Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:22

Voorlopig schema voor vandaag, moet meer koolhydraten en wat vet bij:

O: 2 volkorenboterhammen, 15+ smeerkaas, 30+ kaas, glas water met 10 gr whey
Pre-workout: glas water met 20 gr whey, kopje koffie
Tijdens work-out: 300 ml chocomel dark, water
Post workout: glas water, 20 gr whey, banaan
L: 70 gr zilvervliesrijst, 100 gr tempé, 1 courgette, 4 cherrytomaatjes, sap van 1 citroen, 10 ml olijfolie
A: 100 gr linzen, 200 gr kipfilet, 1 courgette, 400 gr gepelde tomaten, 10 ml olijfolie, sap van 1 citroen

Ik vind het eigenlijk wel mooi zo, ik kom maar 36 kcal tekort. Ik laat het zo :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:24

VogeltjeM schreef:
Ik merk ook geen verschil, ik kan erg goed tegen tarweproducten. Maar ik vind speltcrackers sowieso suuuperlekker := En speltbrood, tja, even lekker denk ik, dus als het dan gezonder is, kies ik daar liever voor :)

Straks ga ik voor het eerst naar Ekoplaza hier in de stad :D Zijn er nog musthaves die ik echt niet mag vergeten?

het eigen merk pindakaas, als je dat lekker vind. De vega 'paté' blikjes, de repen chocola zonder melk en suiker, de bulk afdeling (waar je alles zelf kunt afwegen), amandelmeel (lekker voor koekjes), de bio mayo zonder suiker, of de mayo zonder ei (sorry, ik vind alle vervangers echt gewelig lekker :') ) en koop daar ook eens een zuurdesembroodje :)

Silence

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:27

Ik ga binnenkort in ieder geval ook naar ekoplaza, mam was ook wel nieuwsgierig dus dat komt mooi uit. Ben a.s Zaterdag toch in de stad dus eens even uitzoeken of het op loopafstand van het centrum zit.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:28

nadina schreef:
Ik had veel aan de boekjes van Annemarie Postma en op de site van de dietist staan ook lekkere recepten http://www.cibusnaturalis.nl/

Super die site! _/-\o_ Vooral alle dingetjes om te bakken met speltmeel (voor op komende verjaardagen). Ik heb echt een overkill aan speltmeel in huis, omdat ik het heb besteld en ze maar bij minimaal 3 kilo wilden bezorgen :=

Ekoplaza blijkt dicht te zijn op maandag :') Dus uitgesteld naar morgen.

Ik weet niet zo goed wat ik moet eten vandaag. Heb een zwaar brak weekend achter de rug op kamp met kinderen, heb echt veel ongezonds gegeten. Voel me lichamelijk ook helemaal blegh.

Dus een poging:

Ontbijt: 3 speltcrackers met 20+-smeerkaas, 3 mandarijnen
Lunch: magere yoghurt met honing, lijnzaad, vezels en zemelen, een halve komkommer
T: 1 peer met handje (ongebrande) noten
Avondeten: dit gerecht: http://www.cibusnaturalis.nl/index.php/ ... oolschotel van de site hierboven dus :D Mits ik alle ingrediënten kan vinden. Ik kan niet goed inschatten hoe vullend dit is, dus eventueel nog een beetje quinoa erbij.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:44

Fijn dat je er nu al wat aan hebt :D. Dit soort topics maakt dat ik weer blij word van internet :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:59

@Nadina
Leuk!! Succes!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:04

voor vandaag
o: bio yoghurt met bio muesli en lijnzaad
t:banaan
l:4speltboterhammen. 2x 30+kaas en 2x pasta (oeps)
t:kiwi
a:nasi

Ik vind 4 boterhammen zoveel klinken.. maar ik heb het echt nodig. Ik krijg heel vaak steken in mn buik/zij van de honger. Verschrikkelijk

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:10

Ach, iets anders dat ik heb geleerd van dit topic, is dat je ook vooral niet te weinig moet eten :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:12

Inderdaad, al ben ik wel het toppunt volgens mij :')

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:15

Het is echt een mega omschakeling voor mij. Ik was altijd maar aan het sonja bakkeren met 2 crackertjes enz. En ik werd er gewoon echt heel flauw (en vooral chaggo van).
Ik hield me er altijd aan en nu moet ik opeens zelf beslissen hoeveel boterhammen en crackers ik mag. Ik vind het soms echt moeilijk los te laten :P Terwijl als ik voldoende eet ik een stuk fitter ben..
Maar ik heb een angs voor dik worden geloof ik. Beetje jammer

