Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:11

Welkom symbeami. Gebroken lijnzaad kun je zo gebruiken. Bijvoorbeeld door een smoothie, yoghurt, kwark of zelfs pannenkoekbeslag
Kun je wat meer vertellen over de Gabriel methode? Die heb ik hier nog niet voorbij zien komen

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:23

Ik heb dat eigenlijk totaal niet, dat obsessieve en dat je je eigenlijk slecht voelt als je een keer wat minder goed eet. Weet ook niet of dat wel heel goed is om dat te hebben. Ik weet niks over koolhydraten en werkingen van verschillend voedsel op je lichaam. Waar het bij mij vooral om gaat is dat ik gewoon pure, gezonde producten eet en ik ben er van overtuigd als je goeie porties daarvan eet je ook veel minder gaat snoepen tussendoor. En dat ene chocolaatje dat je dan wel opeet, of dat ene handje gezouten noten of een keer een stuk taart, dat moet gewoon kunnen. Het leven moet natuurlijk ook leuk blijven. Al die dingen als Chiazaad of lijnzaad of die Goij bessen ofzo, dat gaat mij eigenlijk al 'te ver', of naja niet dat ik het te ver vind gaan maar dat ik denk dat je zonder die producten ook prima gezond kan leven.

Ik wil gewoon pure, gezonde dus onbespoten, biologisch/ecologisch geteelde producten, geen fabrieksvoedsel met al zijn rare e-nummertjes en kilo's suiker en zout. En dat ene mini appeltaartje dat ikzelf gebakken heb eet ik zonder schuldgevoel op, natuurlijk zit er veel boter in en er zit suiker in, maar geen rare conserveermiddelen of andere e-nummers. Zolang ik niet meteen alle 12 appeltaartjes opeet is er niks aan de hand, maat houden is ook erg belangrijk in gezond en puur eten. En het moet ook leuk blijven om te eten, ik ben bijvoorbeeld gewoon geen grote fan van rauwkost en salades, ik eet niet met plezier een stukjes rauwe paprika of snoeptomaatjes of worteltjes, geef mij als tussendoortje dan maar een appel of een banaan. Ik moet er ook bijzeggen dat ik misschien wat makkelijker praten heb dan andere mensen, ik kom van nature al niet snel aan, ik moet juist heel veel moeite doen om aan te komen. Dus ik voel me ook gewoon minder schuldig als ik taartjes eet of andere dingen. Maar ik denk niet dat je boos op jezelf moet worden als je een keer een glas cola drinkt of op een verjaardag wat nootjes eet, zolang het met mate is is er volgens mij niks aan de hand. Maar dit is geheel mijn mening hoor, maar ik maak me soms wel zorgen als ik inderdaad bij mensen lees dat ze boos zijn of teleurgesteld wanneer ze een stuk taart hebben gegeten of iets dergelijks. Dan denk ik; ja maar dat ene stukje. Zolang jij jezelf in toom kan houden en niet iedere dag taarten gaat zitten opeten is er niks aan de hand, geniet van het leven en het eten. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:30

Helemaal waar hoor Mara, maar chiazaad of lijnzaad daar zitten echt hele goede dingen in. Maar persoonlijk Ben ik ermee begonnen vanwege het effect op je darmwerking ivm mij staaltabletten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:32

Phylos schreef:
Welkom symbeami. Gebroken lijnzaad kun je zo gebruiken. Bijvoorbeeld door een smoothie, yoghurt, kwark of zelfs pannenkoekbeslag
Kun je wat meer vertellen over de Gabriel methode? Die heb ik hier nog niet voorbij zien komen

