De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:37

Weet iemand hier trouwens wat je nu wel al in je tuin zou kunnen zaaien eventueel ?

Of wat je nu allemaal al kan voorzaaien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:43

In je tuin: knoflook :j

Waar ik al vroeg mee begin binnen dat zijn de prei en uienzaden. Die groeien echt langzaam, en de prei die ik vorig jaar in januari heb gezaaid die staat nu nog buiten in de grond en heeft nu ongeveer de maat van een winkelprei!
Pepers en paprika begin ik ook al vroeg mee. Als je ze op een onverwarmde kamer laat staat dan groeien ze heel langzaam en krijgen daardoor een veel sterkere stam en wortelstelsel en dan worden het niet van die iele, hoge plantjes :)
Zelfde kun je doen met tomaten, maar die groeien wat harder dus die zullen in mei echt te groot zijn voor op de vensterbank.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:12

Prei das een goeie die wil ik misschien ook in de tuin

En sws wil ik nog cherry tomaatjes en mini paprika,s maar dat wil ik waarschijnlijk binnen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:21

NenaC schreef:
prik jij gaatjes onderin die plastic bekertjes? en doe je dan 1 zaadje per bekertje, of plant je later nog om?
Ik zoek nog een manier om op weinig plek veel plantjes voor te planten haha.

Nee, geen gaatjes. Ik pak een plastic bekertje, doe er potgrond in (halfvol) en druk het zaadje iets onder de grond. Dan geef ik om de 3 dagen water en na een weekje zie je al welke sterk zijn en welke niet.

Zodra ze goed groot zijn en de aarde een klont van wortels is geworden mogen ze in een grotere pot of in de tuin :-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:35

Moet nog even kijken wat ik wil met de boontjes die komen dit jaar langs de schutting te staan denk ik maar. Moet ook nog kijken welke bonen ik wil in ieder geval geen stambonen meer. Deze nemen te veel ruimte in. En ga nog wel zakje bieten zaadjes halen.

Prei en uitjes heb ik nog in de grond staan. De winter andijvie staat ook nog, maar die gaat naar pony die hem heerlijk vind.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:44

8nnemiek schreef:
In je tuin: knoflook :j

Waar ik al vroeg mee begin binnen dat zijn de prei en uienzaden. Die groeien echt langzaam, en de prei die ik vorig jaar in januari heb gezaaid die staat nu nog buiten in de grond en heeft nu ongeveer de maat van een winkelprei!
Pepers en paprika begin ik ook al vroeg mee. Als je ze op een onverwarmde kamer laat staat dan groeien ze heel langzaam en krijgen daardoor een veel sterkere stam en wortelstelsel en dan worden het niet van die iele, hoge plantjes :)
Zelfde kun je doen met tomaten, maar die groeien wat harder dus die zullen in mei echt te groot zijn voor op de vensterbank.

Goed om te weten! wat versta jij onder vroeg?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:25

Vorig jaar ben ik halverwege januari begonnen. Dit jaar ben ik eigenlijk iets te laat. Ik probeer volgende week te beginnen met de prei en uien :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:17

Oke bedankt! En zaai jij zaadjes uien of van die kleine uitjes?

En kan je ook al met knoflook beginnen?

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:27

remark in de tuin kan je gewoon al knoflook doen had 8nnemiek tegen mij gezegd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:47

Knoflook kan nu al inderdaad, beter was zelfs nog eerder. Je hebt ook voorjaarsknoflook die in april nog de grond in kan.

Zaadjes van uien kun je nu al zaaien. Plantuien worden meestal iets later pas geplant.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:13

Ojee ik ben dus al aan de late kant, heb ik weer :+

Maar je hebt t over voorjaarsknoflook? Zit daar nog verschil in dan? Ik was namelijk eigenlijk van plan een paar teentjes knoflook uit ons keukenkastje die begonnen uit te lopen in de grond te doen. Vorig jaar had ik echt een zakje met knoflookteentjes bij het tuincentrum gehaald maar had sterk het vermoeden dat die precies hetzelfde waren als de teentjes uit de supermarkt.

