Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:15

Goed verdacht opgesteld in onze tuintjes :)..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:20

HTT of VT, wat maakt het uit :roll:

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:27

lieke2 schreef:
Jeetje, tis maar waar mensen zich druk om kunnen maken, vakantietijd? :? hoe lang staan we al in VT???? En om die paar mensen die temmen, de rest die nooit wat van zich laat horen dus daar wordt naar geluisterd? sorry, maar vind dat niet echt ergens over gaan... :n

Deze reactie begrijp ik eigenlijk niet. Ik kan me voorstellen dat mensen die zo'n topic als dit zoeken eerder bij Huis, Tuin en Techniek zullen kijken dan bij Voedertijd. Verder maakt het volgens mij totaal geen verschil waar dit topic staat. Wat ik al helemaal niet snap is dat je zegt dat er alleen wordt geluisterd naar mensen die de TeM-knop gebruiken. Ods komt hier toch vragen wat iedereen er van vindt? Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat jij je vooral zelf zit druk te maken om niets.

Kaka schreef:
Nog steeds geen pruimenkenners hier?

Sorry, wij hebben vorig jaar weliswaar een pruimenboom geplant, maar dit jaar nog geen pruimen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:24

Wij hebben pruimen, maar ik heb er geen verstand van :+ We hebben geloof ik twee soorten, een vroege en een late, zou dat kunnen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:46

Dat zou heel goed kunnen :j Mijn pruimen hebben een soort schimmel en zijn kleverig, maar we kunnen we niet achter komen wat het is. Het lijkt op geen enkel ziektebeeld dat ik op internet vind. Ik ga eens een kweker bellen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:46

goeroe schreef:
lieke2 schreef:
Jeetje, tis maar waar mensen zich druk om kunnen maken, vakantietijd? :? hoe lang staan we al in VT???? En om die paar mensen die temmen, de rest die nooit wat van zich laat horen dus daar wordt naar geluisterd? sorry, maar vind dat niet echt ergens over gaan... :n

Deze reactie begrijp ik eigenlijk niet. Ik kan me voorstellen dat mensen die zo'n topic als dit zoeken eerder bij Huis, Tuin en Techniek zullen kijken dan bij Voedertijd. Verder maakt het volgens mij totaal geen verschil waar dit topic staat. Wat ik al helemaal niet snap is dat je zegt dat er alleen wordt geluisterd naar mensen die de TeM-knop gebruiken. Ods komt hier toch vragen wat iedereen er van vindt? Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat jij je vooral zelf zit druk te maken om niets.

Was niet persoonlijk bedoeld. Zoveel mensen, zoveel meningen. Tuurlijk kan ik dit topic overal vinden maar waar ik me aan stoor is dat dit topic zeker al 3 jaar in VT staat en nu ineens weg zou moeten zonder dat je ooit de 'gebruikers' hier over hebt horen klagen??? maar ja, bokt gaat wel meer vreemd tegenwoordig :z

Genoeg hierover, verder met de groententuin, we hebben een net over de tuin gespannen om de vreetzuchtige vogels eruit te houden, das dan incl plastic kraaien op stokje :D . Zag ik straks dat de bonen al om de kraaien heen aan het gaan zijn := tijd voor de stokken dus!
Courgette is ook al mooi aan het groeien! Knolselderij moet ik nog proberen te ontdekken tussen de rest van het onkruid, dat wordt nog lastig... Paksoi kan ook uitgeplant worden, jammie!! :9

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:49

Vandaag andijvie geoogst. Kon het niet laten om meteen aan de slag te gaan voor andijvie stamppot.
Het is al geproefd en goedgekeurd hier thuis :D
Ben gewoon trots op mezelf, hahaha

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:10

Leuk he Daantja, lekker uit eigen tuin. (al walg ik van andijvie.... en van sla en radijs waar mn tuintje mee vol staat... :p)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:39

Misschien moeten we er maar Huis Tuin en Keukentechniek van maken, dan kan VT gewoon in z'n geheel onder HTT :D
Overigens hebben Ods en ik overlegd dat 'moestuinieren' toch wel zoveel op het opeten van het resultaat gericht is, dat het beter op VT dan op HTT thuishoort.

Back on topic: rucolazaad kan je - zeker zolang het nog warm en droog weer is - beter aan de plant laten rijpen. De groene peultje worden dan eerst geel, en daarna beige/strokleurig. Dan kun je ze makkelijk open maken en is het zaad ook zwart en goed afgerijpt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:41

Kaka schreef:
Dat zou heel goed kunnen :j Mijn pruimen hebben een soort schimmel en zijn kleverig, maar we kunnen we niet achter komen wat het is. Het lijkt op geen enkel ziektebeeld dat ik op internet vind. Ik ga eens een kweker bellen.

