de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 10:01

Je hoeft helemaal niks uit een hoes te halen...?

Je verplaatst gewoon het hele blad met bvb. tomaten / komkommers / courgettes. Of met erwten / bonen.
Afhankelijk van hoeveel zaden je per soort hebt, deel je de bladen in zodat ze fijn overeenkomen :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 10:12

Ik wil ze juist niet per soort maar per maand indelen, en dan makkelijk naar een volgende maand verplaatsen voor opvolgende zaaiingen. Dan moeten ze dus uit de hoes van maart naar april. Net een andere manier dus :)

Dorine92

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Ik ga vol aan de citrussen *\o/* er komt binnenkort een bestelling uit Frankrijk met mandarijn/sinaasappel/citroenachtigen wat dus buiten zonder kas zich moet gaan redden. Ben super benieuwd wat het gaat opleveren maar als je niets probeert, weet je het nooit.
Er staan inmiddels ook 3 loquats in de grond en wat feijoa struiken en 2 granaatappels. Er moeten nog 1 loquat, 2 feijoas en 2 granaatappels bij. Dit om kansen op succes te vergroten als in "als de ene het niet doet, dan misschien de ander" en natuurlijk ook kruisbestuiving wat de kans op vruchtzetting, vruchtbehoud en vruchtkwaliteit verbetert.
Heb inmiddels overal pijn van het werken in de tuin 8)7 maar de bedoeling is wel om het op een gegeven moment weer op een relaxter niveau te gaan aanpakken. Dat is natuurlijk het hele idee van permacultuur, eens alles in geïnstalleerd moet je er weinig werk van hebben. Slechts snoeien en oogsten is het idee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Ik verplaats dan dus gewoon het hele blad met soortgelijke zaden in 1 keer naar het tabblad april :=
De zakjes gaan er bij mij alleen uit om te zaaien. Maar het is maar een tip, zoveel mensen - zoveel wensen :j

Leuk, citrussen! Je bent echt super lekker inspirerend bezig Dorine *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Citrussen? Ik dacht dat jij voor makkelijk ging _O-

Ik ga vandaag eindelijk voorzaaien. En vanavond heb ik een zadenruilavond georganiseerd, vorig jaar waren we met zijn 3en, dit jaar met 6 :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:40

Prairy schreef:
Citrussen? Ik dacht dat jij voor makkelijk ging _O-

Klopt, ik was ook niet van plan ze te gaan pamperen. Winterharde onderstam. Poncirus ben ik tot nu toe niet tevreden over dus ik heb nu boompjes besteld die op FA5 staan, die is iets minder winterhard, maar tegen de tijd dat dat verschil gaat tellen, zit je al over de winterhardheid van de soort, dus het verschil in winterhardheid zou in dat opzicht niet relevant moeten zijn. Wel zorgt FA5 voor een productievere boom, komt hij ook eerder in productie, heeft wat meer groeikracht en zouden de vruchten zoeter en lekkerder zijn als de soort op FA5 staat. Ik ga absoluut niet trutten. Ze krijgen het beste plekje, dat wel, en ze krijgen zowaar (in ieder geval in het begin) speciale citrusvoeding, wat al tegen mijn principes van niet bemesten gaat, maar verder zoeken ze het maar uit. Als ze niet willen, dan niet. Zo hard vriest het hier niet dus wie weet.
Ik volg oa D-K Citrusdreams (als ik het goed schrijf) op facebook en die zet ook van alles in de volle grond en heeft oogst, en bij hem is het dit jaar al -10 geweest. Bij mij niet kouder dan -2/-3. Dus ik ben voor nu optimistisch van mijn geloof afgestapt dat het niet kan. Nu mogen de boompjes het gaan bewijzen. Ze gaan dus niet naar binnen in de winter

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Dorine92 schreef:
Ik ga vol aan de citrussen *\o/* er komt binnenkort een bestelling uit Frankrijk met mandarijn/sinaasappel/citroenachtigen wat dus buiten zonder kas zich moet gaan redden. Ben super benieuwd wat het gaat opleveren maar als je niets probeert, weet je het nooit.
Er staan inmiddels ook 3 loquats in de grond en wat feijoa struiken en 2 granaatappels. Er moeten nog 1 loquat, 2 feijoas en 2 granaatappels bij. Dit om kansen op succes te vergroten als in "als de ene het niet doet, dan misschien de ander" en natuurlijk ook kruisbestuiving wat de kans op vruchtzetting, vruchtbehoud en vruchtkwaliteit verbetert.
Heb inmiddels overal pijn van het werken in de tuin 8)7 maar de bedoeling is wel om het op een gegeven moment weer op een relaxter niveau te gaan aanpakken. Dat is natuurlijk het hele idee van permacultuur, eens alles in geïnstalleerd moet je er weinig werk van hebben. Slechts snoeien en oogsten is het idee

