Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:39

Bizar. Kan je nagaan hoe negatief mensen staan tegenover het woord ´vegetarisch´...

Ik durf te wedden dat als dat woord er niet op stond en dan in kleine lettertjes ´alleen niet geldig op vlees ´ bij stond, ze er allemaal gewoon blij mee waren geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:51

Sintara schreef:
Bizar. Kan je nagaan hoe negatief mensen staan tegenover het woord ´vegetarisch´...

Ik durf te wedden dat als dat woord er niet op stond en dan in kleine lettertjes ´alleen niet geldig op vlees ´ bij stond, ze er allemaal gewoon blij mee waren geweest.

Dat denk ik ook ja!

Ik ga hem zo maar eens verzilveren :D

Sonja_vR

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:06

Ik kreeg hem niet geactiveerd
Dus moet er nog even achteraan bellen

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:22

Wij hebben ons enerzijds stuk gelachen en anderzijds enorm geërgerd aan mensen die kennelijk dusdanig verwend zijn dat ze iets wat gratis is (want ja, verplicht is een loterij het je niet, om je iets te sturen) weggooien én dat ook nog even komen spuien op het internet. Heel bijzonder.

We hebben trouwens heerlijk gegeten in Antwerpen; eenmaal bij een Afghaans eetcafé, eenmaal bij de Libanees. Erg jummie :9

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:23

Ik snap al die reacties ook niet... alsof die mensen nooit groente eten...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:10

Veganistisch eten is helemaal niet lekker hoor... :n

Groetjes uit Budapest bij Las Vegans... op een soort streetfood plein!Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:21

Dat ziet er inderdaad heel vies uit :D :D

Ik had net er wel een beetje de balen van, die verschrikkelijke NLP-bon. Want alle vegaproducten die ik wilde waren natuurlijk uitverkocht :') Viel me trouwens erg mee hoeveel je er mee kunt halen! Ik dacht mijn bon ruim op te hebben maar had zelfs nog 6 euro over :wow:

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:30

mar_fay schreef:
Wij hebben ons enerzijds stuk gelachen en anderzijds enorm geërgerd aan mensen die kennelijk dusdanig verwend zijn dat ze iets wat gratis is (want ja, verplicht is een loterij het je niet, om je iets te sturen) weggooien én dat ook nog even komen spuien op het internet. Heel bijzonder.

Ja he! Die mensen moet je niet vertellen dat groenten ook vegetarisch zijn hoor, dan worden ze al helemaal boos :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:07

Als je een gratis reisje naar Spanje krijgt ga je toch ook niet over de rooie omdat je liever naar Italië had gewild :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 16:15

Dat zijn nu echt de mensen bij wie je een gerecht wil maken met vega gehakt/hamburger/whatever, en dan eerst vragen of het lekker was, om ze daarna keihard uit te lachen zodra je vertelt dat ze vegetarisch hebben gegeten :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:33

8nnemiek schreef:
Dat zijn nu echt de mensen bij wie je een gerecht wil maken met vega gehakt/hamburger/whatever, en dan eerst vragen of het lekker was, om ze daarna keihard uit te lachen zodra je vertelt dat ze vegetarisch hebben gegeten :')

En dan vinden ze het achteraf toch niet lekker _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 16:39

Mijn vader bleef in eerste instantie volhouden dat er toch zeker wel écht vlees in zat, toen ik hem een pot chili sin carne had voorgeschoteld }>

Inmiddels staan er altijd een paar potten op voorraad, want die was toch lekkerder dan de potten cón carne :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:28

Nog steeds eten we 95% vegetarisch cq veganistisch en we koken er lustig op los. Alleen als we uit eten gaan eet ik vlees of vis en dan laat ik het me ook goed smaken :o

Vandaag ga ik voor het eerst pompoen soep maken vanuit het volgende recept. De pompoen is 6 kg, en past net met alles in de oven (ik heb een bredere oven als normaal (6 pits gasfornuis). :

Pompoensoep met geroosterde knoflook recept komt van smulweb af. Omdatik pompoen wat flauw van smaak vindt heb k voor deze pittigere soep gekozen. Tevens deze keuze omdat ik alle ingrediënten hetzij in huis hetzij in de tuin heb staan. Foto heb ik zonet gemaakt voordat alles in de oven werd gezet.

