konijnem :P

Morgen komt er 3 kuub grond , spannend dan komt nieuwe tuin snel dichterbij :oo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:23

Ik kwam er pas achter dat ik woelmuizen in de moestuin heb zitten :=
Ik zat me al eerder af te vragen hoe het toch kon dat alle rode bietjes van binnenuit hol waren, en wat er toch aan mijn prei en worteltjes zat te knagen, maar nu bij het schoffelen kwam ik ineens een enorm gangenstelsel tegen := De aardbeienplantjes hebben het ook niet gered.. Gelukkig een enorme hoop uitlopers met nieuwe plantjes eraan :)
Ik hoop dat we ze verjaagd hebben met het spitten. Binnenkort gaan we voor een paar uurtjes een grondfrees huren en alles maar even goed los maken. En dan binnenkort compost er over en dan kan een hoop de grond in.

Oh, als iemand aardbeienuitlopers wil ruilen tegen andere leuke dingen, stuur maar een pb. Ik heb er nog een hoop over! Dit jaar geven ze al wat aardbeien, maar volgend jaar kun je er echt goed van oogsten. Allemaal voorjaarsbloeiers trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:30

Oh leuk := , ik heb katten gelukkig :=

Ik heb aardbeitjes en frambozen al besteld bij een grote kweker of iets :P

Afbeelding

Zie de moestuin al voor me <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:34

Katten hebben we ook, maar die maken niks kapot gelukkig :) Die graven veel liever in zacht, wit zand dan in compost. En hier en daar een kuiltje, daar kunnen de plantjes ook wel tegen.. En ze zouden de muizen tegen moeten houden :=
Maar die muizen, die hadden toch een flinke trek volgens mij :+

Hoe groot wordt je moestuin? Ben je er nog iets speciaals mee van plan, of gewoon tegels eruit en groente erin :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:00

Oh dat scheelt , hier gewoon bovenop alles :=

Hmm ongeveer 4 bij anderhalf , maar van binnen slagje kleiner door de tegels eromheen

Hmn eerste jaar rustig kijken wat de grond doet , zag al wormen toen ik spitte zo heb hoop :)

Afbeelding

Even de tegels afmaken , fikse puzzel :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:08

Ziet er leuk uit zo, met die tegels er omheen!
En mooie, zwarte grond zo te zien :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:09

Oh leuk topic, ik meld me ook.
Heb gisteren trostomaten, kervel, uien, bladspinazie, boontjes, courgettes, wortels en radijsjes gezaaid. Ik heb een kas besteld voor buiten, hoop die over een maand staande te hebben. Ook het kippenhok is besteld dus hoop dat ik dit jaar uit eigen tuin kan eten. Ik heb een flinke komkommerplant die het elk jaar goed doet en flink wat fruitplanten, nu de konijnen uit de tuin zien te houden, die hadden vorig jaar alles afgeknauwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:15

Dat klinkt goed zeg! Goed bezig :D
Komkommer doet het hier ook altijd erg goed.

Zaai je alles binnen voor, of ook al een hoop direct in de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:21

Zit nog zwart onder , mijn grond nog niet gearriveerd . Komt nog laagje grond op , flink omploegen eerst :)

Welkom! Klinkt super joh!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:28

8nnemiek schreef:
Dat klinkt goed zeg! Goed bezig :D
Komkommer doet het hier ook altijd erg goed.

Zaai je alles binnen voor, of ook al een hoop direct in de grond?

Nu alles binnen gezaaid, eerst de groentetuin hufterproof maken, we hebben 4 honden en snachts schijnbaar konijnen. Die slopen alles. Bloemkool enzo koop ik in kleine plantjes en zet die in april in de grond. Wil dit jaar ook broccoli proberen. Mijn moeder heeft een hele grote kas dus hoop ook wat oudere planten van haar over te nemen.