Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:00

Of jullie je het nog herinneren weet ik niet, maar toen ik in januari vroeg hier in het topic of ik mee mocht doen, al vind ik vlees super lekker maar vind ik het niet meer kunnen en dit tezamen met mijn te hoge erfelijk belaste cholesterol , maakte dat ik meer vegetarisch en veganistisch wilde gaan eten. Ik maakte toen de verdrietige opmerking, dat ik bang was dat ik de kook traditie van mijn oma en mijn moeder overboord zou moeten zetten en toen maakte May_far de opmerking dat er altijd die traditie in me zal blijven zitten. <3 → trooste me echt toen!

Mijn oma en moeder waren goed in bereiden van allerlei vlees thuis gebracht door de jagers en allerlei heerlijke schotels. Let op!!, ik spreek over 50-55 jaar geleden en toen bestond het woord vegetariër nog niet, laat staan dat vlees eten kritisch over gedaan werd.

Vandaag ben ik de hete bliksem aan het maken van het recept van May_far (kweeperen, kastanjes, enz). De hete bliksem. MAAR hete bliksem vind ik niet spectaculair genoeg :o en de hele dag dacht ik al aan de heerlijke herfstschotel die mijn moeder voor ons kinderen vroeger wist te maken en die absoluut ieders favoeriete eten was. Aardappeltjes→ tot puree gemaakt, kapucijners, goulash met appelmoes :9 :9
Dat wilde ik ombouwen tot een lekker recept.
Dus nu staat in de oven een ovenschotel laag met laag opgebouwd en ik ben begonnen met kweeperen tezamen met pompoen tot puree gemalen met rood pepertje er in zout en peper (1ste laag), dan rode bonen (uitgelekt die eventjes mee zijn gebakken in de al klaar gebakken uien→ 2de laag), daarop de eigengemaakte appelmoes, toen de kastanjes in stukjes gesneden, toen weer puree, rode bonen met uien laag, appelmoes en geëindigd met puree daarop paneermeel. Dit staat nu één uur in de oven. Ik ben zo benieuwd of het top of flop is.
Het was veel werk (met name de velletjes van de kastanjes) maar ik hoop dat ik een heerlijk nieuw herfst recept heb. Het zal nooit zo lekker zijn als die heerlijke goulash oven schotel opgebouwd uit laagjes van mijn oma en moeder. Maar ik hoop dat het heel erg lekker is. Ik vind het zo spannend en het maakt me gelukkig om toch dankzij mijn oma en moeder een recept aan te passen. (Ik eet weinig koolhydraten, vandaar de kweeperen/ pompoen puree gemaakt door elkaar).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:50

Afbeelding

Afbeelding

Het was toppiejoppie zooooo lekker met dank aan mijn oma, moeder en May_far!

En nog 4 pittige rode pepertjes uit de tuin

Afbeelding

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 19:05

Het ziet er heerlijk uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:31

Ik had pas deze gemaakt:
https://www.thepetitecook.com/vegan-chocolate-muffins/

De bakmix smaakte super lekker maar het eindresultaat was echt niks, zat totaal geen smaak aan Geen idee wat er fout is gegaan? Volgende keer maak ik het gewoon om op te eten als bakmix want dat was echt heerlijk :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:48

Pien, wat leuk dat je zo met je verleden en je toekomst aan de slag bent. Echt geweldig. En dat het dan ook nog lekker smaakt :9 +:)+
Misschien ga ik 'm ook nog wel proberen!

Natuurlijk gaat het nooit zo smaken als dat van je moeder en je oma, maar dat zijn je eetherinneringen. Die overtref je noooooooit <3 <3 (ook al was het achteraf echt niet te vreten :') ).

Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegd heb, maar het klinkt wel als iets wat uit mijn mond zou komen. Ik ben me best wel bewust van de manier waarop ik (probeer) over te komen bij mensen, dus heel fijn om te horen dat je dat zo prettig ervaren hebt :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:32

Wat een leuke recepten komen er voorbij en tof dat mensen hier zoveel aan elkaar hebben!

Ik lees normaal alleen mee, maar jemig, ik voel me nu net of ik een gaaf kerstpakket gekregen heb, maar ik heb gewoon boodschappen gedaan:

Afbeelding

Met dank aan AH. Ik woon best wel in een uithoek van het land (oost Groningen) dus echt happy dat hier ook steeds meer opties komen!

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:24

Ik zou ook graag meepraten! :) Ik ben vegetariër, maar eet voornamelijk plantaardig omdat ik niet heel goed tegen melkproducten kan door mijn prikkelbare darm. Ik ben vegetariër geworden omdat ik tegen de vee industrie ben, zowel vanwege het dierenleed als de impact op het milieu.

