Taarten decoreren XI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindas2

Re: Taarten decoreren XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:03

Dankjewel! :D

@ Yasmine: Ik heb ze ook wel eens gewoon bekleed in de koelkast gezet. Gaat prima :j. Het kan wel zijn dat als je ze uit de koelkast haalt ze wat gaan 'zweten'.. Als je ze even laat staan trekt dat weer weg :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:51

Mijn doos is binnen *\o/* veel eerder dan verwacht en zelfs een dag eerder dan wanneer ik het in de winkel was gaan halen. Helaas ben ik net nu geveld door een prachtige hoofdpijn dus worden het bankzaken ipv bakzaken -O-

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:46

Mayo schreef:
Letterlijk stap voor stap, wat doe je? Dus qua ingrediënten (hoeveelheden), stappen die je doorloopt, ovenstand en temperatuur, opbouw in temperatuur? etc etc etc?

Algemeen: ik volg de tabel die aangeraden wordt in de OP!

1: eieren in warm water leggen (niet heet!)
2. mix afwegen en in beslagkom schudden
3: water bij de mix en een beetje door elkaar schudden
4: de warme eieren bij de mix en het water zodat ze er bovenop liggen
5: in de laagste stand een minuutje mixen, zodat niet alles alle kanten op stuift
6: minstens 15 minuten op de hoogste stand mixen
7: 2 minuten op de laagste stand mixen
8: beslag meteen in de vorm gieten en in de voorverwarmde oven van 160 graden zetten (hete lucht oven)

Ik laat de temperatuur dus niet oplopen. Dit staat ook niet op mijn gebruiksaanwijzing dat ik dat zou moeten doen.
Dus, waar zit hem de fout?

Overigens, dit is het resultaat geworden. Wel mijn beste taartje tot nu toe!

Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:52

Wat ik dan denk:
a) koop een oventhermometer om te checken of je oven écht zo warm is als de temperatuurknop suggereert
b)temperatuur in stappen verhogen

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:16

Ik denk hetzelfde als MM.

Temperatuur opbouwen doe ik voorverwarmen op 150/160 graden, gevulde vorm in de oven, na 10 minuten temperatuur ophogen naar 170 graden en na weer 10 minuten de temperatuur ophogen naar 175/180 graden voor de resttijd.

Verder bak ik gewone biscuit (mix) 5 minuten langer dan aangegeven in de tabellen en chocoladebiscuit (mix) minstens 10/15 minuten langer dan in de tabellen staan. Overigens zijn de hoeveelheden voor chocoladebiscuit (mix) anders dan in de tabellen staan. De tabellen zijn voor gewone biscuit.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:36

Hoeveel water voeg je toe?
Het hoeft echt maar heel weinig te zijn!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:36

Jaime, Leuk aanbod zeg! Ik heb bij haar 2 x een workshop gevolgd! Misschien dus ook wel een keer bij jou!

Nog een paar foto's van de afgelopen taarten.
Kwaliteit van foto's is erg slecht, gemaakt met telefoon.

1e x met een impressiemat. Gevuld met Aardbei BC & Mergpijpjesvulling
Afbeelding
Afbeelding

Voor onze clubkampioenschappen (logo: www.dedalruiters.nl )
Gevuld met Aardbei BC & Aardbei vlaaivulling
Afbeelding

Voor mijn neef die 25 werd, enorme Twente Fan
Bij deze taart mislukte alles wat maar mogelijk was :o
Afbeelding

Ik ben nog lang niet zo ervaren als jullie dus als jullie tips hebben voor mij dan hoor ik het graag!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:50

Leuke taartjes weer! :)

En over die cupcakes, kan je idd gewoon in de koelkast zetten met botercreme toef :)
Helemaal omdat je ze morgenavond al nodig hebt!

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:29

ik heb ook een cupcake vraagje...
ik ga dalijk alvast cakejes bakken voor zaterdag i.v.m. tijdgebrek :o
hoe kan ik ze tot zaterdag het beste bewaren? zonder dat ze zacht of hard worden.
in de koelkast, buiten de koelkast of in de vriezer?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:50

ik heb nog een marsepein bekleed vraagje;
hoe voorkom ik dat ik "vouwen" heb aan de onderste rand vd taart?
bovenop lukt het me om hem redelijk strak te leggen, maar dan heb ik onderaan het probleem dat ik als het ware teveel marsepein heb.(boltaartje gemaakt, marsepein uitegrold en vanuit het middenbovenaf erop gelegd en geprobeerd glad te krijgen)
ik vraag me ook af hoe je dat doet als je een vierkante taart bakt? want dan heb je bij de hoeken toch al helemaal teveel over?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:07