Ik heb een meyer citroen in pot. Hij overwintert binnen met gloeilamp. Elk jaar heeft hij al citroenen opgeleverd. Dit jaar heeft hij het zwaar omdat ik hem van de zomer verwaarloosd had. Miereninvasie en een schildluizen deken heeft hij overleefd. Hopelijk over een jaar weer eigen citroenen...
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:03

Trouwens nog tips in behandelen luizen wat ook veilig is voor katten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:03

Marcella,
Gewone bladluis sprayen met afwasmiddel in water. Eventueel beetje spiritus erbij.

Zoiets als schildluis, sprayen met neemolie. Kan wel een beetje bijzonder ruiken.
10-15 ml neemolie, kneepje afwasmiddel (als emulgator) en met warm water aanvullen tot 1 liter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Dat durf ik dus vanwege de katten niet die komen ook op het balkon.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Cabelona schreef:
Dorine92 schreef:

Ik heb een meyer citroen in pot. Hij overwintert binnen met gloeilamp. Elk jaar heeft hij al citroenen opgeleverd. Dit jaar heeft hij het zwaar omdat ik hem van de zomer verwaarloosd had. Miereninvasie en een schildluizen deken heeft hij overleefd. Hopelijk over een jaar weer eigen citroenen...
[ Afbeelding ]

Kunnen die niet buiten blijven dan? Want dan heb je die plagen niet

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Ik ga het zien met mijn boompje die gaat van het najaar balkon op. En echt geen zin om in huis te zetten. En geen plek voor ook.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Marcella schreef:
Ik ga het zien met mijn boompje die gaat van het najaar balkon op. En echt geen zin om in huis te zetten. En geen plek voor ook.

Welke heb je dan op welke onderstam?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

Marcella schreef:
Dat durf ik dus vanwege de katten niet die komen ook op het balkon.

Ik denk graag met je mee, maar met deze reactie kan ik niets.
Met welke van de 3 door mij genoemde ingrediënten heb je een probleem en waarom?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:34

Behandelen met zeepsop en dan een vogelnet om de planten heen zodat de katten niet aan de blaadjes kunnen eten of likken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Dorine92 schreef:
Marcella schreef:

Oh zou het echt niet weten komt bij de Intratuin vandaan was toen afgeprijsd vol met citroenen.

Vogelnet weten ze dat mee buig. Katten snoepen soms van de planten. Alleen de veilige planten staan binnen bereik.

Heb er al gaas omheen zitten. Dan zou ik daarom heen nog plastic moeten doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:57

Knoflook poeder oplossen in water?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Prairy schreef:
Knoflook poeder oplossen in water?

Knoflook is echt heel erg giftig voor katten.
Als dit tenminste bedoeld is als antwoord op de vraag van Marcella m.b.t. luizen en katten.

Marcella, er vanuit gaande dat je de planten eerst laat drogen, en eventueel het beetje afwas nog vervangt door groene zeep, zijn mijn opties veilig. De spiritus is niet noodzakelijk, groene zeep met water doet het ook (maar vind ik minder effectief).
De enige andere optie is elke plant minitieus schoonmaken met een harde waterstraal. Of ze in de container gooien en nieuwe kopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

Afwasmiddel is ook giftig.

Enige wat ik zou kunnen doen is na het spuiten helemaal dicht maken met plastic om het gaas heen.

Heb er al gaas panelen omheen gevouwen. Gezien mijn sibeer de grond uit de bakken spitte. |o

Heb iedere keer luis in de tijm en die wordt er niet blij van. En dat is ook snoepplant voor de katten.

Moet even kijken. Misschien ook mijn laagstam perzik meenemen.
Blijf weinig ruimte over voor de katten. Geloof ik. :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:40

Marcella schreef:
Dorine92 schreef:

Oh zou het echt niet weten komt bij de Intratuin vandaan was toen afgeprijsd vol met citroenen.

Dan gaat ie het niet overleven buiten. Die staan niet op een geschikte onderstam om jaarrond buiten te houden en het ras zelf is ook niet winterhard