De Gabriel methode vind ik een beetje lastig uitleggen. Maar het gaat er om dat je vooral gezonde dingen aan je eten TOEVOEGT en niet van alles weglaat. Stelregel is dat een maaltijd moet bestaan uit - omega 3 (lijnzaad! ) eiwit en "levend voedsel" Dat levende voedsel moet je dan zien als verse groenten, vers fruit en bijv. vlees van gras etende koeien. Dit bevat de meeste essentiële voedingsstoffen. Liefst biologisch voedsel.
Verder werkt het met visualisatie, via je onderbewuste kun je je gedrag veranderen. Dat stukje vind ik echt heel leuk, want ik ga naar bed, zet cd'tje op, luister naar wat er gezegd wordt en val meestal in slaap en dat is prima want het werkt wel door in je onderbewuste. En raar maar waar je krijgt zo als vanzelf zin in gezonder eten, meer bewegen en zo drink ik ook veel meer water op een dag. Je moet jezelf vooral niet uithongeren, maar ik zit nu ook eerder vol. Wat niet raar is, omdat wat ik eet veel meer voedingsstoffen bevat.
En joepie, lekker weer roomboter gebruiken :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:33

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes! Het gaat redelijk maar heb toch wel zin om gewoon dingen te gaan eten, maar dat kan gewoon even niet. Gelukkig hoef ik niet meer naar de WC te hollen zoals vanochtend, dus laten we het er maar op houden dat het spanning was.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:34

Ik zie geen goede reden om 'los te laten'. Waarom zou je af entoe iets slechts moeten eten? Is nergens voor nodig. Ik vind obsessief met gezond eten bezig zijn eerder een seintje dat het werkelijk bar gesteld is met de kwaliteit van voedsel. Je moet haast wel obsederen erover, anders prop je jezelf vol met troep terwijl je denkt dat je goed bezig bent (zoals ik met m'n Quorn volgepropt met suiker).

Als het eens een keertje wat minder gaat is dat natuurlijk ook niet meteen een ramp. We leven nou eenmaal in een wereld met een overdaad aan slechte voeding, de kans dat je eens niet anders kan, of iets verkeerds pakt is erg groot. maar ik heb nooit echt de gedachtegang 'Eet ook eens iets slechts, is goed voor je' kunnen volgen :n

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:38

Nee bewust iets slechts eten is ook niet nodig, maar gebakjes afslaan op die enkele verjaardag of af en toe uiteten moet toch kunnen. En als het mooi weer is en je hebt zin in een softijsje ach waarom niet. Maar gewoon met mate, het sleutelwoord denk ik

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:41

Je schuldig voelen over iets wat je eet is sowieso niet goed. Je kan er best af en toe gewoon even van genieten. Inderdaad met mate. Ik had een recept voor een "gezond ijsje" even kijken of ik het kan vinden.

MaartPaard

Dat past wel helemaal in ons straatje! :D

Dat is ook zo Mara, maar fijn dat jij niet aankomt in elk geval. Ik zal ook geen tientonner worden maar ben blij met hoe ik nu ben, mensen vinden me er slank uit zien. Ben dan bang dat dat minder wordt als ik eens slecht eet, heel raar eigenlijk. Maar als ik dan dat boek van Amber lees word ik helemaal bang van suikers haha. En ik heb echt een slechte stoelgang gehad en een nog veel slechtere huid dan dat ik nu heb. Dus ja ik voel me nu gewoon stukken beter..

Haha nee ze hebben uiteraard niet alleen hagelslag! Ik neem altijd pindakaas als ik daar ben, en als ze geitenkaas hebben neem ik dat. Maar als ik voor de lol op een pakje vlees kijk, waarvan je denkt dat het van de versafdeling van de appie komt, zitten alleen daar al 9 e-nummers in. Dat maakt me zo boos. Wat is nog echt? Waarom wordt het ons zo moeilijk gemaakt? Stomme commercie..

Misschien kan ik mn schoonmama wel eens aanraden om bij de bio winkel te gaan kijken, die hebben ze namelijk wel in Meppel. En tjah m'n vriend woont weer/nog thuis op zn bijna 24e idd maarja hij zit ook beetje in een onmogelijke situatie om uit huis te gaan en hij is te verwend om op kamers te gaan hahaha. En thuis heeft hij het echt super goed, mijn schoonouders zijn de liefste mensen die er bestaan en ze hebben alles waar menig mens jaloers op zou zijn. Neem wel soms een zakje nootjes mee en dan eet ik die soms gewoon als snack van 'oh dat zat nog in mijn tas' haha :+ Maarja mijn schoonpapa is een stevige roker en rookt binnen (gelukkig dus wel een groot huis), en hij houdt van frituren en snoepen. Hij heeft misschien wel een buikje maar hij heeft nog op zn 54e wel een volle bos half lang haar wat amper grijs is en ziet er super uit haha. Psyche is ook belangrijk he..

