de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 22:48

Probeer ‘Meer bomen nu’ eens. Daar heb ik er ook een aantal gehaald.

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 22:56

Meerbomen.nu inderdaad.

20 februari heb ik hier bij mij een oogst dag, voornamelijk (gekleurde) wilgen.

Ik vind het een beetje zonde om planten kwijt te raken die ik gekocht heb en die als het goed is alleen de eerste paar jaar wat hulp nodig hebben. Zodra ze groter zijn, moeten ze zichzelf kunnen redden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:33

Ja dat snap ik wel. Ben er alleen zelf helaas te lui voor. Komt denk ook omdat het dan nooit ophoudt. Want als je vijgen gaat inpakken dan moeten de loquats, citrussen, jonge kiwibessen en jonge granaatappels ook. Alleen al die vijgen is teveel. Voordeel is wel dat als er wat uitvalt, er nog genoeg staat.
Maar hier is de vorst ook niet zo heftig als elders in het land

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 00:01

Ja dat scheelt inderdaad. Hier is de vorst meestal wel harder, net als dat het in de zomer heter en droger is.

We zijn met zijn tweeën misschien een uur, anderhalf bezig geweest met inpakken. En daarna hoef ik het alleen als mulch uit te spreiden.

Citrus staat koud binnen samen met de jonge loquats, avocado en nog wat dingen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:24

Maar laat je dat dan de hele winter erop zitten?
Hier kan er niks koud staan. Ja, in de schuur, maar dan is het net zo koud als buiten. Dan liever buiten dan zitten de wortels tenminste nog in de grond

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:52

Zolang het vriest wel, of tot ik zin heb om het eraf te halen.

En als ze dat ook niet overleven hebben ze en ik pech :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 17:34

Haha het is altijd een gok wat ze erger vinden. Hele winter ingepakt of een keer vriezen.
Het is net als met paarden. Je moet voor ze beslissen en is niet altijd makkelijk. Heb vaak dilemma's qua standplaats. Wat is erger, wind of schaduw. Als ik het toch aan die plant kon vragen..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 17:15

De druiven zijn opgehaald. Het was een flinke klus zo in de klei. Ik heb ze uiteraard ook gelijk al aardig terug gesnoeid. En nu dus ook flinke bossen om te stekken. Die kan ik dan hopelijk weer ruilen voor andere leuke dingen. :D Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:17

Goed bezig!
Ik ga morgen kiwibessen en Siberische kiwibessen bij iemand ophalen. Zijn ook al planten van een paar jaar oud. Moet helemaal met aanhanger gaan, maar dan heb je ook wat

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:56

Leuk! Ik hou van kiwibessen. Hier nog geen oogst gehad daarvan helaas. Onze mannelijke planten gaan steeds dood om een of andere reden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 21:11

Lekker bezig! Altijd fijn om zo veel stekken te kunnen maken!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 02:18

Malenka schreef:
Leuk! Ik hou van kiwibessen. Hier nog geen oogst gehad daarvan helaas. Onze mannelijke planten gaan steeds dood om een of andere reden.

Bij mij gaat alles steeds dood, daarom neem ik nu oudere planten over. Ik ben niet goed in tutten en priegelen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:17

Wat een dag. Was nog een hele klus om die kiwibessen en Siberische kiwibessen uit te graven bij degene van wie ik ze mocht overnemen. Er staat er nu eentje bij mij in de grond, de rest moet morgen en dan ga ik woensdag een gele kiwi plus man halen. Ben helemaal kapot, denk dat ik zo naar bed ga :') :O
Heb daar trouwens ook een calamondin geproefd en 2 planten meegekregen als cadeautje *\o/*
Dus nu even een goed plan maken, want ik heb geen kas en ook geen onverwarmde ruimte in huis. Waarschijnlijk ga ik ze in pot houden, jaarrond buiten, bij koud weer rond het vriespunt de schuur in, en als er echt vorst wordt verwacht even in huis en gauw weer naar buiten. Chat gpt zegt dat even in een warm huis (max paar dagen) niet die schok geeft waardoor ze gaan kwijnen. Dus dat zou dan de beste oplossing zijn.
Het vruchtje was erg lekker. De schil was zoet en de vrucht zelf een beetje als een limoentje met mandarijnsmaak

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:56

Calamondin, die moest ik opzoeken. Klinkt interessant.

Ik kan je de hand schudden qua vermoeidheid. Hier de hele moestuin opgeruimd. Alle randjes weer afgestoken, bedden recht gemaakt, laatste groenten opgeruimd, na de vorst was er weinig moois meer aan, kas gesopt, het glas is weer doorzichtig en 50m frans schapenhek vastgezet. De takken van 12 grote knotwilgen liggen klaar om versnipperd te worden, dat kan mooi op de paadjes in de moestuin. Morgen wordt er 7 kuub compost gebracht, volgend weekend kruien. Ik hoef niet naar de sportschool deze week.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:03

We zijn vandaag ook weer bezig geweest. Gedeelte omgespit en er was ook mest gebracht. Dat dus gekruid naar de moestuin.
Binnenkort onze "nieuwe" tunnelkas opzetten en de oude kas afbreken.

Voor de mensen met een grotere moestuin maken jullie elk jaar een plan wat waar en wanneer?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:12

Ja, teken ik elk jaar uit.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:58

Kaka schreef:
Calamondin, die moest ik opzoeken. Klinkt interessant.