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:19

Duuk2011 schreef:
Het is echt een mega omschakeling voor mij. Ik was altijd maar aan het sonja bakkeren met 2 crackertjes enz. En ik werd er gewoon echt heel flauw (en vooral chaggo van).
Ik hield me er altijd aan en nu moet ik opeens zelf beslissen hoeveel boterhammen en crackers ik mag. Ik vind het soms echt moeilijk los te laten :P Terwijl als ik voldoende eet ik een stuk fitter ben..
Maar ik heb een angs voor dik worden geloof ik. Beetje jammer

Dit had ik geschreven kunnen hebben... :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:22

bah sonja bakker... die denkt dat eierkoeken vol suiker gezond zijn... raar mens. :p Heb trouwens nooit haar dieet gevolgd, maar mensen in mijn omgeving wel en die raakten er alleen gefrustreerd van en vielen op den duur toch niet meer af omdat door het weinige eten hun stofwisseling ook was vertraagd.

Ik heb vanochtend weer ontbeten met een hele dikke speltpannenkoek, zit er nu nog vol van, maar toch maar even een klein tussendoortje..een sinaasappel en een handje zonnebloempitten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:26

Ik moet zeggen dat ik met Sonja Bakker destijds wel 17 kilo kwijt ben geraakt :) en dat is er ook lang niet allemaal weer bijgekomen. Ik ben nu nog steeds 15 kilo lichter dan op mijn zwaarste punt. Maar ik vermoed dat ook ik last heb van een vertraagde stofwisseling..

En inderdaad wat Duuk zegt: ik werd er gefrustreerd van om ALTIJD honger te hebben en aan te komen van bij wijzen van spreken een appel. En ik voelde me altijd schuldig bij alles wat ik at.

Nu ik wat bewuster nadenk over voeding gaat dat al een stuk beter :) Ik krijg een betere relatie met voeding, om het zo maar te zeggen. En omdat ik weet dat ik 'puur' eet, hoef ik me niet meer schuldig te voelen. En hoef ik ook niet altijd meer honger te hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:27

Ik voelde me in het begin ook schuldig, toen ik van koolhydraat arm naar veel koolhydraten ging. Maar daar kom je wel overheen als je resultaten gaat zien :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:30

VogeltjeM schreef:
Ik moet zeggen dat ik met Sonja Bakker destijds wel 17 kilo kwijt ben geraakt :) en dat is er ook lang niet allemaal weer bijgekomen. Ik ben nu nog steeds 15 kilo lichter dan op mijn zwaarste punt. Maar ik vermoed dat ook ik last heb van een vertraagde stofwisseling..

En inderdaad wat Duuk zegt: ik werd er gefrustreerd van om ALTIJD honger te hebben en aan te komen van bij wijzen van spreken een appel. En ik voelde me altijd schuldig bij alles wat ik at.

Nu ik wat bewuster nadenk over voeding gaat dat al een stuk beter :) Ik krijg een betere relatie met voeding, om het zo maar te zeggen. En omdat ik weet dat ik 'puur' eet, hoef ik me niet meer schuldig te voelen. En hoef ik ook niet altijd meer honger te hebben.

Wow wel goed zeg! 17kilo jeetje!
Maar inderdaad die vertraagde stofwisseling.. dat idee had ik ook. En CONTINU honger hebben, echt altijd gewoon haha.
Ik zit nu ook telkens heen te zwieren tussen schuldgevoel en een voldaan gevoel haha.. moet nog even mn balans zoeken ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:36

Een quote uit de beokjes van Annemarie Postema: tel geen calorieën maar voedinsstoffen :D Krijg er al weer helemaal zin in, nu nog even starten. Mijn lunch voor straks: 2 geroosterde speltboterhammen met tomaat, tonijn en een ei.

Ik vind vooral gezonde tussendoortjes zoeken lastig. En avondeten wat mijn vriendjelief ook lekker vindt (en die is best lastig in 'aparte' dingen)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:42

Praat me niet over lastige mannen :P Mijn man heeft allergiëen voor allerlei groentes. Aangezien ik nogal van variatie hou, kook ik vaak apart.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:43

nadina schreef:
Een quote uit de beokjes van Annemarie Postema: tel geen calorieën maar voedinsstoffen :D Krijg er al weer helemaal zin in, nu nog even starten. Mijn lunch voor straks: 2 geroosterde speltboterhammen met tomaat, tonijn en een ei.