_Mara_

Ja dat geloof ik ook wel, maar ik heb niet het idee dat ik het persee nodig ben. Heb niet echt dingen waarvan ik echt last heb, zoals jij bijvoorbeeld met je staaltabletten hebt en ik wil mijn eetpatroon ook niet TE rigoreus omgooien als ik in principe op dat gebied niet echt ergens last van heb. Ik start mijn dag prima met 2 boterhammen met hagelslag, ben de suikers in de hagelslag ook gewoon echt nodig, heb namelijk al een paar keer in het verleden gehad dat ik ben flauwgevallen onder de douche of tijdens het douchen omdat ik van te voren niet gegeten had. Toen heeft mijn moeder ook gezegd dat ik s'ochtends toch echt eerst even me suikerspiegel omhoog moest werken en dat gaat prima met hagelslag, ik weet zeker dat er vast 'gezondere' manieren zijn om dit te doen maar hagelslag werkt ook prima, dus waarom veranderen denk ik dan.

@Phor: ik begrijp je helemaal! Ik heb inderdaad ook dan de gedachtegang, waarom neem ik dan toch dat glaasje cola? Zo geweldig lekker vind ik het nou ook weer niet, gezond is het ook niet, waarom dan niet iets anders? Maar het wordt je ook zo lastig gemaakt, als je op verjaardagen bent is er vaak cola en om het de gastvrouw niet te moeilijk te maken door te zeggen dat jij versgeperste jus of een smoothie wil zeg ik dan voor het gemak maar 'doe maar een cola'. Maar had het vorige week ook toen clubavond bij mij was, standaard cola is er aanwezig. Ik heb de meerderheid van de avond met een flesje water gezeten en toch 1 glas cola bewust gedronken terwijl ik 'vroeger' gewoon gerust die hele fles dan maar leegdronk. Bewust een keer 'ongezond' eten/drinken, tja, het zou eigenlijk niet moeten hoeven, maar in deze wereld is het soms niet anders.

Het is niet de makkelijkste weg die wij bewandelen, en met vallen en opstaan leren we. :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:47

Mara, als je brood eet, dan zou je suikerspiegel al omhoog moeten gaan, daar heb je de hagelslag niet voor nodig. ;)

IJsje volgens de Gabrielmethode:

Hou je ook van ijs en shakes....? Lekker en gezond voor het weekend: schil een banaan en snij deze in partjes, ontkroon wat aardbeien en maak wat besjes schoon. Leg dit allemaal in de vriezer. Als het morgen goed bevroren is dan doe je dit samen met water en wat proteinepoeder in een blender en je maakt zo een lekker en gezonde shake. Meer water is meer shakerig, meer banaan en proteinepoeder is meer ijs. Eventueel druppeltje Stevia erbij om het iets zoeter te maken of proteinepoeder met een smaakje nemen (bananenshake, aardbeidenshake....). Kaneel (supergezond) erdoor kan ook natuurlijk. Gooi er wat chia-zaadjes doorheen en je hebt de grote 3 van Jon (Omega-3, proteine en 'iets levends' in iedere maaltijd) in 1 superlekkere shake of heerlijk romig soft-ijs. Je kunt natuurlijk allerlei soorten fruit toevoegen

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:56

Ja maar een droge boterham is ook weer zo wat. :+ Haha, tja het is iets waarmee ik ben opgegroeid, hagelslag s'ochtends op brood en ik wordt het eigenlijk nooit zat. Terwijl ik tussen de middag toch liever varieer, ik hoef niet continu kaas op me brood of ham, daar wil ik wel echt variatie in ,gek eigenlijk.

