De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:09

Oh het begint zo te kriebelen om een moestuintje te maken :):) Ik moet alleen echt nog even wachten, eerst mijn kluswoning af en dan pas de tuin op orde maken. Dus volgendjaar kan ik zeker weten starten met mijn moestuin.
Hier is van de week na 9 weken de avocado pit uitgekomen. Alweer begonnen met een rood steeltje, was bij de mango ook. Kreeg hier de tip van iemand dat ze het dan koud hebben. Heb hem gelijk ingepakt en in mijn nieuwe vensterbank kas geplaatst. Groeit goed nu en de rode verkleuring gaat er ook bijna af.
Afbeelding

Heeft iemand hier een blauwe bes in de tuin?
En heb je die zelf gezaaid of een struikje ervan gekocht?

Nickolay wat ook lekker is, is venkel. Ook lekker in de thee, soep, salade of gewoon gerecht.
Kamille, voor in de thee. Ik gebruik de kamille thee ook om in me haar te doen als een soort creme spoeling. Ik had erg beschadigd haar, wat snel pluisde. Deed ik er kamille thee in dan werd het heerlijk zacht rook naar kamillie (enig nadeel dat wespen dat ook lekker vinden) en door de zon licht je haar iets op.

Waar kopen jullie je zaden altijd?

xMathilde

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:43

Wow Nassie, super van je avocado! Hoe heb je dat gedaan? Dat lijkt me ook nog wel wat.

Ik heb mijn zaden gewoon bij een tuincentra gehaald. Ik durf ook op de zaterdagmarkt bijv tomatenplanten te kopen en deze te planten in plaats van deze te zaaien. Had ik ook een jaar gedaan maar waren slungels van planten en buiten helemaal niks waard helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:47

Ik koop mijn zaden vooral bij bolster, en vorig jaar een deel bij vreekens. Ik probeer zo veel mogelijk biologisch te kopen.
Vorig najaar heb ik een zadenpakket gewonnen, dat was mazzel :D Waren oudere zaden, dus ik ben benieuwd hoeveel er van uitkomt.
Tomaten zijn inderdaad niet heel makkelijk. Heeft me ook twee jaar gekost voordat ik echt mooie plantjes kreeg. De truc is om ze evht heel koel maar wel zonnig te zetten met genoeg water. Veel licht, veel zon, weinig warmte. Dan krijg je langzaam groeiende, sterke plantjes :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:37

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:38

Ik ga eens bij Vreekens kijken. Dat zit hier in de stad :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:07

Ik heb de pepers en tomaten maar eens in koffiefilters gedaan, eens zien wat er wil ontkiemen, zit zaad tussen type methusalem :+

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:21

Nassie schreef:
XMathilde ik heb deze gebruikt;
http://floorsmoestuin.blogspot.nl/2015/ ... ref=fb&m=1
Heb wel het potje in gepakt met keuken folie.

Ik wilde het ook gaan proberen, tot ik ergens anders las dat het wel 5 tot 7 jaar duurt voordat je vruchten aan je boom hebt -O- . Denk dat ik dat maar uit stel tot ik op mezelf woon haha!

Wilde vandaag beginnen met zaaien van wortels, kan ik gewoon nergens maar dan ook nergens mijn tas met zaden en turfbakjes vinden. Hele huis overhoop gehaald, schuur ondersteboven gekeerd maar de tas is nergens te vinden :o? Dus toen maar besloten nieuwe zaadjes te kopen. Heb een aantal sites bekeken en heb uiteindelijk bij zaden en zo besteld omdat je daar zaadjes in kleine hoeveelheid kan kopen, lees ik nadat ik besteld heb dat de levertijd circa 12 dagen is |( Iemand enig idee of dit ook echt zo is?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:57

Ik had mijn zaden bij Zaden en Zo binnen enkele dagen binnen. Ik had ze echter wel voor een verjaardag besteld en gemaild of ze er voor konden zorgen dat deze op tijd kwamen. Ik weet dus niet of het daardoor kwam dat ze er snel waren.

Ik zag iemand iets vragen of munt en citroenmelisse. Niet alleen munt zaait uit, ook citroenmelisse doet dit. Ik had het beide (en rucola) zelfs tussen de tegels van mijn terras zitten. :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:21

Maar het voordeel van rucola is, die zaait uit, die woekert niet via de wortels.
Dus die kun je nog vrij makkelijk weer onder de duim krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:19

Mijn zaden&zo duurde wel erg lang..

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:43

Nassie schreef:

Super bedankt! Dit ga ik eens proberen. Duurt inderdaad wel erg lang voor je vruchten hebt maar goed he, zullen dan nu maar al beginnen anders duurt het alleen maar langer.
Las ook ergens dat je kans hebt dat er helemaal geen vruchten aan komen.. Ach, wie niet waagt wie niet wint!

