De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:51

Ga je die hoge halen dan? Ik vrees zelf dat die niet sterk genoeg is voor de wind op open veld.. Die lage leek mij wel wat, of zou het tegenvallen hoeveel daar in kan? Het is natuurlijk alleen voor het opkweken, daarna gaan ze in de volle grond.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:58

Die hoge wilde ik halen inderdaad, kan ik een hoop potjes in kwijt die binnenkort niet meer op de vensterbank passen.. hij komt wel tegen een muur te staan, en ik kan em aan het frame vast zetten met pluggen in de muur, maar er staat wel een flinke wind vanuit het open veld..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:47

ik zie alleen een hoge?
*gaat haar bril zoeken...
Of bedoelen jullie dat hele kleintje?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:28

Ik vind de welkoop erg duur met de zaden of ligt dat aan mij? Mooi tuinkasje van de lidl, alleen op de open tuin durf ik het niet aan. Complex ligt ook nog eens achter de dijk, aan het water, dus veel wind.
De kleinere kweekkas heeft de welkoop ook, was daar weer goedkoper afgelopen week.
Van mij mag het voorjaar worden, kunnen we eindelijk in de tuin beginnen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:40

Voor zaadjes kun je ook eens op Mp kijken trouwens. Genoeg aanbod daar voor leuke prijzen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 12:50

steenbok1980 schreef:
Ik vind de welkoop erg duur met de zaden of ligt dat aan mij? Mooi tuinkasje van de lidl, alleen op de open tuin durf ik het niet aan. Complex ligt ook nog eens achter de dijk, aan het water, dus veel wind.
De kleinere kweekkas heeft de welkoop ook, was daar weer goedkoper afgelopen week.
Van mij mag het voorjaar worden, kunnen we eindelijk in de tuin beginnen.

Ik had in december zaad besteld en begin jan heb ik het bij de Welkoop opgehaald. Toen kreeg ik 20% korting op al het zaad. Ik was dus niet duur uit.

Ik twijfel ook over een kasje. Ik zou wel een tomatenkas willen, dus iets wat de hoogte ingaat. Mijn vader heeft een oude kas, die hij niet meer kan gebruiken. Mits het vervoer lukt, zou ik bijv volgend jaar een glazen kas hebben. Ik reken er dit jaar niet meer op.
De plastic kasjes lijken aantrekkelijk. Maar ik lees ook dat ze kapot waaien en verankerd moeten worden. tja, dan is goedkoop inene duurkoop. Het is hier ook erg winderig.

Ik ben aan het voorzaaien, heb de lathyrus en tuinbonen geweekt en gezaaid. Helaas hebben we 2 dagen geen warmte in huis gehad, de kachel was kapot. Ik zal dus nog even iets langer op het ontkiemen moeten wachten.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:18

Ik heb een leuke site gevonden voor zaadjes bestellen, alles in kleinverpakking. Want voordat ik bv 150 tomaten gezaaid heb....... Is in verhouding wel duur, maar anders blijft er zo veel liggen de aankomende jaren.
Zonder kachel, brrrrrrrrr.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:40

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:37

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:59

Ik was eigenlijk van plan om de kas van de lidl te kopen maandag.. maar vandaag was ik bij de Hornbach, en daar zag ik toch een mooie kas staan..! :Y)
Tijdje over moeten nadenken, want waar zet je zo'n groot ding.. maar uiteindelijk toch maar terug gereden en meegenomen :D
2 x 3 meter, 2 meter hoog, met een supersterk buizenframe en scheurvaste folie. Zag er echt degelijk uit. Voor maar 99 euro.
Ik moet em alleen wel goed in de grond en aan een muur zien vast te zetten. Maar dan kan ik wel al mijn tomaten en paprika's en pepers beschut zetten :j
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:04

Idd mooie bakken, maar wel aan de prijs. Misschien wel een idee m gewoon een tafeltje neer te zetten en daar een klein kasje op van de welkoop. Die zijn niet zo duur op het moment. Vandaag ook geslaag bij de action voor bakken voor mijn fruitboompjes. En wat opkweekbakken voor 1,89.

WOW wat een mega gevaarte! Dat moet je maar kwijt kunnen inderdaad!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:44

Ik zag laatst een leuke constructie met wat simpele houten kratten/veilingkisten. Een paar verticaal op de grond staand met de rug tegen elkaar, en daar bovenop twee liggende kratten waar grond en plantjes in zaten. Dan heb je wat opslagruimte en daarboven ruimte voor plantjes. En het zag nog leuk uit ook :D

De kas lijkt in het echt minder groot. Foto is een beetje van beneden gemaakt zo te zien. Ik heb gelukkig wel een mooi plekje ervoor. Er ligt een oude garage tegen de paardenwei aan, de draad van de wei staat zo'n anderhalve meter er vanaf en achter die garage ligt wat rotzooi en onkruid.. dus beetje puinruimen en vlak maken, en dan staat de kas vol in de zon en uit het zicht vanuit ons huis en het terras :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:24

Wow Annemiek! Daar kun je beste planten in houden! Jaloers!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:11

Ja, vandaag eens bedenken waar ik alles ga zetten :j
Wat kan er nog meer beter in zo'n kas dan buiten..? Sowieso de tomaten, paprika en peper.. Misschien de aardbeien, of doen die het buiten beter? En ik wil eens een watermeloen erin zetten, die kun je schijnbaar ook de hoogte in laten groeien..

