Dat is interessant Malenka!
Ik heb nu de verharding op orde. Dus ik kan nu aan de rest gaan denken.
Ik stuur wel ff een PB.
Dorine92 schreef:Wat is precies het probleem? Of heb je tekort ruime en daardoor keuzestress?
Het handigst is om te beginnen bij de factoren die je niet kunt veranderen. Wat is de ligging, op welke richtingen zijn de muren en schuttingen, is er ook een gedeelte open of wordt de wind gebroken, staan er bomen in de tuin die niet weg mogen, staan er buiten je tuin bomen die schaduw werpen, staan er gebouwen die schaduw werpen, wat is de grondsoort.
Als we dat weten, kunnen we kijken welke planten en bomen daar gelukkig van worden, van welke planten en bomen jij gelukkig wordt, en waar in de tuin ze het best kunnen staan.
Goede vragen Dorine.
Het "probleem" is dat ik mijn oude huis heb laten slopen en een nieuw huis op de kavel heb laten zetten. Die is niet alleen groter, maar ook op een andere plek gekomen (de indeling is nu wel beter vind ik).
Hierdoor staat er nu nog een flinke schuur (ca. 11x4m) op een onhandige plek. Die moet ooit nog weg maar daar heb ik voorlopig geen geld voor. En er liggen 8 zonnepanelen op die nog maar een paar jaar oud zijn.
Dus voordat ik bomen oid ga neerzetten wil ik eerst een tuinplan. Zodat ik het gelijk op de goede plek kan zetten.
Mijn kavel is ruim 1000m2 waarvan ca. 650-700m2 achter het huis ligt. Rondom heg en schutting. Voor (N/NW) en naast (Z) het huis en tuin staan hoge eiken. Beetje naar het ZO is een wal met ook hoge eiken. Verder is het alleen gras (en mos) want ik had hier eerder mijn paard in de wintermaanden staan.
Noord Drenthe, dus arme zandgrond.
Plaatje van Maps. Direct boven de rode speld is de schuur.

Ik heb een poosje in een caravan gewoond. En daarom ligt er riool (paars) en water en elektriciteit (geel) in de grond. Daar kan niet zomaar iets boven gezet worden.
Wat heb ik al verzonnen.
Ik wil achterin een nieuwe schuur met een tuinkamer en terras (rood). De kleine schuur (groen) kan dan ook weg. Ik wil weer een kapschuur voor mijn trailer (blauw). Dit is dus aansluitend op de oprit.
Ik wil een kasje (2x3 of 3x4) en een paar moestuinbakken en aardbeien.
En een paar fruitbomen (appel, peer). Eventueel bessenstruiken. Ik ben niet zo'n besseneter maar voor de vogels.
Ik heb 2 katten en uiteindelijk wil ik de tuin helemaal catproof afgesloten hebben. Met een (of meer) doorgangen voor de egels. Ik wil een klimrek voor de katten want ik heb een ondernemend en actief ras (Noorse boskat).
Enerzijds wil ik een leuke visueel aantrekkelijke tuin. Met borders en doorkijkjes. Inheems met een mediterrane uitstraling.
Maar dat gaat niet samen met dat het vooral onderhoudsarm moet zijn. Ik ben alleen, werk fulltime en rij nog fanatiek paard. Ik wil dus vooral genieten en luieren en niet snoeien en wieden. Een keer met de zitmaaier rondcrossen lukt nog net.