@Rachel: zodra je zeker weet dat het marsepein tot onder aan de taart zit, de rimpels even daargelaten, snij je het overtollige marsepein een beetje ruim weg. Dan heb je al een iets kleiner lapje en dat is wat handiger. Die vouwen moet je steeds optillen en uit elkaar trekken/glad maken, dan weer de marsepein op je taart naar beneden toe glad strijken, volgende vouw glad maken, marsepein weer naar beneden toe wrijven etc. Het is ff lastig, maar met wat geduld lukt het ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:30

en bij een ronde taart begin je bovenaan maar je werkt niet direct helemaal naar beneden maar eerst een klein stukje, je gaat helemaal rondom en zo werk je steeds verder naar beneden. Bij een vierkante taart maak je eerst de hoeken glad en daarna doe je de rechte stukken. Daar is wel een filmpje van:
http://vimeo.com/298002
ik zal ook even zoeken naar een filmpje met een ronde taart.

kan niet echt een goed filmpje vinden. De clou is dat wanneer je rimpels oid krijgt je de marsepein of fondant weer iets los trekt en dan weer gladstrijkt.
Laatst bijgewerkt door Kinke op 27-10-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:46

Ik ga me zo bij de hanos inschrijven.
Ff kijken wat ze daar allemaal hebben.
Moet nl iig fondant hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:55

Ik ben gisteren wat marsepein aan het kleuren geweest. Het idee is uiteindelijk op een lichte oker geel uit te komen. Gisterenavond dacht ik er te zijn, maar toen ik vanochtend keek was het toch meer pasen dan herfst.
Hoe kan ik het beste van dat lichtgeel naar licht oker geel? Moet ik er dan wat zwart doorheen gooien of moet ik meer richting bruin denken?
Ik ben in het bezit van de basisset van Wilton en niet in de gelegenheid om nog andere kleuren bij te kopen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:58

Laat me raden je hebt de ivory kleur gebruikt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:25

Ik zou dan geel met een drupje bruin combineren :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:30

annastasia schreef:
Laat me raden je hebt de ivory kleur gebruikt

Nee, ik ben gewoon met geel aan de slag gegaan :+

Mayo schreef:
Ik zou dan geel met een drupje bruin combineren :j

Bruin zit helaas niet in de starterskit. Zou ik het dan met een beetje rood en een beetje blauw moeten kunnen redden? Dat wordt toch ook bruin?

Ik ben echt veel te zuinig met de kleurstoffen. Voordeel is dat ik niet te snel teveel kleur, maar het duurt wel erg lang voordat ik resultaat zie.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:35

Dan zou ik eerst een stukje bruin kleuren (met rood en blauw, al wordt dat geen paars?) en dat samenvoegen met je geel. Dan kan je makkelijker doseren gok ik :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:39

Ligt aan de kleur rood die je hebt. Je hebt rood die richting het roze neigt en rood die richting het oranje neigt. Een roze-rood geeft paars icm blauw, een oranje-rood geeft bruin icm blauw. Heb ik toch nog iets opgestoken van al die tekenlessen :+

Maar het is een goed idee om eerst de kleurstoffen te mengen en die dan pas aan de marsepein toe te voegen. Ik moet eigenlijk sowieso ook nog wat bruine fondant hebben dus daar kan ik dan de rest voor gebruiken.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:48

Zo, nu dan eindelijk na maaaaaaaanden (taart was 13 augustus gemaakt) mijn hippy flashers taart. Er is natuurlijk nog veel ter verbetering mogelijk, maar na maanden niets doen vond ik 'm wel aardig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VIDEO rondom: (klikken voor video)
Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:51

Whaha die blote konten uit het raam :')

Ik vind wielen altijd het moeilijkste bij auto's ^)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:54

Ja, ik had helemaaaal geen zin meer _O- Dus heb ze maar zo gedaan. In het vervolg zou ik ze 3d ook maken.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:57

Falona schreef:
Ligt aan de kleur rood die je hebt. Je hebt rood die richting het roze neigt en rood die richting het oranje neigt. Een roze-rood geeft paars icm blauw, een oranje-rood geeft bruin icm blauw. Heb ik toch nog iets opgestoken van al die tekenlessen :+

Maar het is een goed idee om eerst de kleurstoffen te mengen en die dan pas aan de marsepein toe te voegen. Ik moet eigenlijk sowieso ook nog wat bruine fondant hebben dus daar kan ik dan de rest voor gebruiken.

Ik doelde er eigenlijk op dat je een geel gekleurd stuk mengt met een gekleurd bruin stuk. Gezien een drupje teveel kleurstof alles ineens te donker kan maken :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:58

Leuk Polivy! :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:00

Het ziet er zowaar als een Kever uit! Kan jij die Kever die hubbie heeft besteld niet maken O:)

@mayo: gekleurde marsepein heb ik al helemaal niet in huis :o Ik moet het doen met blanke marsepein en de basiskleurstoffenset van Wilton. :)* Maar ik heb nog wel cacao in de kast staan.