de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:33

Dorine92 schreef:
Ahh vandaar. Tof hoor. Ze schijnen lekker te zijn. Helaas heb ik geen serre of vorstvrije ruimte, dus ik blijf ondertussen ongeduldig wachten op de resultaten van Raphael Maier. Echt tof dat er mensen zijn die zulke projecten opzetten
[ Video ]

Ik zal vanmiddag als ik tijd heb even kijken :j Ja ik vind ze echt heerlijk! En ze zijn dan ook nog eens super gezond.

Prairy dat is wel slim bedacht. Mijn man is afdeling bosmaaier en hij heeft al meerdere spullen, planten, gaas van de dierenhokken gesloopt met dat ding :+

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:15

Ja dat dus :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:48

Prairy schreef:
Ja dat dus :+

Ik ben je trouwens gaan volgen op insta :) Leuke pagina heb je!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:57

Thnx! Beetje haat liefde verhouding met social media :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:29

Prairy schreef:

Dat herken ik wel een beetje :+ Ik ben echt een hele tijd klaar geweest met social media. Ik pak het nu weer een klein beetje op :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 00:58

Djoena schreef:
Prairy schreef:

Dat herken ik wel een beetje :+ Ik ben echt een hele tijd klaar geweest met social media. Ik pak het nu weer een klein beetje op :)

Oh ik vind het echt wel leuk maar ik gebruik alleen Facebook, bokt en het moestuinforum dus dat is wel overzichtelijk. En ik ben zegmaar ook niet het type dat zich druk kan maken om de mening van anderen, dat helpt ook wel enorm

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 10:55

Dat heb ik ook :D :j Al krijg ik maar 10 likes of geen enkele, het doet mij helemaal niks. Ik post voor mijzelf. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nog niks over de moestuin gepost heb, enkel van al onze dieren haha! :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:21

Ahh nee ik zet wel de hele zomer fruit foto's op Facebook. Wat ik ook merk is dat heel veel mensen het lezen en leuk vinden, maar niet liken. Die spreken je dan irl aan van woooow zo tof ik volg altijd alles. Dat merk je dan natuurlijk niet tot je ze spreekt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 16:04

Zo, vandaag heb ik het eerste voorgezaaid, tomaat, aubergine, meloen en aardbei.
Ook bezig met de kas, hij is opgebouwd in de schuur. Gisteren en vandaag mantelbuis in de grond gelegd voor water naar de kas en naar een terras waar ook het een en ander in potten staat. Belangrijk voor als we op vakantie gaan, dan kunnen we een druppel systeem maken voor alles.
Volgende stap is fundering metselen voor de kas.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 23:01

Dat schiet lekker op Neon :))

Ik heb niet zoveel mensen op Facebook, maar mijn insta heeft +1k volgers. Alleen ken ik daar 99% niet van irl haha!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:19

Mag ik hier inbreken voor een vraag?
Ik heb vorig jaar een perenboompje gekocht bij Lidl (ofja... Het was meer een stok :'))

Hij heeft nu twee omhoogstaande takken en ik weet niet of en waar ik hem moet snoeien. Ik zou graag iets meer takken kweken als dat mogelijk is, haha.

Hier een foto van het boompje...

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:33

Ik heb de aldi versies en die snoei ik niet. Komt ook niet echt veel bij qua takken, al komen er wel meer appels aan. Misschien een paar jaar verder (nu 3-5 jaar staan), maar tot nu toe geen reden gezien om te snoeien eigenlijk. Krijg blaadjes en bloesems, takken worden wat dikker misschien maar echt groter worden ze niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:35

De 2 lange sprieten 2/3 kort knippen dan gaat die daar weer vertakken.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:35

Mag ik met jullie mee kletsen?
Wij hebben vanavond de mizuna op het menu, ging hard afgelopen dagen.

Afbeelding

We, eigenlijk manlief probeerd de tuin (3000m2) zo veel mogelijk eetbaar aan te planten <3

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:36

xMyrth schreef:
Mag ik hier inbreken voor een vraag?
Ik heb vorig jaar een perenboompje gekocht bij Lidl (ofja... Het was meer een stok :'))

Hij heeft nu twee omhoogstaande takken en ik weet niet of en waar ik hem moet snoeien. Ik zou graag iets meer takken kweken als dat mogelijk is, haha.

Hier een foto van het boompje...

