Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:02

Oh top! Handige site

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:53

Yes! Er was weer gist bij de AH. Helaas dit weekend geen tijd om een zelf een brood proberen te maken ipv een mix uit de supermarkt. Volgend weekend ga ik het zeker proberen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:53

Het gaat inderdaad uitdrukkelijk niet om verse gist, maar om droge versus instant gist. Maar als dat zonder al te grote gevolgen voor elkaar in te wisselen is: dikke prima! Want ik heb zo'n groot pak (instant :P ) gist van de Welkoop :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:55

Voor zover ik weet is het enige verschil dat je droge gist moet bloemen voor gebruik en dat dat bij instant gist niet nodig is (als je zeker weet dat het nog goed is).

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:59

Ik ben nu een sourdough met hoge hydradatie aan het maken, alles plakt hahahaha. Ben benieuwd of ik hem goed gevormd krijg straks :') .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:28

Bedankt voor het snelle reageren! Heb nu met een gerust hart een nieuwe no knead gemaakt, met... instant gist dus :)) Dit keer de meergranen speltmix van de bakker. Ben benieuwd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:12

Wat komen er weer heerlijke ideeën langs!

Hier is het brood met een ander recept wel weer goed gelukt. Denk dat ik dit recept gewoon ga aanhouden, want deze is perfect :9
Volgende keer misschien met wat italiaanse kruiden erdoor :9

Afbeelding

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:18

Ik gebruik van die zakjes van 7 gram gist uit de supermarkt. Is dat dan ook instant?

Wat een prachtig brood 8nnemiek!

Van de week moest ik boter door het brood doen met de Soezie mixen... weet iemand het nut daarvan? Kan ik het weg laten? Voor mijn gevoel was de korst wat te zacht...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:32

Ik heb nu een volkoren-sesamzaad in de oven staan, recept van Levine. Ziet er goed uit tot nu toe! Van de week ook het boek van Ken Forkish binnen gekregen, maar nog niet de tijd gehad hier goed in te lezen. Ziet er wel heel leerzaam uit!

@Annemiek: mooi brood! Ziet er smakelijk uit :9 Welk recept heb je hiervoor gebruikt?
@LieveLoes: Dat is instant gist inderdaad. Boter/vet is vaak goed tegen uitdroging, brood blijft langer vers. Wat voor temperatuur heb je gebakken? En hoeveel boter? Ik heb nooit last van een zachte korst als ik boter door m'n deeg kneed..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:36

Die zit er zeker mooi uit zeg Annemiek!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:48

imd schreef:
Ik heb nu een volkoren-sesamzaad in de oven staan, recept van Levine. Ziet er goed uit tot nu toe! Van de week ook het boek van Ken Forkish binnen gekregen, maar nog niet de tijd gehad hier goed in te lezen. Ziet er wel heel leerzaam uit!

@Annemiek: mooi brood! Ziet er smakelijk uit :9 Welk recept heb je hiervoor gebruikt?
@LieveLoes: Dat is instant gist inderdaad. Boter/vet is vaak goed tegen uitdroging, brood blijft langer vers. Wat voor temperatuur heb je gebakken? En hoeveel boter? Ik heb nooit last van een zachte korst als ik boter door m'n deeg kneed..

Temperatuur van 220 graden in een niet voorgewarmde oven (oké deze zin is krom maar je snapt wat ik bedoel hahah) en dan een half uur aangehouden!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:06

Dat ziet er goed uit Annemiek!

Ik ben helemaal blij :D Gisteren met de meergranen speltmix van de molen een no knead op gezet. Vanochtend in de oven en net aangesneden.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is echt wilde beste tot nu toe! Zo verschrikkelijk lekker :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:07

LieveLoes schreef:
imd schreef:

Temperatuur van 220 graden in een niet voorgewarmde oven (oké deze zin is krom maar je snapt wat ik bedoel hahah) en dan een half uur aangehouden!

Ik zou 'm in een voorverwarmde oven zetten. Voor een brood met 500g meel houd ik zelf altijd +/- 40 minuten aan. Ik denk dat je door voorverwarmd te doen al een betere korst krijgt!

Mooi Berdien! ZIet er erg lekker uit. Fijne methode, dat no-knead :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:52

Afbeelding
Is een lekker brood geworden. Volgende keer iets beter vormen (eerste keer bus brood voor mij) en niet het bakpapier in de vorm vergeten :=

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:10

Oh heel mooi geworden!