De knoflook was overigens mislukt. Pap dacht dat er niks in de bakjes zat (omdat er niks boven de grond uit stak) en heeft t zo inde kliko gegooid hahahah :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:27

Ik heb in september ook gewoon wat knoflook teentjes uit de super in de grond gedaan, ben heel benieuwd wat dat straks geworden is!
Als de groene sprietjes boven de grond dor worden kunnen ze eruit toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:28

Die van de super doen het ook prima inderdaad, maar blijven wel wat kleiner als je ze in het voorjaar pas in de grond stopt. Ik denk dat voorjaarsknoflook dus wat sneller groeit. Ik had die van mij volgens mij bij vreekens gekocht.
Jammer van je vorige knoflookjes, remark! Dat is mij ook al eens gebeurt :+
Niet alleen met knoflook.. mijn pa wilde vorig jaar helpen met schoffelen en heeft al mijn sojabonen onthoofd :=

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:16

Hahahaha meen je niet! Ouders.... :') Gelukkig was het goed bedoeld.

Ik ben trouwens ook met iets anders begonnen, ik heb namelijk allemaal violen zaadjes gekocht en in wc rolletjes gezaaid! De eerste zijn al uitgekomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:10

Heb inderdaad nog heel veel uien zaad. De paprika is de Yolo wonder van de AH of dat dit mini paprika's zijn weet ik niet percies meer, maar niet zo groot als de paprika in de winkel.

Knoflook word hier niet gegeten dus hoef ik ook niet in de grond te doen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:40

Ik had tegen de luizen knoflookteentjes rond mijn rozen gepoot en daar heb ik ook een nieuwe knoflook aan overgehouden :) Waren heel erg uitgedroogde teentjes... :P

Ga het dit jaar ook doen met iets betere teentjes :p

Ik heb ook nog erg veel violenzaadjes, misschien toch maar een aantal zaaien. Ik heb nog erg leuke kleurtjes :) Maar het is wel een gedoe vind ik dat zaaien :P

Maar eens kijken wanneer ik wat zaai, ik heb erg veel groentes en kruiden... Ik hoef/mag niks meer bijkopen dit jaar... Als het lukt :p

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:46

Hoi allemaal,

Ik heb sinds augustus een woning met klein tuintje. Nu wil ik graag diverse kruiden erin zetten. Eigenlijk moet alles in de thee kunnen. En dan ook nog wat lekkers voor door het eten.
Heb ook wat verhoogde bakken gemaakt voor aardbeienplantjes.

Ik heb ongeveer een driehoek van 3 x 3 x3 meter.
Hebben jullie misschien tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:58

Ik ga deze week beginnen met de tuin , wat borders maken en de bladeren opruimen. Deel voor de moestuin is vol geplant met bollen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:27

Nickolay, op een klein stukje zou ik dan ook wat kleinere groentes zetten of planten die de hoogte in gaan.
Kolen en aardappel en pompoen hebben erg veel ruimte nodig. Kleinere groentes, dan kun je denken aan prei, ui, lenteui, knoflook, rode biet, wortel, pastinaak, radijs, sla.. en als je een muur hebt waar iets tegenaan omhoog kan groeien dan kun je daar bv tomaat zetten, of erwten, peultjes, sperziebonen, of fruitboompjes/struiken als braan, framboos, kiwi of leifruitbomen.
En komkommer is ook leuk, dat kun je bv rondom de tuin leggen, of ook opbinden de hoogte in.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:05

Nickolay, met kruiden heb ik wel gehoord dat je een beetje moet oppassen voor woekeren. Tenminste, er is mij verteld dat munt erg woekert en je dat beter in een pot plaats. Ik zal het dit jaar zien :Y)
Verder kan je misschien dingen zetten zoals citroenmelisse? Goudsbloemen zijn schijnbaar geneeskrachtig, wordt calendula zalf van gemaakt. Hier kan je ook thee van zetten (zelf nooit geprobeerd overigens).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:12

Munt kun je beter in een pot houden idd, woekert als een gek en zo zojn er nog een paar, maar de meeste andere kruiden zijn prima in bedwang te houden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:44

opbinden:
Vorig jaar heb ik daarmee 2 best sterke planten vermoord.. Hoe binden jullie op zonder ze te vermoorden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:46

Met brede touwen, niet van die ijzerdraadjes, en niet strak om de stam heen maar losjes in het touw katen hangen. En niet met een enkel touwtje, maar met meerdere, bv om de 30 cm :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:03

okee! dankje!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:02

Ja ik zat inderdaad te denken aan citroenmelisse, munt. Goudsbloemen vind ik ook een goed idee.
Leuk ik ga van de week beginnen met een plan. En dan zodra de regen klaar is de grond klaarmaken. Er zitten nu nog super veel wortels van oude planten en kleine kerstbomen.

Zal hier van de week een foto plaatsen