De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:13

Die komen vanzelf aan de plant :)
Je hebt mannelijke en vrouwelijke bloemen. De mannen zijn bloemen op een slank steeltje en de vrouwen zijn bloemen met eem verdikking aan het steeltje tegen de bloem aan, dat is het vruchtbeginsel.
Het vrouwtje moet bestoven worden met stuifmeel van de mannelijke bloem en dan gaat de vrucht zich vormen

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:18

Maar dan moet ik wel eerst een plant hebben... Is gewoon een kwestie van pit in de grond en afwachten? Moet de pompoenpit gepeld in de grond?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:26

Als je weinig ruimte en licht hebt (daar ging het toch om?) wordt het opkweken van een pompoen niets. Pompoenen hebben veel licht en heel veel ruimte nodig, dat is in huis niet te doen. Het laten kiemen (pit niet schillen) in huis is geen probleem, maar ik heb geen idee of die kiemen lekker zijn om te eten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:33

Pompoen pit in de grond en gaan(wel veel voeding nodig, dus kruiwagentje paardenmest/compost de grond in )
Ik zaai pompoenen niet voor, maar in mei direct de grond in) pellen hoeft ook niet.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:34

Ja dat was inderdaad de vraag maar is dus eigenlijk niet echt te doen. In dat geval droog ik de pitten voor de muizen :-P wilde gewoon graag de pitten gebruiken en aangezien ik aan het kweken ben geslagen vroeg ik me af of ik hier ook iets mee kan.
Heb een paar zakjes zaden bij Zaden en Zo besteld waar ik waarschijnlijk wel wat mee kan in mijn vensterbank :-)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:04

Heeft iemand hier tips voor een beginner? Ik ben vorig jaar begonnen met een kleine moestuin toen had ik sla, courgette, paprika, tomaten, andijvie, radijsjes, wortelen, paarse broccoli, watermeloen en wat kruiden. De wortelen en de paarse broccoli waren geen succes. Nu wil ik dit jaar wat andere makkelijke dingen zaaien, heeft iemand hier een goed idee?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:07

Zijn er al mensen die al weer wat gezaaid hebben (in huis..)?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:23

Ik loop achter... maar goed, de tuin moet nog op de schop dus weet niet wanneer ik er planten in kwijt kan .
De pompoenen, courgettes zaai ik vlak voor uitplanten voor,maar die gaan op stal de grond in.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:34

Ik begin liever niet te vroeg met voorzaaien. Te veel gedoe en veel kans op slappe zaailingen. Dit jaar wil ik de dahlia's wel een stuk eerder voortrekken, die bloeiden mij veel te laat vorig jaar. Dus dat wordt weer februari zoals het eerste jaar waarin ik de knollen gekocht had.

Ik ben ook zeer benieuwd naar mijn nieuwe dahliasoort, die moet prachtig worden, moet ze wel uit zaad gaan opkweken... Dus benieuwd of dat goed gaat lukken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:43

:x onze dalias staan nog in de grond buiten, ben benieuwd of die het nog gaan doen dit jaar. We hebben nog niet heel veel vorst gehad dus misschien valt het mee.

Alle fruitbomen lijken het nog goed te doen, ook de appel en perenbomen die we midden in de zomer van nl naar Frankrijk verhuisd hebben :)

De groentetuin zelf ligt hoop ik lekker in te zakken en de wortels van het onkruid ook te maken :P anders heb ik het voor niets overhoop gehaald.
Moet er nog wel een keer met de frees doorheen, hopen dat het nog weer wat vlakker wil worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:15

Ik loop ook wat achter..
Ik moet de moestuin nog spitten en onkruidvrij maken en zelfs oude planten nog eruit halen :=
En prei en ui zaai ik normaal ook al in januari voor, net als de pepers en paprika.. Ook nog geen tijd voor gehad!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:35

wij moeten ook nog beginnen! Weet alleen niet waarheen daarmee. zaai pepers, paprika, tomaten, komkommers etc voor.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:59

