Hier ga ik zachtjes aan ook met voorbereidingen beginnen voor de moestuin. Ik weet niet meer zeker of ik me hier al gemeld had, ik lees in ieder geval al een tijdje mee.
Afgelopen juni zijn we verhuisd naar een boerderijtje in Frankrijk. Hier achter het huis is een moestuin afgezet, die volgens ons al jaren niet meer gebruikt is.
Hier een foto van boven uit het huis genomen. Deze foto is ergens 2024 gemaakt als verkoop foto.
[
Afbeelding ]
Achter staat een kasje, waarvan de deur niet meer open en dicht gaat. De scharnieren zijn vast geroest. Maar verder is hij prima. Daarnaast staan van die bogen van een folie kas, maar dan zonder folie. We willen gaan kijken of die nog goed zijn en dan nieuwe folie erover. Maar ik denk dat 1 kas voor dit jaar genoeg is. Dit wordt mijn eerste jaar met een moestuin.
Verder staan er druiven, frambozen en bramen, heel erg veel bramen. Dat woekerd echt overal. We zijn al veel aan het snoeien geweest en ik hoop het een beetje in toom te kunnen houden.
De druif is door andere bomen en struiken heen gegroeid. Ik moet nog gaan kijken waar die vandaan komt. En die zal ook grondig gesnoeid moeten worden. Afgelopen zomer zaten er heel kleine trosjes mini druifjes aan. Maar doordat alles zo overwoekerd was, kregen de druiven ook geen licht.
Tijdens het onkruid weghalen in het vak aan de rechterkant zijn we al bosaardbeien tegen gekomen en enkele inie mini aardappelen (mn man vroeg heel flauw of dat nou "vergeten groenten" waren).
Het stuk aan de linkerkant is nu vooral gras.
Voor mij is het nu vooral bedenken hoe ik het ga indelen en hoe ik de grond vrij ga krijgen van gras en onkruid.
Ik wil niet te groot gaan beginnen, omdat het mijn eerste jaar is.
En dan kan ik kijken wat wel en niet werkt voor mij en op deze plek.
Ik heb er in ieder geval zin in.
In onze "tuin" hebben we nog 2 walnoten bomen staan en 2 kersen. Maar ik heb geen idee of het zoete kersen zijn of niet/ welk soort.
Toen we hier kwamen wonen waren alle kersen al aangevreten.
Verder heb ik een mesthoop/composthoop, die vul ik tot maart aan. Daarna begin ik aan de volgende hoop. Dit wil ik met 3 hopen gaan rouleren. Dus als het goed is hebben we vanaf volgend voorjaar eigengemaakte compost.
En ik wil denk ik binnenkort de kippen en de loopeenden in de moestuin laten lopen, tot ik daar echt ga zaaien/planten. Hopelijk scheelt dat met slakken in de moestuin.