Hoe doen jullie pepers kweken? Ik heb ze in mijn verwarmde kasje gehad, op +/- 22 graden.. Ze kwamen mooi samen met de paprika uit, maar de paprika groeide lekker door en de pepers bleven klein en de blaadjes werden bruin en vielen af.. Kunnen ze te veel water hebben gehad? Of toch té warm onder de lamp? Ik was gelukkig vroeg begonnen, dus heb vandaag nieuwe gezaaid :) Nu hopen dat deze beter groeien!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:43

de pepers groeien hier wel. maar super traag. precies alsof ik ze zelf uit de grond moet trekken :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:01

Dat is een leuke kas....8nnemiek :) Groot ook...het is wat als je geduld op de proef wordt gesteld he hihi...

Ik heb een kas met een houten frame,omspannen met plastic.Heb nog een volledige lengte plastic in reserve...maar ik wil tzt graag een glas kas.Dan ga ik het houten frame omspannen met gaas en gaat hij over de fruitstruiken :D

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:22

Kom me hier ook maar weer eens melden. Nadat afgelopen jaren mijn landje tot wildernis is verworden, wil mijn zoontje dit jaar graag mee helpen. Dus heb ik het landje nog maar een jaartje aangehouden qua huur en ga het nog een keer proberen.

Dit weekend wil ik er met de bosmaaier overheen om alles goed kaal te maken, maar eigenlijk zou ik het af moeten plaggen. Weten jullie of er een machine bestaat die dat kan? Een frees zou niet diep genoeg gaan of teveel rotzooi onder frezen oid? Of zou je wel kunnen frezen na het bosmaaien? Er staat nu gras genoeg voor een flinke schapenwei -O-

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:30

M'n vriend heeft een heuse groentetuin: sla, tomaten, prei, allerlei soorten kool, komkommers, aardappelen, courgettes en nog veel meer!
Echt heel leuk, alles lekker vers, smaakt zoveel beter dan de dingen die je koopt in de winkel. Kan natuurlijk maar een idee zijn, maar wat je zelf teelt, smaakt gewoon beter :Y)
Wat hij zaait of plant, koopt hij trouwens meestal gewoon op de markt. Het zijn dan ook heel "gewone" dingen, die echt niet moeilijk te vinden zijn.

Ik heb thuis gewoon wat kruiden in de tuin staan: basilicum, tijm, rozemarijn en ook wat munt.
Ook hebben we wat fruitbomen (perzik, appel, peer en kers), maar die staan er nog maar pas, dus daar hebben we voorlopig nog geen vruchten van gehad. Wel hebben we sinds een aantal jaren wat aardbeiplantjes die heel veel opleveren. Kleine maar heerlijke aardbeitjes! Jammie :9

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:42

kebie schreef:
Kom me hier ook maar weer eens melden. Nadat afgelopen jaren mijn landje tot wildernis is verworden, wil mijn zoontje dit jaar graag mee helpen. Dus heb ik het landje nog maar een jaartje aangehouden qua huur en ga het nog een keer proberen.

Dit weekend wil ik er met de bosmaaier overheen om alles goed kaal te maken, maar eigenlijk zou ik het af moeten plaggen. Weten jullie of er een machine bestaat die dat kan? Een frees zou niet diep genoeg gaan of teveel rotzooi onder frezen oid? Of zou je wel kunnen frezen na het bosmaaien? Er staat nu gras genoeg voor een flinke schapenwei -O-

Bosmaaier eroverheen en dan idd onder frezen,omploegen is natuurlijk nog beter maar weet niet hoe groot het stukje is.
Als er geen giftige planten staan zou je er ook aan kunnen denken om er een paar schapen/geiten op te zetten.Misschien kun je die ergens lenen? :)

Rochlie...uit eigen tuin is gewoon veel lekkerderder :9 :D :Y)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:52

De kas kan je ook gebruiken om je tuinseizoen te verlengen.
Nu kan ja al b.v.spinazie,radijs en raapsteeltjes in de volle grond in je kas zaaien.
Tegen de tijd dat je die hebt geoogst kunnen de tomaten e.d. erin.
Aardbeien kunnen in de kas dan heb je ze vroeger dan van de koude grond.
Er zal wel een vroeg ras zijn dat daarvoor geschikt is.
Een paar struikboontjes uit de kas als je ruimte hebt is ook altijd lekker.
Als de vorst weg is dit weekend ga ik zelf zaaien in de kas.
Mijn kas blijft ongeveer vorstvrij tot -4
Toen ik nog geen kas had timmerde ik van 4 oude planken en een oud raam een koude bak.
Werkte prima voor de lage vroege groenten.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:20

Dank voor je antwoord Tinky!
Helaas, geen schapen in de buurt :D De bosmaaier kan ik lenen en een tuinfrees is nog wel te huren. Zou super zijn als dat een beetje lukte :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:04

Goed idee, Pien :j Radijsjes heb ik meer dan genoeg, dus die kan ik alvast uitzaaien. En wortels?

Eerst maar eens zien hoe ik die kas goed in de grond kan verankeren.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:19

Worteltjes en bietjes kan je nu ook al zaaien.
Als je de aarbeien in potten in je kas zet kan je ze na de oogst wer in de volle grond buiten zetten , scheelt ruimte in je kas voor de verdere zomer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:59

Tuinfrezen is zwaaaaar! Ik heb de paardenbak vorig jaar gefreesd met zo'n huurding. niet leuk om te doen hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:26

kebie schreef:
Dank voor je antwoord Tinky!
Helaas, geen schapen in de buurt :D De bosmaaier kan ik lenen en een tuinfrees is nog wel te huren. Zou super zijn als dat een beetje lukte :j

Als je iets omgeploegd wil hebben zonder machines heb je meer aan een paar varkens :j