Zitten er ook bladluizen in, en heb je mieren? Dan kan het goed dat het kleverige niets met de schimmel te maken heeft, maar dat de mieren de bladluizen (die dankzij de schimmel de pruim als makkelijke prooi hebben) aan het melken zijn.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:24

Ibbel schreef:
Zitten er ook bladluizen in, en heb je mieren? Dan kan het goed dat het kleverige niets met de schimmel te maken heeft, maar dat de mieren de bladluizen (die dankzij de schimmel de pruim als makkelijke prooi hebben) aan het melken zijn.

Nee, geen bladluis, mier, sluipwesp, tor of ander ongedierte te vinden :n Helaas, want die kun je gewoon doodspuiten. Heb ook al wat pruimen open gesneden, maar buiten eenr ruwe, kapotte schil lijkt er niets mis mee. De boom is ook hardstikke gezond, zo op het oog tenminste. Bij alle schimmels en ziekten die ik kan vinden, zou ook de boom zelf schade moeten ondervinden en het zijn alleen de vruchten.

Ik heb gisteren al het aangetaste fruit eraf gehaald, bijna een emmer vol. Er hangt niet veel meer aan |( En het ging zo goed met mijn eerste echte fruitoogst.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:15

Onze appelboom zit heeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal onder de luis *snif* iemand tips?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:45

Met de tuinslang wegspoelen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:09

dat lukt niet, er zit echt heel veel in en de boom is te groot... de bladeren plakken aan elkaar en zijn opgerold... er zitten veel lieveheersbeestjes bij maar die redden het bij lange na niet dat lopend buffet :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:43

Ik denk dat je bij zo'n grote besmetting echt grover geschut in moet zetten. Vraag eens na bij iemand met een spuitlicentie.

En, I feel your pain :(:)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:48

vorig jaar had ie het ook al dus ik heb hem flink gesnoeid van het voorjaar maar het is nog erger... de vrichten zijn al aangetast dus appeltaart met eigen appels geef ik maar op dit jaar....
het eerste jaar hadden we een mega opbrengst!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:37

Wij krijgen een mega mega mega opbrengst dit jaar. Ik kan de hele buurt weer voorzien van appels!!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:04

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:45

Charlot schreef:
heb paar fototjes vanuit mijn tuin genomen
Afbeelding aubergine, paprika, peper,tomaat
Afbeelding courgette
http://img192.imageshack.us/img192/7333/p1050672d.jpg chinese kool
http://img577.imageshack.us/img577/6153/p1050694s.jpg : en men tomaat waar al tomaatjes aanhangen *\o/*

Jeeetje wat zijn jou aubergine, paprika, peper,tomaat plantjes al groot zeg! Dan gaat het bij ons echt nog
wel even duren voor er wat aan zit hihi..

Gisteren wel de eerste krop botersla mee genomen.. Heb er zelf niet van kunnen eten want moest werken maar mama
zei dat ie heeeerlijk was! *\o/*

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:46

suuzepuus schreef:
Wij krijgen een mega mega mega opbrengst dit jaar. Ik kan de hele buurt weer voorzien van appels!!

Die van ons hangt ook zo vol! Als ze allemaal goed voor consumptie zijn dan kan ik wel een kraampje aan de weg zetten :P :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:02

Ik heb ook al gedacht om ze aan de weg te zetten. ze zijn niet lekker om gewoon te eten maar echt super om moes van te maken of in de taart enzo

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:29

Héé hallo allemaal. Ik kom ook even weer binnenvallen.

Waar we geplaatst worden op Bokt zou me een zorg zijn. Zolang ik het topic maar terug kan vinden ;)

Ben hard in m'n moestuin aan het werk maar een paar dingen willen niet zoals ik wil, das is wel ships.
Heb pas witte koolplantjes gekregen en een stel in de kas en een stel in de moestuin geplaatst.
Kreeg pas een heel mooi boek over tuinieren met groente, kruiden en wat al niet meer. Een encyclopedie en ik moet zeggen een heel inspirerend boek.
Ben zo met de tuin bezig dat m'n paarden er bij inschieten :=
Ach nou ja, die lopen gezellig samen op het land en zodra ze mij in de tuin zien komen ze onkruid halen en zo te zien vermaken ze zich best.

Alle gele frambozen nog in goede staat?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:34

Die van mij wel!!!
Ze staan en 'schier' bij

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:58

Mijn frambozenplantjes staan er ook nog fris en onschuldig bij.

Wat is alles al ver bij jou Charlot!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:46

Jeetje Charlot, als ik jouw fotos zie zakt de moed me in mn schoenen :+ Alles is al zover bij jou! Hoe heb je dat gedaan? Eerst in een kas opgekweekt??

@ranna, 1 is gesneuveld ;( (maar er zijn er meer dan genoeg over :D ). Kan ik dit jaar al snoepen??