Afbeelding

Pompoensoep met geroosterde knoflook Dit is een heerlijke soep. De pikante tomatensalsa geeft deze zoete pompoensoep wat textuur.
INGREDIENTEN

INGREDIENTEN 2 knoflookbollen, zonder buitenste velletje 5 el. olijfolie 2 takjes tijm 1 pompoen 2 uien, gesnipperde 1 tl. koriander, gemalen 1.2 l. boullion, Kip 3 el. oregano, verse, fijngehakte Peper, zwarte, gemalen Zeezout 4 tomaten 1 paprika, rode, van de zaadjes ontdaan 1 peper, rode, verse, van de zaadjes ontdaan 3 el. olijfolie, extra vergine 1 el. balsamicoazijn
Bereidingswijze

BEREIDING 1. Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg de knoflookbollen op een stuk aluminiumfolie en giet de helft van de olijfolie erover. Voeg de tijm toe en vouw de folie om de bollen. Leg het pakketje met de pompoen op een bakplaat en bestrijk de pompoen met 1 eetlepel olijfolie. Voeg de tomaten, paprika en rode peper voor de salsa toe. 2. Rooster de groenten 25 minuten en neem de tomaten, paprika en rode peper uit de oven. Verlaag de temperatuur to 190 graden en rooster pompoen en knoflook nog 20-25 minuten tot de knoflook zacht is geworden. 3. Verhit de rest van de olie in een grote, zware koekenpan en fruit de uien met de koriander ca. 10 minuten of tot ze zacht zijn geworden. 4. Verwijder het vel van de paprika en rode peper en pureer ze met de tomaten en 2 eetlepels olijfolie in een keukenmachine of blender. Roer de azijn erdoor en breng de salsa op smaak. Voeg desgewenst nog wat olie toe. 5. Knijp de teentjes geroosterde knoflook uit de velletjes en voeg ze toe aan de uien. Schep het vrchtvlees van de pompoen uit de schil en doe het in de pan. Voeg de bouillon, een halve theelepel zout en flink wat peper toe. Breng de soep aan de kook en laat 10 minuten zacht koken. 6. Voeg de helft van de oregano toe en laat de soep iets afkoelen. Pureer de soep, zonodig in porties, in een keukenmachine of blender tot een romige soep. U kunt de soep ook door een fijne zeef drukken. 7. Verwarm de soep weer in een schone pan, maar laat hem niet meer koken. Breng de soep eventueel nog op smaak met peper en zout. Schep de soep in voorverwarmde soepkommen. Voeg wat tomatensalsa toe en strooi de rest van de oregano erover. Serveer meteen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-11-19 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:31

So wat een pompoen, klinkt goed :j
De pompoen-pastinaak soep beviel hier ook erg goed als variatie moet ik zeggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 16:18

8nnemiek schreef:
Mijn vader bleef in eerste instantie volhouden dat er toch zeker wel écht vlees in zat, toen ik hem een pot chili sin carne had voorgeschoteld }>

Inmiddels staan er altijd een paar potten op voorraad, want die was toch lekkerder dan de potten cón carne :')

Staat je recept voor chili hier al ergens? Ik vind het zelf wel handig om dat soort gerechten te maken. Dan heb ik direct voor 2 dagen eten. :9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:09

De kipbouillon is natuurlijk veranderd in een bio groente bouillon. Zag het net pas.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:38

Ik vind de Chili van Bosh goddelijk. Maak ook gelijk 8 porties.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 21:21

Jessix schreef:
8nnemiek schreef:

Staat je recept voor chili hier al ergens? Ik vind het zelf wel handig om dat soort gerechten te maken. Dan heb ik direct voor 2 dagen eten. :9

De chili hierboven kwam uit blik :+
Bij de duitse Aldi hebben ze blikken chili con carne en chili sin carne. Ik vind ze zelf niet geweldig lekker, maar mijn vader vind ze heerlijk.

Mijn eigen chili recept kan ik wel even opzoeken :j
Die maak ik met sojabrokken en veel groente :9

Edit:
Citaat:
Ingrediënten

2 kopjes sojabrokken
3 el sojasaus
1,5 kopje bouillon
1 kopje rijst
1 ui
2 tenen knoflook
1,5 rode peper
1 tl chilipoeder
1 tl paprikapoeder
0,5 tl komijnzaad
1 el droge basilicum
1 el suiker
400 gr gezeefde tomaat
2 el edelgist (kaas kan ook)
1 kopje erwtjes en worteltjes