[ Afbeelding ]

Je moet hem inknippen daar waaronder je de vertakkingen wilt hebben. En dan kijken waar je knoppen zitten want in die richtingen gaan er knoppen uitlopen net onder daar waar je knipt, en dat worden dus takken.
Als je echt meer gesteltakken wilt, zul je een aantal knoppen boven de splitsing beide takken kunnen inknippen. En dan moet de laatste knop voor je knip eentje (of twee) zijn die naar buiten gericht is.
Maar als je het gewoon zo laat komt het ook wel goed, de boom gaat vanzelf vertakken. Je kunt er ook voor kiezen om hem uit te buigen of te leiden. Horizontaal gebogen takken geven sneller vrucht

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:14

Heb nu nog even winter spinazie gezaaid op het balkon.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:52

Met een pup in huis gaat die moestuin dit jaar echt helemaal niks worden, behalve al het meerjarige spul wat er al staat. Als ik voorzaai in de vensterbank ligt dat binnen 3 tellen op de grond denk ik :')

Wel heel benieuwd naar deze! Wasabi vindt de winter duidelijk een stuk prettiger dan de zomer, hij is flink gegroeid en gaat bijna bloeien. De bloemetjes moeten ook erg lekker zijn, zoet/pittig :j

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:38

Heb nu ook erwten, winter andijvie, rode en gewone kropsla gezaaid en 2 verschillende pluksla en radijsjes.

Alleen nog niet gecontroleerd of ik radijs mag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:14

Ik ben bijna bij met voorzaaien voor de verandering *\o/*

Al het spul dat bij voorkeur op een warmte matje gaat van januari, februari en maart is gedaan *\o/*

Nu alleen nog wat wel binnen en in maart moet maar niet te warm.

Ik heb ook veel oud zaad gezaaid, kijk wel wat er opkomt en dan evt verkopen, heb echt veel te veel en vind het wel zonde om weg te gooien.

Vooral veel paprika, peper en tomaat maar ook tomatillo en suikerriet.

Als ik wel wat plantjes verkoop kan ik daar weer nieuw zaad mee kopen :')

Afbeelding

De bio gember die ik gekocht en ontkiemd had doet het ook redelijk :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:23

black_kelpie schreef:
Met een pup in huis gaat die moestuin dit jaar echt helemaal niks worden, behalve al het meerjarige spul wat er al staat. Als ik voorzaai in de vensterbank ligt dat binnen 3 tellen op de grond denk ik :')

Wel heel benieuwd naar deze! Wasabi vindt de winter duidelijk een stuk prettiger dan de zomer, hij is flink gegroeid en gaat bijna bloeien. De bloemetjes moeten ook erg lekker zijn, zoet/pittig :j

[ Afbeelding ]

Wat leuk zeg! Heb je hem de hele winter buiten gehad?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:39

Yup, hele winter buiten, in een kuip en volle schaduw. Wasabi wil schaduw en flink nat, het groeit in rivierbeddingen. In de zomer heeft het idioot veel water nodig. Ik vond hem er eind van de zomer zo triest bij staan dat ik de boel bijna weg had gegooid, maar hij is lekker bijgekomen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:52

Oh nou dat klinkt als perfect voor hier. Ik ben een ster in planten verzuipen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 00:06

Gisteren heb ik 7 uur moeten wachten op de internet monteur (die het niet heeft kunnen fixen) dus toen ben ik eindelijk maar gaan enten, zat er al weken tegenaan te hikken. Maar ik hoop dat het weer (deels) gaat lukken!

Grotendeels enthout dat ik van Dorine92 heb :) Peer, perzik, abrikoos, pruim, nashipeer.

Nu nog de appels (eigen enthout) en dan ben ik klaar dit jaar. Dan heb ik alleen nog peren onderstammen over ipv van alles en nog wat, plus de onderstammen die afgelopen jaar niet gelukt zijn met enten maar wel nog leven.

Zit nu op 30-35 geënt en met de appels erbij kom ik denk ik rond de 50-60 uit dit jaar. Rustig jaar in vergelijking met de afgelopen 2-3 jaar :+ Toen had ik er 130 en ongeveer 150 gedaan.

Benieuwd hoeveel er dit jaar slagen.
Voordeel als je veel ent is dat je dan sowieso wel wat over houdt als het goed is.

Van vorig jaar heb ik in ieder geval wat bloed appels,een bloed peer, nashipeer, verschillende appels, abrikoos en zelfs een verdwaalde kers.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 05:43

Welke rassen bloedappels en bloedpeer heb je staan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:02

Goed bezig, Prairy!

Ik roep elk jaar dat ik nu écht in Januari al ga beginnen, maar uiteindelijk loopt dat altijd uit :+

Afgelopen weekend heb ik eindelijk de eerste zaden in de grond gestopt. Wel met een warmtematje er onder, en in de tuinkamer, dus overdag 25 tot 30 graden. Ik heb ook veel oudere zaden, dus ben benieuwd wat er kiemt.

Gisteren hebben ze drie kuub compost afgeleverd om mijn bakken te vullen. Dus dat wordt even doorwerken!