De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:03

Probleem met hooi ia dat er vaak nog best wat zaad in zitn dus dan overgroeit de boel nog wel eens met gras.
Maar het schijnt ook te kunnen.
Ik ga in ieder geval een paar balen stro proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:11

Nee heb je en ja kan je krijgen , dan is het een uitdaging een baal hooi . Zal aan de google voor meer handige tips en tricks

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:50

ik zag wat koffiefilters met zaadjes voorbij komen. Hoe werkt dat?
zaadjes erin, natmaken en op een warme plek leggen? En dan planten wanneer er worteltjes aan komen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:39

Klopt :j
Zaden in een vochtige filter, in een plastic zakje (zodat het niet direct weer droogt) en dan op een warme plek zoals op het aquarium, koelkast of bij een radiator in de buurt. Niet té warm, rond de 26 tot 30 graden is het meest ideaal. Oh, en zet de zakjes rechtop, zodat de wortels netjes omlaag groeien en de blaadjes omhoog. Is ook makkelijker met loshalen later. Zodra ze gekiemd zijn kun je ze poten. Ik wacht altijd totdat de blaadjes er ook uit zijn.
Ik ben nu toevallig bezig met uitplanten.
Afbeelding
Na twee dagen waren de meeste koolplanten al gekiemd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:46

Best gaaf systeem ook erg handig :j

Ga binnenkort uitvogelen hoe ik mest vervoeren kan , op werk bij de koeien ligt genoeg :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:44

Gewoon in een plastic zak? Of in een frietsaus emmer van de frituur bv, die kun je afsluiten..

Pfff, ik heb vandaag heel wat liters zaaigrond gemaakt en meer dan 150 potjes geperst.. ik ben kapot :=
Maar nu is t nog maar een kwestie van water geven en straks een grote pot er omheen :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:39

Denk dat ik voerton van konijnen ga plunderen , idd zak erin en deze kan je dubbel afsluiten . Even de boer lief aankijken doet ie niet moeilijk over (mag ook balen hooi zo.meenemen ), mest staat tot aan de roosters in de ligboxenstal :+ . Maar heb liever mest bij de kalveren weg , wat dikker omdat ze op stro staan.

Wat een klus , maar dan heb je dat weer gehad :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:00

Is koeienmest beter voor je grond dan paardenmest? :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:01

Koeienmest heb ik voor handen , paardenmest niet :P . konijnenmest ligt ook over mijn tuin

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:10

Ligt eraan waarvoor, jenny. Elke mestsoort heeft weer een andere samenstelling van mineralen. Zo bevat kippenmest vrij veel stikstof dacht ik, wat goed is voor bladgroente maar niet te veel bij de vruchtgroente en kolen moet omdat ze dan juist te veel blad maken.. Volgens mij zijn rundermest en paardenmest redelijk goed in verhouding en kun je bij vrij veel soorten groente gebruiken met eventueel iets aanvullends.
Ik ben zelf de houtas uit de kachel aan het sparen, daar zit veel kali in wat goed is voor knolgewassen als aardappelen.

Enige nadeel aan koemest (en andere mest uit de intensieve veeteelt) is dat de dieren vaak geen geweldig goede voeding krijgen, tekorten hebben, vaak zelfs genetisch gemanipuleerde soja gevoerd krijgen en daarom gebruik ik het dus ook niet meer in mijn biologische moestuin. Van mijn eigen paarden en kippen weet ik dat ze goed biologisch voer krijgen zonder GMO's en dat ze geen tekorten meer hebben en ik denk dat de mest dan ook van betere kwaliteit is.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:26

Koeienmest wordt ook boven paardenmest aangeraden omdat paardenmest vaak nog veel onkruidzaden bevat!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:28

Dat is een voordeel inderdaad, maar dat ligt er wel aan wat een paard te eten krijgt. Als je brok voert, en hooi, dan zit daar weinig tot geen zaad in, maar in muesli of heel kruidrijke, volle weides bv weer wel.
Paardenmest schijnt wel net iets voedingsrijker te zijn las ik gisteren.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:55

Ook graszaden schijnen nog goed de mest door te komen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:56

Klopt, maar doordat hooi altijd eerst wordt gedroogd en meerdere keren geschud voordat het wordt geperst vallen de meeste rijpe zaden eruit schijnbaar.
Ze zeggen ook wel dat zaden hun werking verliezen door het composteren, maar dan moet de composthoop wel echt goed werken en goed warm worden.