Wat voor gist gebruikten jullie voor het recept van de pita broodjes uit de OP? Ik zie gedroogde gist staan, maar dat heb ik niet... kan het ook met instant gist? En hoeveel moet ik dan gebruiken?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:22

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:35

Oh oeps! Overheen gelezen... sorry! Maar dank je voor het opzoeken!

Edit: maar dan dus een eet lepel instant gist gebruiken? Of is dat te veel?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:38

Hahaha geen probleem hoor ;) het gaat soms ook gewoon snel hier met al die lekkere broodfoto's :~

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:42

Hier ook eerste brood een feit!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar, heel eerlijk...

Ik vond hem niet echt lekker. :')

Het is het volkoren no knead recept van Jo Cooks dat hier al een aantal keer voorbij is gekomen. Het recept was supersimpel, ik heb alleen een te grote pan gebruikt, daardoor is hij plat geworden. Qua textuur was hij heel dik en een beetje vochtig, misschien niet gaar genoeg? Ook erg vullend (voor mij te) en daarnaast vond ik de smaak maar zo-zo.
Volkorenmeel kwam van de AH, misschien ligt het daaraan? Of te weinig zout? Ik heb gewoon keukenzout gebruikt.
Voor morgen wil ik 'm opnieuw maken. Weet iemand hoe ik het kan verbeteren? :o? Kan ik bijvoorbeeld een deel van de volkorenmeel vervangen voor patentbloem? (Volgens Jo Cooks wel, maar dan 50/50 bloem/meel, dat vind ik iets teveel bloem misschien?) Of moet ik meer zout toevoegen?

Haha, sorry voor de stroom aan vragen. :o

8nnemiek, Berdien en imd, die zien er zo lekker uit!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:18

Ik bakte vanmorgen weer een desembrood, volgde het recept voor een meer open crumb. Ik vermoed alleen dat ik hem iets te snel heb opengesneden, want hij was wat chewy. Het deeg was tijdens het maken ook zo ontzettend nat dat het vormen niet echt lukte. Ik kreeg hem niet op spanning. Dus echt hoog is hij niet geworden, dan had ik een kleinere DO moeten gebruiken. Volgende keer dit recept proberen met iets minder water, want de binnenkant is wel heel mooi van structuur.

Afbeelding

Afbeelding

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:24

imd schreef:
[ [url=m/nzXioB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is een lekker brood geworden. Volgende keer iets beter vormen (eerste keer bus brood voor mij) en niet het bakpapier in de vorm vergeten :=

Heb je hier een recept van?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:23

silverdapple schreef:
Hier ook eerste brood een feit!!
[ [url=m/czZr5m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/su9gnp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iQu5fm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar, heel eerlijk...

Ik vond hem niet echt lekker. :')

Het is het volkoren no knead recept van Jo Cooks dat hier al een aantal keer voorbij is gekomen. Het recept was supersimpel, ik heb alleen een te grote pan gebruikt, daardoor is hij plat geworden. Qua textuur was hij heel dik en een beetje vochtig, misschien niet gaar genoeg? Ook erg vullend (voor mij te) en daarnaast vond ik de smaak maar zo-zo.
Volkorenmeel kwam van de AH, misschien ligt het daaraan? Of te weinig zout? Ik heb gewoon keukenzout gebruikt.
Voor morgen wil ik 'm opnieuw maken. Weet iemand hoe ik het kan verbeteren? :o? Kan ik bijvoorbeeld een deel van de volkorenmeel vervangen voor patentbloem? (Volgens Jo Cooks wel, maar dan 50/50 bloem/meel, dat vind ik iets teveel bloem misschien?) Of moet ik meer zout toevoegen?

Haha, sorry voor de stroom aan vragen. :o

8nnemiek, Berdien en imd, die zien er zo lekker uit!

Is dit een desembrood of een met gist?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:32

lenaa_tje schreef:
imd schreef:
[ [url=m/nzXioB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je hier een recept van?

Zeker! Is van Levine, maar hier staat ie mooi beschreven: https://kokenindebrouwerij.blogspot.com ... n.html?m=1

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:00

Dankjewel! Deze ga ik is proberen morgen :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:30

Ik ben nu bezig met 2 desems, eentje met walnoten en eentje met kaas, tomatenpuree en kruiden. Ben benieuwd of dat lukt :+ ze gaan vannacht in de koelkast en morgenochtend afbakken.