Ik kan je de hand schudden qua vermoeidheid. Hier de hele moestuin opgeruimd. Alle randjes weer afgestoken, bedden recht gemaakt, laatste groenten opgeruimd, na de vorst was er weinig moois meer aan, kas gesopt, het glas is weer doorzichtig en 50m frans schapenhek vastgezet. De takken van 12 grote knotwilgen liggen klaar om versnipperd te worden, dat kan mooi op de paadjes in de moestuin. Morgen wordt er 7 kuub compost gebracht, volgend weekend kruien. Ik hoef niet naar de sportschool deze week.

Ja hij zei dat het een erg leuk plantje is om te beginnen met citrus.
Nou ben ik eigenlijk al begonnen want had al poncirus trifoliata staan en sinds afgelopen jaar een kumquat en een citrumelo.. maargoed dat gaat dus helemaal niet goed. Ik heb die dingen gewoon in de grond gezet, maar blijkbaar willen ze licht zuur. Dus ik moet wat turf gaan door mengen want ze zijn boos. Op zich prima want dan kan ik daar ook de ugni molinae zetten, die willen ook licht zuur. En nog wat dingen. En loquat en granaatappel vinden dat ook niet erg. Hopen dat de citrussen het dan ook leuker gaan vinden want ze zijn nu helemaal geel ipv groen.

We hebben inderdaad wel een gezonde hobby. Als je niet overdrijft met zwaar werk, want dan is het ook wel een verslijtende hobby denk ik. Zeker dat moestuinieren, wat ik dus niet doe. Vind het nu al vreselijk dat ik heb moeten graven enzo :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:05

Lekker bezig allemaal.

Ik ben gisteren 2,5u met mijn man bezig geweest om mini laurierkers zaailingen uit te graven en in potten te doen om volgend jaar op de perceelsgrens te planten als ze groter zijn.

Ik zag er een paar staan bij een grote struik en dacht oh leuk! Even eruit halen en in potten doen. 90 potten later vond mijn rug het wat minder gezellig :') En dat dus serieus van 1 struik.

Ik neem me elk jaar voor om de bedden netjes leeg en gemulcht te maken maar er komt steeds iets tussendoor, ik vergeet het of ik heb geen energie. Ze zijn dus half gedaan.

Ik maak netjes een plan per bed, kan me er redelijk aan houden maar afgelopen jaar had mijn man besloten dat de ik weet niet hoeveel tomatenplanten die we gekregen hadden, ook een plek moesten krijgen dus toen stond alles veel te vol :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:22

Zaait laurier zich zo uit dan? Keukenlaurier heb je het over?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:06

Bedankt voor de tip van Meerbomen.nu!
Ik zie op dit moment in de omgeving geen haagbeuk in de bomenhubs helaas -O- .
Maar goed, eerst maar eens zien of de huidige struiken de verhuizing en nu de winter overleefd hebben. En anders heb ik al wel genoeg leuke struiken gezien bij de diverse hubs om een leuke inheemse gemengde haag te maken.

En hoezo zijn jullie allemaal aan het spitten :o? .
Het is ijskoud, steenhard bevroren, besneeuwd of spiegelglad :brr:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:18

Ik teken niks uit. Een soort van planning zit wel in mijn hoofd. Dit jaar weer een andere aanpak. Meer in grote bakken, beperkt in de grond. Al zal ik daar wel een stuk weer van gras moeten ontdoen. Tot nu toe wint het gras van de grond, buren rondom houden hun aarde aarde bij mij groeit het gras te hard.

Er moet een kasje verplaatst worden (twee persoonsklus) en twee bakken geprepareerd nog.

Wat betreft die zaadexperimenten van wageningen. Als het goed is is het onderweg :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:26

Roodvos schreef:
Maar goed, eerst maar eens zien of de huidige struiken de verhuizing en nu de winter overleefd hebben. En anders heb ik al wel genoeg leuke struiken gezien bij de diverse hubs om een leuke inheemse gemengde haag te maken.

Welnee het vriest hier amper. Ik zit hier net een golden delicious te eten die al sinds de zomer in het zakje aan de boom hangt. Smaakt nog prima. Denk dat het hier max 2 graden heeft gevroren deze winter tot nu toe. Vannacht was het misschien net aan 0 maar de grond is gewoon zacht

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:53

Laurierkers is de Prunus familie en keukenlaurier de Laurus familie.
Wij hebben veel laurierkers staan maar eigenlijk geen zaailingen.

Goh, bij jou dus nauwelijks vorst? Dat is in het noorden van het land wel anders. En hier in het zuiden heeft het ook al flink wat gevroren en is de grond ook diverse malen echt knetterhard geweest.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:55

Neonlight schreef:
Laurierkers is de Prunus familie en keukenlaurier de Laurus familie.
Wij hebben veel laurierkers staan maar eigenlijk geen zaailingen.

Ja daarom vroeg ik het al, welke van de 2 ze bedoelt.

Neonlight schreef:
Goh, bij jou dus nauwelijks vorst? Dat is in het noorden van het land wel anders. En hier in het zuiden heeft het ook al flink wat gevroren en is de grond ook diverse malen echt knetterhard geweest.

Ik heb alleen een knisperend bovenlaagje gehad, toen kon ik overdag in de middag alsnog gewoon planten.
Vandaar dat ik nu zo bezig ben met risico fruit zoals citrus en loquat en feijoa. Ik heb veel minder vorst dan elders

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:06

Roodvos schreef:

1 maart komt er als het goed is weer een uitgifte (in ieder geval in Eindhoven) en tot die tijd zijn er meerdere oogst dagen, bij mij bijv 20 februari. Geen haagbeuk overigens :P

Die Rotundifolia bedoel ik, niet de keuken laurier. Ik heb hem ook nog niet echt eerder uit zien zaaien, was er wat verbaasd over. Maar aangezien we nog 120 meter Haag ervan willen planten kwam het wel goed uit :P