Ik vind vooral gezonde tussendoortjes zoeken lastig. En avondeten wat mijn vriendjelief ook lekker vindt (en die is best lastig in 'aparte' dingen)

Helemaal mee eens wat die calorieën betreft :j Sommige producten hebben misschien heel weinig calorieën maar bevatten ook totaal geen waardevolle voedingsstoffen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:46

Ik heb wat dat betreft wel geluk met mijn vriend, want die boeit het weinig wat we eten :+ Of nou ja, hij lust bijna alles en vindt het eigenlijk bijna altijd wel best. Dus ik kan me lekker uitleven met gezond eten :D

Ik ben eigenlijk de lastige van ons twee met eten := Ik ben erg van het 'wat de boer niet kent, vreet ie niet'. Maar de laatste tijd ben ik dus volop vreemde dingen aan het proberen. En dat vindt mn vriend wel leuk :)

Een groentenallergie :oo dat is lastig!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:50

Ja :+ Courgette, aubergine, meloen (alle varianten), prei en ga zo maar door. Zucht.... :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:57

Dat Sonja Bakker dieet had iedereen wel kunnen verzinnen vind ik, heb je geen boek voor nodig.

Ik heb vanochtend ontbeten met een pannenkoek met appel, slagroom en stroop :o

Als tegenhanger heb ik zojuist een groene smoothie gemaakt, van flink veel spinazie, een banaan en 2 sinaasappels en flinke schep kwark. Het is best lekker, maar ik hou toch meer van de fruit smoothies.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:07

Ik meld me ook hier!

Ben al een tijdje bezig met Amber Albarda's boek en daarnaast met "het energie herstelplan".
Door het boek van Amber kook ik opeens :+ en vinden andere mensen het zelfs lekker :D

Ik eet al een jaar nauwelijks gluten en heb een paar maanden volledig graan en suiker-loos gegeten, maar dat beviel erg slecht :D Heb sowieso gemerkt dat alleen maar bezig zijn met wat NIET mag, veel slechter werkt dan je bezig houden met wat voedzaam, gezond, lekker etc is *\o/*

Vanochtend begonnen met een enorme smoothie maken van rucola, ananas en banaan. Dat drink ik dan de hele dag door. Daarna ontbeten met amarant, frambozen, pecannoten, amandelen, kaneel en een beetje agave, hhhmmm :9 Al vind ik de versie met quinoa beter.

Ik ben op zoek naar wat nieuwe inspiratie!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:14

groente allergie is neit prettig :n

ik reageer verkeerd op fruit (muv citrusvruchten) en merk dat ik me beter voel als ik lactose weg laat. Ook niet heel prettig....
Lactose in kleine hoeveelheden gaat goed (bv croutons ed) maar een plakje kaas? of smeerkaas? dat merk ik al.... laat staan een lekkere fruit smoothie met joghurt :9 :9 puur genieten.
ook als ik joghurt weg laat en gewoon alleen fruit :9 :9 heeeeeeeeeeeeeerlijk, maar daar heb ik echt een paar dagen spijt van (en dan zeg ik tegen mn vriend: "Ik doe het NOOIT meer, ik heb er deze keer ECHT van geleerd" ). Om het doodleuk gewoon een paar weken later toch weer te doen :o

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:14

phormicola schreef:
Praat me niet over lastige mannen :P Mijn man heeft allergiëen voor allerlei groentes. Aangezien ik nogal van variatie hou, kook ik vaak apart.

Mijn man is groentenboer en houdt niet van groenten :+ Als het aan hem ligt, eten we elke avond sperziebonen of doperwten... Ik kook dus heel vaak extra groenten voor mezelf en mijn dochtertje en vaak heeft hij ook gewoon pech! Dat eet hij maar met lange tanden broccoli of bloemkool onder het mom van het goede voorbeeld geven aan kindlief :D
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 05-03-12 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:17

nadina schreef:

Ik ga zo eens even wat opzoeken over Annemarie Postema. Die naam ken ik nog niet.

Ik eet als tussendoortje graag iets zoets en heb daarvoor de site van pakparade ontdekt. Heb nu de quionoamuffins en appelmoes vezelmuffins gemaakt en vooral die laatste vind ik heerlijk! Wat ik ook heel lekker vind, zijn de kant en klare speltcrackers met meegebakken emmentaler. Die zijn zo droog al lekker, maar met wat huttenkase nog lekkerder!