de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Ik doe elk jaar maar 5cm nieuwe compost, dat is echt genoeg. Inmiddels zijn dat bedden van 20cm hoog. Een nieuw bed krijgt wel 15cm, maar meer is niet perse beter.

Eerder in dit topic heb ik mijn bed indeling gedeeld, waarbij ik rekening heb gehouden met goede buren, voedingsbehoefte en vruchtwisseling. En ik heb ook gewoon AI als inspiratiebron gebruikt.

Edit: laat maar, schema is niet te lezen op foto. Als je wilt, maak ik een nieuwe, scherpe foto.

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Wauw een halve meter compost is echt heel erg veel.

Mijn bedden zijn 1.20 x 4 meter, ik zou ze nu liever maximaal 2.50 lang maken.

Ik werk met de schijnbare chaos methode van Yggdrasil in België, zijn hebben een aantal boeken geschreven die makkelijk te lezen en uit te voeren zijn.

Mijn bedden zijn dus alleen compost als toplaag. Onderin heb ik een karton, blad en een laag schapenwol gedaan, daarop maximaal 15cm compost, eerder 10. Dat is echt genoeg. Mijn planten doen het wel heel erg goed. Als ik er aan denk dan voeg ik voor het nieuwe jaar wat compost toe maar mulchen is belangrijker.

1 bed heeft dubbele hoogte, qua erin werken vind ik dat wel een stuk fijner. Nodig is het niet.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:29

Kaka schreef:
Ik doe elk jaar maar 5cm nieuwe compost, dat is echt genoeg. Inmiddels zijn dat bedden van 20cm hoog. Een nieuw bed krijgt wel 15cm, maar meer is niet perse beter.

Eerder in dit topic heb ik mijn bed indeling gedeeld, waarbij ik rekening heb gehouden met goede buren, voedingsbehoefte en vruchtwisseling. En ik heb ook gewoon AI als inspiratiebron gebruikt.

Edit: laat maar, schema is niet te lezen op foto. Als je wilt, maak ik een nieuwe, scherpe foto.

Ja graag! Ben heel benieuwd hoe je ze hebt ingedeeld

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

De rechterkolom is voor dit jaar. Elk bed is 1 a 1,5m breed en 5m lang.

13 en 14 zijn binnen in de kas en voor de zoete aardappels heb ik een losse koude kas.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:31

De meeste planten en zeker eenjarige planten wortelen maximaal 40cm diep. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar het meeste zit in die laag. Dus in dit geval groeit dan alles in de compost.

Bonen zou ik er in ieder geval niet in proberen te kweken. Die gaan daar niet blij van worden.

Je tomaten dus waarschijnlijk wel. Zorg er wel voor dat je die stevigheid geeft in deze losse grond en ze goed van de grond houd. Die ziekte aan het eind van het jaar is Phytophthora. In ons klimaat helaas onvermijdelijk. Zeker als je volledig buiten teelt. Het is een schimmel die altijd aanwezig is. Je hoeft dus niet perse van plek te wisselen. In de compost kan het wel goed zijn dat er bijvoorbeeld een gebrek aan calcium gaat zijn. Bij tomaten kan dit tot uiting komen in neusrot.

De compost is dus eigenlijk niet geschikt om op te hogen. Omdat het (vrijwel) alleen maar organisch materiaal is zal het uiteindelijk allemaal vergaan en blijft er qua hoogte nagenoeg niets over.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:46

Ja eigenlijk heb je een top bodem voor permacultuur/vaste planten, niet voor eenjarigen. Rabarber enz vindt dit geweldig. En Nine Star perennial broccoli

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:58

Bieten gaan niet lukken ook.