Taarten decoreren XV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Taarten decoreren XV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:25

Ik probeer de punten altijd wat kleiner te snijden. Mijn 24 rond snijd ik in 16 stukken, die zijn op het breedst dan ongeveer 2cm breed. En die worden al als grote stukken ervaren, maar ik zou niet weten hoe ik ze kleiner kan snijden.

Er is wel een pagina met allemaal snijschema's:
http://www.takesmakescakes.nl/snijschem ... chema.html

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:43

Sinds kort geef ik samen met een vriendin workshops. Nu hebben we een moederdag workshop gepland, en heb ik even een voorbeeld taart gemaakt :D
Afbeelding
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:09

Nathalie, leuk taartje, maar wel een beetje jammer dat ie zo nat is :)
Als je de volgende keer crisco gebruikt ipv poedersuiker, dan krijg je geen vlekken en hoef je hem dus ook niet nat te maken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:25

Waar kun je crisco halen?
Ik heb de foto gemaakt toen ie net af was, nu is ie gewoon droog. ;)
Hij is voor mijn zus, die houd niet van veel gedoe en is een beetje alternatief. Vandaar het zwart en de sterren.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:33

Jullie zijn allemaal weer lekker bezig, mooie taarten!

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:37

Gefeliciteerd kiekiek!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:42

Nathalie schreef:
Waar kun je crisco halen?
Ik heb de foto gemaakt toen ie net af was, nu is ie gewoon droog. ;)
Hij is voor mijn zus, die houd niet van veel gedoe en is een beetje alternatief. Vandaar het zwart en de sterren.

kun je bestellen op de webshop, of kopen in een taart-decoratiewinkel/hobbywinkel :P
Zoals Pipoos ofzo.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:43

Oh bij Pipoos heb ik het niet gezien. Zal van de week nog eens gaan kijken, thanks.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:53

En als je een pas ter beschikking hebt hebben ze ook vanalles bij de Makro.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:08

Mijn 2 biscuits zijn gebakken :P . Wordt ook een mega hoge taart, ze zijn allebei 23cm doorsnee :)) . Ik wil er wel een karton tussen doen, anders worden het wel HELE grote stukken _O- . Dadelijk maar eens een kilo geel gaan maken, pffff, krijg al spierpijn als ik eraan denk _O- . Ook nog even bruin kneden, kijken of ik de oren nog kan maken voor morgen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:14

Nathalie schreef:
Oh bij Pipoos heb ik het niet gezien. Zal van de week nog eens gaan kijken, thanks.

Ik weet niet 100% zeker hoor! Maar lijkt mij dat ze het daar wel moeten hebben? :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:18

Hoor net dat ze het gewoon bij de Toko verkopen, zit er 1 tegenover onze winkel dus haal ik het daar wel. ;) bij de AH en Jumbo schijnen ze het ook te hebben.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:46

Ik ga vandaag ook even aan de slag: de Teletubbiestaart en cc's :)

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:43

woldhoeve schreef:
Voor CC gebruik ik
125 gr bastersuiker
125 gr rijzend bakmeel
125 gr boter
1 zk vanille suiker
2 eieren
3 eetlepels melk

en hoelang mixen jullie dit recept dan? en hoelang in de oven :o wil het gaan proberen,
en gok op 10 minuten mixen op hoge stand en 2 min namixen op lage stand?
En ongeveer 20 minuten in de oven?
Pleace help me!!

Ennuh... :o hoe laten jullie nou de biscuit afkoelen als er een plank op komt te liggen? (voor de platte boven en onderkant)
Op de rooster of gewoon op tafel? en dan direct uit de oven uit de springvorm of eerst iets laten afkoelen??
Nog 3 minuten en dan is de biscuit klaar, hij is alleen weer zo bol van boven.... as always

Owjah, en crisco... smeer je dat dan gewoon over het werkblad voor je gaat kneden en uitrollen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:56

Bij mij wordt de biscuit ook altijd in meer of minderen mate bol. Je kan dit beperken door de tempratuur langzaam op te laten lopen. Ik begin altijd op 150 graden en draai de tempratuur per 10 minuten met 10 graden omhoog tot een maximum van 170/175 graden. De biscuit blijft dan net zo lang in de oven als dat het formaat dat ik aan het bakken ben nodig heeft om gaar te worden. Een grotere vorm heeft meer tijd nodig dan een kleine vorm.

Dag gooi ik mijn biscuit op zijn kop uit de vorm op een plank oid (wel stukje bakpapier ertussen tegen het plakken). Dan wordt die bolle kant vanzelf vlakker. En zoals hij dan ligt ga ik hem ook bekleden. Je hebt dan dus de strakke hoeken/randen van de bakvorm aan de bovenkant. Dat wat rondere aan de onderkant is makkelijk weg te werken met afsmeren of een sierrand oid.