Remark, misschien kan je juist nu al beginnen, als het toch zo lang duurt. :Y)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:13

Leuk zo'n avocadoplant! :) Ik weet al wat lekkere recepten met avocado :) Misschien ga ik het ook eens proberen, alleen wel 'even' geduld dus voor je ook echt avocado's ziet groeien?

Mijn pakketjes van Zaden & Zo waren vlot, zeker het verrassingspakket wat ik laatst besteld heb. Ik ben alvast heel benieuwd hoe alles straks gaat groeien :) Er zitten echt veel leuke dingen bij die ik al eens wilde proberen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:59

xMathilde schreef:
Nassie schreef:

Super bedankt! Dit ga ik eens proberen. Duurt inderdaad wel erg lang voor je vruchten hebt maar goed he, zullen dan nu maar al beginnen anders duurt het alleen maar langer.
Las ook ergens dat je kans hebt dat er helemaal geen vruchten aan komen.. Ach, wie niet waagt wie niet wint!

Remark, misschien kan je juist nu al beginnen, als het toch zo lang duurt. :Y)

Haha jaa aan de andere kant is dat inderdaad wel slim! Ik ga eens overleggen thuis :P

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:55

De kans dat er vruchten aankomen is echt klein. Maar ik vind het een grappig plantje :j
Net zoals de mangoplant, zal ook nooit een boom worden. Laat staan vruchten geven. Daar is ons klimaat te koud en vochtig voor.

Hebben jullie dat nou ook?
Elke vrucht die je eet en er zitten pitten/zaden in, dat je die gelijk wilt planten. Ik ga vanavond twee dadel pitten planten :o

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:58

Ik las net ook dat je 2 planten nodig hebt om vruchten te krijgen. Want ze hebben een mannelijke en vrouwelijke plant nodig om te bevruchten. Echter zijn advocadoplanten beide, maar niet te gelijk. Bijv. 's ochtens is ie vrouwelijk en 's avonds mannelijk.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:07

Dus hij bevrucht zichzelf? :')
Of zou ik er nog eentje bij moeten planten?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:26

Nee lijkt me niet dat hij zichzelf bevrucht, dan zou hij tegelijk 2 slachtig moeten zijn?
Niet dat ik er ooit van gehoord heb hoor, maar het kan vast. Planten zijn gek :#

Ik heb liefst als ik iets een met zaden en pitten dat ik een boom heb met vruchten er aan haha, ongeduldig..
Laatst bijgewerkt door xMathilde op 02-02-16 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:31

Hahah je kunt ook fruitboompjes kopen :j
Ik denk dat ik van de zomer een blauwebessen struik koop, maar hem wel in een grote pot laat staan. Omdat ik niet wil dat hij de hele tuin door gaat (wel lekker). Ik zou ook niet weten als je de blauwe bes zaadjes plant hoe snel dat gaat. Maar daar wil ik wel resultaat van zien.

Vijgenboompje lijkt me ook leuk!

Ik heb alleen dat ik heel veel fruit/groenten soorten niet mag. Dat is wel jammer, dadels/avocado's mag ik ook niet. Maar ik word er zo blij van als iets wat ik geplant heb gaat groeien :):)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:32

Heel even gegoogled, iemand die zijn avocadoboom 12 jaar had en nu kwamen er eindelijk bloemen aan.. potverdikkie 12 jaar... -O-

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:36

Hahah :')
Dan heb ik nog even. Bij mijn volgende huis met hopelijk grotere tuin kan ik hem in de tuin gaan planten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:53

Ik heb vorig jaar ook een paar bosbessenstruikjes gekocht.
Zaaien schijnt enorm lang te duren, en zelfs stekken duurt heel lang, maar dat laatste wil ik wel eens gaan proberen dit jaar.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:54

Leuk 8nnemiek! Had je ook vorig jaar gelijk al bessen eraan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:59

Er zaten al een stuk of 20 besjes aan ja, maar ik had wat weinig water gegeven waardoor ze erg klein bleven en uiteindelijk verschrompelden :o
Dit jaar ga ik ze heel goed verzorgen :Y)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:02

Hahah uho :')
Waren de bessen wel lekker? Ze zeggen dat je de bleu crop ofzo moet nemen, dat die de lekkerste bessen geeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:06

Ze waren wel lekker ja.
Geen idee welk soort het is. Ik heb ze gekocht bij een plantenkwekerij die vooral biologische planten verkoopt, maar heb niet op de naam gelet.

Een vijgenboompje heb ik ook trouwens.. een een kiwi :D Vooral die kiwi lijkt me leuk als die volgend jaar vruchten krijgt!