Bereiding

Laat de sojabrokken 10 minuten weken in de sojasaus en de bouillon. Indien nodig kun je extra bouillon toevoegen.
Kook de rijst volgens de instructies op de verpakking
Schep de sojabrokken uit de bouillon in een pan met wat olie. Bak ze rondom bruin op middelhoog vuur. Bewaar de bouillon
Voeg de gesnipperde ui, fijngesneden knoflook en gesneden rode peper (met of zonder pitjes, hoe meer pitjes hoe heter) toe aan de sojabrokken en bak kort mee
Voeg nu de droge kruiden toe en bak deze ook kort mee
Zodra de ui gefruit is voeg je de tomatenpurree toe samen met de suiker, en indien de saus te dik is voeg je een deel van de bouillon toe.
Breng aan de kook en laat op laag vuur even doorkoken.
Voeg daarna de erwtjes en worteltjes toe en laat ze even meewarmen terwijl je roert. Het vuur kun je nu uit zetten.
Als laatste roer je de edelgist door de saus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:30

De pompoensoep met Salsa was zo vreselijk lekker dat dit een gerecht gaat worden in ons Kerstmenu met onze Engelse vrienden.
Het is er lekker en speciaal genoeg voor.
Een grote pot heb ik op voorraad gezet hiervoor.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:55

Alles met pompoen klinkt lekker haha, ik ben zo dol op pompoen!

Ik wil jullie trouwens nog iets vertellen! Op 15 maart 2019 postte ik deze post:

liespower94 schreef:
Ik wil ook nog iets aan jullie vragen.
Ik heb altijd al heel veel liefde voor goed en gezond eten gehad en ik zou er eigenlijk wel iets mee willen doen.
Maar ik vind het zo lastig wat. Ik zou bijvoorbeeld wel lekker eten willen maken voor anderen.
Als baan zegmaar maar waar begin je? Ik vind het wel belangrijk dat het eten wat ik serveer, dat ik daar dan ook achter sta zegmaar. Waardoor alle restaurants hier in het buurt al afvallen :+

Soms denk ik, ik pak mijn spullen en vertrek en ga lekker ergens anders beginnen.
Maar ja, ik studeer hier op de universiteit.
Ik denk dat het toch meer iets is om van te dromen dan daadwerkelijk uit te voeren. Maar toch...

Ik weet niet of er meer zijn die deze droom wel eens hebben.
Overigens studeer ik technische wiskunde aan de uni dus dat is totaal iets anders :+

Toen kreeg ik een goede suggestie van iemand!
Namelijk; waarom kook je niet eten en kunnen mensen dit afhalen?
Intussen kan ik jullie vertellen dat ik gestart ben om dit bedrijf ook echt op te zetten.
Ik ben met iemand anders in gesprek over hoe zij het doet (zij doet het in het zuiden van het land maar dan voor omnivoren :) ) en ik ben druk bezig met mijn bedrijfsplan (zusje studeert bedrijfskunde; keihandig :+ ) en al druk aan het sparren over mijn naam.

Momenteel ligt mijn hele leven even over hoop dus als alles weer recht is, ik weer een vast plekje heb en alles, dan ga ik mij inschrijven bij het KvK. Maar voor nu alles goed uitdenken! :D (en alvast een beetje van de voorpret genieten!)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:57

Wouw wat gaaf liespower. Waar ga je starten en tzt je website plaatsen? Ik ben wel nieuwsgierig.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:36

Veel recepten hier. leuk! Een vraagje: Ik kook komend weekend voor twee vegetarische vriendinnen. Kan natuurlijk een vleesvervanger in de pan gooien, maar dat vind ik zo inspiratieloos. Ik wil ze graag verrassen, maar heb met kleine kindjes niet veel tijd in de keuken. Wat is nu echt een lekker vegetarisch wokgerecht dat ook geschikt is voor kleine kindjes, dus niet te pittig?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:39

Dank je 8nnemiek!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:25

Mazida schreef:
Veel recepten hier. leuk! Een vraagje: Ik kook komend weekend voor twee vegetarische vriendinnen. Kan natuurlijk een vleesvervanger in de pan gooien, maar dat vind ik zo inspiratieloos. Ik wil ze graag verrassen, maar heb met kleine kindjes niet veel tijd in de keuken. Wat is nu echt een lekker vegetarisch wokgerecht dat ook geschikt is voor kleine kindjes, dus niet te pittig?

Je kan gewoon wokken met vegetarische kip dat vind ik erg lekker en toegankelijk?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:18

Je kan ook gewoon groenten wokken met noodles en dan achteraf was gebrande cashewnoten er bij doen

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ashewnoten

Zoiets dus kan ook makkelijk zonder het pepertje om nog minder scherp te maken is gelukkig al niet zo scherp. En dus de cashewnoten apart als dat een probleem kan zijn voor iemand.

Als je het iets "chiquer" wil maken zou je bijvoorbeeld bimi kunnen gebruiken en andere paddenstoelen (kastanje champignons, shiitake etc).