De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:48

Ik heb er ook echt even tijd voor moeten maken, maar heb inmiddels 30 leon millot stekken (wijndruif) en 12 regent tafeldruif stekjes. Nu maar hopen dat ze aan gaan!

En vandaag maar eens wat gaan voorzaaien!

Carnaval doe ik ook niet aan, maar ik heb wel een hoop carnavalsmuziek op de achtergrond.. Hier in het dorp wordt het flink gevierd.. Ik vind er niks aan :+

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:29

Zo, ik heb afgelopen week heel veel uitgesorteerd en gepland, en ben nu bezig met koffiefilters vullen :D
Ik had nog behoorlijk veel zaden, zeker een stuk of 100 soorten, dus ik hoefde weinig bij te bestellen. Wel wat voorjaarsknoflook, plantuitjes, aardappels en boontjes besteld. Oh, en taugé :D

Ik heb waarschijnlijk nog vrij veel zaden die dit jaar op moeten, dus ik zal deze week eens een lijstje online zetten voor als er mensen willen ruilen :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:47

Ik heb vandaag nog even wat zaad uit 3 afrikaantjes gehaald. Die lagen nog buiten en in middels begon er al wat zaad uit te komen.
Dat zaad ligt nu mooi te drogen voor de kachel zodat we dat binnenkort kunnen zaaien tegen luis, en het is lekker voor de bijen ;)

Verder eigenlijk nog nergens mee bezig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:52

Afrikaantjes werken ook best goed tegen mieren wij hebben dit jaar veel minder last daarvan gehad dan voorgaande jaren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:34

Afrikaantjes wil ik ook eens proberen dit jaar :j
Ook goudsbloem zou goed helpen, en lavendel..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:50

Goudsbloem en lavendel staan hier ook in de tuin. :j

Alleen de goudsbloemen pluk ik ook regelmatig en droog ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:18

Ik heb vorig jaar goudsbloemen in de paardenwei gezaaid, maar dat werd niet veel soeps.. Dit jaar maar eens een tweede poging..

Heb wel inmiddels mijn koffiefilters gevuld.. Beetje te veel misschien :=
Afbeelding
Nu nog de prei en zaai-ui direct in een kweekbakje voorzaaien, en dan is het wachten totdat de eerste zaden kiemen. Zal vast snel gaan, ik leg mijn gripzakjes altijd op het aquarium. Ideaal!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:29

Dat valt nog mee, heb inmiddels een ijsbak vol zaad van de afrikaantjes :+

Verder net nog wat zaad uit de winkel mee genomen. Wat mais (voor bij de papegaaien), meloen, bonen en bieten geloof ik.

Niet zo heel veel, hebben ook nog wat zaad van vorig jaar liggen, maar dit jaar zal er ook weer niet zo veel van de groentetuin terecht komen ben ik bang. Deze zomer komt er gezinsuitbreiding dus dat zal ook de nodige aandacht vragen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:40

Een ijsbak vol afrikaantjes-zaad voor de moestuin waar niks van komt? :+
Ach, afrikaantjes kun je ook eten :D
Dat wordt heel veel vrolijk gekleurde salade :))

In elk gripzakje zitten ook nog eens tig zaadjes, dus dat zijn al honderden plantjes! Ik hoop dat ik er plek voor heb, haha! En als ik echt te veel heb zet ik ze gewoon op marktplaats.
En nu om de paar weken een nieuwe lading sla enzo, en de rest gaat gewoon rechtstreeks de grond in zodra ik de tuin leeg heb.. Het onkruid staat je tot aan de enkels nu :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:45

De afrikaantjes zullen ook wel hier en daar verspreid neergezet worden in de tuin en misschien nog in de wei en langs de weg :+ dan is het dit jaar voornamelijk voor de bijen :+

In de groentetuin zullen vooral simpele dingen komen die niet te veel aandacht vragen :Y)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:35

palousa_boy schreef:
Deze zomer komt er gezinsuitbreiding dus dat zal ook de nodige aandacht vragen ;)

Gezinsuitbreiding in de vorm van een klein mensje?! Of op andere wijze?
Dacht ik vraag het maar even voor het geval ik overga tot overdadige felicitaties en het een cryptologische omschrijving is van wat anders... :+

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:39

palousa_boy schreef:
Dat valt nog mee, heb inmiddels een ijsbak vol zaad van de afrikaantjes :+

Verder net nog wat zaad uit de winkel mee genomen. Wat mais (voor bij de papegaaien), meloen, bonen en bieten geloof ik.