Zijn er al meer mensen druk bezig met inkopen en zaaien en tuinieren? Het is zo rustig in het topic voor de tijd van het jaar!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:39

Ja moeten eigenlijk nu wel beginnen he?
maar veel moet dan onder glas en dat heb ik niet........ :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:44

Ik doenalleen de pepers, paprikas en tomaten nu al. De rest pas als ze buiten de grond in kunnen

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:48

ik ga volgende week als ik weer beter ben even mini paprika en cherry tomaat halen en misschien pepers

oh en een zak grond is ook wel zo handig haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:54

Hier inderdaad ook alle tomaten, peper en paprika gezaaid, en daarnaast de prei en ui omdat die zo langzaam groeit (die strooi ik gewoon in een bakje met grond, afdekken met zand en vorig jaar waren ze in april/mei niet veel groter dan een tandenstoker := ) en wat bloemkolen/broccoli omdat die zo vroeg in het jaar nog geen last hebben van rupsen en in de zomer wel :Y)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:05

Maar je hebt alles dan binnen in een kasje? Of hoe moet ik me dat voorstellen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:13

Vorig jaar had ik het de eerste paar maanden allemaal binnen voor de raam staan en vanaf begin april in de tunnelkas (evt met warmtematjes eronder) en dit jaar hebben we een tuinkamer aan het huis gebouwd waar het vorstvrij blijft en daar staan ze nu :) Rond april kunnen de kolen en prei en ui enzo afgehard worden en naar buiten en de tomaten enzo vanaf half mei.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:40

Ik heb me voorgenomen om dit weekend alles binnen te gaan voorzaaien. Alle zaden die ik over hebt, zal ik hier vermelden. Misschien kunnen jullie ze nog gebruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:00

Ik moet ook nog steeds eens kijken welke zaden ik over heb. Ik wil ook wel wat ruilen met mensen.
Ik heb sowieso genoeg bergerac aardappelen voor de liefhebbers. Is een heel leuk en lekker paars ras, vergelijkbaar met de vitelotte noir maar dan een betere opbrengst en een gladdere schil.
En aardperen heb ik ook heel veel..

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:08

Ik ga morgen ook alvast wat voorzaaien al denk ik dat dat alleen de tomaten zullen zijn. Vorig jaar had ik onwijs veel voorgezaaid maar dat ging in de volle grond merendeels dood. Terwijl de zaden in de volle grond het perfect deden dus dit jaar ga ik maar gelijk veel buiten doen. Heb mijn bestelling van zaden en zo al binnen en had al een schoenendoos vol staan met vanalles dus dat ga ik ook maar weer eens Door spitten.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:06

Al veel bedrijvigheid lees ik al! Ik heb nog niks gezaaid, dit weekend maar wat gaan doen is het idee... Nu eerst even mijn gisteren gekochte IKEA kasje in elkaar gaan zetten :)

Staat een stuk mooier op de vensterbank dan een plastic kasje én mijn katten kunnen niet bij de plantjes :)

Plastic kasje gaat boven wel weer dienst doen, nog even kijken wat ik daar vast voorzaai... Ik denk aan tomaten, die kunnen dan boven wat kouder staan om slungels te voorkomen, maar ik ben nooit zo goed in tomaten voorzaaien... Meteen buiten ging beter, nadeel is alleen dat het héél lang duurt voor ik eindelijk tomaten heb...

Misschien de dahlia's ook vast voortrekken, bloeien ze lekker vroeg...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:13

Hmmm, beetje jammer... Kasje van IKEA, Socker, zou opengezet kunnen worden met een pinnetje en er zouden kettingen aanzitten om ook de deurtjes open te kunnen zetten...

Afbeelding

Zie plaatje, maar geen kettingen, geen oogjes en geen pinnetje... Kan mijn kasje dus niet gebruikt worden zoals ik in gedachten had... Oude versie? Er staat niks speciaals op de doos ofzo en hij lag onder het voorbeeldkasje zoals ik in gedachten had.

Iemand die dit kasje ook heeft? Met of zonder accessoires?