Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:28

Jaaa die zijn lekker he!
Bij de oude kiosken was het zakje optioneel... Jammer. Als je hem toch direct opeet volstaat een servetje wel.
Overigens zijn dit dezelfde als die de AH verkoopt, je kunt die nog even in de oven of in de grill doen :Y)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:43

Ja, lekker!
Zowat iedereen eet die dingen toch direct op? Van de ah is een goeie. Ik eet praktisch nooit wat op t station maar ik stierf van de kou vandaag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:57

Klinkt errrrrrrg lekker!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:44

Een heerlijk toetjes recept van kweeperen, jullie kunnen het beste zelf veganistisch maken want dat is het niet.
1kg kweeperen, in de lengte gehalveerd, geschild en van klokhuis ontdaan. Bewaar de pitjes in een thee ei want heb je nog nodig!
225 gram suiker.
4,5 dc water
sap van een halve citroen
6-8 kruidnagelen (ik heb er 5 gebruikt)
2 kaneelstokjes.

Bereiding
Doe de suiker en het water in een grote pan en breng het onder voortdurend roeren aan de kook. Voeg het citroensap, de kruidnagelen, de kaneelstokjes en de pitjes toe.
Doe de halve kalve kweeperen erbij en zet het vuur lager. Pocheer de kweeperen in 60-75 minuten tot de vruchten zacht zijn geworden. Haal je thee ei uit de pan en laat de kweeperen afkoelen in de siroo die een soort gelei wordt.
Serveer gekoeld en verdeel in de holtes een beetje opgeklopte creme-fraiche en bestrooi met gehakt pistach nootjes.
Eet smakelijk. Vanavond plaats ik nog een foto, maar het toetje is gelukt en ik heb dit ooit 5 jaar geleden gegeten en is het lekkerste toetje dat ik ooit gegeten heb :9 .

Omdat mijn vriendin al de hele dag aan het rijden is met ons nieuwe paardje Chico wil ik haar een super lekker vegetarisch diner voorzetten want zij is ook vegetariër en, wil ik alles van te voren klaar hebben (dus de heerlijke quiche van Margareth eten we als hoofd gerecht en staat ook al klaar).

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 19:14

Klinkt goed Pien! Bij ons zijn ze ook rijp. Je kunt ze ook gebruiken in hete bliksem en dan meekoken met de aardappelen - ook lekker om er dan nog kastanjes bij te doen :9

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:45

Kweeperen als een soort (appel)moes maken met honing en kardemon peultjes...lekker met yoghurt..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:42

Marfay en Kally, mag ik daarbij de recepten. De hete bliksem ga ik dan met de rode aardappel maken en Kally ik denk dat ik die van jou dan met bonen of tuinboontjes ga maken, kan dat denken jullie?

Nog een lekker idee voor menuutje (veganistisch of vegetarisch)
verse tomatensoep om mee te beginnen (vor de vegetariërs die kunnen een scheutje room toevoegen)
dan pompoen in plakken met zout erop uit de oven die in olijfolie met knoflook en marjolein takjes lekker is gegaard met daarbij verse spinazie (voor de vegetariërs kun je daar gekookte eitjes bij doen).
Fruit als toetje

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:44

Dat klinkt goed zeg Pien!

Ik zit weer eens met een verjaardag :+
Ik heb voor de lunch op 20 oktober 14 mensen en voor het diner ongeveer 25. Ik ben niet bang voor uitdagingen en heb bijna de hele zaterdag ervoor om voor te bereiden.
Wat is nu echt leuk/lekker herfstig (& een beetje betaalbaar voor deze student :D )

Voor de lunch heb ik nu:
brood insnijden voor breekbrood
broccolli soep
salade caprese
gevulde wraps (humus groenten)
pastasalade met cranberry's en pecannoten
Turks brood

en een bruin bammetje voor mijn pake :+

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:34

pien_2010 schreef:
Marfay en Kally, mag ik daarbij de recepten. De hete bliksem ga ik dan met de rode aardappel maken.
dat kan prima :)

Hete Bliksem:

met tamme kastanje

Tamme kastanjes poffen of koken (kruisje in de bast maken zodat je ze makkelijk kunt open maken, als de hoekjes helemaal opgekruld zijn zijn ze goed, ca. 5 minuten op 100graden, maar proef er eerst eentje. Ze worden lekker zacht (niet smeuïg!)). Bij koken: meekoken met de aardappelen. Ca. 1-2 kastanjes per aardappel, afhankelijk van wat je lekker vindt. Kastanjes pellen, probeer zoveel mogelijk van het pluizige weg te krijgen - maar je kunt dit prima eten.

met kweepeer

Kweeperen goed schillen en alle hardere stukjes (vooral het klokhuis) ruim wegsnijden. In stukjes snijden en samen met de aardappelen koken.

afmaken

Aardappelen (en kweeperen) stampen met boter/margarine en melk/sojamelk/hazelnootmelk/amandelmelk/havermelk. Eventuele kastanjes kort mee stampen aan het einde: ze mogen brokkelen, maar je wil nog wel grove textuur hebben. Beetje grof zout, flink veel verse (witte) peper toevoegen. Je maakt tenslotte Héte Blikem! :))

Ondertussen (rode) uien en schijfjes appel (1 op 1) bakken in boter/margarine.