Niet zo heel veel, hebben ook nog wat zaad van vorig jaar liggen, maar dit jaar zal er ook weer niet zo veel van de groentetuin terecht komen ben ik bang. Deze zomer komt er gezinsuitbreiding dus dat zal ook de nodige aandacht vragen ;)

hier ook gezinsuitbreiding maar dan in mei maar ik hoop toch van alles te kunnen doen nog in de tuin! Ga de baby gewoon meenemen naar buiten, jong geleerd he :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:28

Gefeliciteerd alle twee! :-)

Ik zit dit jaar te twijfelen of ik wel weer in de volle grond wil zaaien... Ondanks dat ik een stadstuintje heb, stikt het hier van de slakken -O- Of misschien wel juist omdat ik een stadstuin heb, in andere tuinen valt misschien niks lekkers te halen :D

Misschien dat ik alleen moestuinbakken op pootjes ga gebruiken. Maar die zijn niet zo diep. Zou dat werken?

Vandaag ga ik ook voor zaaien, leuke voorpret!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:46

Afrikaantjes werken ook goed om de slakken uit de andere planten te houden. Nadeel je afrikaantjes worden helemaal opgegeten. :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:51

Hebben hier mensen ervaring met woelmuizen? Of eerder iets tegen die beesten? Wordt er gek van, ze vreten al mijn bloemen kapot, mijn spruitjes, de boerenkool
Hier ook al de eerste zaadjes voor gezaaid!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:30

Hee! Even een vraagje.

Ik wil graag radijsjes verbouwen. Nu hebben wij geen bloempot oid en wil ik gewoon een stuk grasveld weghalen. Er zijn hier wel heel veel konijnen enzo. Kan dit dan zomaar, of zijn de radijsjes dan al weg eer je ze oogst?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:56

Moestuinbakken op pootjes werkt prima lijkt me! Alleen niet voor elk soort groente, maar de meeste hebben niet veel diepte nodig.

Woelmuizen heb ik hier niet gelukkig.
Ik heb vorig jaar zo'n muizenval gekocht waar je ze levend in kan vangen omdat ik het jaar ervoor een paar muisjes in de tuin had, maar helemaal niet nodig gehad.

Tegen konijnen zou ik gewoon wat gaas zetten. Heb ik zelf ook. Als je alleen radijsjes zaait kun je ook een oude konijnenkooi/kweektunneltje of doorzichtige potjes/halve frisdrankflessen er overheen zetten. Groeien ze wat sneller en dan kunnen er geen dieren aan komen. Bij een echte, grote moestuin is dat natuurlijk wat lastiger :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:49

Gaas kunnen ze doorbijten :P , kan werken maar je heb slimmerds ertussen

Zal morgen even wat tegels eruit gooien , de bloemen komen al op die ik geplant heb :P . Heb een flinke lading konijnenmest die ik eerst over de grond gooi waar ik de tegels weghaal. Dan rustig aan het bewerken , vermoed dat ik dit jaar nog geen groente heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:37

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:12

Ik kan me niet voorstellen dat hooi genoeg water vasthoudt voor de droge weken/maanden. Een laagje hooi over de aarde heen is dan wel weer erg fijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:29

Ik lees er altijd wisselende verhalen over. Maar dan vooral over stro. Denk dat ik zelf eens een baaltje ga proberen dit jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:31

Af en toe overheen plassen :') , baal hooi kom ik makkelijk aan een baal stro word moeilijker :P

Opzich zou ik het wel aandurven , hoog volgend jaar dan de tuintjes op ligt de zooi eronder

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:00

Ik heb wel het boek van strawbale gardening.
Wil ik dit jaar ook mee gaan spelen , zomaar een paar baaltjes om eens te proberen :j

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:54

Hoi allemaal, helaas voor dit jaar weinig moestuin voor mij. De tuin gaat om dus ik moet me echt beheersen om niet alles te gaan zaaien :P

Maarr ik heb een stapel zaadjes die dit jaar op 'moeten' (best before december 2016). Dus mocht er een bokker willen ruilen tegen wat leuke bloemzaadjes of leuke stek voor vaste (klim) planten. Laat maar weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:01

Maar zijn het dan echt stro balen of kan het ook met hooi ? :)