Maar ik ben nog lerende, zoals iedereen hier denk ik. En je kan ook niet in 1 keer je hele leven en eetpatroon omgooien en perfect gezond eten zonder dat er wat aan op te merken is. Dat is iets dat je gaandeweg leert denk ik. Ik heb gister ook 'ongezonde' Euroshopper spaghetti gegeten, puur omdat ik het nog had staan en ik het ook erg zonde vind om voedsel weg te gooien. Ik heb het al die jaren gegeten en ik leef nog steeds dus waarom weggooien. Maar ik koop de volgende keer wel de biologische volkoren spaghetti en mijn jam, tja ook zonde om zomaar weg te gooien. Maar wanneer die op is ga ik wel over op de zelfgemaakte jam van een kennis van ons. In één keer het roer omgooien kan gewoon niet, financieel wil dat niet en je moet ook denken aan ecologische gevolgen met betrekking tot voedselverspilling. (Een nog erg ondergewaardeerd/onbekend thema.) Om meteen je hele voorraad kast de deur uit te doen is ook niet geheel verantwoord naar mijn mening.

Ik blijf het een interessant thema vinden, voedsel en de manier waarop we en de rest van de wereld mee omgaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:01

Mara, is anders wel een stunt om op een verjaardag om een smoothie te vragen _O- "Als je chiazaadjes hebt, die graag ook dan." Ik zie het helemaal voor me :')

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:05

Haha, naja als we bij elkaar op (verjaardags)visite gaan zou het kunnen, maar bij de gemiddelde Nederlander zal je raar aangekeken worden denk ik inderdaad. :P

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:05

Dat vind ik ook onzinnig, om nou meteen alles uit je kast weg te gooien, doe ik ook niet. Nou is mijn vriend nogal van de blikken soep, maar dat eet ik dus niet meer met hem mee. Toetjes heb ik ook geschrapt. Ik stop nu gewoon met eten als ik vol zit. Eerder at ik gewoon door om mijn bord leeg te maken of "voor het lekker".
Maar het rare is dat ik door het luisteren naar die cd in sommige dingen echt geen zin meer heb.
En het boodschappenlijstje wordt ook wel wat ingewikkelder, want waar kun je nu goede eerlijke producten kopen. Nou hebben wij hier niet zo heel ver vandaan een biologische boer zitten, daar kun je direct van de boer kopen. Ben ik nog niet geweest, maar moet ik maar eens doen. Ik doe het ook zo hoor, stukje bij beetje. Ben het met je eens dat je het echt niet in 1 keer kunt veranderen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:06

phormicola schreef:
Mara, is anders wel een stunt om op een verjaardag om een smoothie te vragen _O- "Als je chiazaadjes hebt, die graag ook dan." Ik zie het helemaal voor me :')

Hahahahaha.

Ik ga naar bed, even cd'tje luisteren.... :D

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:10

Dat is inderdaad wel interessant, ik probeer nog maar kort gezond te eten, maar merken degene die het langer doen echt een groot verschil met vroeger?

Ik bedoel, iedereen, de hele wereld 'overleefd' al dat bespoten voedsel vol E nummers ook gewoon. En velen zijn gewoon gezond.

En over het obsessieve: ik vind obsessief ergens mee bezig zijn hoe dan ook slecht. Of het nu eten of films kijken of bloemetjes plukken is. Dan overheerst het je leven, en zó ongelofelijk belangrijk is gezond eten ook weer niet. Maar ik doe het ook vrij snel. En waarom af en toe ongezond eten? Omdat ik het lekker vind :+ Ik houd eigenlijk helemaal niet van 'gezond' eten zoals rauwkost, groente ed. Ik probeer het mezelf wel aan te leren, en eet het ook wel, maar eigenlijk houd ik van ongezonde dingen. En ik beheers mezelf natuurlijk, anders at ik drie keer in de week pizza, maar wat is er mis met af en toe iets minder gezonds eten, omdat het lekker is? Ook heb ik het idee dat je lichaam anders helemaal niets meer aan kan, als je niet af en toe iets ongezonds eet, maar dat is enkel een gevoel, zonder wetenschappelijke onderbouwing natuurlijk.