Stamppot serveren met de uien en appels, eventueel mosterd erbij als je dat lekker vindt (ja dus! :D ).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 20:48

Tamme kastanjes zijn zó lekker <3
Hier halen ze de pan niet :)) Die zijn al op voordat ze de kans krijgen om af te koelen.
Jammer dat er dit jaar niet zo veel aan onze boom hangen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:04

Zit nu op 1/3e van de vegan challenge en ben het eigenlijk wel zat. Heb zin in kaas. _O-

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:05

MarlindeRooz schreef:
Zit nu op 1/3e van de vegan challenge en ben het eigenlijk wel zat. Heb zin in kaas. _O-

:') :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 22:08

Morgen een vegan kaasje maken met edelgist :9 En dan een lekkere tosti ermee maken :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:13

Ik heb oprecht geen tijd om uitgebreid te koken. Ben elke dag van 9 tot 9 bezig geweest deze week. :=

Ga het gewoon uitzitten en dan 1 november lekker eten waar ik zin in heb. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:17

Helpt ook niet mee trouwens dat die meiden waarmee ik het doe het niet helemaal volhouden. Eentje heeft per ongeluk wat gehad. De ander stopt er mee want ze wordt duizelig ofzo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:23

Het geen tijd hebben om lekker te koken vind ik een groter probleem eerlijk gezegd als de vegan chalenge MR. Sterkte en jammer dat de meiden het niet volhouden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:28

Ik kook wel lekker maar ben gewoon weinig thuis. Als je om half 9 nog gaat koken ga je niet even een kaasje breien haha.

Studeer ‘s ochtends thuis en dan ga ik rond de middag naar de uni tot 17:00 of 19:00 vaak. Of ik heb ook college in de ochtend en dan 5 tussenuren. :roll:
En anders heb ik andere afspraken na die tijd. :)
Had maandag lekker frietjes en dinsdag Mexicaans / taco gehad. Gisteren heb ik vegan gyros met pitabroodjes gemaakt en vanavond met mijn vader bij de Ikea gegeten. Morgen ook uit eten! (eetkamer everydays in Zwolle, aanrader!!!)
Zaterdag werken van 11 tot 20:30 dus dat vult de dagen op. :=

Volgende week hopelijk meer tijd... eet heel lekker en gevarieerd maar ik mis kaas haha.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:04

Ik doe ong 4 grote kweeperen schillen en in stukjes in pan met ong half water, dan ong 12
kardemon peultjes erbij en flinke lepel honing. Aan de kook en zachtjes laten pruttelen
tot de stukjes zacht worden, beetje aankijken of er water bij moet en indien zacht genoeg...peultjes eruit(daarom ff tellen van tevoren) stampen en kijken kwa smaak of er nog honing bij moet.
Tis een soort appelmoes maar dan als Kweeperen variant. Erg lekker vindt ik met yoghurt maar er zullen wel meer variaties zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:18

Ik ben even aan het denken of ik op iets kom dat makkelijk is en kaas cravings stilt... ik moet zeggen dat ik hoe langer hoe minder kaas wil. Het klopt dus wel dat je er na een tijd minder zin in hebt. Maar ik eet het nog wel af en toe.

Maar vervangen dus. Hmmmm. Oja kaasausje maken met edelgist? Gewoon plantaardige bechamel met edelgist erin. Op 5 min klaar en helpt bij mij!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:15

Bij mij stopt de trek naar kaas als ik Dominion of beelden zoals dat zie :+. Maar na bijna een jaar veganist zijn heb ik echt nauwelijks nog zin in kaas.

Gisteren een groente curry met wat random groentes gegeten. Was lekker!
Ik wil eigenlijk wel meer zonder zakjes en pakjes eten maar vind het nog best lastig. Want telt een zakje met curry kruiden ook als een pakje of niet?
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:20

Ja Dominion werkt goed om je weer in volle overtuiging vegan te laten eten. Van alle nare docu’s vond ik die het meest heftig.

Ik heb zelf eindelijk een humus gevonden die
Ik lekker vind. Op een broodje met komkommer. Dus heel fijn weer een makkelijke en lekkere lunch te hebben om mee te nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:43

Deksel kijk gewoon wat er in zit. Niet alle zakjes zijn ongezond.

Ik herhaal mijn vraag van paar weken geleden. Wie weet een lekker eigengemaakt olijven humus recept?
Dat kocht ik kant en klaar in Spanje en dat was zo vreselijk lekker. Behoefte aan kaas bij mij komt ook bij gebrek aan heerlijk hartig alternatief. Ik heb daar amper of niet kaas gegeten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:54

Zelf niet direct ervaringen mee
Behalve mijn eigen experiment waarbij ik gewoon basis hummus had gemaakt en er een goeie Hand olijven doorheen heb gedaan

Maar deze ziet er ook wel lekker uit

http://dutchmom2suburb.com/olijven-hummus/

Zou Alleen de hoeveelheid olie ernstig terugschroeven
Kwam Er ook 1 tegen Met olijven koriander em Citroen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:58

Ja zielige documentaires die niet weergeven zoals het echt gaat in Nederland kijk ik niet. :P
Maar ik kan prima een maand geen kaas eten maar ik vind het gewoon lastig om overal steeds rekening mee te houden haha.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:20

Dominion gaat ook niet over Nederland maar Australië. Ik kijk alles. Voel me ook meer een wereldburger dan een Nederlander. :) Daarbij is het voor mij ook een wereldwijd probleem gezien de import. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.

En lastig is het zeker! :)