Ik moet ook nog beginnen met zaaien. Vergeet het steeds :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:13

Bij ons gaan de eerste dingen vaak verderop bij iemand in de kas en als het plantjes zijn gaat het de grond in.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:02

Zo ik meld me ook maar weer is heb al eenhele lange tijd niks meer gezegd

Ik wil binnenkort de tuin nog een keertje om spitten en ik moet ook maar is gaan bedenken wat ik er in wil allemaal dit jaar

Ik wil sowieso boontjes en uien

Vanaf wanneer kan je uien eigenlijk planten ik heb van die knolletjes liggen nog

En voorderest moet ik echt even kijken watik nog heb liggen

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:17

Ik meld me ook!

Sinds vorig jaar een kas staan dus ik kan al lekker wat beginnen. Samen met mijn broer ga ik dit jaar proberen een mooie oogst te behalen. Eigenlijk willen we zo'n beetje alles in de tuin, van kolen tot kruiden.
Hij heeft maandag Bull uitreiking van zijn master gehad dus heb ik allemaal zakjes met zaden gekocht om hem cadeau te doen. Kan hij alvast eens bedenken wat hij waar wil hebben, en of ik het daar dan mee eens ben :P

Oja ik kan nu voornamelijk in de kas beginnen met opruimen en de bodem klaarleggen haha, beetje blijven liggen -O-

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:41

Heeft er hier iemand intresse un een half zakje sla zaadjes en nog een paar courgette zaden ongeveer zes geloof ik

Wilt iemand iets ruilen hier voor ?

Ik zou graag uien zaadjes , bieslook , mini paprika , lente ui of mini komkommer

Zou iemand voor een van deze willen ruilen ik doe niks met die andere zaden en dacht probeer het is zo

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:49

Paprika en ui heb ik zeer waarschijnlijk nog wel zal even moeten kijken. Maar ga zo werken. ;)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:31

ohh komt vast goed is het wel mini paprika ? stuur me maar een bericht wanneer het je uitkomt ik heb de tijd :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:12

maatje987 schreef:
Zo ik meld me ook maar weer is heb al eenhele lange tijd niks meer gezegd

Ik wil binnenkort de tuin nog een keertje om spitten en ik moet ook maar is gaan bedenken wat ik er in wil allemaal dit jaar

Ik wil sowieso boontjes en uien

Vanaf wanneer kan je uien eigenlijk planten ik heb van die knolletjes liggen nog

En voorderest moet ik echt even kijken watik nog heb liggen

Heb ook nog stokbonen zie ik net die gebruiken we ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:51

Ik ben tussen de tentamenstress gister even ontspannen met mijn plantjes bezig gegaan. :-) Heb nu van alles en nog wat alvast in de bekertjes gedaan en nu even kijken wat het gaat halen! bieslook, munt, tomaat, courgette, pompoen, verschillende soorten peper..

Afbeelding

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:19

nog alles even door zocht en dit is wat ik in de aanbieding heb

stokslaboon : half zakje
stamsnijboon : half zakje
courgette : tien zaden

en pimaude is het niet een beetje vroeg voor sommige dingen niet dat ik er heel veel van af weet hoor maar het is nog maar januari :D niet dat ik er veel van af weet hoor maar volgens mij was dat zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:57

Jawel :+ maar die mogen lekker binnen blijven tot mn kas af is!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:18

prik jij gaatjes onderin die plastic bekertjes? en doe je dan 1 zaadje per bekertje, of plant je later nog om?
Ik zoek nog een manier om op weinig plek veel plantjes voor te planten haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:24

Als je weinig plek hebt dan zou ik beginnen met de koffiefilter-methode. Dan kijk je welke zaadjes het snelst en best groeien en die plant je in een beker :)

Of met de potjespers. Die gebruik ik ook, en is echt ideaal!