En ik smeer inderdaad mijn werkblad in met wat crisco, evenals mijn roller en mijn handen. Dat helpt idd tegen het plakken. Afhankelijk van welk spul/merk je mee werkt moet je soms nog wat bijsmeren. Het ene plakt namelijk meer dan het anderen. Als je een doorzichtig stuk plastic tafelkleed als ondergrond gebruikt heb je eigenlijk nauwelijks iets nodig op je werkblad tegen het plakken.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:10

tinkergirl89 schreef:
woldhoeve schreef:
Voor CC gebruik ik
125 gr bastersuiker
125 gr rijzend bakmeel
125 gr boter
1 zk vanille suiker
2 eieren
3 eetlepels melk

en hoelang mixen jullie dit recept dan? en hoelang in de oven :o wil het gaan proberen,
en gok op 10 minuten mixen op hoge stand en 2 min namixen op lage stand?
En ongeveer 20 minuten in de oven?
Pleace help me!!

Ennuh... :o hoe laten jullie nou de biscuit afkoelen als er een plank op komt te liggen? (voor de platte boven en onderkant)
Op de rooster of gewoon op tafel? en dan direct uit de oven uit de springvorm of eerst iets laten afkoelen??
Nog 3 minuten en dan is de biscuit klaar, hij is alleen weer zo bol van boven.... as always

Owjah, en crisco... smeer je dat dan gewoon over het werkblad voor je gaat kneden en uitrollen?

Oven voorverwarmen op 180 graden (hete lucht 10 tot 20 graden lager)
Alles kamertemperatuur, alles in de mixkom, zorg dat je een klok kunt zien, mix alles met gewone mixhaken ongeveer 30 seconden op lage snelheid zodat je geen grove klonten meer ziet maar het beslag samen komt, nu anderhalve minuut op hoogste snelheid, nog 30 seconden op lage snelheid. Stoppen nu, niet overmixxen....
Krijg je mooie platte CC zodat je ze kan bekleden. Ik had elke keer een kuil middenin de CC en nu niet

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:17

MIjn biscuit is zo uit de oven gekomen! Wat kan ik nu het beste doen? Of z'n kop zetten en iets zwaars erop?

Afbeelding

Afbeelding

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:20

Ik zet hem altijd op z'n kop, z'n eigen gewicht is zwaar genoeg om hem in te laten zakken en dan heeft hij meer ruimte om uit te wasemen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:31

Falona schreef:
Ik zet hem altijd op z'n kop, z'n eigen gewicht is zwaar genoeg om hem in te laten zakken en dan heeft hij meer ruimte om uit te wasemen.

Maar hij weegt dus helemaal niets :D , dus veel inzakken zal hij niet gaan doen vrees ik.

Maar ik heb m al verpest := want dacht m wel ff 'rond' te gaan snijden hahaha.
De nieuwe staat al klaar om de oven in te gaan.
Dus die gaat zoiezo op z'n kop af koelen :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:04

ff een tip tussendoor, de appie heijn heeft momenteel erg leuke koekjesuitstekers te koop. 6 uitstekers voor 3 eurie nogwat :) Er zit o.a. in, een vlinder, paashaas en een paasei.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:53

Ja, die heb ik gisteren ook gekocht! Daarbij ook nog een siliconen muffinvorm in de vorm van paaseieren, echt gaaf :+: .

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:05

Hallo allemaal,

Door jullie wordt ik creatief :D Mijn eerste taart zit in de planning!!
Ik wil een afstudeer hoedje maken. Je weet wel die amerikaanse High scool dingen. Die wil ik aan mijn afstudeerpartner geven :D
Natuurlijk niet in zwart maar mooi in roze of weet ik wat. Dat komt allemaal nog wel goed. Ik heb inmidddels gelezen hoe ik die bol moet maken ;)

Alleen die plank erboven op. Van wat kan ik die maken? ik heb al 2 forums doorgekeken maar ben niets vergelijkbaars tegen gekomen.

Mijn moeder opperde een stuk cholcola. Omdat dat eetbaar is en stevig wordt. Dan wordt het wel bruin, dat zou ik jammer vinden.
Dus hebben jullie een betere oplossing :D

Ben benieuwd!!

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 16:37

Een vierkant taartkarton bekleden met marsepein/fondant?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:45

Marietje_007 schreef:
Mijn moeder opperde een stuk cholcola. Omdat dat eetbaar is en stevig wordt. Dan wordt het wel bruin, dat zou ik jammer vinden.
Dus hebben jullie een betere oplossing :D

Google eens op Candy Melts ;)

En andere optie is inderdaad een vierkant stuk (taart)karton bekleden met marsepein of fondant.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:08

Over de karton had ik ook gedacht maar das niet eetbaar ;)
Ik ga de Candy melts bestellen en proberen!!

Heel erg bedankt :D
(mijn moeder zei net trouwens heel droog je hebt ook witte chocola dan ist al niet bruin meer ;) en met smaakloze eetbare kleurstof misschien ook een kleur te geven.. dus dat kan ik ook nog onderzoeken!)