Wow, echt chill @Caily! Ik wist niet dat je tegenwoordig ook al plantaardige slagroom bij de Appie kon kopen. Ik ben benieuwd naar de "kaasproducten", dus laat even weten hoe het was. Ik heb ze alleen in de supermarkt zien liggen in Zweden (daar heb ik een tijdje gestudeerd, wat een groot assortiment hebben ze daar), maar heb ze nooit gekocht (wel eet ik soms buitenshuis vegan kaas).

Gisteren liet ik mijn huisgenoot mijn boodschappen lijstje bij Picnic zien. Toen vroeg hij zich af of ik gewoon random groente had geselecteerd, want hij kon zich geen recepten voorstellen met zoveel groente :').

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:01

Welkom Mijny.
Het recepten boek: "heel veel veg" van Hugh Fearnley Whittingstall is een boek met heerlijke recepten enkel bestaande uit groenten. Alleen de porties vinden wij wat klein voor 4 personen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:33

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:38

Hier zijn alle recepten 'voor 4 personen' standaard voor 2 :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:47

poes schreef:

Hier ook :+
Vreetschuren :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:07

Haha bij ons ook :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:27

Zijn we gelukkig niet de enige :=

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:38

Haha ik controller ook altijd als ik een recept lees altijd of ik het wel genoeg vind. Als ze maar 50gram rijst pp gebruiken schud ik er dan wel wat extra bij haha. Net zo met groente ik wil minimaal 200gram groente pp als recept minder heeft dan gooi ik er gewoon meer bij tot het minimaal die 200 gram de man is. En vaak dan nog wat van ervih maar dat verschilt van nootjes tot kikkererwten eitje, kaas of iets uit t vega vak.

Sommige websites hebben inderdaad bijzonder kleine porties haha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:52

Hier ook standaard 4=2 :)) Zeker de recepten van de Allerhande.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:40

poes schreef:

Hier ook haha, of ik doe er wat extra koolhydraten bij :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 00:29

Hahaha ik dacht al dat ik bijzonder was maar niet dus! Ik ben ook wel echt een grote eter, zeker met warm eten, maar fijn om te zien dat ik niet alleen ben :’)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:01

Vanavond een apart maar o zo lekker menuutje:

Voorgerecht→ eigengemaakte tomatensoep van de tomaten uit de tuin met uit en basilicum :9

Hoofdgerecht→ bio courgette broodje met noten, volgens recept Margaretha dat ik wat aangepast heb (eitjes erbij) met op kamertemperatuur geserveerde aubergine+courgette met rozemarijn en koriander met daarbij de laatste verse bietjes uit de tuin waarvan is gemaakt roerbak van bietjes met het loof met pepertje, gember en limoen ook geserveerd op kamertemperatuur.

Toetje→ denk niet dat dit nodig is, maar er is altijd ijs of yoghurt of fruit. Ik heb van alles al geproeft en het is me een partij lekker.

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:18

Mag ik bij je komen eten pien? Het ziet er zoooo lekker uit! <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:20

Ja hoor dat mag Liespower, we eten rond 18.00 uur, Zuid Frankrijk := . Het is volledig veganistisch recept. Ik zelf heb de keuze gemaakt om door het broodje 2 kleine kriel kip eitjes van de kipjes van Celine te doen. Maar zonder die eitjes is het helemaal veganistisch.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:39

Ziet er goed uit pien!

Iemand nog snelle en simpele recepten voor vegan hapjes? Nacho's met vegan kaas komen er sowieso <3, net als wat rauwe groentes. Ik geef zaterdag een feest voor een vrij grote groep en heb niet veel tijd, maar vind het wel leuk om nog wat dingetjes te kunnen maken zonder te hoeven zeggen dat het vegan is. :D Liefst zonder (sporen van) pinda's ivm allergie van de gasten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:56

Hi ik ga aanstippen. Sinds 2012 ovotariër. Say what? Ik ben dus een veganist die alleen nog eieren eet qua dierlijke producten. En alleen van mijn eigen kipjes en als ze niet leggen dan koop ik geen eieren. Daarvoor at ik al sinds een jaar of 20 geen dierlijke melk en yoghurt meer. En in totaal ben ik over een maand 45 jaar vegetariër. Ga ik in Parijs vieren met een vega eet tour in Montmartre.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 19:00

Waaw dat is al heel lang, monique! Leuk dat je mee komt kletsen.

Hier komen ook alleen eitjes van eigen kippen in huis. Ook heel weinig, de meeste gaan naar mijn ouders en andere familie, maar ik gebruik ze nog wel soms om mee te bakken.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 19:06

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:01

Dat is al een behoorlijke staat van diensten als vega(n) Monique! Ik hoop ook ooit zo terug te kunnen blikken en dat te kunnen zeggen. :)