Maar ik heb het zelf ook wel, als ik dan iets ongezonds eet (chocola oid) dan voel ik me daar ongelofelijk schuldig over en denk ik dat het allemaal voor niets is geweest :+ Slaat natuurlijk nergens op.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:11

@Avonturier: de hele wereld 'overleeft' helemaal niet op al die e-nummers, daarom gaan er zoveel mensen dood aan kanker.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:17

Dat klinkt een beetje kort door de bocht. Er zijn namelijk veel meer mensen die niet dood gaan aan kanker, dan mensen die wel dood gaan aan kanker. Is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het verband tussen E-nummers en het krijgen van kanker? Dat lijkt me toch wel heel lastig aan te tonen.

Overigens, ik wil graag wat noten eten, wat voor soort is het best? Ongebrand zonder zout?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:18

@Avonturier, ik eet al m'n hele leven gezond, dus ik weet niet of er verschil is. Wel eet ik nu veel minder dan vroeger, dus kwa kilo's zeker wel een groot verschil :')
Ik kan heel slecht tegen suiker, dus als ik eens iets met suiker eet voel ik dat vrijwel direct en het duurt ook een paar dagen voordat ik me dan weer beter voel.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 02:07

Net een groene smoothie gemaakt van spinazie, sla, gemengde bessen en appel maar báh, wat ongelofelijk goor. Dat is de laatste keer dat ik dat heb gegeten vrees ik.

En mijn eten ingevuld op de site van het voedingscentrum, en ik kom maar op 700 kcal uit voor vandaag, dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 02:35

Ik heb net pas de docu gekeken over het rauwe eten.

Wat ontzettend sneu! Ik krijg ook het idee dat deze vrouw veelsteveel bezig is met eten naar haar zoon toe, volgens mij wordt die jongen er knettergek van.
Nee, hier heb ik geen respect voor. Dogmatisch, beperkend en niet geïnformeerd :n

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:26

Goedemorgen.

Veel gepraat over obsessief eten... Ik ga zondag bij mijn oma eten en die kookt heel erg uit pakjes. We krijgen kippensoep( uit honig pakje) en boontjes en kip met salade en stoofpeertjes en nog wat gefrituurde smileys erbij en ijs na. Nu denk ik eigenlijk wel van oh hoe kan ik dat het meest beperken? Bijvoorbeeld geen gefrituurde spul nemen. Maar geen ijs nemen zal moeilijk worden. Dan gaan mijn oma lopen zeuren. Maar als ik het verder netjes hou moet er geen probleem zijn!

Mijn planning..

O: 2 speltboterhammen met biologische jam
T: appel
L: 300ml yoghurt met banaan, 1eetlepel amandelen en lijnzaad. Wat cherrytomaatjes erbij
T: peer
D: zilvervliesrijst, groentes, biologische groenteburger
T: ?

Ik wil trouwens ongeveer zon 8 kg afvallen. Is dat mogelijk met dit lijstje? Of is het te weinig of te veel? :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:12

@MightyJoe: Ik vind je lijstje best karig, zou er eerder wat meer opzetten, zodat je niet gaat snaaien van de honger. Je zou als 'tussendoortje' een gebakken eitje met wat groenten kunnen eten.

Het is wel een gezond lijstje :)

Wat voor mij vandaag mijn lijstje gaat worden weet ik niet. Ik ontbijt nu met 2 speltboterhammen met extra pure hagelslag, kopje zwarte koffie en ga straks nog een smoothie maken van een halve banaan, sinaasappels en kiwi.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:31

Mighty Joe, ik vind je lijstje ook erg karig. Maar of jij af kunt vallen zo, dat hangt een beetje van jou af.
Als je maar zorgt dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt dat je lichaam niet "uitgehongerd is naar voedingsstoffen" Met de noten en lijnzaad op je lijstje heb al eiwit en omega 3, omega 3 is erg behulpzaam bij afvallen. Verder veel groentes, dus levend voedsel. Ziet er op zich prima uit dacht ik. Of het genoeg is, geeft je lichaam in principe aan. Dit is veel belangrijker dan alles afmeten en afewegen: luister naar je lichaam.
Ik wil 20 kilo kwijt.... de eerste 4.5 kg zijn er al af. Maar ik volg het voedselpatroon dus nog niet helemaal zoals het beste zou zijn om af te vallen. De bedoeling van deze manier is wel dat het langzaam gaat.